Vanavond in Nieuwsuur: "Paarden slachtoffer van kwakzalvers"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 11:37

Coloured schreef:
Heb de uitzending net bekekenen vind het werkelijk nergens over gaan.
De insteek is dat 20 % van de paarden in Nederland kreupel zou zijn en dat dat niet kan en dat daar dus iets aan gedaan moet worden en de beste meneer Julius Peters eindigt met een korte omschrijving van wat hij voor ogen heeft bij de halfjaarlijkse APK: Hart en longen luisteren en gebit controleren. :? .

Klopt!! Slaat nergens op... Die APK is gewoon algemeen onderzoek. Dat is:
Ademhaling
Pols
Temperatuur
Huid, beharing en hoornige structuren (hoeven etc)
Lymfeknopen
Slijmvliezen

Dus nooit dat je dan een rug- of beenprobleem gaat vinden als dat niet van een kilometer afstand te zien is. Monsteren zit er niet bij, dat is locomotie onderzoek...

geerke

Re: Vanavond in Nieuwsuur: "Paarden slachtoffer van kwakzalvers"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 11:39

volgens mij zijn dierenartsen alleen bezorgt om de inkomsten die ze gaan missen...niet om het dier zelf.
Iemand is vrij om de behandeling te kiezen die hij of zij wil....en dat ze dan hun hersens eventueel niet gebruiken,tja...

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 11:41

eilleen333 schreef:
Coloured schreef:
De insteek is dat 20 % van de paarden in Nederland kreupel zou zijn en dat dat niet kan en dat daar dus iets aan gedaan moet worden en de beste meneer Julius Peters eindigt met een korte omschrijving van wat hij voor ogen heeft bij de halfjaarlijkse APK: Hart en longen luisteren en gebit controleren. :? .

Ademhaling
Pols
Temperatuur
Lymfeknopen
Slijmvliezen

Dus nooit dat je dan een rug- of beenprobleem gaat vinden als dat niet van een kilometer afstand te zien is. Monsteren zit er niet bij, dat is locomotie onderzoek...

Hij zei ook nog zo iets van dat je dingen dan kunt bespreken: Mensen met hun paard de kliniek in praten..bedoelt hij, denk ik...Haha. :Y)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 11:44

Bron: Bianca Schoenmakers, bit blog
Citaat:
Met de tip van Piet Raijmakers vorige week, ben ik het behoorlijk eens. Hoe vaak zie je op concours niet een paard dat onregelmatig of zelfs kreupel loopt? Meestal heeft zijn ruiter dat niet in de gaten, omdat hij (nog) te weinig ruitergevoel heeft ontwikkeld, of omdat het paard langzaamaan zo is gaan lopen en de ruiter er dus aan gewend is geraakt.

Check kreupelheid Nou begrijp ik dat het voor de hobby (wedstrijd)ruiter haast niet te doen is om elke maand preventief een dierenarts bij je paard te laten komen, zoals Piet beschreef. De kosten daarvan zijn erg hoog en hoewel je een dierenarts natuurlijk nooit kunt vervangen, kun je zelf toch al best veel zien.

Zo kun je het paard eigenhandig klinisch beoordelen door hem regelmatig op een harde volte te laten draven. De eerste paar keren kun je waarschijnlijk alleen een kreupel van een niet-kreupel paard onderscheiden, maar door dit wekelijks te doen kun je je oog hiervoor trainen en de kleinste onregelmatigheden leren zien.

Omdat niet elk paard hetzelfde beweegt op de harde ondergrond, leer je zien zien hoe jouw paard in normale toestand loopt en je kunt dus sneller een afwijking waarnemen. Let er bijvoorbeeld op of je paard aan beide kanten hetzelfde loopt. Maakt hij even grote passen? Klinken de passen gelijk bij het neerzetten van de hoeven? Beweegt zijn hoofd gelijk mee met de bewegingen? Zie je onregelmatige bewegingen in de bovenlijn? Beweegt hij even ruim en los als de vorige keer? Bekijk het totaalplaatje nauwkeurig en vergelijk het met voorgaande keren.

