Paardensport: commercie en eerzucht spelen hoofdrol

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paardensport: commercie en eerzucht spelen hoofdrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:34

Kan iemand uitleggen wat het wezenlijke verschil is tussen LDR en Rollkür?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:09

[***] schreef:

yep...pb is on it's way :j

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:10

geerke schreef:
[***] schreef:

yep...pb is on it's way :j

Beste Geerke, mag ik daar misschien ook een kopietje van? :D

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:37

Tillie20 schreef:
mylittlejoy schreef:
De groom gaf het apparaat aan de ruiter, zo lees ik het. Alsnog lastig als een paard aan het steigeren is, maar plausibel.

Dat kan ook inderdaad :j Maar hoe dan ook plausibel.

Krijg je als ruiter dan ook de stroomstoot niet zelf dan of zat die met een rubber broek op t peerd?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:42

amoj schreef:
Tillie20 schreef:
Even om een idee te geven wat normaal wordt gevonden om met dieren die voor voedsel worden gebruikt te doen:

https://www.facebook.com/mercyforanimal ... nref=story

Dit gebeurd dus zonder uitzondering(al geloof ik dat juist de staarten van koeien niet meer afgeknipt worden in Nederland).

Wat een bullshit. Staarten van koeien worden nergens afgeknipt!! Alleen de pluim (de haren) worden geschoren meestal.
En de rest zijn veelal beelden uit oostbloklanden. Hier in Nederland zul je dat niet tegen komen.

Nee hier in nederland is het een feestje om opgefokt te worden voor de slacht. En waar het ook gebeurt, we weten niet waar ons vlees vandaan komt dus we eten hier ook van het oostblok vlees.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:12

piezze schreef:
Krijg je als ruiter dan ook de stroomstoot niet zelf dan of zat die met een rubber broek op t peerd?

Dat weet ik wel zeker en de ruiter krijgt de stroomstoot harder dan het paard door de geleiding. Geen ervaring met stroomstootwapen maar wel met stroom op de omheining. Dat doe je echt niet vrijwillig.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:38

stroomstootwapens zijn zo geisoleerd dat de gebruiker er zelf niets van merkt...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:10

De gebruiker niet maar het paard krijgt de stroomstoot en wordt dan een geleider naar de ruiter toe. Ruiter krijgt daarmee een grotere opdonder dan het paard. Tenzij die rubberen broek inderdaad :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:11

Percy schreef:
De gebruiker niet maar het paard krijgt de stroomstoot en wordt dan een geleider naar de ruiter toe. Ruiter krijgt daarmee een grotere opdonder dan het paard. Tenzij die rubberen broek inderdaad :+

Wat een theorieen weer :') Maar ruiter zit er gewoon op, dus die krijgt geen geleiding neem ik aan. :P

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:31

en tasers dan?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 19:52

tmr001 schreef:
Rollkur / LDR is niets meer dan spieren stretchen. Zelf wel eens gesport? Wanneer je intensief sport, komen hier bij de warming up en/of cooling down ook vaak stretch oefeningen bij kijken. Die maken de spieren sterker en flexibeler.

Als het doel echt was om een paard te willen stretchen, dan geef je het gewoon een koekje tussen de voorbenen :+
Ik snap echt niet dat mensen dit soort ideeën geloven.

Er is inderdaad onderzoek naar geweest (humaan), dat stretchen voor inspanning (en zeker maximale krachtsinspanning = wedstrijd) de kracht in de spieren verminderd en dus meer risico geeft op blessures.

Maar laten we nou eens net doen of er inderdaad gestretcht wordt :D : wat is dan precies de reden dat dat vooral in beweging moet en alleen de hals zo extreem "gestretcht" wordt?

