PETA wil klacht indienen tegen Rath en Gal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 05:10

ingedebruijn schreef:
Leffroi schreef:
'Omdat het dier stress had', met alle respect, elk dier heeft tijdens zo'n evenement wel enige vorm van stress. Dat het paard van Gal op dat moment zó stresstte kan gebeuren. Snap niet echt waar ze zich druk om maken. Ook dat zal wel aan mij liggen?

En moeten we een paard zoveel stress aan mogen doen? Dat is meer de vraag.

Dan zou je überhaupt ook geen paarden moeten in rijden, want ik denk dat elk paard met inrijden toch wel wat stress ervaart.
En ik denk dat elk paard wat voor t eerst in de trailer mee gaat ook stress heeft, dus dat word ook niet meer vervoeren.

m1992

Re: PETA wil klacht indienen tegen Rath en Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 05:58

En hoe bepaal je hoeveel stress een paard ervaart? Misschien was een ander paard wel net zo gespannen als Undercover maar toont dit anders. Toen ik mijn pony net had heeft hij twee weken lang nauwelijks gegeten en was aan de diarree, stress had ie zeker maar gewoon in de hand en met poetsen zag je er helemaal niets van.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 07:03

Ik denk dat het meer over dit deel zou moeten gaan >> Daarnaast gebruiken Rath en Gal volgens PETA ook omstreden trainingsmethodes: "Bij beide paarden wordt de rollkur of hyperflexie toegepast." << dan over de stress tijdens de proef en wel/niet op de tong bijten.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 07:05

nijland schreef:
ingedebruijn schreef:
En moeten we een paard zoveel stress aan mogen doen? Dat is meer de vraag.

Dan zou je überhaupt ook geen paarden moeten in rijden, want ik denk dat elk paard met inrijden toch wel wat stress ervaart.
En ik denk dat elk paard wat voor t eerst in de trailer mee gaat ook stress heeft, dus dat word ook niet meer vervoeren.

Dat vind ik een overdreven reactie. Inge zegt eigenlijk: als een dier zo veel stress te verduren krijgt dat ie op zijn eigen tong bijt, ga je misschien te ver. En de reactie daarop is: ja hee! Dan mag je helemaal niets meer!!!

Onzin. Ik heb een tijdlang niet te laden paarden trailermak gemaakt en nooit, maar dan ook nooit, heeft dat geresulteerd in bloed. Ook zijn er duizenden mensen die paarden op een vriendelijke manier inrijden, zonder dat hier bloed bij komt kijken.

Dus het is onzin om te doen alsof je óf alles mag óf niets. Ik vind het verwarrend als mensen zichzelf aangevallen voelen wanneer een misstand als deze wordt aangepakt. Ik bedoel: bij niemand hier is het toch 'normaal' dat er bloed uit de mond van het paard komt?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 07:12

maar we leggen de lat toch niet bij bloed? Althans, niet zo zwart wit? Want zet paarden dan vooral niet bij elkaar, dat geeft soms ook bloed?

Peta is een rare organisatie, inderdaad extreem en extreem is met niks goed.

Uiteraard moet je respectvol met dieren (en mensen, en de aarde an zich) omgaan maar moet je dan geen prioriteiten stellen als je toch ergens tijd, geld en moeite in gaat steken?
Zonder dit te willen bagataliseren...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 07:45

Nee, maar ik denk dat iedereen zich wel eens op de tong of lip gebeten heeft. Sommige dingen gebeuren gewoon....
Je doet nu net of het paard zn mondhoeken tot zijn oren uitgescheurd had, en dat is gewoon niet zo

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 07:47

Daarom is dit allemaal zo moeilijk te meten.. er zijn mensen die de lat leggen bij een halster omdoen, want vrijheidsbeperking en dus zielig, en er zijn mensen die een paard dagelijks rondrossen en daar moet ie maar tegenkunnen... en ja, daar zit heel veel tussenin..

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 07:52

hedwig111 schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=YODFSUs8_zw

Vinden jullie dit dan geen dierenmishandeling?
Dit is wat er nu nog enkel achter de gesloten deuren gebeurt, vroeger kon het nog in het openbaar.
Dit is toch enkel trekken aan de teugels, achterover gaan zitten, benen naar voren.... Dit paard is gewoon in paniek en denkt te moeten rennen voor zijn leven.

Ik zie toch echt een ontspannen goed zittende ruiter. Een ontspannen paard die geen tekens toont van verzet of paniek.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 07:55

MiniMouse schreef:
hedwig111 schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=YODFSUs8_zw

Vinden jullie dit dan geen dierenmishandeling?
Dit is wat er nu nog enkel achter de gesloten deuren gebeurt, vroeger kon het nog in het openbaar.
Dit is toch enkel trekken aan de teugels, achterover gaan zitten, benen naar voren.... Dit paard is gewoon in paniek en denkt te moeten rennen voor zijn leven.

