Demonstratie Gert van den Hof levert klachtenbrief op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:11

Pien63 schreef:
Bedankt voor het filmpje Nicolien. Wij hebben hem vrijdagavond gezien met een paard dat werkelijk geen pas verkeerd zette.

Zijn hier dan ook mesen op het forum die weleens een paard door Ger zadelmak zijn gemaakt tijdens een show ? Die kunnen toch vertellen hoe hun paard het overleeft heeft :o

Zie mijn eerdere bericht.

Wel wil ik nuanceren dat ik verder niets tegen andere methodes heb. :-) dat is voor ieder een eigen overweging.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:11

Johanna59 schreef:
Heb je een braaf paard, dan is het in een kwartiertje klaar. Is het paard niet zo braaf, dan moet je nog een keertje terug komen. De paarden zijn dan zover, dat je er als ruiter op kunt stappen, zonder gekke dingen te verwachten. Het is dan verder aan de ruiter, om het paard echt zadelmak te maken en door te rijden. Helemaal niets mis mee. Zo gebeuren er minder ongelukken met de ruiter. Gert ziet in een oog opslag wat voor soort paard het is.

ja klopt, hij heeft zoveel ervaring en kennis, hij weet meteen wat hij kan verwachten!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:33

Dimple schreef:
Ik zou willen dat ik van Gert had gehoord toen wij problemen met onze 4 jarige hadden met zadelmak maken.
Combi van angst en dominantie..........

Dan hadden wij onze knapperd nu misschien nog wel gehad........

En de show..........joh, dat hoort erbij. Daar komen veel mensen toch ook voor? Alsof die man hele dagen bezig met dat soort dingen.

En dat is dus het nut van zo'n show... bekendheid krijgen.
Dat vergeten veel mensen. En dan weegt het beetje stress wat een paard krijgt van de vreemde entourage wat mij betreft wel op tegen de vele paardenlevens (en mensenlevens) die je er mee kan redden.

Het nadeel van meedoen aan zo'n show is dat het bij sommige mensen de indruk wekt dat het een kwestie is van een zadel erop gooien, een beetje lef hebben en erop springen en dan is het klaar.
Maar dat is natuurlijk niet zo, en als er na Gert een bangerik/onhandig persoon op gaat zitten is het paard ook zó verpest.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:35

Wat mij enorm verbaasde aan dit artikel in het parool: waarom plaatst het parool een stuk waarin paardenwelzijn aan de kaak gesteld wordt, van een volstrekt willekeurig iemand die totaal geen bekende naam is in de paardenwereld? Heeft de auteur wel eens zelf op een paard gezeten, bijv.? Misschien wel, maar ik kan er niks over vinden. Ze heeft een zelf benoemd bedrijf in paardencommunicatie en is verder autodidact. En daar is natuurlijk helemaal niks mis mee. Maar voordat je zo'n artikel in het parool plaatst, zorg dan eerst dat je weet waar je het over hebt.

Om eerlijk te zijn zag ik zoiets al wel aankomen, toen ik Gert van den Hof op het programma zag staan. Je zit hier in de randstad, met een hoop mensen die niet heel veel van paarden weten, en die dit dan voor het eerst zien.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:37

Maar toch geeft gert ook belangrijke tips mee, zoals als je paard gaat bokken of klieren blijf gewoon rustig zitten en ga rustig praten (dat praten zorgt ook dat je rustig blijft ademen en ontspannen blijft en niet bang word)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:49

NathalietjeB schreef:
Maar toch geeft gert ook belangrijke tips mee, zoals als je paard gaat bokken of klieren blijf gewoon rustig zitten en ga rustig praten (dat praten zorgt ook dat je rustig blijft ademen en ontspannen blijft en niet bang word)

Maar dat is dus het probleem bij de meeste, ook bij
mij hoor. Als een paard in de rodeostand gaat, ben ik alleen maar
bezig met boven blijven, daar ben ik veel te druk mee, hahaha te druk
om dan rustig te gaan praten :')

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:56

JudArthos schreef:
Helemaal mee eens. Een paar grondwerklessen verder zag mijn paard mij als leider en kon ik ook prima op mijn "probleempaard" rijden :D

Dat klopt. Dus in feite ben je eerst het roofdier. Eenmaal het vertrouwen gewonnen en een leider, dan ben je geen roofdier meer.

