Nieuw proevenboekje: A-X binnenkomen en groeten afgeschaft

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Re: Nieuw proevenboekje: A-X binnenkomen en groeten afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 16:10

Sommige juryleden maken er hun eigen regels bij. Dat moet niet, want dan is de sport niet transparant meer.
Verder mag een jury ook niet zeggen: We gaan het vast oefenen.
Nee, want het is nog niet/bestaat nog niet, dus hoeft ook niet gedaan te worden.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 16:22

Als ik het goed begrijp mag je vanaf m1 kiezen om in midden/uitgestrekte draf door te zitten of licht te rijden?
Dit gaat denk ik wel lastig worden. De ene jury waardeert het meer wanneer je doorzit en de andere meer wanneer je licht rijd. Ik vond het zelf altijd storend in het l2 om licht te gaan rijden, hoewel dat makkelijker is word hoe dan ook toch een stukje verbinding en verzameling kwijtgeraakt. Bij mij iig. Maar mijn paard zit verschrikkelijk ik doe er alles aan en het gaat ook stukke beter maar toch kan je er dus moeilijker op beoordeeld worden lijkt mij. Want wat kies ik nou?! Hahaha maar halsstrekken vind ik een goede! Het halthouden aan begin had van mij in het z door mogen gaan, vanaf daar verwachten we toch dat stukje verzameling rechtgerichte paard en controle!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 16:23

Gewoon de regels kennen en je daaraan houden. Geldt voor deelnemers en juryleden. Ik hoop dat juryleden ook opletten bij de bijscholing.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 16:40

Schoentje schreef:
Weet je wat het is? Mensen klagen toch altijd en de KNHS kan het, hoe dan ook, toch niet goed doen. Dat is namelijk ook niet mogelijk voor iedereen.

Nu is het mauwen dat de proeven diervriendelijker worden, dat de proeven meer op ontspanning gericht worden, terwijl tegelijkertijd geklaagd wordt dat er te veel spanning is en er beter naar het welzijn gekeken moet worden.

Er wordt geklaagd dat het vroeger zo veel beter was, omdat je toen moeilijker aan een winstpunt kwam in de dressuur.
En tegelijkertijd wordt er geklaagd dat ze het B springen zo hebben aangepast dat je daar moeilijker aan een winstpunt komt. Want men wil natuurlijk zo snel mogelijk naar het L om daar op met een slechte rijderij een barrage rond te kunnen vliegen.

Er wordt geklaagd over de versoepelingen in het tenue, want dressuur moet klasse uitstralen. Maar tegelijkertijd wordt het punt voor verzorging stom gevonden.

Mensen vinden veranderingen gewoon niet fijn, er schuilt wat dat betreft een licht autisme in ons allemaal. Toch veranderd de tijd en moet de sport daarin mee veranderen. Voor ons is de KNHS degene die dat moet doen en dus automatisch de boosdoener.
Met zo een hoop geklaag begrijp ik goed dat de bond zich afsluit voor geluiden van buitenaf. Je kunt er toch nooit op een goede manier gehoor aan geven.

Je hebt helemaal gelijk!

Ik ben in 1976 begonnen met wedstrijden bij de pony's. Ik ben altijd met wp thuis gekomen (ook wel met 2 per proef), dus of het vroeger zoveel strenger was, kan ik mij niet herinneren. :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 16:51

Jodyy93 schreef:
Als ik het goed begrijp mag je vanaf m1 kiezen om in midden/uitgestrekte draf door te zitten of licht te rijden?
Dit gaat denk ik wel lastig worden. De ene jury waardeert het meer wanneer je doorzit en de andere meer wanneer je licht rijd. Ik vond het zelf altijd storend in het l2 om licht te gaan rijden, hoewel dat makkelijker is word hoe dan ook toch een stukje verbinding en verzameling kwijtgeraakt. Bij mij iig. Maar mijn paard zit verschrikkelijk ik doe er alles aan en het gaat ook stukke beter maar toch kan je er dus moeilijker op beoordeeld worden lijkt mij. Want wat kies ik nou?! Hahaha maar halsstrekken vind ik een goede! Het halthouden aan begin had van mij in het z door mogen gaan, vanaf daar verwachten we toch dat stukje verzameling rechtgerichte paard en controle!

