Dressuurforum KNHS: Nieuw dressuurproevenboekje in 2016

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 16:33

Sammie schreef:
Hahaha, moet je 20 euro betalen. Krijg je 5 euro. Jippie :D

:')

Aan de andere kant, krijgen verenigingen het dan snel genoeg op hun dak. Verenigingen die bovenstaande voorbeeld doen gaan er vanzelf aan kapot, door verenigingen die reële prijzen en inschrijfgelden aanhouden.
Het is net gewoon economie :+

Anoniem

Re: Dressuurforum KNHS: Nieuw dressuurproevenboekje in 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 16:35

Zo zal het inderdaad gaan als niet alle verenigingen ineens €15 of meer gaan vragen.

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 16:57

Persoonlijk snap ik zelf de ideeën van de KNHS ook niet heel direct :+. De proeven in de B zijn idd al heel saai, wat mij betreft mag er juist meer uitdaging in de B en L proeven komen. Een nog lagere klasse dan de B dressuur? Ik vraag me af wat dat dan zou moeten voorstellen? Het per 2 maanden afwisselen van de proeven lijkt me dan wel weer een goed idee, mits er dan ook meer dan 4 proeven komen. En het schrappen van de verplichte 1e proef, dat lijkt me al helemaal niks. Je bent klaar voor een klasse of je bent het niet. Daardoor lijkt het me ook vrij onlogisch om de B en L proeven korter te maken, overgangen zijn juist goed.

Wat mij betreft mag er wat meer uitdaging in komen met dressuur, leukere proeven maken.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:10

Sammie ik zei dezelfde graad van africhting :) dus ze zijn beide aan elkaar en op het achterbeen. Die gribaldi zou dan een veel 'spectaculairder' beeld kunnen laten tonen dan die fjord kan. Puur omdat de fjord niet zo ruim kan bewegen. Maar beide zouden ze wel hetzelfde cijfer horen te krijgen.

Dat het meer moeite kost om die fjord op datzelfde niveau te krijgen als de gribaldi laat ik er buiten. Dat is nu eenmaal zo. Het gaat erom dat ze beide de oefening correct kunnen tonen maar niet exact hetzelfde beeld laten zien. Als in voorbeen gebruik bijvoorbeeld

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:13

In de tijd dat ik nog proefrijder was bij de jurycursus werd toch duidelijk gezegd dat bij twee evenredige combinaties kwa opleidingsniveau, het paard met de meeste kwaliteit hoort te winnen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:25

Sizzle schreef:
In de tijd dat ik nog proefrijder was bij de jurycursus werd toch duidelijk gezegd dat bij twee evenredige combinaties kwa opleidingsniveau, het paard met de meeste kwaliteit hoort te winnen.

Tsjah, ik heb geen jurycursus gedaan, maar ken wel een aantal jury's. En ik weet ook niet beter dan dit...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:31

Maar bij dat laatste kan het cijfer niet gelijk zijn en is er dus wel verschil. Dan is het soepelste paard de winnaar. Het paard met het beste mooiste beeld wint.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:05

Dat is toch ook logisch, het heet niet voor niets een wedstrijd. Als je daar niet tegen kunt moet je maar gewoon flink sparen en een fantastisch goed paard kopen. Als we zo gaan beredeneren kan Edward ook wel op een fjord gaan zitten, want die 80% rijdt ie toch wel, want t beesie kan het niet beter. Dat slaat natuurlijk nergens op.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:10

Nies_ schreef:
Dat is toch ook logisch, het heet niet voor niets een wedstrijd. Als je daar niet tegen kunt moet je maar gewoon flink sparen en een fantastisch goed paard kopen. Als we zo gaan beredeneren kan Edward ook wel op een fjord gaan zitten, want die 80% rijdt ie toch wel, want t beesie kan het niet beter. Dat slaat natuurlijk nergens op.

:D

"Iedereen een 10 voor de moeite van het naar concours komen!!"

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:13

Ik stel een fundraising voor om Edward op een fjord te krijgen :D

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:14

Sammie schreef:
Ik stel een fundraising voor om Edward op een fjord te krijgen :D

O daar heb ik wel een euro voor over!! Waar kan ik storten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:15

Ik stel de fjord wel beschikbaar dan :')

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:20

Kijk eens aan!! Super

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:57

Zeepsop schreef:
listiglistje schreef:
Ik heb ook last van M ruiters :o zeker als er weinig losrijterrein is op een groot (gras)concour en iedereen maar kriskras rijdt....