Tendance

Re: Demonstratie Gert van den Hof levert klachtenbrief op

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:11

Mijn vorige paard is naar Gert geweest en de telg, die wij hopen te fokken gaat er ook absoluut naartoe.
Ik ben uren en uren en uren en dagen en zelfs maanden met grondwerk met mijn dier bezig geweest en kon alles bij hem doen, maar de singel dicht was absoluut een NO GO!!!
Iedere keer, dat we het probeerden werd de stress voor hem groter.

Gert deed het op zijn manier. Had de singel binnen een paar minuten vast en zat er binnen no time op.
Paard heeft amper iets gedaan en was toen gelijk te berijden.

Waarom? Omdat Gert duidelijk is. Hij zit en blijft zitten en geeft daarmee duidelijk het signaal, dat hij niet eng is en het paard hem dus kan vertrouwen. Hij beloond een paard dan ook altijd voor goed gedrag!

Al dat gefriemel, daar worden paarden enkel lastig van. Ik heb er genoeg zadelmak gemaakt en ben van mening, dat een beetje doorpakken, dat in verhouding staat met de kunde van de ruiter, juist heel goed is.

Dan nog even over het stukje toppaarden, wat zielig zou zijn: Als zo'n dier dit niet wil, dan doet het het ook niet. Helemaal niet op dit niveau.

Mijn paard is hier een voorbeeld van alleen op lager niveau. Ze wil nog ongelooflijk graag springen, maar haar lijf kan parcoursen op L/M niveau niet meer aan. Ze is niet flexibel genoeg voor de dubbels.
Parcoursen willen dus niet meer, maar 1 keer in de week mag ze nog springen en dan wordt ze helemaal leip, omdat ze zo graag wil.
Een paard wat het niet kan of niet wil, die doet het ook niet op topniveau hoor!

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:22

Na het zien van het filmpje van Nicolien valt het me wel op hoe rustig Gert is en blijft. Hoeveel paarden worden er beleerd in een rustige omgeving met een gespannen ruiter vraag ik me af. Dat lijkt me eigenlijk slechter.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:26

Inderdaad Tendence, dat duidelijk wat hij heeft daar hou ik van. Ik heb hem ook nog nooit op een strak gespannen paard zien springen. Probeert hij op te stijgen en paard toont wat spanning, dan gaat ie nog even op de grond door. De luchtigheid waarmee hij de shows geeft vind ik wel fijn, hij maakt er af en toe een grap doorheen, maar dat toont ook aan hoe ontspannen hij erop zit vind ik, en dat maakt het voor de paarden ook een stuk fijner.
Ik vind het knap trouwens als ik zie hoe groot de ring is, hij geeft het paard ook de vrijheid om weg te kunnen als het paard dat wil, een paard is een vluchtdier en wil naar voor wegkunnen. Dat doet het hem ook wel denk ik, dat hij niet steeds probeert het dier tegen te houden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:27

Ik denk dat doordat er zoveel te zien is om het paard heen, het paard de focus ook eerder op de ruiter legt dan wanneer het in de eigen omgeving is. Dan wilt het even vriendjes kijken, even kijken of het eten er al aan komt, even schrikken van dat varken van de buren enz. Nu is er zoveel om het paard heen wat het niet kent, dat het eerder op de ruiter zal vertrouwen ipv deze te wantrouwen. Een andere hou-vast heeft het paard immers niet. Als er dan, net als Gert, een goede rustige ruiter is, dan zal dat vertrouwen ook niet beschadigd worden. Dat maakt dat het paard juist vertrouwen in "de mens" krijgt. Met verkeerd africhten wordt vertrouwen beschadigd, en dat is veel moeilijker om weer terug te winnen.

Nu ben ik absoluut voorstander van de rustige methode, maar ook dan mogen er echt geen fouten gemaakt worden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:36

Ik denk juist, dat als je er erg lang over doet, de kans op fouten groter is.
Als je er namelijk langer over doet, dan moet je iedere keer exact hetzelfde reageren op dezelfde dingen en dat is nagenoeg onmogelijk om alleen al te spreken van verschillende gemoedstoestanden waar een mens in kan verkeren of de omstandigheden als het weer of.............

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:40

Wij hadden vroeger de jonge paarden in de winter iedere dag in de hand om buiten en binnen te zetten, maar het daadwerkelijke zadelmak maken was een 4/5 dagen achter elkaar longeren, gevolgd door 1/2 dagen erover hangen en dan de dag daarna erop.
Al met al dus met pauzes 2 weken en dan kon ik er los op wegrijden.
Is bij ieder paard op dezelfde manier gegaan en ging altijd goed.

