Wim Ernes: "Oplossingen zoeken voor stress bij Undercover"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:01

Ibbel schreef:
Dan doet de gemiddelde Quarterverkoper hele vreemde aanbevelingen. Ja, er zitten hete exemplaren tussen. Er zijn ook koele KWPNers. Maar qua karakter zitten ze toch echt anders in elkaar in de basis.

Het hangt, net als bij kwpners, nogal af van de bloedlijnen. En van opvoeding vanaf veulen af aan.
Zo anders zijn karakters niet bij paarden, ja er zijn verschillende typjes, maar een kwpn-er komt niet van de maan, is aan het eind van de dag ook gewoon een paard. Geen maanmannetje dat geen paard meer is.

En als blijkt dat ze zo verrot gefokt zijn dat paarden die niet normaal meer kunnen zijn zo vaak voorkomen mogen we ons weleens op ons achterhoofd gaan krabben over waar we mee bezig zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:01

Ibbel schreef:
Ik denk dat een heel groot verschil met Western is, dat Quarters en aanverwante rassen toch écht op 'cool' worden gefokt. Tja, en dressuurpaarden nou eenmaal op 'heet'. En die twee vergelijken is niet helemaal fair.

Dat is echt niet waar. Mijn ruin is een New Forest en altijd western gereden. Kon of kan hem wel heet krijgen als ik wil, maar is hij doorgaans echt helemaal niet. Hij is springen gefokt en aangezien ik altijd springpony's heb gehad, weet ik hoe hij had kunnen zijn, als ik nog op die manier had gereden, getraind etc.

Onze quarter merrie is 22. Die hadden we toen ze 5 was al enkele jaren. Is super lief en braaf, maar onwijs gevoelig en zeker niet altijd cool. Zelfs nu met 22 een paard met karakter waar je mee om moet kunnen gaan.

Onze shet hebben we 15 jaar en is de coolste pony ooit. Die schrikt echt nooit en kun je alles overal mee doen.

Onze quarter hengst is 5 en gevoelig, maar totaal niet angstig. Toch is die absoluut niet voor iedereen geschikt. Die kan beter met iemand die paarden begrijpt en minder rijdt, dan met iemand die alleen rijdend zou willen presteren en niet naar het paard luistert.

Heb veel meer paarden gehad en zie al ruim 20jr quarters om me heen in alle soorten en maten.

Als vb; Mensen zeggen dat haflingers sterk zijn als ze engel of recreatief rijden. Ik ken western gereden haflingers die echt de coolste zijn en het super doen.Manier van aanpak.......

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:03

Alenthe05 schreef:
Magnesium geeft innerlijke rust en haalt de scherpe kanten van het zenuwachtig zijn eraf. Helpt ook tegen spierpijnen. Google maar

Dat weet ik, maar was toch niet als advies voor die van mij?
Ik wil juist graag het randje iets scherper bij hem.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:05

Bowen schreef:
Ibbel schreef:
Dan doet de gemiddelde Quarterverkoper hele vreemde aanbevelingen. Ja, er zitten hete exemplaren tussen. Er zijn ook koele KWPNers. Maar qua karakter zitten ze toch echt anders in elkaar in de basis.

Het hangt, net als bij kwpners, nogal af van de bloedlijnen. En van opvoeding vanaf veulen af aan.
Zo anders zijn karakters niet bij paarden, ja er zijn verschillende typjes, maar een kwpn-er komt niet van de maan, is aan het eind van de dag ook gewoon een paard. Geen maanmannetje dat geen paard meer is.

En als blijkt dat ze zo verrot gefokt zijn dat paarden die niet normaal meer kunnen zijn zo vaak voorkomen mogen we ons weleens op ons achterhoofd gaan krabben over waar we mee bezig zijn.

En daar ben ik het dus echt mee eens.
Er worden topsport paarden gefokt die steeds heter en heter worden.
Maar vergeten wordt dat een ruiter maar een paar paarden kan uitbrengen en dat er niet zoveel Top ruiters zijn. Merendeel van die super heet gefokte sportpaarden komen dus bij de basisruiter of recreant terecht.
En als ze dan niet te rijden zijn heb je de poppen aan het dansen.