Moet je eens proberen om een lange lijn te appuyeren, volgas uitgestrekte galop, zigzagje
met wissels of een pirouette in te zetten, iedereen rijdt dan in de weg... :7 gggrrrr

Ik moest laatst als B ruitertje losrijden tussen de Z ruiters. Die rijden me toch een partij in de weg. :') "Ik kan niet eens een lange lijn appuyeren in galop" Ja en ik kan niet eens normaal rechtuit galopperen want iedereen gaat alle kanten op. :+ Vind ik niet helemaal eerlijk beredeneerd.

Haha in mijn ponytijd (17 jaar geleden) ook eens een vrouw met een hoedje op en s&t in gehad die riep "je moet voor mij uitkijken ik start Z!"

Ik heel droog "nee mevrouw u moet voor mij uitkijken want ik rijd B en kan nog niet sturen" :+ (viel reuze mee, maar toch)

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:22

Hilarisch, dat soort mensen :')

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:25

quote="S_en_Z"]
Zeepsop schreef:
listiglistje schreef:
Ik heb ook last van M ruiters :o zeker als er weinig losrijterrein is op een groot (gras)concour en iedereen maar kriskras rijdt....

Moet je eens proberen om een lange lijn te appuyeren, volgas uitgestrekte galop, zigzagje
met wissels of een pirouette in te zetten, iedereen rijdt dan in de weg... :7 gggrrrr

Ik moest laatst als B ruitertje losrijden tussen de Z ruiters. Die rijden me toch een partij in de weg. :') "Ik kan niet eens een lange lijn appuyeren in galop" Ja en ik kan niet eens normaal rechtuit galopperen want iedereen gaat alle kanten op. :+ Vind ik niet helemaal eerlijk beredeneerd.

Haha in mijn ponytijd (17 jaar geleden) ook eens een vrouw met een hoedje op en s&t in gehad die riep "je moet voor mij uitkijken ik start Z!"

Ik heel droog "nee mevrouw u moet voor mij uitkijken want ik rijd B en kan nog niet sturen" :+ (viel reuze mee, maar toch)[/quote]

Heb ik ook een keer meegemaakt. Moest maar voor meneer aan de kant, want hij reed Z.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:17

Wat is nou de argumentatie achter nog simpelere B-proeven? -O- Dan tuf je gewoon hele stukken rond zonder iets te hoeven doen..

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:11

Die simpelere B proeven volg ik ook niet helemaal. Als je dat niveau nog niet aankan, is er de FNRS om in mee te rijden. Ik krijg bij een aantal van de voorgestelde wijzigingen het idee dat het alleen maar gaat om zoveel mogelijk mensen te laten starten, ipv te zorgen dat het niveau op peil blijft. Waarom moet iedereen maar op wedstrijd verschijnen en ondanks allerlei mankementen (niet lelijk bedoeld) aan paard en ruiter winstpunten moeten krijgen?

Wat is er gebeurd met trainen om een bepaald niveau te halen en dan op wedstrijd te gaan om te kijken of je mee kan komen? Er wordt te pas en onpas geroepen dat het makkelijker en "eerlijker" moet, maar te weinig mensen durven eerlijk naar zichzelf te kijken en te zeggen "ja, misschien ben ik er nog niet klaar voor" of "misschien moet ik zelf harder hier of daar aan werken". Maar nee, het ligt aan de jurering, de moeilijkheidsgraad van de proeven, de concurrentie die op makkelijke/betere paarden rijdt, etc. etc.

Dat er gekeken wordt naar de lagere klasses en hoe deze voor jonge of onervaren combinaties zo prettig mogelijk te rijden zijn, vind ik een goed punt. Maar laten we wel wezen, in de B en L gebeurt nu al geen zak. Dit hoeft niet nog gemakkelijker en er hoeft zeker geen klasse onder. Willen we werkelijk onbestuurbare projectielen op onze concoursen rond hebben vliegen? Nee toch? Als je B kan starten, heb je een redelijk stuur, gaspedaal en rem erop zitten en vorm je niet al te gauw een gevaar voor je mederuiters. Ik zou dat niet graag veranderd zien.

