Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Schoentje schreef:Weet je wat het is? Mensen klagen toch altijd en de KNHS kan het, hoe dan ook, toch niet goed doen. Dat is namelijk ook niet mogelijk voor iedereen.
Nu is het mauwen dat de proeven diervriendelijker worden, dat de proeven meer op ontspanning gericht worden, terwijl tegelijkertijd geklaagd wordt dat er te veel spanning is en er beter naar het welzijn gekeken moet worden.
Er wordt geklaagd dat het vroeger zo veel beter was, omdat je toen moeilijker aan een winstpunt kwam in de dressuur.
En tegelijkertijd wordt er geklaagd dat ze het B springen zo hebben aangepast dat je daar moeilijker aan een winstpunt komt. Want men wil natuurlijk zo snel mogelijk naar het L om daar op met een slechte rijderij een barrage rond te kunnen vliegen.
Er wordt geklaagd over de versoepelingen in het tenue, want dressuur moet klasse uitstralen. Maar tegelijkertijd wordt het punt voor verzorging stom gevonden.
Mensen vinden veranderingen gewoon niet fijn, er schuilt wat dat betreft een licht autisme in ons allemaal. Toch veranderd de tijd en moet de sport daarin mee veranderen. Voor ons is de KNHS degene die dat moet doen en dus automatisch de boosdoener.
Met zo een hoop geklaag begrijp ik goed dat de bond zich afsluit voor geluiden van buitenaf. Je kunt er toch nooit op een goede manier gehoor aan geven.
Jodyy93 schreef:Als ik het goed begrijp mag je vanaf m1 kiezen om in midden/uitgestrekte draf door te zitten of licht te rijden?
Dit gaat denk ik wel lastig worden. De ene jury waardeert het meer wanneer je doorzit en de andere meer wanneer je licht rijd. Ik vond het zelf altijd storend in het l2 om licht te gaan rijden, hoewel dat makkelijker is word hoe dan ook toch een stukje verbinding en verzameling kwijtgeraakt. Bij mij iig. Maar mijn paard zit verschrikkelijk ik doe er alles aan en het gaat ook stukke beter maar toch kan je er dus moeilijker op beoordeeld worden lijkt mij. Want wat kies ik nou?! Hahaha maar halsstrekken vind ik een goede! Het halthouden aan begin had van mij in het z door mogen gaan, vanaf daar verwachten we toch dat stukje verzameling rechtgerichte paard en controle!
Suzanne F. schreef:Is het al 1 april??
Jeetje, wat een aanfluiting! Nu ben ik pas echt blij dat ik eind dit jaar stop met jureren. Ik vind de wedstrijdsport al zo veranderd de laatste 10 jaar, ook qua reglementen. ZZ licht bij basis, kledingvoorschriften veranderd, optoming, proeven etc. etc. Ik kan er gewoon niet meer achterstaan. En nu ik dit lees sta ik helemaal achter mijn beslissing om afscheid van de sport, het jureren en de KNHS te nemen. Lichtrijden in de M2? Geen halthouden en groeten meer? Waar is de uitstraling van de dressuursport gebleven? Echt belachelijk.
Schoentje schreef:Ik heb nu al een aantal keer gelezen dat men bij het lichtrijden in de verruimende draf, de verbinding en verzameling verliest, het paard niet op het achterbeen kan houden, of het paard uit balans brengt.
Maar is er dan niet gewoon iets mis met je aanleuning en/of onafhankelijke zit tijdens het lichtrijden?
Tijdens het lichtrijden kunnen inderdaad iets minder kracht op been en hand zetten. Maar aanleuning, verbinding en balans moet naar mijn mening niet uit kracht komen.
En als je je paard uit balans brengt tijdens het lichtrijden, dat zit je zelf dus uit balans, of je handen gaan te veel mee op en neer met je lichaam.
Misschien is blijkt lichtrijden tijdens de verruimingen dus wel een hele goede controle oefening te zijn...
2misty2 schreef:Ik hoop dat er toch ook op een andere manier gejureerd wordt. Tegenwoordig krijgen de mensen winst als het voorbeen zijn werk doet. Zie geen achterbeen. Ook zie ik dan een weggedrukte rug. Niet diervriendelijk, rijtechnisch correct en een fijn beeld. Als het maar spectaculair is. Zonde!
Anoniem schreef:Suzanne F. schreef:Is het al 1 april??
