EK Aken: Edward Gal uitgebeld tijdens Grand Prix Special

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:01

Finliox schreef:
vur schreef:
Hoezo mogen ze niet uitbellen bij onregelmatigheid?

Volgens mij omdat juryleden geen dierenartsen zijn en dus ook niet mogen zeggen of een paard wel of niet kreupel loopt. Dat is aan dierenartsen om te bepalen.

Toch doen sommige het op ander niveau het wel.. >;)

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:02

Wat een gezeik gelijk weer.. Die foto's is een moment tijdens een training, hij heeft tenminste niet de stang ook nog eens horizontaal in de mond zitten. Is bij sommige ruiters wel anders.

Het is gewoon ontzettend zonde voor Edward. Hij is zo'n vakman!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:02

Ze mogen inderdaad niet zeggen dat ze kreupel zijn, maar volgens mij gewoon uitbellen bij onregelmatigheid.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:05

Ik vraag me af of de mensen die zeiden "waarom toch starten met zo'n heet paard". Hoe die mensen denken hoe Undercover gereageerd had als hij de ring c.q arena eerder had verlaten. Als een mak lammetje?? Nee echt niet..
Mij hebben ze altijd geleerd als een paard aan het "spoken of heel gestrest" is gewoon rijden, afleiden c.q. negeren en aan het werk zetten.. Bij menigeen was het paard met zoveel spanning in zijn lijf aan de kletter gegaan..
Ik vind dat Edward zo goed en zo kwaad zijn proef heeft proberen te redden door gewoon te gaan rijden. Jammer dat Undercover op zijn tong beet, bloed in zijn mond kreeg en daardoor terecht uitgebeld werd.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:06

flitzz schreef:
Ik vraag me af of de mensen die zeiden "waarom toch starten met zo'n heet paard". Hoe die mensen denken hoe Undercover gereageerd had als hij de ring c.q arena eerder had verlaten. Als een mak lammetje?? Nee echt niet..
Mij hebben ze altijd geleerd als een paard aan het "spoken of heel gestrest" is gewoon rijden, afleiden c.q. negeren en aan het werk zetten.. Bij menigeen was het paard met zoveel spanning in zijn lijf aan de kletter gegaan..
Ik vind dat Edward zo goed en zo kwaad zijn proef heeft proberen te redden door gewoon te gaan rijden. Jammer dat Undercover op zijn tong beet, bloed in zijn mond kreeg en daardoor terecht uitgebeld werd.

Inderdaad als je af stapt of als hij niet meer hoeft te werken ziet hij dat ook als een beloning en dat kan ook goed mis gaan dan.. -O-

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:07

Zoals ik al in een ander topic zei: Aken zit dit jaar vol verassingen :P :P

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:09

Cowgirl schreef:

Beetje teveel als je het mij vraagt.. -O-

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:10

vur schreef:
Ze mogen inderdaad niet zeggen dat ze kreupel zijn, maar volgens mij gewoon uitbellen bij onregelmatigheid.

Tot een bepaald onderdeel in de proef. Bij KNHS is dit t/m punt 3.
En dan moet je er wel echt zeker van zijn, dat het geen tactfouten of teugel kreupelheid is.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:11

Cowgirl schreef:

Aken is altijd verrassend :D Daar gaat nooit iets normaal :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:11

Er mag wel degelijk bij kreupelheid uitgebeld worden. Dat overkwam een Braziliaanse vorig jaar op de WEG

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:12

Misschien had hij in de galop weten af te vloeien naar meer ontspanning. Helaas heeft het zover niet mogen komen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:13

Sammie schreef:
Er mag wel degelijk bij kreupelheid uitgebeld worden. Dat overkwam een Braziliaanse vorig jaar op de WEG

Dat is als je of bij die eerste onderdelen bent of het paard echt stokkreupel is en op 3 benen loopt.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:17

Of het nou wel of niet mag, het gebeurt op dit moment niet/te weinig. En dat is imo compleet scheef in vergelijking met hoe ze omgaan met bloed. Zo'n paard als Totilas dat gewoon ernstig geblesseerd is laten ze vrolijk doorlopen en een paard dat op zijn tong bijt wordt gelijk uitgebeld. Laat die dan ook doorlopen. Je kunt achteraf bij de bitcontrole altijd nog kijken wat er nou echt aan de hand was. Of bel ze allebei uit.

