EK Aken: Rath niet tevreden met puntentelling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Re: EK Aken: Rath niet tevreden met puntentelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 12:59

En dat is dan inderdaad de keuze die je maakt zonder de verdere belangen zoals, I dunno, een podiumplaats voor je nationale team, sponsorgelden, fokkerbelangen, etc ;)

Paard wordt natuurlijk niet voor niks al jaren teruggetrokken uit verschillende wedstrijden. Ze hebben gewoon een gok genomen tbv andere belangen en dat viel dus niet zo goed uit. Had net zo goed wel goed kunnen zijn.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:18

soloro schreef:
Dit is een stuk over het nederlandse jurylid, met uitleg waarom hij een 8 gegeven heeft.
http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... -vuur.html

Uitspraak de Wolff van Westterrode uit artikel:
Citaat:
Ik vind het wel jammer dat er nu heel erg naar deze proef gekeken wordt, terwijl er in mijn ogen over de gehele linie goed gejureerd is.

Een eerste kille blik van de statistiek op de getallen geeft EdWvW gelijk. Het gemiddelde van alle beoordelingen van alle juryleden is 69.8%. De juryleden bij K, E, M en F zitten daar iets boven (70.3%, 70.2%, 69.9%, 70.5%) en die bij H, C en B er iets onder (69.5%, 68.9%, 69.5%). De standaarddeviatie bij alle juryleden varieert van 4.4% tot 5.0%, met een overall standaarddeviatie van 4.7%. Geen grote afwijkingen daar dus.

Gaan we wat dieper op de getallen in dan komen er interessante zaken naar boven. We zijn denk ik allemaal van mening dat het niet alleen gaat om de punten, maar ook om de plaatsing van de combinaties ten opzichte van elkaar. Om één en ander te kunnen beoordelen kijk je hier naar de zogenaamde range: het verschil tussen de hoogste en laagste score of plaatsing van alle juryleden per deelnemer.

Scores per deelnemer
Gemiddeld over alle ruiters zitten de juryleden 4.07% uit elkaar. Echter, de onderlinge verschillen zijn zodanig groot dat pas een verschil van meer dan 7.84% tussen hoogste en laagste score bij een deelnemer als statistisch afwijkend wordt gezien. Er zijn in het veld 2 deelnemers met een groter (en dus statistisch afwijkend) verschil: Gonçalo Carvalho (9%) en Matthias Alexander Rath (8.5%).

Plaatsing per deelnemer
Gemiddeld over alle deelnemers bedraagt het verschil tussen hoogste en laatste plaatsing 16, maar pas een verschil van meer dan 31 wordt als statistisch afwijkend gezien. Ik vind dat erg groot, maar feit is dat je zonder nadere analyse er niet met zekerheid iets van kan zeggen. Het kan het gevolg zijn van deelnemers die kwalitatief erg dicht bij elkaar zitten, waardoor kleine verschillen in beoordeling grote verschillen in plaatsing opleveren.

Er zijn 3 deelnemers met een groter verschil dan die 31: Gonçalo Carvalho (41), Zaneta Skowronska (33) en Minna Telde (32). Bij Matthias Alexander Rath bedraagt het verschil 18, en is daarmee iets hoger dan het gemiddelde maar bij lange na nog niet statistisch afwijkend.

Het verschil in % is daarmee ook zeker niet alles zeggend, bij Minna Telde bedroeg dat 4.3% en bij Zaneta Skowronska 4.2% en is daarmee niet statistisch afwijkend.

De conclusie is dus, zonder in te gaan op de kwaliteit van het gereden zijn, dat niet MAR maar Gonçalo Carvalho de grote verliezer is.

Spoiler:
En dat meneer de Wolff van Westerrode een cursus moet statistiek gaan volgen.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:31

cjb schreef:
Reactie van Sjef na de proef zegt genoeg!

