Pony doodgebeten door hond in Leeuwarder bos

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 17:47

Ragdollcat schreef:
Geryon schreef:
Wat verschrikkelijk, het zou je pony of hond maar zijn :(

Onwijs knap van de eigenaar dat ze haar verantwoordelijk heeft genomen door de hond te laten inslapen. Ik denk dat er best wat honden zijn die andere honden, schapen, pony's oid zouden vermoorden als het kan. Zelf zou ik er een dier niet voor laten inslapen.

Prima hoor dat je het niet erom in laat slapen, maar dan er wel 100% ervoor kunnen zorgen dat anderen en andere dieren geen gevaar lopen dankzij jou en dat kun je onmogelijk doen. Dat kan ik je wel vertellen. ER is altijd een kans............en dat is heel onverantwoordelijk van jou naar anderen toe.

Dat is niet onmogelijk. Wij hebben er zelf zo één gehad. En we hebben er eigenlijk geen één keer aan gedacht om hem in te laten slapen, niet eens over gehad.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 17:48

kimmie261 schreef:
Froukje schreef:
JIJ bent de gene die zo aanvallend is hoor, ik niet. Jij roept nu al 3x dat je geen antwoord op je vraag krijgt terwijl ik die nu al 2x heb beantwoord.. Lees dan eerst alle reacties voor je gaat lopen schreeuwen dat je geen antwoord krijgt ;)

oh joh sorry ,ik had niet begrepen dat je uit monde sprak van alle katten bezitters :o? := ..

Weet je, laat maar! Kan wel de hele avond gaan zitten typen maar als jij zo'n bloedhekel aan katten hebt verander je toch niet van mening.

StableDoor

Re: Pony doodgebeten door hond in Leeuwarder bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 17:51

Maar Froukje, ik denk dat kimmie261 geen hekel aan katten heeft, ze vindt gewoon dat er met twee maten wordt gemeten. Ik ben het daar best mee eens, terwijl ik ook van katten houd (heb er zelf 2, ook nog een hond). Ik vind niet dat alle jagende katten ineens afgemaakt moeten worden, maar ik vind dat ze honden minder snel moeten afmaken na een bijtincident.

Ragdollcat

Re: Pony doodgebeten door hond in Leeuwarder bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 17:53

Geryon@

Wat had je gedaan om te voorkomen dat het weer zou gebeuren? en hoe lang leefde jouw hond toen nog nadat er iets was gebeurd?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 17:54

Zoolgangster schreef:
De hond is dood, en ja, de eigenaar kan zó maar een nieuwe hond aanschaffen... alleen: deze eigenaar nam zèlf de verantwoordelijkheid om de hond af te laten maken, en ik vermoed dat ze genoeg verantwoordelijkheidsgevoel heeft om niet zomaar een nieuwe hond aan te schaffen, en dezelfde fout opnieuw te maken.

Volgens omroep Fryslân was het toch op aandringen van de politie en niet 100% van de eigenaar.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 17:55

Ik heb 2 katten, echte jagers, komen dagelijks met minstens 5 muizen thuis. Als die ooit besluiten ergens een volieré te plunderen mag de eigenaar hem van mij afschieten. Heb ook 3 honden, die, als ze ooit besluiten dieren of mensen te pakken, ook laat inslapen.
Heb ook een kudde schapen die nu al 3x door honden is gegrepen, is het dan zo raar dat ik die honden de hemel in wens :?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 17:56

Jeetje wat heftig! Heel veel sterkte voor de eigenaar van de pony!
En voor de eigenaar van de hond ook, die moet zich vast rot geschrokken zijn....

Ik vind het heel verstandig dat ze de hond in heeft laten slapen. Sterker nog, ik had het niet meer dan normaal gevonden dat dit anders verplicht werd door de politie.
Bijten is 1 ding, maar echt gewoon een pony afmaken .... Een pony is natuurlijk al vreselijk maar wat als de hond een kind gepakt had of misschien wel gewoon een volwassene (als hij al een pony kan doden...)!?
Heel sneu voor de hond dat hij ingeslapen is, maar dit vind ik onvermijdelijk i.v.m. de veiligheid.