Na verloop van tijd weet je dus hoe jouw paard normaal gesproken loopt. Als dit verandert, dan is er iets aan de hand. Je hoeft dit onder het zadel (nog) niet te voelen, maar uiteindelijk kun je door vroeg veranderingen waar te nemen je paard wat rust geven, of een arts bellen en zo een blessure voorkomen.

Je paard kan je tenslotte verbaal niet vertellen of en waar het pijn doet, maar je kunt het non-verbaal wel aan hem vragen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 11:54

Na jaren rondzweven in allerlei alternatieve circuits zowel voor mezelf als voor mijn paarden ben ik uiteindelijk toch weer in het reguliere circuit geland. Mijn haren rijzen soms ten berge als ik lees over therapie met klankschalen etc. Maar mijn ervaring is niet dat mensen eerder grijpen naar alternatief omdat het goedkoper zou zijn, ik zie eerder dat mensen naar alternatief grijpen als ze het niet meer weten of een diagnose krijgen van de dierenarts die ze liever niet horen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:01

Er worden eigenlijk twee volledig verschillende dingen aangestipt in nieuwsuur:

In de eerste groep zijn er echt heel veel paarden met (vooral) rug- en bewegingsklachten. Dit kunnen paarden van mensen zijn die gewoon niet beter weten, zich weinig tot niet in het dier verdiepen en geen dierenarts bij het paard halen omdat dat duur is. Dit zijn niet mensen die een alternatieve genezer erbij halen.

De andere groep is juist een zeer bezorgde groep, die regelmatig een dierenarts erbij halen en daarnaast, bij onverklaarbare klachten, ook eventueel een alternatief iemand erbij halen. Dit zijn ook mensen die hun zadel laten checken, jaarlijks een tandarts erbij halen en preventief een chiropractor laten komen.
De groep die daarbij doorslaat en alle reguliere medicatie afzweert (en daardoor hun paard tekort doen!) is echt heel erg klein!! De meeste mensen zijn nuchter genoeg om te weten wanneer ze een reguliere arts nodig hebben.

Ik zie de eerste groep als een groot probleem. Ik denk dat voorlichting daarbij belangrijk is. Een jaarlijks keuring zal de plank volledig misslaan omdat dit juist de mensen zijn die helemaal niet openstaan om iets te veranderen aan hun management, omdat ze gewoon niet beter weten, niet beter willen weten of omdat ze dingen "altijd al zo doen".

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:06

sanne83 schreef:
Ik zie de eerste groep als een groot probleem. Ik denk dat voorlichting daarbij belangrijk is. Een jaarlijks keuring zal de plank volledig misslaan omdat dit juist de mensen zijn die helemaal niet openstaan om iets te veranderen aan hun management, omdat ze gewoon niet beter weten, niet beter willen weten of omdat ze dingen "altijd al zo doen".

Precies. Die mensen doen gewoon hun eigen ding en staan helemaal nergens voor open.
Maar, dus ook niet voor voorlichting...

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:13

Dus als je dan als budgetpersoon een paard hebt, kom je al je spaargeld uit te geven aan een domme keuring? Op een 'gewone' keuring voor de verkoop zien ze ook niet of het paard iets in het lijf mankeert en een fatsoenlijke keuring kost veel geld. Zou het echt te belachelijk voor woorden vinden, écht.

Dat ze gaan controleren hoe alles loopt en uitziet, prima. Dat ze fijn mannetjes van 8 smorgens tot 5 smiddags langs stallen sturen om te 'checken'.

Zo veel paarden die ziek zijn en geen drafpas kunnen maken maar prima functioneren als weideversiering, moeten die dan vol op de medicatie of? :o

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:15

eilleen333 schreef:
Coloured schreef:

Ademhaling
Pols
Temperatuur
Lymfeknopen
Slijmvliezen

En dan nog heb je niks aan die gegevens als hij bijv net een beetje verkouden is geweest.
Je weet pas de goede waardes van een paard als je een langere periode de betreffende waardes meet in ontspanning en spanning.
Die 1 a 2 keer per jaar zegt helemaal niks over de gezondheidstoestand van het paard op dat moment.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:18

Klopt helemaal. Die waarden worden ook gebruikt in combinatie met je anamnese. Het is een eerste stap in je diagnostiek. Maar bij mijn paard zijn die waarden helemaal top, ook toen ze kreupel was... Dus dan zegt het niets.