Ik zie toch echt een ontspannen goed zittende ruiter. Een ontspannen paard die geen tekens toont van verzet of paniek.

Meen je dat..? Ik zou je lenzen eens indoen, ziet er echt niet ontspannen uit..

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 07:56

arno8 schreef:
Dus het is onzin om te doen alsof je óf alles mag óf niets. Ik vind het verwarrend als mensen zichzelf aangevallen voelen wanneer een misstand als deze wordt aangepakt. Ik bedoel: bij niemand hier is het toch 'normaal' dat er bloed uit de mond van het paard komt?

Welke misstand hebben we het nu over? Dat het paard zich in de lip bijt? Ja nou dat is inderdaad een enorme misstand.

Sommige hier doen alsof het paard met kapotgetrokken mondhoeken zwaar bloedend de ring uitkwam.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 07:58

ik geloof dat hedwig nog nooit een paard heeft zien denken dat ie moet rennen voor z'n leven.... Dat ziet er nl toch behoorlijk anders uit. :=

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 07:59

Ayasha schreef:
ik geloof dat hedwig nog nooit een paard heeft zien denken dat ie moet rennen voor z'n leven.... Dat ziet er nl toch behoorlijk anders uit. :=

Ik had die zin niet eens gelezen, maar vind het er absoluut niet ontspannen uitzien. Rennen voor z'n leven zou er wel wat dramatischer uit hebben gezien :')

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 07:59

arno8 schreef:
Dat vind ik een overdreven reactie. Inge zegt eigenlijk: als een dier zo veel stress te verduren krijgt dat ie op zijn eigen tong bijt, ga je misschien te ver. En de reactie daarop is: ja hee! Dan mag je helemaal niets meer!!!

Onzin. Ik heb een tijdlang niet te laden paarden trailermak gemaakt en nooit, maar dan ook nooit, heeft dat geresulteerd in bloed. Ook zijn er duizenden mensen die paarden op een vriendelijke manier inrijden, zonder dat hier bloed bij komt kijken.

Ik heb ook vaak genoeg op me tong gebeten met een broodje eten.
Heb ik dan ook stress?
Het zal in het weiland vast ook een keer voorkomen dat een paard zich op zijn tong bijt met grazen. Heeft hij dan ook stress.
Dit zijn dingen die kunnen altijd gebeuren.
Stress of geen stress, onder het zadel of daarbuiten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:03

Tillie20 schreef:
Ayasha schreef:

Ik had die zin niet eens gelezen, maar vind het er absoluut niet ontspannen uitzien. Rennen voor z'n leven zou er wel wat dramatischer uit hebben gezien :')

ach... Het ziet er niet uit als een bosritje maar ze geeft wel een ietwat dramatische omschrijving imo. :)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:05

Tillie20 schreef:
Meen je dat..? Ik zou je lenzen eens indoen, ziet er echt niet ontspannen uit.

Ik zie een relaxed lopend paard met afhangende oren. Geen staart gezwiep.
En zonder verzet of paniek.

Wat zie jij?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:08

MiniMouse schreef:
arno8 schreef:

Ik heb ook vaak genoeg op me tong gebeten met een broodje eten.
Heb ik dan ook stress?
Het zal in het weiland vast ook een keer voorkomen dat een paard zich op zijn tong bijt met grazen. Heeft hij dan ook stress.
Stress of geen stress, onder het zadel of daarbuiten

Dat is best een cirkelredenatie, want volgens jou zou Undercover dus geen stress hebben gehad en heb jij stress tijdens het eten van een broodje.

Het stond vast dat Undercover stress had, dat kon (nogmaals) iedereen zien. Je weet nooit precies wat de reden is geweest, maar als Undercover geen stress had gehad dan was de kans dat dit was gebeurd (veel) kleiner geweest. Stress is dus sowieso een indirecte oorzaak. Dus snap niet dat je dat op zo'n manier goed wilt praten?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:08

MiniMouse schreef:
Tillie20 schreef:
Meen je dat..? Ik zou je lenzen eens indoen, ziet er echt niet ontspannen uit.

Wat zie jij?

Ik zie absoluut geen ontspanning, zeker niet aan de voorkant. Het paard verzet zich misschien niet, maar we zijn eerder in dit topic tot de conclusie gekomen dat dat niks zegt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:10

Ja, maar het is niet bewezen dat hij op zijn lip heeft gebeten als gevolg van stress.
In dat filmpje wat jij zo verschrikkelijk vindt, want rollkur is zo stressvol voor een paard, heeft hij zich ook niet op zijn lip of tong gebeten, dus ik snap het niet helemaal meer....

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:11

Tillie20 schreef:
MiniMouse schreef:

Wat zie jij?

Ik zie absoluut geen ontspanning, zeker niet aan de voorkant. Het paard verzet zich misschien niet, maar we zijn eerder in dit topic tot de conclusie gekomen dat dat niks zegt.