Tot ik mijn eigen paard zadelmak wilde maken en dus, zoals gezegd, de singel niet vast kon krijgen. Die is naar Gert gegaan.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:46

Van dat filmpje lopen bij mij de rillingen over de rug. Ik zou die man nooit op mijn paard willen zien. :n

Ik heb in de jaren best wat jonge paarden beleerd maar wel altijd op een eerlijke manier. Ik heb nog nooit een slecht paard afgeleverd. Ik heb ook nooit naar van die barbaarse methoden hoeven grijpen en ik heb er echt moeilijke gevallen bij gehad. Als ik bij 1 alleen al met het zadel in de buurt kwam trapte hij de boel kort en klein, dat was het resultaat van de methode van Gert. Dus nee dank je, ik ga liever paardvriendelijk te werk.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:53

Ik heb het topic niet gevolgd, maar als je een dier wat net 2 weken geleden uit de kudde is getrokken in de losrijring bijna ziet liggen van angst ben je wel genezen van meneer van de Hof. Wat hij heel goed kan is er niet af vallen, daar heb ik bewondering voor. de rest van de methode was niet helemaal mijn cup of tea maar vooruit, maar de diertjes op Jumping Amsterdam waren gewoonweg sneu, tenminste de 2 die ik gezien heb. Verder heeft hij bij 2 dieren van kennissen van mij wonderen verricht, dachten ze, tot ze zelf aan de slag mochten en niet zoveel superlijm aan de billen hebben zitten. Ongeluk 1 en 2 gebeurd. De basis is 0.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:56

Tazzey schreef:
Van dat filmpje lopen bij mij de rillingen over de rug. Ik zou die man nooit op mijn paard willen zien. :n

Ik heb in de jaren best wat jonge paarden beleerd maar wel altijd op een eerlijke manier. Ik heb nog nooit een slecht paard afgeleverd. Ik heb ook nooit naar van die barbaarse methoden hoeven grijpen en ik heb er echt moeilijke gevallen bij gehad. Als ik bij 1 alleen al met het zadel in de buurt kwam trapte hij de boel kort en klein, dat was het resultaat van de methode van Gert. Dus nee dank je, ik ga liever paardvriendelijk te werk.

Was dat paard afgericht met de "methode" van Gert, of door Gert zelf? Is nogal een verschil.
Daarbij maakt het ook uit wat voor ruiter er na Gert op dat paard kwam. Een slechte ruiter kan alles weer verpesten wat een goede africhter heeft bereikt, of die nou Gert, Jan, Piet of Klaas heet.

Ook mogelijk: Gert gaat op het paard zitten, en meldt daarna de eigenaar dat dat paard niet geschikt is voor hem/haar.
Paard verkocht, maar wel werd er even fijntjes bij verteld dat Gert van de Hof himself hem heeft afgericht... (en afgekeurd, maar dat zeggen ze er dan niet bij.) Is toch wel even een ander verhaal natuurlijk.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:58

Aan wie ligt het dan Bonita_Bon. Volgens mij aan de eigenaren zelf. Die hebben niet genoeg lef voor pas beleerde paarden. Daar moet je namelijk een stukje lef voor hebben. En vooral geen angst. Zodra er angst bij de berijder op treedt. Dan is het paard de baas, die voelt dat namelijk feilloos aan. En gaat daarmee aan de gang.

En een paard met angst gaat echt niet liggen. Die gaat vluchten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:02

Tazzey schreef:

De methode van Gert of had Gert dit zelf gedaan?
Naar mijn idee is er namelijk maar 1 iemand, die de methode van Gert kan doen, zoals hij het doet en dat is Gert zelf.
Wil jij hier dan mee zeggen, dat je een paard van Gert, dat hij niet klaar kreeg, op stal hebt gehad?

Ik heb er ook velen zelf gedaan en nooit een lastige gehad, behalve mijn ene eigen paard dan.
Op een paar kleine bokjes na, nooit rare dingen meegemaakt.
Meest KWPN, maar ook een Haflinger, een Fries en een Fjord.
De Haflinger was misschien wel het lastigst.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:05

Bonita_Bon schreef:
Ik heb het topic niet gevolgd, maar als je een dier wat net 2 weken geleden uit de kudde is getrokken in de losrijring bijna ziet liggen van angst ben je wel genezen van meneer van de Hof. Wat hij heel goed kan is er niet af vallen, daar heb ik bewondering voor. de rest van de methode was niet helemaal mijn cup of tea maar vooruit, maar de diertjes op Jumping Amsterdam waren gewoonweg sneu, tenminste de 2 die ik gezien heb. Verder heeft hij bij 2 dieren van kennissen van mij wonderen verricht, dachten ze, tot ze zelf aan de slag mochten en niet zoveel superlijm aan de billen hebben zitten. Ongeluk 1 en 2 gebeurd. De basis is 0.