Daarnaast, als we de B en L gemakkelijker maken, dan hopen die mensen zich allemaal op in het M. En dan? Niet elke persoon en elk paard kan een Z proef rijden, dus waarom het niveau zo laag maken dat dat wel zou kunnen? Hetzelfde met de zweep vanaf het M. Ik ken zat combinaties die nu door de mand vallen als ze zonder zweep moeten rijden in het M1. Kortom, die paarden staan gewoon niet goed/scherp aan de hulpen. Waarom zou je dat weg willen nemen en ze een zweep geven? Nu ze de proef niet doorkomen en geen punten rijden, komt er ergens nog het besef dat er iets niet in orde is.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:16

Gezien het aantal verontwaardigde topics hier op Bokt dat er in de B geen winstpunt gescoord werd omdat het paard/de pony nog niet “aan de teugel” liep én de bijval daarover is er kennelijk wel ruimte voor een klasse onder de B waar het met de aanleuning nog wat minder nauw wordt genomen. Overigens snap ik deze topics nooit zo goed, want het is al zeker 30 jaar zo dat een paard/pony voor winst in de B aan de teugel moet lopen.

Voor mensen met een eigen paard is FNRS niet vanzelfsprekend. Dat gaat van de maneges uit, en daar is niet iedereen bij aangesloten en voelt ook lang niet iedereen zich thuis. Destijds zijn wel de Impulproeven gelanceerd, maar dat komt hier in het noorden slecht op gang. Weet niet hoe het elders in het land is? Dus ik kan me voorstellen dat er ruimte is voor BB-dressuur. Dit zouden de Impulsproeven kunnen zijn, maar je kan ook de AB-ponyproeven daarvoor gebruiken.

De B-proeven zoals we die nu kennen nog verder vereenvoudigen zie ik dan weer geen heil in.

Luz_ElenaE schreef:
Ja een jury behoort rekening te houden met de bouw van het paard want dat meisje dat in het Z met haar fjord een uitgestrekte draf toont kan toch nooit hetzelfde beeld tonen als een gribaldi/jazz terwijl ze beide in dezelfde mate naar het kunnen van het paard uitstrekken. Dan verdiend die fjord ook een 7 omdat die anatomisch gezien niet meer kan strekken. Er zijn ook zat jury's die zo punten en dan kan het dus zo maar dat die fjord boven de gribaldi/jazz eindigt

Nog zo’n Bokt-stokpaardje. NEE, de jury hoeft geen rekening te houden met de bouw/kleur/ras/leeftijd/geslacht/afstamming van het paard. Het is een wedstrijd, geen keuring.

Luz_ElenaE schreef:
Het gaat erom dat ze beide de oefening correct kunnen tonen maar niet exact hetzelfde beeld laten zien. Als in voorbeen gebruik bijvoorbeeld

Je zegt het hier zelf al: het beeld is niet hetzelfde. Dus kan je ook niet hetzelfde cijfer geven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:55

Roodvos schreef:
Gezien het aantal verontwaardigde topics hier op Bokt dat er in de B geen winstpunt gescoord werd omdat het paard/de pony nog niet “aan de teugel” liep én de bijval daarover is er kennelijk wel ruimte voor een klasse onder de B waar het met de aanleuning nog wat minder nauw wordt genomen. Overigens snap ik deze topics nooit zo goed, want het is al zeker 30 jaar zo dat een paard/pony voor winst in de B aan de teugel moet lopen.

In dat opzicht is de mentaliteit toch overal enorm veranderd? Kijk naar de kansloze klachten die het LAKS binnen krijgt in de examenperiode...

Mensen zijn gewoon te lui om hun best te doen voor iets dat ze graag willen. In de paardensport is dat veelal niets anders. Zoals je zelf al zegt, men kijkt niet meer kritisch naar zichzelf.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:02

Roodvos schreef:

Voor mensen met een eigen paard is FNRS niet vanzelfsprekend. Dat gaat van de maneges uit, en daar is niet iedereen bij aangesloten en voelt ook lang niet iedereen zich thuis. Destijds zijn wel de Impulproeven gelanceerd, maar dat komt hier in het noorden slecht op gang. Weet niet hoe het elders in het land is? Dus ik kan me voorstellen dat er ruimte is voor BB-dressuur. Dit zouden de Impulsproeven kunnen zijn, maar je kan ook de AB-ponyproeven daarvoor gebruiken.

De B-proeven zoals we die nu kennen nog verder vereenvoudigen zie ik dan weer geen heil in.