Wat was zijn reactie dan na de proef?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:33

Ik snap je hele verhaal (wiskunde docent) behalve je spoiler.
Statistisch gezien, zoals in jouw woorden ook vertaald heeft hij dan toch ook gelijk met zijn mening?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:39

Ik snap het statistiekenverhaal niet helemaal. Als de jurering op deze wedstrijd niet in orde zou zijn, dan kan je dat toch niet bevestigen of weerleggen met alleen statistieken van deze jurering? Dat moet je dan toch gaan vergelijken met andere wedstrijden (en/of sporten) en dan kijken of de statistieken van elkaar afwijken?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:45

Daarvoor wordt ook vergeleken met de standaarden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 14:17

Roodvos schreef:
Uitspraak de Wolff van Westterrode uit artikel:
Citaat:
Ik vind het wel jammer dat er nu heel erg naar deze proef gekeken wordt, terwijl er in mijn ogen over de gehele linie goed gejureerd is.

Hij sloeg bij Carl Hester de plank behoorlijk mis..19 plek...uiteindelijk 9

En kijk ff bij painted black en ook de russin.

Het is blijkbaar een jury EK..i.p.v. een paarden EK.

Dressuur...De overwinning is zo groot.... als de zwakste schakel, de jury. |(

http://results.aachen2015.de/show/7/eve ... /1/result/

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 14:30

Er zit zo weinig verschil in percentages en dus in punten, dat het logisch is (statistisch gezien) dat juryleden niet op gelijke plaatsing zitten.
Helemaal als je de plek bekijkt vanwaar ze jureren, die voor ieder anders is.
Op amateurwedstrijden is het verschil in plaatsing vaak veel kleiner omdat er A. Minder deelnemers meedoen in een rubriek. En B. Omdat er vaak een groot verschil in kwaliteit tussen de deelnemers zit.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 16:25

Tendance schreef:
Ik snap je hele verhaal (wiskunde docent) behalve je spoiler.
Statistisch gezien, zoals in jouw woorden ook vertaald heeft hij dan toch ook gelijk met zijn mening?

Tot dusver ligt bij mijn weten nergens vast wat wordt verstaan onder “goed gejureerd”.

Als de FEI iets vastlegt in de trant van “aanvaardbare juryverschillen (bij internationale kampioenschappen) is 8% op de score en plaatsingsverschil 45% van het totale aantal deelnemers”, dan kunnen we zeggen dat dit goed gejureerd was. Of althans: gejureerd binnen het aanvaardbare kader. Maar vinden we dat het 5% op de score en plaatsingsverschil 10% van het totale aantal deelnemers moet zijn, dan was dit een aanfluiting.

Er is geen meetlat, dus er is helemaal niet te zeggen of dit wel of niet goed gejureerd is. Hij doet dus een uitspraak gebaseerd op een gevoel, niet op de feiten. Dat bedoel ik met mijn spoiler.

Tendance schreef:
Er zit zo weinig verschil in percentages en dus in punten, dat het logisch is (statistisch gezien) dat juryleden niet op gelijke plaatsing zitten.
Helemaal als je de plek bekijkt vanwaar ze jureren, die voor ieder anders is.

Klopt, en dat is ook helemaal geen probleem en juist het doel van het plaatsen van juryleden op diverse posities. De vraag alleen is: wat is een aanvaardbaar verschil? En zeker op dat niveau. Dat is een discussie die men eens zou moeten aangaan. Het blijft nu bij een onderbuikgevoel, en dat discussieert zo lastig.