Ik kan me geen humane atleet voorstellen die zijn hals gaat stretchen, terwijl die aan het hardlopen is (het liefst nog door iemand anders uitgevoerd natuurlijk, met een metalen staaf :+ )

Laten we gewoon eerlijk naar elkaar zijn. Iedereen die wel eens een neus achter de loodlijn heeft gereden, weet dat het vooral de mentale weerstand is die gestretcht wordt.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 20:22

Joolien schreef:
Percy schreef:

Wat een theorieen weer :') Maar ruiter zit er gewoon op, dus die krijgt geen geleiding neem ik aan. :P

Geen theorie maar hele simpele wetenschap. Als je er als ruiter op zit krijg je wel degelijk geleiding. Zet een paard waar je op zit maar eens tegen een werkende stroomdraad als je het niet wilt geloven. Neem toch wel aan dat je ook wel snapt dat je, wanneer je op een paard zit, je daar een eenheid mee vormt en dat wanneer het paard een opdonder krijgt je daar als ruiter van "mee kan genieten"?? Dit is echt basis kennis.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 20:38

Het gaat over de varkensprikker waarbij men met hoog voltage/laag amperage een plaatselijke schok toedient.Deze bereikt de ruiter (helaas) niet.Veel gebruikt in de springtraining. Een van de vele methodes om een paard dmv pijn/angst/vluchtreflex te dwingen iets te doen voor hobby en/of geldelijk gewin.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:32

Kan je dat onderbouwen met wetenschappelijke feiten? Dan geef ik graag mijn ongelijk toe in sommige situaties. In de eventing gaat het er gelukkig niet zo aan toe.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:40

Check gewoon het apparaat waar het om gaat...dan mag je zelf de natuurkundeles invullen. Varkensprikker/cattleprod/hotshot.
Overigns weet ik uit eigen ervaring dat je het als ruiter niet voelt.
Jouw ongelijk is mij egal..mijn post is een feitje om dit zijspoor te beëindigen.
Ik ben bang dat geen enkele discipline vrij is van misstanden ook eventing niet.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:45

piepenfiets schreef:
Het gaat over de varkensprikker waarbij men met hoog voltage/laag amperage een plaatselijke schok toedient.Deze bereikt de ruiter (helaas) niet.Veel gebruikt in de springtraining. Een van de vele methodes om een paard dmv pijn/angst/vluchtreflex te dwingen iets te doen voor hobby en/of geldelijk gewin.

Wordt alleen gebruikt bij de wannabe's. De goede ruiters gebruiken dat helemaal niet, als een paard dat nodig heeft is hij standaard niet goed genoeg en zal er verder geen tijd ingestoken worden.

Zoals een zeer goede spring ruiter waar ik jaren gegroomd heb en inmiddels iemand die internationaal rijdt mij ooit zei: Tegen de tijd dat ik dat soort infantiele dingen moet gaan gebruiken, stop ik met paardrijden. Of een paard heeft kwaliteit en die train je om hem fit te houden en netjes op te leiden, of hij heeft het niet, dan leid je deze netjes op zodat hij een goed leerpaard voor een amateur wordt.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:52

B.S.! mijn ervaring komt van topniveau.Destijds werd het gebruikt door praktisch elke internationale topruiter(wel 25 jaar geleden) Niet dagelijks hoor maar kwam toch regelmatig langs.
Evenals blisteren,barren etc.
Nog steeds wordt dit gebruikt;ik zie het aan de manier waarop sommige paarden springen en eenieder die dit van dichtbij heeft meegemaakt zal het zien.
Ik zal niet zeggen dat iedereen dit doet maar komt echt voor. Olympische ruiters kan je hardly als wannabe afserveren.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:54

piepenfiets schreef:
B.S.! mijn ervaring komt van topniveau.Destijds werd het gebruikt door praktisch elke internationale topruiter(wel 25 jaar geleden) Niet dagelijks hoor maar kwam toch regelmatig langs.
Nog steeds wordt dit gebruikt;ik zie het aan de manier waarop sommige paarden springen en eenieder die dit van dichtbij heeft meegemaakt zal het zien.
Ik zal niet zeggen dat iedereen dit doet maar komt echt voor. Olympische ruiters kan je hardly als wannabe afserveren.

Ik heb toch best bij wat olympische ruiters gelopen en daar gebeurd dat dus NIET!