Ik schrik nog steeds van het aantal aanvallen door honden die steeds in het nieuws komen, waarbij het gaat om stafford / kruising stafford / pitbull achtige e.d. En als het dan mis gaat, gaat het vaak ook nog goed mis.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:00

Delphi schreef:
Ik schrik nog steeds van het aantal aanvallen door honden die steeds in het nieuws komen, waarbij het gaat om stafford / kruising stafford / pitbull achtige e.d. En als het dan mis gaat, gaat het vaak ook nog goed mis.

Dat is alleen maar omdat een klein hondje die een kat/konijn/cavia of zelfs kind bijt het nieuws niet haalt.

Er vallen wellicht niet altijd doden bij een beet van het kleine hondje. Doch kan er wel flinke schade zijn.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:02

Delphi schreef:
Jeetje wat heftig! Heel veel sterkte voor de eigenaar van de pony!
En voor de eigenaar van de hond ook, die moet zich vast rot geschrokken zijn....

Ik vind het heel verstandig dat ze de hond in heeft laten slapen. Sterker nog, ik had het niet meer dan normaal gevonden dat dit anders verplicht werd door de politie.
Bijten is 1 ding, maar echt gewoon een pony afmaken .... Een pony is natuurlijk al vreselijk maar wat als de hond een kind gepakt had of misschien wel gewoon een volwassene (als hij al een pony kan doden...)!?
Heel sneu voor de hond dat hij ingeslapen is, maar dit vind ik onvermijdelijk i.v.m. de veiligheid.

Meest agressieve honden zijn Golden Retrievers, waarom? Omdat die het meeste voorkomen. Daarna komen herders, ook om dezelfde reden. Er is geen ras wat agressief is. Een ras waarvan er 5 honden voorkomen in Nederland zullen nooit de reputatie 'agressief' krijgen. Staffords zijn juist echt heerlijke gezinshonden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:05

Volgens sommige moet ik dus mijn Mechel al laten inslapen, omdat ie pokkehekel heeft aan kleine hondjes en als hij de kans krijgt jaagt op vee.

Ja de kans bestaat dat het een keer gebeurd. Maar ik probeer het zo veel mogelijk te voorkomen. Door hem aan te lijnen. Degelijk materiaal te gebruiken. En druk bezig met trainen dat hij niet meer op andere dieren reageert.

Maar ik vind dat er gewoon met 2 maten gemeten word. Een hond die een ander dier aanvalt, moet in geslapen worden. Maar de katten die ervoor gezorgd hebben dat enkele van mijn vogels zichzelf dood hebben gevlogen. Of door het gaas de vogels naar buiten trokken. Gewoon lekker in de vrijheid mogen blijven rondlopen.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:07

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:09

love_western schreef:
Volgens sommige moet ik dus mijn Mechel al laten inslapen, omdat ie pokkehekel heeft aan kleine hondjes en als hij de kans krijgt jaagt op vee.

Ja de kans bestaat dat het een keer gebeurd. Maar ik probeer het zo veel mogelijk te voorkomen. Door hem aan te lijnen. Degelijk materiaal te gebruiken. En druk bezig met trainen dat hij niet meer op andere dieren reageert.

Maar ik vind dat er gewoon met 2 maten gemeten word. Een hond die een ander dier aanvalt, moet in geslapen worden. Maar de katten die ervoor gezorgd hebben dat enkele van mijn vogels zichzelf dood hebben gevlogen. Of door het gaas de vogels naar buiten trokken. Gewoon lekker in de vrijheid mogen blijven rondlopen.