We zullen in de proeven zien of het mag of moet.
Maar als het om "mogen" gaat, dan heeft een jury geen voorkeur te mogen hebben tijdens het jureren, want het mag gewoon allebei.
Het gaat om het Skala en uitvoering van het onderdeel, niet om het wel of niet lichtrijden

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 17:58

Ik heb nu al een aantal keer gelezen dat men bij het lichtrijden in de verruimende draf, de verbinding en verzameling verliest, het paard niet op het achterbeen kan houden, of het paard uit balans brengt.
Maar is er dan niet gewoon iets mis met je aanleuning en/of onafhankelijke zit tijdens het lichtrijden?
Tijdens het lichtrijden kunnen inderdaad iets minder kracht op been en hand zetten. Maar aanleuning, verbinding en balans moet naar mijn mening niet uit kracht komen.
En als je je paard uit balans brengt tijdens het lichtrijden, dat zit je zelf dus uit balans, of je handen gaan te veel mee op en neer met je lichaam.

Misschien is blijkt lichtrijden tijdens de verruimingen dus wel een hele goede controle oefening te zijn...

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:15

Ik hoop dat er toch ook op een andere manier gejureerd wordt. Tegenwoordig krijgen de mensen winst als het voorbeen zijn werk doet. Zie geen achterbeen. Ook zie ik dan een weggedrukte rug. Niet diervriendelijk, rijtechnisch correct en een fijn beeld. Als het maar spectaculair is. Zonde!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:22

Laten we dan ook weer teruggaan met 5 wp en een klasse hoger mogen. Dat heb ik echt nooit begrepen, dat komt de diervriendelijkheid echt niet ten goede, je kunt hooguit 1 klasse te hoog starten en dat kan met 5wp en met 10. Het draait alleen om het geld. Een proef van 6v minuten inkorten naar 5 minuten is bij gelijkblijvend startgeld een behoorlijke prijsverhoging. Ik verwacht namelijk ook dat in die 6 minuten de jury echt op mij let en er niet zit om mij af te kraken. En in die ene minuut meer kun je soms net nog wat goede dingen laten zien. Het komt nu gewoon over of men net 5-10 combinaties meer in dezelfde tijd wil proppen. Geld, geld en geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:29

Suzanne F. schreef:
Is het al 1 april??
Jeetje, wat een aanfluiting! Nu ben ik pas echt blij dat ik eind dit jaar stop met jureren. Ik vind de wedstrijdsport al zo veranderd de laatste 10 jaar, ook qua reglementen. ZZ licht bij basis, kledingvoorschriften veranderd, optoming, proeven etc. etc. Ik kan er gewoon niet meer achterstaan. En nu ik dit lees sta ik helemaal achter mijn beslissing om afscheid van de sport, het jureren en de KNHS te nemen. Lichtrijden in de M2? Geen halthouden en groeten meer? Waar is de uitstraling van de dressuursport gebleven? Echt belachelijk.

Ik ben het zo met je eens. :j
Zo'n 20 jaar geleden was de Duitse M klasse (DM) in Nederland vergelijkbaar met het ZZ-licht nivo.
Als je ziet wat het nivo momenteel is in het ZZ-licht. ZZ-zwaar of Lichte tour dan is dat echt zo veel minder dan jaren geleden.
En nu gaan ze de proeven wederom makkelijker maken waardoor ruiters dus nog sneller doorstromen naar hogere klasses.
En als niet alle oefeningen gevraagd worden in elke proef dan rijd je toch alleen de proeven waarin de oefeningen zitten die jij wel beheerst en laat je de proeven met dat moeilijke onderdeel links liggen. :+

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:43

Schoentje schreef:
Ik heb nu al een aantal keer gelezen dat men bij het lichtrijden in de verruimende draf, de verbinding en verzameling verliest, het paard niet op het achterbeen kan houden, of het paard uit balans brengt.
Maar is er dan niet gewoon iets mis met je aanleuning en/of onafhankelijke zit tijdens het lichtrijden?
Tijdens het lichtrijden kunnen inderdaad iets minder kracht op been en hand zetten. Maar aanleuning, verbinding en balans moet naar mijn mening niet uit kracht komen.
En als je je paard uit balans brengt tijdens het lichtrijden, dat zit je zelf dus uit balans, of je handen gaan te veel mee op en neer met je lichaam.

Misschien is blijkt lichtrijden tijdens de verruimingen dus wel een hele goede controle oefening te zijn...

Helemaal eens!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:43

2misty2 schreef:
Ik hoop dat er toch ook op een andere manier gejureerd wordt. Tegenwoordig krijgen de mensen winst als het voorbeen zijn werk doet. Zie geen achterbeen. Ook zie ik dan een weggedrukte rug. Niet diervriendelijk, rijtechnisch correct en een fijn beeld. Als het maar spectaculair is. Zonde!