Jeetje, wat een aanfluiting! Nu ben ik pas echt blij dat ik eind dit jaar stop met jureren. Ik vind de wedstrijdsport al zo veranderd de laatste 10 jaar, ook qua reglementen. ZZ licht bij basis, kledingvoorschriften veranderd, optoming, proeven etc. etc. Ik kan er gewoon niet meer achterstaan. En nu ik dit lees sta ik helemaal achter mijn beslissing om afscheid van de sport, het jureren en de KNHS te nemen. Lichtrijden in de M2? Geen halthouden en groeten meer? Waar is de uitstraling van de dressuursport gebleven? Echt belachelijk.
Ik ben het zo met je eens.![]()
Zo'n 20 jaar geleden was de Duitse M klasse (DM) in Nederland vergelijkbaar met het ZZ-licht nivo.
Als je ziet wat het nivo momenteel is in het ZZ-licht. ZZ-zwaar of Lichte tour dan is dat echt zo veel minder dan jaren geleden.
En nu gaan ze de proeven wederom makkelijker maken waardoor ruiters dus nog sneller doorstromen naar hogere klasses.
En als niet alle oefeningen gevraagd worden in elke proef dan rijd je toch alleen de proeven waarin de oefeningen zitten die jij wel beheerst en laat je de proeven met dat moeilijke onderdeel links liggen.
Tendance schreef:2misty2 schreef:Ik hoop dat er toch ook op een andere manier gejureerd wordt. Tegenwoordig krijgen de mensen winst als het voorbeen zijn werk doet. Zie geen achterbeen. Ook zie ik dan een weggedrukte rug. Niet diervriendelijk, rijtechnisch correct en een fijn beeld. Als het maar spectaculair is. Zonde!
Ga je een keer mee met mij om te schrijven? Dan zul je echt anders zien.
Sizzle schreef:Dat met die verschillende onderdelen was vroeger ook en heb dat niet als probleem ervaren.
Ik start nu ook nog geen proeven waar galop-stap in zit omdat mijn paard dat nog moeilijk vind. Maar uiteindelijk werk je daar dan toch gewoon naar toe.
Ik vind dat wel diervriendelijk. Zo kun je routine houden en rekening houden met de zwakke punten van je paard.
Sizzle schreef:Dat met die verschillende onderdelen was vroeger ook en heb dat niet als probleem ervaren.
Ik start nu ook nog geen proeven waar galop-stap in zit omdat mijn paard dat nog moeilijk vind. Maar uiteindelijk werk je daar dan toch gewoon naar toe.
Ik vind dat wel diervriendelijk. Zo kun je routine houden en rekening houden met de zwakke punten van je paard.
Suzanne F. schreef:Vroegah moest je gewoon bepaalde onderdelen beheersen voor je die klasse kon starten.
[...]
Het is nu allemaal zoveel softer geworden, arbeidspirouettes in een proef?? Wie verzint dat nou? Zelf bepalen hoeveel sprongen tussen de wissels?? Dat slaat toch nergens op.
Schoentje schreef:Ik heb nu al een aantal keer gelezen dat men bij het lichtrijden in de verruimende draf, de verbinding en verzameling verliest, het paard niet op het achterbeen kan houden, of het paard uit balans brengt.
Maar is er dan niet gewoon iets mis met je aanleuning en/of onafhankelijke zit tijdens het lichtrijden?
Tijdens het lichtrijden kunnen inderdaad iets minder kracht op been en hand zetten. Maar aanleuning, verbinding en balans moet naar mijn mening niet uit kracht komen.
En als je je paard uit balans brengt tijdens het lichtrijden, dat zit je zelf dus uit balans, of je handen gaan te veel mee op en neer met je lichaam.
Misschien is blijkt lichtrijden tijdens de verruimingen dus wel een hele goede controle oefening te zijn...
Sizzle schreef:In de tijd van de 120 en 156 proeven was er helemaal niet genoeg plek voor alle onderdelen![]()
Ja er zat een kwart keertwending in sommige, nou poehee. Zo veel moeilijker was dat niet.
Misschien zijn we nu langzaam in een tijd gekomen waar je MET je paard wil werken ipv: het dier heeft maar gewoon te doen wat ik eis.
Electra63 schreef:Ik ben in 1976 begonnen met wedstrijden bij de pony's. Ik ben altijd met wp thuis gekomen (ook wel met 2 per proef), dus of het vroeger zoveel strenger was, kan ik mij niet herinneren.