En als je als jury niet durft uit te bellen omdat je niet zeker weet wat voor kreupelheid het is, geef dan tenminste echt lage punten. Teugelkreupel of echt kreupel maakt niet uit. Dat wil je als jury gewoon niet zien toch? Net als bloed.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:17

Ik gruwel bij die trainingsfoto's van Gal en Undercover en van de vele anderen die zo menen te moeten rijden.

Ik gruwel van hoe het sportwereldje nu in elkaar zit en om geld draait, tevreden houden van sponsoren en het welzijn van de paarden steeds meer naar de achtergrond verdwijnt.

Het is zo zonde dat we hier niet met z'n allen kunnen genieten van een sport waarbij alles draait om ontspanning en harmonie.

Het moet knallen, steeds op de grens en erover.
Het gaat echt nog een keer goed mis, wat een stress doen we die paarden aan, helemaal op scherp en dan nog moeten presteren.
Er wordt aan alle kanten zo gepushed, waar gaat het naar toe.

Wel alle respect voor Gal.
Als je dan eenmaal in zo'n ellendige situatie zit, nog zo publiek en jury kunt bedanken en jezelf en paard weer heel terug in de stallen kunt krijgen. En zonder z'n kin op z'n borst te trekken.
Wat een spanning, als er ergens een vlieg een niesbui had gekregen, waren ze aan de horizon verdwenen.

Tendance

Re: EK Aken: Edward Gal uitgebeld tijdens Grand Prix Special

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:25

Ik snap dat er duidelijk meningen zijn over bloed t.o.v. onregelmatigheid/kreupelheid, maar zo zijn nu eenmaal de regels. Totdat daar iets aan veranderd wordt zijn ze zoals ze zijn en dient een jury zich eraan te houden.

Van Totilas was natuurlijk niet bekend, dat hij zwaar geblesseerd was, dat kwam pas later en die liep niet van moment 1 tot eind onregelmatig. Hij had ook regelmatige passen en dat maakt de keuze voor de jury om uit te sluiten eigenlijk onmogelijk.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:27

LBLGypsyCobs schreef:
Ik gruwel bij die trainingsfoto's van Gal en Undercover en van de vele anderen die zo menen te moeten rijden.

Ik gruwel van hoe het sportwereldje nu in elkaar zit en om geld draait, tevreden houden van sponsoren en het welzijn van de paarden steeds meer naar de achtergrond verdwijnt.

Het is zo zonde dat we hier niet met z'n allen kunnen genieten van een sport waarbij alles draait om ontspanning en harmonie.

Het moet knallen, steeds op de grens en erover.
Het gaat echt nog een keer goed mis, wat een stress doen we die paarden aan, helemaal op scherp en dan nog moeten presteren.
Er wordt aan alle kanten zo gepushed, waar gaat het naar toe.

Wel alle respect voor Gal.
Als je dan eenmaal in zo'n ellendige situatie zit, nog zo publiek en jury kunt bedanken en jezelf en paard weer heel terug in de stallen kunt krijgen. En zonder z'n kin op z'n borst te trekken.
Wat een spanning, als er ergens een vlieg een niesbui had gekregen, waren ze aan de horizon verdwenen.

Tja ik krijg er zo langzamerhand wel een beetje een onbestemd gevoel bij, dus ik snap je opmerkingen ergens wel. Het doet de sport geen goed. Straks kost ons dat nog de olympische status of zo. En dan doel ik vooral ook op het gedoe met Totilas.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:29

Die hele topsport is zo verrot als ik weet niet hoe, ja net zo verrot als de paarden die er in moeten (moeten!) presteren.
Het gaat niet om de paarden, het gaat om de bekers, het geld, roem, eer, medailles voor... het paard? Nee, voor de ruiter, de eigenaar, en iedereen die er om heen hangt.
Nu komt er een klein fliedertje van naar buiten, maar hoe het er werkelijk toegaat áchter de schermen daar lusten de honden nog geen brood van. En dit wordt als "sport" aan het grote publiek gepresenteerd, het leken-publiek dat nu eindelijk een klein beetje wakker wordt.