Wie zijn we? Jij en Arno?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:13

Ik denk dat we realistisch moeten zijn (en daar komt de moeilijkheid) in welke mate stress toelaatbaar is en of het haalbaar is om alle stress te mijden.

UC bijt zich echt niet elke wedstrijd op zijn lip dus hij loopt zich niet chronisch op te vreten op wedstrijd. Had Gal moeten stoppen? Eigenlijk vind ik van niet. Niet zo lang er geen bloed was. Kijk zodra er een verwonding is spreekt het voor zich dat men stopt en na gaat hoe het zit maar hoe wil je een dier 'uit leggen' dat het allemaal wel mee valt als je hem bij elke vorm van 'hè baas is dit wel een goed plan?' Meteen uit de situatie haalt?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:15

Billy schreef:
Ja, maar het is niet bewezen dat hij op zijn lip heeft gebeten als gevolg van stress.
In dat filmpje wat jij zo verschrikkelijk vindt, want rollkur is zo stressvol voor een paard, heeft hij zich ook niet op zijn lip of tong gebeten, dus ik snap het niet helemaal meer....

Weer diezelfde cirkelredenatie die ik bij andere mensen terugzie..

Ik denk dat je even nog mijn vorige post moet lezen voordat je zo'n conclusie's gaat trekken.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:16

Ayasha schreef:
Ik denk dat we realistisch moeten zijn (en daar komt de moeilijkheid) in welke mate stress toelaatbaar is en of het haalbaar is om alle stress te mijden.

UC bijt zich echt niet elke wedstrijd op zijn lip dus hij loopt zich niet chronisch op te vreten op wedstrijd. Had Gal moeten stoppen? Eigenlijk vind ik van niet. Niet zo lang er geen bloed was. Kijk zodra er een verwonding is spreekt het voor zich dat men stopt en na gaat hoe het zit maar hoe wil je een dier 'uit leggen' dat het allemaal wel mee valt als je hem bij elke vorm van 'hè baas is dit wel een goed plan?' Meteen uit de situatie haalt?

Daar ben ik het zeker mee eens, maar dat is enorm moeilijk meetbaar. Dus ik denk dat de FEI zeker niks met deze situatie gaat doen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:16

Tillie20 schreef:
Het stond vast dat Undercover stress had, dat kon (nogmaals) iedereen zien. Je weet nooit precies wat de reden is geweest, maar als Undercover geen stress had gehad dan was de kans dat dit was gebeurd (veel) kleiner geweest. Stress is dus sowieso een indirecte oorzaak. Dus snap niet dat je dat op zo'n manier goed wilt praten?

Ja UC had stress, maar alle paarden ervaren stress (vluchtdier) of ze nu de dressuurring in moeten of de hele dag in de wei staan. Wat is teveel stress? En juist het afvloeien van stress (wat gebeurde tijdens de proef) is dan toch juist een goed teken.

En wat moet er goedgepraat worden? Dat het paard stress had (wat werd afgevloeid) of dat hij op zijn lip bijt? Nogmaals: het is niet zo dat hij met bloedende mondhoeken met rukken en plukken rondgereden wordt hoor

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:19

Billy schreef:

Dat bedoel ik idd.
Ik leg geen link tussen stress en tong bijten.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:21

Tango1979 schreef:
Tillie20 schreef:

Ja UC had stress, maar alle paarden ervaren stress (vluchtdier) of ze nu de dressuurring in moeten of de hele dag in de wei staan. Wat is teveel stress? En juist het afvloeien van stress (wat gebeurde tijdens de proef) is dan toch juist een goed teken.

En wat moet er goedgepraat worden? Dat het paard stress had (wat werd afgevloeid) of dat hij op zijn lip bijt? Nogmaals: het is niet zo dat hij met bloedende mondhoeken met rukken en plukken rondgereden wordt hoor

Ik reageerde hier op:
"Ik heb ook vaak genoeg op me tong gebeten met een broodje eten.
Heb ik dan ook stress?
Stress of geen stress, onder het zadel of daarbuiten"

Zij vergelijkt het steeds met situatie waarbij er geen stress aan te pas komt en je je toch op je tong kan bijten. Daarmee bedoeld ze te insinueren met haar reactie dat stress helemaal niet de oorzaak is(want wat is anders het nut van zo'n reactie schrijven op het bericht waar zij op reageert)

Terwijl dat helemaal niet aan de orde was, het was duidelijk dat Undercover stress ervoer. Dus ik snap niet dat zij de stress wilt goedpraten en daarmee ook deels een bloedende mond.

Nee, dit kan zonder stress gebeuren, dat klopt. Maar wanneer er wél (best veel..) stress in het spel is, dan wordt de kans dat zoiets gebeurd wel groter. Dus stress is zeker een indirecte oorzaak.