Ga je een keer mee met mij om te schrijven? Dan zul je echt anders zien.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:45

Anoniem schreef:
Suzanne F. schreef:
Is het al 1 april??
Jeetje, wat een aanfluiting! Nu ben ik pas echt blij dat ik eind dit jaar stop met jureren. Ik vind de wedstrijdsport al zo veranderd de laatste 10 jaar, ook qua reglementen. ZZ licht bij basis, kledingvoorschriften veranderd, optoming, proeven etc. etc. Ik kan er gewoon niet meer achterstaan. En nu ik dit lees sta ik helemaal achter mijn beslissing om afscheid van de sport, het jureren en de KNHS te nemen. Lichtrijden in de M2? Geen halthouden en groeten meer? Waar is de uitstraling van de dressuursport gebleven? Echt belachelijk.

Ik ben het zo met je eens. :j
Zo'n 20 jaar geleden was de Duitse M klasse (DM) in Nederland vergelijkbaar met het ZZ-licht nivo.
Als je ziet wat het nivo momenteel is in het ZZ-licht. ZZ-zwaar of Lichte tour dan is dat echt zo veel minder dan jaren geleden.
En nu gaan ze de proeven wederom makkelijker maken waardoor ruiters dus nog sneller doorstromen naar hogere klasses.
En als niet alle oefeningen gevraagd worden in elke proef dan rijd je toch alleen de proeven waarin de oefeningen zitten die jij wel beheerst en laat je de proeven met dat moeilijke onderdeel links liggen. :+

Dat zou betekenen, dat je soms 3 maanden niet kunt starten hè!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:49

Dat met die verschillende onderdelen was vroeger ook en heb dat niet als probleem ervaren.
Ik start nu ook nog geen proeven waar galop-stap in zit omdat mijn paard dat nog moeilijk vind. Maar uiteindelijk werk je daar dan toch gewoon naar toe.
Ik vind dat wel diervriendelijk. Zo kun je routine houden en rekening houden met de zwakke punten van je paard.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:55

Tendance schreef:
2misty2 schreef:

Ga je een keer mee met mij om te schrijven? Dan zul je echt anders zien.

Sommige erbuiten gelaten dan ik heb eens geschreven bij een jury die was fijn. Ik film mijn proeven regelmati en mensen komen vaak kijken. En soms klopt er niks van.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:55

Sizzle schreef:
Dat met die verschillende onderdelen was vroeger ook en heb dat niet als probleem ervaren.
Ik start nu ook nog geen proeven waar galop-stap in zit omdat mijn paard dat nog moeilijk vind. Maar uiteindelijk werk je daar dan toch gewoon naar toe.
Ik vind dat wel diervriendelijk. Zo kun je routine houden en rekening houden met de zwakke punten van je paard.

Eens. En uiteindelijk zul je het toch moeten gaan beheersen om verder te komen. En omdat je bepaalde proeven niet rijdt, ga je ook minder snel door de klasse heen, dus heb je als combinatie tijd om je te ontwikkelen in je eigen tempo.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:59

Sizzle schreef:

Nee we zijn toch geen poesies? :+
Vroegah moest je gewoon bepaalde onderdelen beheersen voor je die klasse kon starten. M1 had kwart wendingen, SB, travers en een stukje contra. M2 had keertwendingen, SB, travers, halve volte contra en stap galop en galop stap. Dat was ter voorbereiding op de Z1 waar de eenvoudige wissels kwamen.
Veel logischer.
ZZL had kwart pirouettes, ZZZ had halve pirouettes, serie om de 4 en LT had daarbij een serie om de 3 en een zigzag.

Het is nu allemaal zoveel softer geworden, arbeidspirouettes in een proef?? Wie verzint dat nou? Zelf bepalen hoeveel sprongen tussen de wissels?? Dat slaat toch nergens op.
In het ZZL zat vroeger zelfs een middengalop over de diagonaal met een wissel op X. En in de YR proeven een schaukel, halt-4 achterwaarts, 4 voorwaarts-6 achterwaarts. Tegenwoordig gaat elke knol in de steiger als ze dit moeten doen.

Ik zie nu combinaties in de ZZL die je vroeger zo in de M2 zag. En de LT vind ik ook in niveau enorm gedaald. De paarden zijn beter geworden maar het proeftechnisch niveau echt lager.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:04

In de tijd van de 120 en 156 proeven was er helemaal niet genoeg plek voor alle onderdelen :+
Ja er zat een kwart keertwending in sommige, nou poehee. Zo veel moeilijker was dat niet.

Misschien zijn we nu langzaam in een tijd gekomen waar je MET je paard wil werken ipv: het dier heeft maar gewoon te doen wat ik eis.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:39

Suzanne F. schreef:
Vroegah moest je gewoon bepaalde onderdelen beheersen voor je die klasse kon starten.
[...]
Het is nu allemaal zoveel softer geworden, arbeidspirouettes in een proef?? Wie verzint dat nou? Zelf bepalen hoeveel sprongen tussen de wissels?? Dat slaat toch nergens op.

Als ik het me goed herinner was het commentaar toen vaak dat het vaak een aangeleerd kunstje was, en waren er dus wel degelijk best goede redenen om meer aandacht te geven aan het rijden van nette basisoefeningen, met wat meer aandacht voor hoe ze gereden werden en iets minder voor de uiterlijkheden (zoals de exacte plaats) en het 'kunstje'.

En het idee dat iedereen toen die oefeningen ook uitsluitend vanuit een nette, goedbeheerste basis reed is volgens mij vooral idealiseren van het verleden. Nee, dat gebeurde dus niet - veel van die oefeningen werden gereden door paarden/mensen die de voorgaande stappen niet goed onder de knie hadden, en daarom is die discussie ook ontstaan.

wisselkoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 21:52

Gekke vraag...... Dat halsstreken vanaf klasse Z. Is dat in stap, draf of galop?

Daarbij denk ik dat rechtuit op de a-c lijn in galop (klasse z) moeilijker is dan halverwege hh en in draf wegrijden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 22:10

Niet vanaf de Z, maar t/m en dat is in draf.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 23:38

Tendance, ik heb al gelezen dat er overleg was over het verplicht starten van de 1e proef. dat willen ze ook gaan veranderen. die keuze wordt dan ook vrijwillig. Als ik er aan denk zal ik het morgen even opzoeken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 01:11

Dat waren voorstellen vanuit de eerdere vergaderingen van het dressuurforum.
Dat is nog niet aangenomen als zijnde daadwerkelijke actie van de KNHS.

Er werd toen op een verkeerde manier geschreven, waardoor het leek dat het geen voorstellen waren, maar meer dan uitkomsten uit een vergadering, niet eens die van de knhs, waren het niet.

Ik weet over welk stuk je het hebt. Is hier op bokt ook over gesproken, maar dat waren absoluut geen uitspraken vanuit de KNHS.

Of er iets met dat voorstel gedaan gaat worden, zullen we toch echt nog even een paar maanden af moeten wachten.

De "ze" waar jij het over hebt is dus niet de KNHS, die hebben hier geen uitspraken over gedaan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 06:11

Schoentje schreef:

Ik denk (hoop) niet dat het om de kracht gaat maar doordat de zithulpen makkelijker door komen.
Niet voor niets leer je om bij elke overgang eerst een paar passen door te zitten.
Al hoor ik tegenwoordig ook al dat dat ouderwets is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 06:17

Sizzle schreef:
In de tijd van de 120 en 156 proeven was er helemaal niet genoeg plek voor alle onderdelen :+
Ja er zat een kwart keertwending in sommige, nou poehee. Zo veel moeilijker was dat niet.

Misschien zijn we nu langzaam in een tijd gekomen waar je MET je paard wil werken ipv: het dier heeft maar gewoon te doen wat ik eis.

Ik denk dat we nu in de tijd aangeland zijn van we als ruiter dulden geen goede les meer want we weten alles zelf wel beter.

Electra63 schreef:
Ik ben in 1976 begonnen met wedstrijden bij de pony's. Ik ben altijd met wp thuis gekomen (ook wel met 2 per proef), dus of het vroeger zoveel strenger was, kan ik mij niet herinneren. :D

In die tijd had je zo'n 25/30 starts per ring hier in de regio.
En de eerste 5/7 plaatsen hadden winst.
Geen idee hoeveel er dat nu hebben om eerlijk te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 07:20

Hoe krom is het ook allemaal weer.
In de dressuur hoeft een paard bij binnenkomen niet meer te halthouden. Maar in het springen wel?? Terwijl het juist een gehoorzaamheidsoefening is en het zeker in de dressuur wel thuishoort.

Beter zou zijn om de juryleden die er zitten eens goed op te leiden zodat ze weten hoe een happy atlete eruit ziet en hoe een paard op de juiste wijze behoort te lopen Ik ben diep geschokt met de huidige manier van jureren en dan met name over het kliekje juryleden wat vanaf de ZZ-Zwaar zit te keuren.
Stuur die mensen naar huis en leid nieuwe goede juryleden op. Het is een club vriendjes wat er zit die elkaar en hun vrienden de hand boven het hoofd houden.
Juryleden die (nog) weten hoe een echt goede proef eruit hoort te zien stoppen ermee of zijn er al eerder mee gestopt. De dressuursport gaat echt tenonder en zal over 10 á 15 jaar geen olympische sport meer zijn verwacht ik.