Darnaast, als die paarden niet te rijden zijn in de ring heb je er dus ook niks aan...
Misschien maar weer een beetje terug fokken naar het wat cooleren... Toen deden we het ook goed in de sport.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:06

Ailill schreef:
Tendance schreef:
Die parasol staat stil. Daar wordt niet zo'n beetje mee gejongleerd, wat sommige mensen er allemaal niet mee kunnen....

Maar zoals ik al zei. Ik kan hem zelfs boven mijn hoofd houden in galop als ik op mijn paard zit, maar toch vind ik het niet prettig. Ook omdat ik die mensen niet ken en dus niet weet wat zij gaan doen.
Ik ga er vanuit dat de meeste mensen tijdens een wedstrijd een beetje verstand van paarden hebben en dus niet een ware twirl show met paraplu weg zullen geven :)

Ik heb met deze reden binnen 1 jaar al 4 keer een pony ruiter opnieuw laten starten omdat ze zo achterlijk waren om dit inderdaad te doen. Uitschudden, heen en weer zwaaien, noem maar op en heb heel veel met droog weer gejureerd. Helaas ze zijn er dus zat!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:16

Ibbel schreef:
Ik denk dat een heel groot verschil met Western is, dat Quarters en aanverwante rassen toch écht op 'cool' worden gefokt. Tja, en dressuurpaarden nou eenmaal op 'heet'. En die twee vergelijken is niet helemaal fair.
Dat is echt een misvatting, Ibbel! :)

Het grote verschil is, dat Quarters en aanverwante rassen doorgaans van jongs af aan serieus getraind worden op cool 8-) en dat drammerig stalgedrag, schrikkerigheid en 'korte lontjes' bij dressuurpaarden worden geaccepteerd/getolereerd.

Iets over reactive vs responsive: https://youtu.be/zPjYpC6-Z-8

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:18

Homiafortuna schreef:
Zou een aanpassing in het voerschema niet voor wat minder spanning kunnen zorgen. Over het algemeen staan deze toppaarden behoorlijk hoog in het krachtvoer. Dat maakt vooral bloedpaarden nog heter en gestresster.

valt me nog mee dat er niet gezegt wordt castereren, das net als met honden (reuen) die problemen geven... helaas dat soort dingen zitten niet in de ballen of in het hoeveelheid voer, maar in de genen/karakter

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:18

speurneusc schreef:
Homiafortuna schreef:
Zou een aanpassing in het voerschema niet voor wat minder spanning kunnen zorgen. Over het algemeen staan deze toppaarden behoorlijk hoog in het krachtvoer. Dat maakt vooral bloedpaarden nog heter en gestresster.

valt me nog mee dat er niet gezegt wordt castereren, das net als met honden (reuen) die problemen geven... helaas dat soort dingen zitten niet in de ballen of in het hoeveelheid voer, maar in de genen/karakter

Castreren gaat een beetje lastig bij een ruin.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:22

Wranglerbutt schreef:
Ibbel schreef:
Dat is echt een misvatting, Ibbel! :)

Het grote verschil is, dat Quarters en aanverwante rassen doorgaans van jongs af aan serieus getraind worden op cool 8-) en dat drammerig stalgedrag, schrikkerigheid en 'korte lontjes' bij dressuurpaarden worden geaccepteerd/getolereerd.

Iets over reactive vs responsive: https://youtu.be/zPjYpC6-Z-8

inderdaad bij de western wordt al vroeg en bijna als eerste de nadruk gelegd op wachten op commando, stilstaan als dan niet los met de ruiter erop, rust, wachten op het teken van gaan, in de dressuur wordt daar heel anders mee omgegaan maar daardoor zie je wel en groot verschil uiteindelijk

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:30

Nynke1 schreef:
Castreren gaat een beetje lastig bij een ruin.

ziejewel gelijk bewijs dat dat soort gedrag niet in de ballen zit :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:47

Eigenlijk komt het erop neer, dat alles aan opvoeding ligt. Met name komt dit niet voor bij Western paarden, dit wordt niet getolereerd en deze worden goed opgevoed en westernruiters zijn niet zo truttig :D :D .