Alleen bij een kreupel paard ga je dan het locomotie onderzoek in omdat dat in je anamnese naar voren komt. Als je zon paard echter in de stal even checkt, zie je die kreupelheid niet.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:29

Werd zelf ooit door een paarden-dierenarts weggestuurd met mijn vorige paard die een vreemd bobbeltje had vlak onder zn kogelgewricht op zn voorbeen aan de voorzijde van de voet.

Hij werd door de jaren heen wel wat stijver in zn bewegingen met dagen dat ie beter was maar de dag erna een terugslag had maar goed, hij werd ook een dagje ouder.

"Loopt ie kreupel?" Nee. "dan even rust pakken, zal wel weer overgaan. Dit is vast een galletje" (waarbij ik ??? kreeg want ik had nog nooit een galletje op zon rare plaats gezien) een half jaar later heb ik het paard door de medische molen gehaald met scans en rontgen omdat ie kreupel liep en niet veel later laten inslapen aan zware artrose aan dat voorbeen. Dat bultje bleek bij uitzuigen vocht en bloed te bevatten. En na verder onderzoek bleken zn weke delen in zn voet zwaar beschadigd. Dat bultje gaf aan dat er iets mis was.

Het is bijna 4 jaar geleden en nog wil ik mezelf voor mn kop slaan dat ik toen naar die da heb geluisterd en niet stronteigenwijs paard in de trailer heb gezet en naar de kliniek ben gereden voor de problemen begonnen.

APK? Ik geloof er niet in. Bij klinische keuring horen trouwens ook de buigproeven, draven op de volte en spiegelen voor cornage.

Toch blijft dit een momentopname, paard heeft verkeerd gelegen en kan al als zijnde kreupel reageren.. en dan? Herkeuring? Scans? Rontgen??? Of het welbekende riedeltje ga maar 6-8 weken stappen..?

Nog even en er komt een verplichting je paard ieder jaar op de hals benen rug rontgen te zetten :D
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 14-09-14 12:34, in het totaal 3 keer bewerkt

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:30

eilleen333 schreef:
Coloured schreef:

Ademhaling
Pols
Temperatuur
Lymfeknopen
Slijmvliezen

En een rondje op het harde met evt. buigproeven, iets meer dan jij benoemd, en voldoende om te zien of een paard een rug of been probleem heeft.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:36

Coloured schreef:
Precies. Die mensen doen gewoon hun eigen ding en staan helemaal nergens voor open.
Maar, dus ook niet voor voorlichting...

Dat maakt het ook echt een probleem. Ik denk aan voorlichtingscursussen bij maneges, "puppycursussen" bij de paardenkliniek, voorlichting gekoppeld aan rijverenigingen en wedstrijden etc. etc. Proberen op zoveel mogelijk verschillende vlakken mensen te kunnen aanspreken.

Probleem is ook dat de verschillen tussen groepen zo groot zijn. Als je gewend bent te dealen met de geïnformeerde groep, dan is het verschil met deze groep erg groot.
Dan komt erbij dat je de informatie in stukjes moet kunnen brengen. Als je ergens komt en je raadt een ander zadel, andere instructie, een tandarts en een andere hoefsmid aan, dan rennen mensen gelijk gillend weg :D
Laatst bijgewerkt door sanne83 op 14-09-14 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:37

Gezonde paarden die er super uitzien, niet kreupel lopen en keihard op de benen zijn voor de APK doen? Gaat het wel lekker daar?

Mensen zijn vaak ontevreden over de diensten van een dierenarts en gaan daarom voor een alternatief. De oorzaak van het probleem aanpakken lijkt mij verstandiger.

Gelukkig heb ik een fijne dierenarts die weet dat de gezondheid van een paard niet ophoudt bij een kreupelheidsonderzoek en zodanig geschoold dat er ook geholpen kan worden met andere behandelingen. Geen zweverige behandelingen, maar behandelingen die ik goed kan begrijpen en met zichtbaar resultaat.

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:39

Mosh schreef:
Gezonde paarden die er super uitzien, niet kreupel lopen en keihard op de benen zijn voor de APK doen? Gaat het wel lekker daar?