Die ogen mogen nog wel verder open, zodat men eens gaat zien dat het huidige als "ballet met de paarden" gepresenteerde "dressuur" niets anders is dan het grofweg afdwingen van door de mens opgelegde kunstjes. met gebruikmaking van de zich door de mens toe geeigende methodes.
En het kán echt anders.
Maar dat duurt de roemjagers dan weer te lang...

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:29

Vervelend dat Edward geen ander paard mocht meenemen naar de prijsuitreiking.
Anky nam altijd Neslon mee speciaal voor de prijsuitreiking.
Sommige paarden kunnen daar gewoon niet tegen en de drie proeven op dit niveau zijn altijd al zo intensief.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:32

terpentijn schreef:
Die hele topsport is zo verrot als ik weet niet hoe, ja net zo verrot als de paarden die er in moeten (moeten!) presteren.
Het gaat niet om de paarden, het gaat om de bekers, het geld, roem, eer, medailles voor... het paard? Nee, voor de ruiter, de eigenaar, en iedereen die er om heen hangt.
Nu komt er een klein fliedertje van naar buiten, maar hoe het er werkelijk toegaat áchter de schermen daar lusten de honden nog geen brood van. En dit wordt als "sport" aan het grote publiek gepresenteerd, het leken-publiek dat nu eindelijk een klein beetje wakker wordt.

Die ogen mogen nog wel verder open, zodat men eens gaat zien dat het huidige als "ballet met de paarden" gepresenteerde "dressuur" niets anders is dan het grofweg afdwingen van door de mens opgelegde kunstjes. met gebruikmaking van de zich door de mens toe geeigende methodes.
En het kán echt anders.
Maar dat duurt de roemjagers dan weer te lang...

amen

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:34

Die kerel, die in paarden lopen te snijden, die is verrot!!!

Een paard wat niet goed wordt verzorgd is als een wielrenner/hardloper/..... die niet goed voor zichzelf zorgt. Dan kun je niet presteren en al helemaal niet op zulk hoog niveau.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:36

Blijkbaar wordt een miljoenenpaard óók niet goed genoeg verzorgd... en de prestaties waren navenant.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:36

Ik snap dat de regels zo zijn en ik neem niemand iets kwalijk. Iedereen heeft gedaan wat hij moest doen. Maar ik vind de gebeurtenissen tijdens dit EK wel een mooie aanleiding om eens heel kritisch naar die regels te kijken.

In de turnwereld is een vergelijkbaar incident, en vooral ook de reuring van het publiek daarbij, de aanleiding geweest voor het veranderen van de regels voor de topsport. En met succes dus. We mogen ons als publiek dus best laten horen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:39

terpentijn schreef:
Blijkbaar wordt een miljoenenpaard óók niet goed genoeg verzorgd... en de prestaties waren navenant.

De beste doktoren worden erbij gehaald. Denk je werkelijk dat ze met opzet een paard pijn doen?
Sorry, maar juist doordat er zoveel geld in zit zorgen ze er heus wel goed voor, want voor je het weet ben je alles kwijt. Zowel geld als paard .

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:44

Dan zijn het óf sukkels van doktoren voor hun duurbetaalde salaris, óf krijgen ze zo veel betaald dat ze maar een oogje hebben dichtgeknepen.
Zo een toppaard en dan niet (eerder) ontdekken dat-ie een botontsteking heeft?
Belachelijk!

Het dier moest en zou die ring in. Voor wie eigenlijk?? Niet voor het paard, dat bij de laatste afgroet op 3 benen stond.

Alle betrokkenen moesten zich schamen, dat ze dit paard dit aangedaan hebben, zowel als ze het wél wisten als wanneer ze het niet wisten. Het zijn verd... toch geen léken?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:47

Ach ....... het zijn altijd dezelde bokkers die "rellen" in dit soort topics. De voorstanders van 24/7 in de blub, ijzer- en bitloos, sterrekijkend en slepend bos hobbelend, meestal op een koudbloed.

Goede regel, dat men uitgebeld wordt met bloed, wel zou het fijn zijn geweest, als de groom Fritzi had mogen begeleiden naar de uitgang. Maar begriipelijk dat dit niet wordt toegestaan.