Dit topic wordt steeds leuker. Het is nu wachten op de 1e penny die bitloos aanbeveelt (na het grondwerk en magnesium) ;)

M_D_H

Re: Wim Ernes: "Oplossingen zoeken voor stress bij Undercover"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:06

Ik heb het grondwerk duidelijk gemist :+.

Ben toch benieuwd, lijkt mij dat Gal en zijn team alles al hebben geprobeerd... Het zijn immers niet de minste...

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:42

Suzanne F. schreef:
Prijsuitreikingen zijn ook verschrikkelijk en gevaarlijk. Ik snap niet dat ze die niet anders gaan inrichten. Waarom moeten die te paard?

En Tristan Tucker is absoluut erg goed en zou misschien een verfrissende kijk kunnen hebben hierop.

Precies. Voor mij hoeven die prijsuitreikingen met paard ook niet zo. Het levert hoe dan ook stress op. Was er een Nederlandse ruiter die dat eerder dit jaar ook aankaarte. Meende zelfs Jeroen dubbeldam.

En het vervelende is het publiek doet zo hard mee. Door nog luider en nog harder te klappen en te schreeuwen zonder ook maar na te enken hoe het voor een paard is. (Al zal de commentator wel het startsein geven dat ze moeten klappen)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:44

M_D_H schreef:
Ik heb het grondwerk duidelijk gemist :+.

Ben toch benieuwd, lijkt mij dat Gal en zijn team alles al hebben geprobeerd... Het zijn immers niet de minste...

Undercover lijkt best wel op die zwarte hengst die mishandeld is en gered en getemd moet worden :D :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 23:00

Electra63 schreef:
Ayasha schreef:
Ja joh want je moet minstens halfgod zijn om in die godsgruwelijke omstandigheden te rijden met die draken.

Halfgod niet, maar GP-niveau in een voetbalstadion is wat anders als een M- of Z-proef in een binnenbak op de plaatselijke manege met 20 toeschouwers .. :D

Ze staan ook verder in de opleiding he. Zou toch moeten. :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 23:14

Ach als het zo simpel is, rijdt iedereen 100% :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 23:15

Electra63 schreef:
Ach als het zo simpel is, rijdt iedereen 100% :D

Als het blijkbaar onmogelijk is zonder extreme stress moeten we onze sport misschien eens kritisch bekijken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 23:28

Waarom? Het maakt de sport spannend, het is helemaal niet leuk als iedereen 100% rijdt.
En dat wondje in de mond van Undercover doordat hij op zijn tong/lip heeft gebeten, dat is jammer, maar niet heel erg. Shetjes die hoefbevangen zijn, hebben meer pijn ;)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 23:53

Afbeelding
Fritsie vandaag... uitstappen. Los teugeltje, ontspannen. Het ís dus niet zo dat hij helemaal niets kan hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 23:57

janouk schreef:
Volgens mij moeten Undercover en Edward Gal eens gaan trainen met Tristan Tucker: die weet vast wel raad met de stress van Undercover.

Dit wou ik net zeggen!

Fos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 00:14

heidy_wilco schreef:
Upgrade1 schreef:
als de fei nou gewoon rollkur toestaat tijdens de proeven vloeit de spanning vast makkelijker af :Y)

Wat is dit nou weer voor misselijke opmerking?

Idd zeg dit slaat nergens op..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 00:34

EmptyWords schreef:
[ [url=m/tuaxIN.png]Afbeelding[/url] ]
Fritsie vandaag... uitstappen. Los teugeltje, ontspannen. Het ís dus niet zo dat hij helemaal niets kan hebben

Fijn gezicht en hopelijk is dit met trensje echt het werken na een wedstrijd en mag hij een echt lekker rondje om en niet alleen een reclame stunt.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 00:35

Das ook een foto van 2013....

Anne200

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 00:55

astridastrid schreef:
Das ook een foto van 2013....

Wel goed lezen is een foto van 20 uur 13

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 01:01

2013 of 20:13 ... Het was vandaag in ieder geval geen 24 mei :Y)

Dus inderdaad 'Goed lezen' :+