Dat is omdat het ene leven (helaas) meer waard is dan het andere. Vogels en vissen, tsja, daar heb je niet écht contact mee en veel mensen vinden er niks aan. Dan is die kat veel leuker! Maar een hond kan ook grotere prooien aan waarmee wij ons weer veel beter kunnen identificeren. Dan is dat toch wel een stoute hond die snel ingeslapen moet worden ;)

Belangrijkste is dat al deze dieren graag wilde (blijven) leven en dat hun recht daarop ontnomen is. De dieren die op hun jagen doen dat niet uit noodzaak(honger). Wanneer dat het geval is vind ik dat er een passend oplossing gezocht moet worden zodat de kat bijvoorbeeld niet meer van eigen erf kan komen. Ik ben ook niet voor het inslapen van 'agressieve' honden overigens, wel voor oplossingen zoeken.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:12

En toch valt het me steeds op dat dit soort honden vaak in het nieuws komen en dat het dan vaak ook goed raak is geweest.
Ik kan me niet herinneren wanneer ik een bijtincident op internet gelezen heb waarbij het om een golden retriever gaat. Natuurlijk begrijp ik dat staffords e.d. nu eenmaal een naam hebben en het grootser uitgemeten wordt in het nieuws.
Maar procentueel per ras gezien ben ik benieuwd waar de meeste bijtincidenten zich voordoen. Volgens mij scoren dan staffords toch ook behoorlijk hoog, al zal hij misschien niet helemaal bovenaan zijn.
Maar goed dat is een andere discussie natuurlijk.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:13

Weetje wat het grote verschil is met katten en parkieten en honden met schapen/vee? Het grote gros van de mensen met een volière hoeven daar niet van te leven.(als in inkomen). Die boer met 100 schapen in het weiland wel, die leeft daar het grootste gedeelte van het jaar van.
Daarom heeft die ''stomme boer'' veel meer een hekel aan die rot honden die zijn halve kudde doodbijt dan aan die kat die een vogel uit de volière jat.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:13

Heel erg voor de pony.. En natuurlijk voor zijn eigenaar en de eigenaar van de hond!

In laten slapen vind ik nou weer onnodig, maar die beslissing ligt bij hun natuurlijk.

Wel jammer dat het altijd de stafford/pitbull zijn die zo negatief worden neer gezet. Zijn hele leuke honden, eb dit had dus net zo goed een jack russel, labrador etc kunnen zijn. Vind dat het nog altijd aan de opvieding ligt en dat de controle ook bij de baas ligt. Maar dat achterwege, is offtopic!

Wens alle betrokkenen heel veek sterkte!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:15

Ragdollcat schreef:
Geryon@

Wat had je gedaan om te voorkomen dat het weer zou gebeuren? en hoe lang leefde jouw hond toen nog nadat er iets was gebeurd?

Gewoon niet bij andere dieren laten komen. Ongeveer 8 a 9 jaar.
Het is wel een paar keer fout gegaan moet ik zeggen, maar dat was omdat de andere hond (van familie, waakhond) los liep op het terrein.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:16

love_western schreef:

Het grote verschil vind ik dat zo een kat geen kinderen/grote mensen zwaar letsel of erger toe kan brengen.
Dat gevaar ligt bij de hond waarover dit topic gaat toch wat anders. Je zult er net lopen met je kinderen en hij zal je kind pakken! Al is een pony natuurlijk ook gewoon verschrikkelijk.
Als zo'n hond zo'n groot dier kan pakken en doden is het gevaar gewoon velen malen groter dan bij een kat die vogeltjes vangt.

Palmera

Tillie20

Delphi schreef:
En toch valt het me steeds op dat dit soort honden vaak in het nieuws komen en dat het dan vaak ook goed raak is geweest.
Ik kan me niet herinneren wanneer ik een bijtincident op internet gelezen heb waarbij het om een golden retriever gaat. Natuurlijk begrijp ik dat staffords e.d. nu eenmaal een naam hebben en het grootser uitgemeten wordt in het nieuws.
Maar procentueel per ras gezien ben ik benieuwd waar de meeste bijtincidenten zich voordoen. Volgens mij scoren dan staffords toch ook behoorlijk hoog, al zal hij misschien niet helemaal bovenaan zijn.

Daar is op internet veel over te vinden, maar die cijfers zijn niet nauwkeurig omdat pitbull-achtigen vaak geen stamboom hebben en het dus subjectief is of het een pitbull is of niet. Daarom worden vaak alleen stamboomhonden meegenomen. Waardoor het dus weer onbetrouwbaar is. Dit geldt niet alleen voor dit ras, maar ook bijvoorbeeld boomer hondjes.

eldango

IJentel schreef:
Heel erg voor de pony.. En natuurlijk voor zijn eigenaar en de eigenaar van de hond!