Nog zo’n Bokt-stokpaardje. NEE, de jury hoeft geen rekening te houden met de bouw/kleur/ras/leeftijd/geslacht/afstamming van het paard. Het is een wedstrijd, geen keuring.

Je zegt het hier zelf al: het beeld is niet hetzelfde. Dus kan je ook niet hetzelfde cijfer geven.

Oke...
Theoretisch gezien in de boeken van de KNHS hoeft een paard in B niet aan de teugel te lopen!
In de B wordt een ontspannen paard gevraagd met aanleuning ( en mag zonder nageeflijkheid!!)

Ja theoretisch MOET de jury kijken naar bouw/ras, inderdaad niet naar kleur/leeftijd/geslacht/afstamming. Als het paard alles laat zien wat hij in huis heeft en voor zijn bouw een geweldige uitgestrekte draf laat zien hoort daar naar beoordeeld te worden. Ookal is het beeld anders!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:26

Wat is exact het verschil tussen aanleuning/aan de teugel en nageeflijkheid?

Aanleuning verschilt gewoon per klasse, hoe hoger je komt, hoe hoger het paard ingesteld dient te worden qua hoofd-halshouding, maar voor de juiste aanleuning dient het paard gewoon nog steeds van achter naar voor door het lijf naar het bit te lopen. En een paard dat het bit op zoekt, loopt aan de teugel.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:35

Adrienne93 schreef:
[
Oke...
Theoretisch gezien in de boeken van de KNHS hoeft een paard in B niet aan de teugel te lopen!
In de B wordt een ontspannen paard gevraagd met aanleuning ( en mag zonder nageeflijkheid!!)

Dat is inderdaad voldoende, maar vergis je niet: een 5 is voldoende.

Citaat:
De tabel/verklaring van de cijfers luidt als volgt:
10 = uitmuntend 4 = onvoldoende
9 = zeer goed 3 = tamelijk slecht
8 = goed 2 = slecht
7 = tamelijk goed 1 = zeer slecht
6 = bevredigend 0 = niet uitgevoerd
5 = voldoende

Maar met enkel voldoendes rijd je dus geen winst!

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:54

Adrienne93 schreef:
Ja theoretisch MOET de jury kijken naar bouw/ras, inderdaad niet naar kleur/leeftijd/geslacht/afstamming. Als het paard alles laat zien wat hij in huis heeft en voor zijn bouw een geweldige uitgestrekte draf laat zien hoort daar naar beoordeeld te worden. Ookal is het beeld anders!

Inderdaad en dit beoordeeld de jury vaak ook zo. Anders zouden al die dressuurcracks altijd winnen, wat niet altijd zo is. Waar je het dan op zou kunnen verliezen met een springpaard of ander nadelig gebouwd paarden(ras) is onderin bij de algemene punten. Bij bijvoorbeeld de cijfers voor de gangen.
Maar goed daar ging deze discussie niet over.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 00:07

Uhh? Volgens mij ga je dan punten naar moeite en zo werkt het jurysysteem van de KNHS niet. Er word gepunt naar wat er getoond word, zo'n dressuurcrack hoeft misschien maar amper moeite te doen voor het strekken terwijl het gemiddelde huis-tuin-keuken paard er wel behoorlijk aan moet trekken om enigzins te strekken. Moet die uitgestrekte draf van die dressuurcrack dan een 6 krijgen en DEZELFDE uitgestrekte draf van het huis-tuin-keuken paard een 8 omdat die er meer moeite voor moet doen? Nee.. Beide is dan gewoon een 6 of een 7 waard... ;)

Wel gaat het om het uitgevoerde, is het paard rijtechnisch correct gereden? En daar zit hem vaak ook het verschil waarom een huis-tuin-keuken paard het KAN winnen van een dressuurcrack. Als deze immers niet correct gereden is zal het die 6 of een 7 niet krijgen. Maar andersom ook, echter wanneer dat huis-tuin-keuken paard geen 6 of een 7 krijgt word er al snel naar de jury of het paard gewezen, terwijl het rijtechnisch gewoon niet goed was.

Janine, heel veel ruiters denken dat een jury een paard in de krul willen zien en dat dat verstaan word onder "aanleuning" maar de hoofd-halshouding hangt inderdaad samen met het niveau. Een paard dat op B niveau loopt word wel van gevraagd dat die een correcte aanleuning laat zien, iets voor de loodlijn in horizontaal evenwicht en een licht, fijn, contact tussen de ruiterhand en de paardenmond.