Maar daar gaat het juist níet om hier... Het gaat dus om de paarden die níet goed lopen en waar niks aan gedaan wordt (door onwetendheid, eigenwijsheid, of geen geld)

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:52

Ik lees toch dat IEDER paard een APK nodig heeft.

Een ziek paard 'APK' keuren is net als een auto pas laten keuren als je al ziet dat die kapot is :+

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:01

Oke misschien heb ik het verkeerd begrepen dan, ik dacht dat Mosh het in zijn algemeenheid bedoelde, maar snap nu ook jullie punt :+ Het gaat er dus om, dat die niet gezonde paarden (kreupel, andere gezondheidsproblemen) eruit gefilterd worden via zo'n check up. Maar daarvoor moet je dus wel alle paarden keuren. Zo erg lijkt mij het trouwens niet, om eens per jaar de dierenarts naar je paard te laten kijken, wat nou als hij wel iets vindt? Dan ben je toch blij dat je ergere problemen voor bent geweest!

Volgens mij bedoelen ze echt geen volledige keuring met deze check up en dat halfjaarlijkse gaat er heus niet doorheen komen.

Laten we nou eerst maar eens afwachten wat de concrete plannen worden, voordat we moord en brand schreeuwen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:01

geerke schreef:
volgens mij zijn dierenartsen alleen bezorgt om de inkomsten die ze gaan missen.....

2 x per jaar..totaal= ongeveer € 200,-
400000 dieren= 80 miljoen euro voor een zakkenvullers sector.. :(:)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:04

hetismij schreef:
Oke misschien heb ik het verkeerd begrepen dan, ik dacht dat Mosh het in zijn algemeenheid bedoelde, maar snap nu ook jullie punt :+ Het gaat er dus om, dat die niet gezonde paarden (kreupel, andere gezondheidsproblemen) eruit gefilterd worden via zo'n check up. Maar daarvoor moet je dus wel alle paarden keuren. Zo erg lijkt mij het trouwens niet, om eens per jaar de dierenarts naar je paard te laten kijken, wat nou als hij wel iets vindt? Dan ben je toch blij dat je ergere problemen voor bent geweest!

Volgens mij bedoelen ze echt geen volledige keuring met deze check up en dat halfjaarlijkse gaat er heus niet doorheen komen.

Laten we nou eerst maar eens afwachten wat de concrete plannen worden, voordat we moord en brand schreeuwen.

2x per jaar 100 euro is 200 euro per paard, ik heb 5 paarden, dus dat is 1000 euro per jaar. Geld wat ik liever steek in goede instructie en 1x per half jaar een osteopaat zodat mijn paarden ok blijven.

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:12

Waar komt de 100 euro vandaan? Nergens in de uitzending heeft iemand gesproken over 100 euro per check up.

Wat ik alleen niet begrijp, waarom wel elk half jaar je paard laten checken door een osteopaat, maar niet door een dierenarts. Dat is namelijk waar deze uitzending en alle commotie precíes over gaat. Ik zeg niet dat alle osteopaten slecht zijn, en ik zeg ook niet dat alle dierenartsen goed zijn, er zitten in beide 'vakgebieden' mensen die de plank volledig misslaan. Ik snap gewoon alleen de gedachtegang niet waarom er wel elk half jaar een osteopaat over de vloer komt, maar de dierenarts elk half jaar laten komen echt uit den boze is. Je gaat mij niet vertellen dat die osteopaat per paard nou zoveel goedkoper is dan de dierenarts (zo niet zelfs duurder).

Ik bedoel dit niet verkeerd, ik ben puur geïnteresseerd in de gedachtegang erachter... In de diergeneeskunde sector is ook altijd ruimte voor verbetering namelijk ;)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:19

Ik sluit me helemaal bij je aan, het is mij. Als je dan toch iemand laat komen laat het dan de DA zijn. Imo heeft deze er nog steeds het meest en het langst voor geleerd. Ik heb in het verleden al menig 'paat' bij mijn paarden gehad maar ik merk altijd maar weinig verschil. Een DA heb je meer aan imo.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:21