In laten slapen vind ik nou weer onnodig, maar die beslissing ligt bij hun natuurlijk.

Wel jammer dat het altijd de stafford/pitbull zijn die zo negatief worden neer gezet. Zijn hele leuke honden, eb dit had dus net zo goed een jack russel, labrador etc kunnen zijn. Vind dat het nog altijd aan de opvieding ligt en dat de controle ook bij de baas ligt. Maar dat achterwege, is offtopic!

Wens alle betrokkenen heel veek sterkte!

Als het een ander type hond was geweest had het niet zo'n hype geweest. ;)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:17

Delphi schreef:

Op Goldens heeft zelfs een tijd een fokverbod gezeten... Goldens komen ook minder in het nieuws met bijtincidenten, omdat ze minder kracht kunnen zetten met hun kaken. Ze zijn gefokt om geschoten watervogels terug te brengen naar de baas zonder sporen achter te laten op het wild, ze zullen dan ook veel minder snel alle kracht gebruiken die ze in hun (al minder sterke) kaken hebben.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:19

Delphi schreef:
Het grote verschil vind ik dat zo een kat geen kinderen/grote mensen zwaar letsel of erger toe kan brengen.
Dat gevaar ligt bij de hond waarover dit topic gaat toch wat anders. Je zult er net lopen met je kinderen en hij zal je kind pakken! Al is een pony natuurlijk ook gewoon verschrikkelijk.
Als zo'n hond zo'n groot dier kan pakken en doden is het gevaar gewoon velen malen groter dan bij een kat die vogeltjes vangt.

Niet mee eens. Nog niet zo lang geleden was er hier een topic op bokt van een meisje dat ernstig was toegetakeld door haar eigen kat. Heeft zelfs nog in het ziekenhuis gelegen.
Kortom: katten zijn er wel degelijk toe in staat

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:20

Palmera schreef:
Delphi schreef:

Niet mee eens. Nog niet zo lang geleden was er hier een topic op bokt van een meisje dat ernstig was toegetakeld door haar eigen kat. Heeft zelfs nog in het ziekenhuis gelegen.
Kortom: katten zijn er wel degelijk toe in staat

Inderdaad, plus dan dat ik vind dat het om het principe gaat: het wegnemen van iemands leven. Het gaat er dan niet om hoe dierbaar dat leven voor iemand of de mens is.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:22

Ja, maar dat is wel uitzonderlijk natuurlijk. In dit geval had de hond net zo makkelijk een kind dood kunnen bijten of zelfs een volwassen persoon. Ik vind dat toch niet te vergelijken met een valse kat.
Al ben ik het er mee eens hoor dat je je kat gewoon op eigen terrein hoort te houden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:23

kimmie261 schreef:
liedje89 schreef:
Ik durf zomaar te beweren dat als een hond een valkparkiet pakt hij ook niet wordt afgemaakt. Ik ken een boel honden die net als katten gewoon knaagdieren en vogeltjes pakken (of proberen te pakken) zonder dat iemand zich daar druk om maakt. Knaagdieren en vogeltjes zijn gewoon niet zo interessant in de moord hierachie :)* .

ik vrees dat menig koikarper bezitter waar vissen van 100den misschien wel 1000den euro's uit de vijver gevist worden er net íetsjes anders over denken of mensen die hun hele hebben en houden in volièrevogels stoppen enzo...

Die mensen zullen dat vast heel zielig vinden voor zichzelf. Maar het interesseert normale mensen die alleen om knuffelige beesten geven natuurlijk geen hol :O . Bovendien gaat er natuurlijk ook veel meer dreiging uit van een roofdier dat een dier van 400 kg neerhaald dan een kat die een vogel vangt, al zou die kat misschien eerder een mens aanvallen dan die hond.

Onze kat is vroeger trouwens ook afgemaakt omdat ie mensen aanviel, dat ie vogeltjes en muisjes vrat had niets met die beslissing te maken en dat vond iedereen ook normaal. Dat ie mensen aanviel vond iedereen een probleem, de ene soort is nu eenmaal belangrijker dan de ander.