Sterker nog, ik durf zelfs wel zover te gaan dat we misschien juist de verschillen moeten omarmen. We houden nu krampachtig vast aan "de beoordeling moet zo gelijk mogelijk zijn". Maar waarom eigenlijk? Jureren van dressuur is zeer complex, het is (haast?) onmogelijk alles tegelijk te zien. Juist doordat iedere jury een andere positie en net even andere kijk heeft kom je uiteindelijk tot de juiste plaatsing van de deelnemer.
Maar onderzoek het, en leg dat dan uit aan deelnemers en publiek en jury. Zodat juryleden ook durven een afwijkende score te geven en niet krampachtig proberen hetzelfde te doen als hun buurman/-vrouw.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 17:22

Nieuwe rubriek: Paralympics voor paarden :Y)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 17:29

@Roodvos:
Maar volgens de voortgezette statistiek uit de wiskunde zat jij met de percentages erg in de goede richting. Moeten we alleen wel aannemen, dat de groep waaruit we putten ongeveer gelijk van niveau is en dat is weer niet heel objectief te beantwoorden.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 17:29

Alizeetje schreef:
cjb schreef:

Dat het een optie is dat totilas de sport uit gaat en alleen nog voor de dekdienst gebruikt zal worden. Maar das alleen maar een optie

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 17:30

antje_vip schreef:

Hahaha dan krijg je weer discussies of een half been missen net zo erg is als een heel been missen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 17:31

Persevero schreef:
Dat het een optie is dat totilas de sport uit gaat en alleen nog voor de dekdienst gebruikt zal worden. Maar das alleen maar een optie

Dat zei PS toch?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 17:32

cjb schreef:

Wat was zijn reactie dan na de proef?[/quote]

Dat het een optie is dat totilas de sport uit gaat en alleen nog voor de dekdienst gebruikt zal worden. Maar das alleen maar een optie[/quote]

als het euvel wat hij heeft tenminste niet erfelijk is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 17:39

cjb schreef:

R12312 schreef:
manonutjuh schreef:

Waarom heeft Sjef hem laten starten, dat vraag ik mij dan weer af.

Sjef niet blij.... ;( ben benieuwd of hij ze gewaarschuwd heeft voor de proef. Toen leek hij ook gespannen. Maar dacht toen omdat het gewoon een erg belangrijk moment was met Totilas die eindelijk mee kon doen aan zo'n belangrijk toernooi... Ze hebben hem al zo vaak van te voren weer af moeten melden...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 17:41

Alizeetje schreef:
cjb schreef:

zijn gezicht en houding direct na de proef als de familie elkaar omhelst. Hij kijkt niet blij, houding nors/zorgelijk en draait er van weg.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:08

Ik vind het storend dat Rath zo overtuigd is van zichzelf ,dat hij niet even denkt aan Totilas , zoals de amazone van Painted Black wel deed. Al had ze niet zulke hoge punten .Het tekend de man !

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:43

Hij liep niet helemaal Radt _O-

Wat verschrikkelijk voor de ruiter en het paard, er lag zoveel druk op... Jammer hoor.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:58

Bedankt voor het plaatsen van de proef, ik kon het hele filmpje niet af kijken, Totilas liep zo duidelijk kreupel achter, dat ik het niet langer kon aan zien. Ik denk dat Totilas geen happy athlete meer is, en dat er ergens verkeerd met hem gereden en getraind wordt. Bij Edward liep hij zo fijn en soepel en blij. Helaas zal dat beeld niet terug komen, de eigenaresse is een hebberig persoon wat Totilas betreft.....

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:06

antje_vip schreef:

Haha tranen van het lachen om deze reactie. Zag het al helemaal voor me :D

Maar eigenlijk is het natuurlijk helemaal niet grappig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:28

Paardalympics :))

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 00:38

gootje12 schreef:
Ik vind het storend dat Rath zo overtuigd is van zichzelf ,dat hij niet even denkt aan Totilas , zoals de amazone van Painted Black wel deed. Al had ze niet zulke hoge punten .Het tekend de man !

Dat is geheel je eigen negatieve idee aan het geheel.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 03:36

En wat staat er bij de reclame? "ending a relationschip". Dat zegt genoeg :P

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 09:43

een ruiter kan beter zijn paard van begin af opleiden, een duurzame vriendschap.