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar wel de uitzending gezien. Wat mij vooral opviel was de niet zo objectieve testgroep. Ze hebben getest op maneges en fokkerijen. Daaruit concluderen ze dat 20% van ALLE paarden kreupel is en 30% van alle paarden rugproblemen heeft. Ze trekken dus algemene conclusies uit een selectieve steekproef. Ik geloof best dat die arme stumpers op maneges kreupel lopen en dat de da voor een manege-eigenaar vaak te duur is. Maar ze controleren dus die stumpers en trekken vervolgens ook conclusies over particuliere paarden. Als de beschrijving van het onderzoeksveld in nieuwsuur klopt, gelden de resultaten dus niet voor alle particulieren met paarden, zoals die hier op Bokt zitten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:21

Mijn paarden gaan al elk jaar naar de DA voor een check up, dat zal bij de meeste mensen in de topsport wel zo zijn. Dat hele 'als het om geld gaat' idee vind ik dus ook hilarisch... Juist de mensen die het om het geld gaat zijn zuinig op hun paarden denk ik zo ;) .

Ik zou mij meer zorgen maken om de mensen die voor het eerst een paard kopen en gewoon niet beter weten :) .

Die collumn vind ik zwaar verontrustend, laten we het nou in hemelsnaam niet gaan aanmoedigen dat je ook zelf wel kunt zien of je paard kreupel is.... Dat is voor het grootste deel van de paardeneigenaren echt niet te doen...

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:40

Ik heb helaas de uitzending niet gezien.
Ik denk dat er een groot verschil moet zijn tussen bedrijf matig paarden houden en wij als hobby particulieren. Ook in de groep hobby mensen zitten grote verschillen.
Ik denk ook dat een gedeelte mensen die een paard hebben het allemaal misschien net kunnen betalen. Juist Door het verliezen van een baan, scheiding etc.
De keuzes die hierin gemaakt worden in bv wel of niet een veearts bellen of hoefsmid.
Het komt wel voor.

Half jaarlijks Apk zou ik wat overdreven vinden. Jaarlijks zou prima kunnen.Met name voor paarden op manege bedrijven geen overbodige luxe.

maar hoe gaan ze dit controleren? Dit ook met name bij alle hobby mensen?

Wel of niet alternatief moet een vrije keuze blijven maar of iemand is aangesloten bij een vakgroep of geregistreerd is zou makkelijk op te zoeken moeten zijn.
Dierenartsen en fysiotherapeuten staan BIG geregistreerd. Dit kan je ook opzoeken. Anders mogen ze hun vak niet uitvoeren.
Er moet gewoon een een goed kwaliteit register komen ook voor het alternatieve cirqui. Zo zou je al veel leed voor paard en eigenaar kunnen voorkomen. Want alternatief is per definitie niet goedkoper.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:42

hetismij schreef:
Waar komt de 100 euro vandaan? Nergens in de uitzending heeft iemand gesproken over 100 euro per check up.

Wat ik alleen niet begrijp, waarom wel elk half jaar je paard laten checken door een osteopaat, maar niet door een dierenarts. Dat is namelijk waar deze uitzending en alle commotie precíes over gaat. Ik zeg niet dat alle osteopaten slecht zijn, en ik zeg ook niet dat alle dierenartsen goed zijn, er zitten in beide 'vakgebieden' mensen die de plank volledig misslaan. Ik snap gewoon alleen de gedachtegang niet waarom er wel elk half jaar een osteopaat over de vloer komt, maar de dierenarts elk half jaar laten komen echt uit den boze is. Je gaat mij niet vertellen dat die osteopaat per paard nou zoveel goedkoper is dan de dierenarts (zo niet zelfs duurder).

Ik bedoel dit niet verkeerd, ik ben puur geïnteresseerd in de gedachtegang erachter... In de diergeneeskunde sector is ook altijd ruimte voor verbetering namelijk ;)

Ik laat een sportmasseur komen voor mijn fjord. Na een peesblessure heeft hij spierverlies opgelopen. Hij loopt als hij niet vw loopt kreupel.
Wat kan mijn DA hier aan doen?
Mijn masseuse houdt zijn spieren soepel en geeft me aanwijzingen voor training.
Enige wat mijn DA zei was gaat met trainen wel over, moest hem maar gaan longeren, terwijl het dan het allerergst is. Stukken rechtuit lopen gaat veel beter.