Dat hangt helemaal van de eigenaar af. Als je van te voren zegt, dat je hem afgeleverd wil hebben, zodat je er zelf mee aan de slag kunt, dan doet hij dat. Daar betaal je alleen wel meer voor.
Die van ons is er 2 weken geweest. Toen we hem terugkregen kon ik alleen opstappen, voltes rijden en andere lijnen en liep hij ook al heel simpeltjes een wissel. Overgangen zaten er prima op.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:06

Zoolgangster schreef:
Het nadeel van meedoen aan zo'n show is dat het bij sommige mensen de indruk wekt dat het een kwestie is van een zadel erop gooien, een beetje lef hebben en erop springen en dan is het klaar.

........of, en dat is erger, denken dat ze het ook wel zo kunnen! Zie maar eens wat die gekke Amerikaan er van bakt in het filmpje dat ik onder het motto 'klantje voor Gert' eerder plaatste :)
Als je deze methode gaat toepassen, dan zul je minstens evenveel paardenverstand moeten hebben als Gert. Ik ben blij dat Nicolien het filmpje van JA heeft geplaatst - wat mij vooral zo opvalt is dat die man een vrolijk engelengeduld heeft en uitermate zeker van zichzelf is. Geen geschreeuw, geen paniek, geen paardenpesterij en tijdens al die heisa blijft hij alles wat het paard doet ( ogen, spieren, spanning, adem) in de gaten houden.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:10

Tazzey schreef:

Wat vind jij er barbaars aan?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:14

En dat is natuurlijk eigenlijk ook HET juiste gedrag van een leider.
De paarden in een kudde doen dit ook.
De baas in de kudde is overtuigd van wat hij wil, is duidelijk tegen de kudde. Zodra het paard doet wat er van hem verwacht wordt, is de beloning het vertrouwen van de hengst en rust.

Zo gaat dat bij Gert ook. Hij is vol zelfvertrouwen over wat hij doet. Stapt op en blijft zitten. Het paard zal, net als bij de leider, proberen eerst door de angst/onzekerheid o.i.d. onder het gezag uit te komen. Als het in de gaten heeft, dat dit niet het gewenste resultaat heeft en de angst is iets weggezakt, dan zal het dier doen wat er van hem gevraagd wordt. Dit levert een beloning op, waardoor een paard begrijpt, dat dit het gewenste gedrag is. DUIDELIJKHEID, dat geeft Gert de paarden.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 02-02-15 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:36

Bonita_Bon schreef:
Ik heb het topic niet gevolgd.

Dat zou je eens moeten doen. Er is namelijk al heel veel gezegd en geschreven.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:38

Tendance schreef:
En dat is natuurlijk eigenlijk ook HET juiste gedrag van een leider.
De paarden in een kudde doen dit ook.
De baas in de kudde is overtuigd van wat hij wil, is duidelijk tegen de kudde. Zodra het paard doet wat er van hem verwacht wordt, is de beloning het vertrouwen van de hengst en rust.

Zo gaat dat bij Gert ook. Hij is vol zelfvertrouwen over wat hij doet. Stapt op en blijft zitten. Het paard zal, net als bij de hengst, proberen eerst door de angst/onzekerheid o.i.d. onder het gezag uit te komen. Als het in de gaten heeft, dat dit niet het gewenste resultaat heeft en de angst is iets weggezakt, dan zal het dier doen wat er van hem gevraagd wordt. Dit levert een beloning op, waardoor een paard begrijpt, dat dit het gewenste gedrag is. DUIDELIJKHEID, dat geeft Gert de paarden.

De baas van de kudde is altijd een merrie :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:41

Sorry verkeerd woordgebruik, had ook leider moeten zijn, maar typte hengst, maar volgens mij wordt er prima begrepen wat ik bedoel.
Een hengst en Gert vergelijken is misschien ook een ietwat rare vergelijking. Zoveel kinderen heeft hij nu ook weer niet als de meeste wilde hengsten.