Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Hevonen schreef:Afgezien van de bevindingen... wat een nare foto's zitten in dat verslag. Die vastgesnoerde en desondanks opengesperde mond, verkrampte hals, rug en die af en toe vreemde bewegingen...
Pijnlijk om te zien. Mensen zouden zo NOOIT met dieren mogen omgaan en van experts zou je dat toch helemaal niet verwachten. Bah. Aan dat paard mogen wel duizend excuses worden aangeboden, alleen heeft hij er niets aan.
. 50.000 euro lijkt mij de objectieve marktwaarde, want verder is de waarde van een paard heel bot gezegd wat de slager er voor betaald.... En dat is niet zoveel. pien_2010 schreef:De hele discussie over de waarden enz. van het paard vind ik persoonlijk niet zo interessant. Ik vind het veel interessanter of de vraag beantwoord kan worden: heeft het paard daadwerkelijke schade aan de mond? Zo ja, waardoor is deze schade veroorzaakt? Als het door het rijden zou zijn, wie is daarvoor dan verantwoordelijk?
Als het door het rijden is veroorzaakt, komt bij mij de wezenlijke vraag omhoog: lopen dan ook andere paarden risico dat ze zo beschadigd worden? Want als het antwoord daar ja op is, dan praten we over dierenleed en zal iedereen zich zeer moeten gaan bezinnen op eigen manier van rijden en wat dit betekent voor haar of zijn paard.
Dan vraag ik me ook af, kunnen we de vraag beantwoorden of een methodiek van rijden wel of niet verantwoordelijk kan zijn voor dat dierenleed? Met andere woorden, dan zal er een echte bezinning moeten gaan komen op de rijderij.
Urielle schreef:Idd Pien.
In het vorige topic werd ook nog gesproken over schade die stang en trens sowieso zouden toebrengen door het gewicht. Dat vind ik ook interessant, gezien de vroegere verplichting van stang en trens die bij de FEI nog steeds geldt.
pien_2010 schreef:*knip*
Mocht er een schadevergoeding uitgekeerd gaan worden dan betekent dat heel veel voor iedereen in de paardensport, want dan is leed bewezen, dan is schuld bewezen. De hoogte van dat bedrag is dan absoluut niet relevant voor mij.
Alleen geloof ik nooit dat dit soort zaken wel of niet bewezen zullen gaan worden. Het zal wel ergens in het midden blijven hangen met veel mitsen, maren etc. Dus kan de dressuurwereld elkaar in de haren blijven vliegen over de verschillende trainingsmethode die wel of niet paard vriendelijk zouden zijn.
mylittlejoy schreef:pien_2010 schreef:*knip*
Mocht er een schadevergoeding uitgekeerd gaan worden dan betekent dat heel veel voor iedereen in de paardensport, want dan is leed bewezen, dan is schuld bewezen. De hoogte van dat bedrag is dan absoluut niet relevant voor mij.
Alleen geloof ik nooit dat dit soort zaken wel of niet bewezen zullen gaan worden. Het zal wel ergens in het midden blijven hangen met veel mitsen, maren etc. Dus kan de dressuurwereld elkaar in de haren blijven vliegen over de verschillende trainingsmethode die wel of niet paard vriendelijk zouden zijn.
Ik denk dat een kleine nuance hier wel op zijn plaats is. Als in dit geval leed wordt bewezen, betekent dat niet dat automatisch de rijderij an sich leed veroorzaakt. Het betekent dan alleen dat de methode die bij dit paard is toegepast schade/leed veroorzaakt. Dat dat een reden is voor een ieder - op welk niveau dan ook - om kritisch naar je eigen rijden te kijken, ben ik wel met je eens. (Maar dit zou iedereen sowieso altijd moeten blijven doen.)
troi schreef:pien_2010 schreef:De hele discussie over de waarden enz. van het paard vind ik persoonlijk niet zo interessant. Ik vind het veel interessanter of de vraag beantwoord kan worden: heeft het paard daadwerkelijke schade aan de mond? Zo ja, waardoor is deze schade veroorzaakt? Als het door het rijden zou zijn, wie is daarvoor dan verantwoordelijk?
Als het door het rijden is veroorzaakt, komt bij mij de wezenlijke vraag omhoog: lopen dan ook andere paarden risico dat ze zo beschadigd worden? Want als het antwoord daar ja op is, dan praten we over dierenleed en zal iedereen zich zeer moeten gaan bezinnen op eigen manier van rijden en wat dit betekent voor haar of zijn paard.
Dan vraag ik me ook af, kunnen we de vraag beantwoorden of een methodiek van rijden wel of niet verantwoordelijk kan zijn voor dat dierenleed? Met andere woorden, dan zal er een echte bezinning moeten gaan komen op de rijderij.
Dit is idd heel interessant! Maar waarschijnlijk erg moeilijk te beantwoorden. Ik heb even vlug gekeken in de literatuur maar kon niks vinden over wat de normale aanpassing is van de paardenkaak na vele jaren bereden te worden. En als je niet weet wat normaal is (en dus acceptabel) dan is het ook erg moeilijk om een grens te stellen en te bepalen wat niet acceptabel is.
Het zou trouwens wel ontzettend interessant zijn om een doorsnede te maken van paarden op verschillende rij niveaus en te kijken hoe die kaken er bij nadere inspectie aan toe zijn. Iets in mij vreest overigens voor het antwoord!
KoudbloedKim schreef:Coby schreef:Ik heb het gelezen en ook ik ben geschokt; een gat in het bot?!Ik ben zelf wel geschokt van het rapport!
Ben erg benieuwd hoe dit afloopt en van die Facebookpagina word ik ook een beetje pissig, aangezien die meid afgeschilderd wordt als iemand die niet goed bij haar hoofd is en alles bij elkaar liegt.
Ik snap dat mensen het voor Academy Bartels opnemen, aangezien ze vrij bekend zijn en er weinig raar nieuws over ze te vinden is, maar wie zijn wij om te oordelen terwijl we er zelf niet bij waren?
Laten we dit maar aan de rechter over laten.
Thesserd schreef:Maar, zoals ik al eerder zei. Dat zou wel kunnen betekenen dat heel veel paarden pijn lijden tijdens het rijden op deze manier. Misschien minder heftig (waardoor er ook geen zichtbare schade veroorzaakt wordt) maar er is meer tussen die grens van wel of geen schade lijkt me. Als ik een stomp op mijn hoofd krijg zonder hersenschudding betekent dat niet dat het geen pijn deed zeg maar
BMHP schreef:Het is altijd goed je op je manier van rijden te bezinnen, maar waarschijnlijk rijd de rechter zelf geen paard. In het recht is het paard een goed, iets wat het ook niet makkelijker maakt.
De nadruk zal op de procedure en procedure fouten komen te liggen, waarbij we waarschijnlijk geen antwoorden krijgen.
sportpaarden hebben bijna allemaal een beperkte houdbaarheid waarna blessures de inzet beperken, maar wanneer wordt dit dierenleed of zelfs mishandeling?
Lijkt mij dat voor beide partijen niet veel te winnen is in de rechtbank.