Sterker nog, die supervoorzichtige paarden die we hebben, die zouden nooit meer een sprong maken met dat soort praktijken.
Aangezien we van dezelfde leeftijd zijn, zullen dat toch dezelfde ruiters moeten zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 22:03

R12312 schreef:
piepenfiets schreef:

Ik heb toch best bij wat olympische ruiters gelopen en daar gebeurd dat dus NIET!

Sterker nog, die supervoorzichtige paarden die we hebben, die zouden nooit meer een sprong maken met dat soort praktijken.
Aangezien we van dezelfde leeftijd zijn, zullen dat toch dezelfde ruiters moeten zijn.

of ze riepen je er niet bij als de bandages met tape met daarop omgekeerde bierdoppen eraf gehaald moesten worden?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 22:11

geerke schreef:
of ze riepen je er niet bij als de bandages met tape met daarop omgekeerde bierdoppen eraf gehaald moesten worden?

Wannabe praktijken........

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 22:11

Je mag mij best in twijfel trekken R12312 maar dat veranderd niets. Ignorance is bliss en ik zou zeggen dat als jij op die toernooien bent geweest dan toch zeker niet in de buurt van het inrijterrein, werkzaam of achter de schermen want dan had je zeker eea gezien.
En Geerke...bierdoppen?Neehoor;gewoon met injectienaald veel kleine gaatjes maken op de kroonrand en dan blaartrekker erop,uurtje in de huishoudfolie en klaar is klara |(

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 22:14

piepenfiets schreef:
Je mag mij best in twijfel trekken R12312 maar dat veranderd niets. Ignorance is bliss en ik zou zeggen dat als jij op die toernooien bent geweest dan toch zeker niet in de buurt van het inrijterrein, werkzaam of achter de schermen want dan had je zeker eea gezien.
En Geerke...bierdoppen?Neehoor;gewoon met injectienaald veel kleine gaatjes maken op de kroonrand en dan blaartrekker erop,uurtje in de huishoudfolie en klaar is klara |(

Het rijtje aan namen wat jij op noemt zijn ook wel de boeven van springland. Maar je vergeet dat er een grote groep is die daar niet aan mee doet en wel onwijs eerlijk tegen de paarden zijn.

Er stonden in mijn tijd al stewards op het losrijterrein, dat soort praktijken gebeurden dan thuis, maar zeker niet op concours. Ja ik heb heus weleens een oxertje smal gemaakt met de achterste balk extreem hoog om ze oplettend te maken, veel spannender dan dat werd het niet.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 22:31

Geen steward gezien...ooit.Varkensprikker nooit op toernooi,blisteren e.d zeker,barren,ja thuis duh.Extreme RK,half uur kin op de borst met alléén slof:gewoon in losrijbaan.Fijn voor je dat je geen gekkigheid hebt meegemaakt. Op topniveau icm de enorme bedragen.belangen en handelsovereenkomsten van alle betrokkenen steek ik voor geen enkele ruiter/trainer mijn hand in het vuur.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 22:35

piepenfiets schreef:
Geen steward gezien...ooit.Varkensprikker nooit op toernooi,blisteren e.d zeker,barren,ja thuis duh.Extreme RK,half uur kin op de borst met alléén slof:gewoon in losrijbaan.Fijn voor je dat je geen gekkigheid hebt meegemaakt. Op topniveau icm de enorme bedragen.belangen en handelsovereenkomsten van alle betrokkenen steek ik voor geen enkele ruiter/trainer mijn hand in het vuur.

Ik wel, een paard die dat nodig heeft, zal in het parcours hindernis 1 tm 6 foutloos springen, daarna gaat hij fouten maken, een onvoorzichtige wordt nooit voorzichtig.

Ik vind het ook erg jammer dat jij de topsport in zo'n kwaad daglicht plaatst. Je komt zeer gefrustreerd over.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 23:09

De topsport is imo paardonvriendelijk,to say the least en dat vind ik nogal onbeschaafd... evenals wegkijken,ontkennen en persoonlijke charges wegens een standpunt wat je niet aanstaat ;)
Nu, ik kwam slechts langs wegens de varkensprikker en ga weer in meeleesmodus :evaw: