Totilas niet naar Wereld Ruiterspelen in Normandië

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:37

R12312 schreef:
Citaat:
Digitale discussie

GISELLA BARTELS 3 19 AUGUSTUS 2014
Kennen jullie het gezegde ‘De beste stuurlui’ staan aan wal? Ik merk dat dat in de paardensport vaak het geval is. In dit geval staan ze echter niet aan wal, maar veelal achter de computer, laptop of iPad. Internet,en de social media specifiek, blijken een uitstekend platform voor jan en alleman om zijn of haar mening te geven. Daar is op zich niets mis mee. Ik doe zelf middels deze blog eigenlijk niets anders.

Ik probeer het echter altijd weldoordacht, onderbouwd en met zoveel mogelijk respect voor anderen te doen. En niet mijn mening te geven over zaken waar ik de ins en outs niet van ken. Er zijn echter veel ‘paardenliefhebbers’ die andere normen en waarden hanteren. Onder een pseudoniem, schuilnaam of hoe je het ook wilt noemen (denk aan namen als Schimmeltje92, Ponylover of Shadow) geven deze mensen hun mening over allerlei zaken. Zo worden over tal van serieuze zaken meningen en adviezen gegeven, zonder dat de lezer weet of de afzender wel deskundig is of de juiste bedoelingen heeft. Misschien ligt het aan mij, maar als iemand die op een forum waar diverse paardenonderwerpen worden bediscussieerd schrijft dat Matthias Rath het helemaal verkeerd doet met Totilas, dat het paard ongelukkig is en dat deze ruiter ‘niet kan rijden’ dan frons ik toch mijn wenkbrauwen. Zeker als ik vervolgens als onderschrift lees ‘ Yes! Viper B+10, L-startgerechtigd’.

Ik wil en kan niet oordelen over deze persoon, maar hetzelfde geldt voor Totitas en Rath. Wat weten wij er nou van? We kennen toch niet alle details? Het verbaast me ook hoeveel reacties er waren toen het niet goed ging met deze combinatie. Iedereen had er wel iets over te zeggen. Nu ze een prachtige comeback hebben gemaakt, wordt er beduidend minder gereageerd. Waarom zwijgen al die ‘stuurlui aan wal’ nu ze wel heel goed presteren? Wat mij betreft mogen er sowieso wat meer positieve geluiden ‘gepost’ worden. Met opbouwende kritiek is op zich ook niets mis, maar dan alleen door diegenen die het aandurven met naam en toenaam vermeld te worden. Als daar dan ook nog een stukje respect en onderbouwing bij komt wordt de paardenwereld een stuk leuker, denken jullie ook niet?

Je was me net een stap voor!

Sommige bokkers zaten zelf in dat medische team geloof ik, stonden er met hun neus bovenop.

Gezeik ook altijd hier. Accepteer een bericht en toon wat respect. Als het jezelf zou overkomen en je leest dit terug, menig mensen zullen jankend achter hun pc zitten denk ik.

Ik weet niet hoe het zit, ik ben er zelf niet bij geweest en hoop dat ze deze pijnlijke tijd kunnen doorstaan, zowel totilas als Rath en zijn team

HorseTimeXL

Re: Totilas niet naar Wereld Ruiterspelen in Normandië

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:43

misschien een domme vraag maar wat is een schieffel precies? :)

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:53

Anoniem schreef:
2 dingen valt mij op.

*Geen van mijn paarden heeft ooit kreupel gelopen wanneer ze een schieffel op liepen. Been is warm en dik maar nooit kreupelheden geconstateerd.

* Totilas wordt altijd in de bandages getraint, dus dat aantikken tijdens de training lijkt mij onmogelijk.

Maar om het heel plat te zeggen. Jouw paard is geen miljoenen waard. Als zo'n paard zich aantikt en er een reactie op treed dan gaan ze heus geen risico nemen door toch te starten/rijden.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:56

Denk ook niet dat dit verzonnen wordt hoor.

Ik denk dat heeeeel veel bokkers bij de training van Totilas en Rath zijn geweest!
Zij weten nog beter wat er gebeurd is dan Rath zelf, ik vind dat knap.

Het blijft zo een oeverloze discussie!
Het peerd dut nie mee, thats it!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:38

N0a schreef:
Maar als ik het goed begrijp uit de persverklaring:
Citaat:
Kurz vor der Abreise der Mannschaft nach Frankreich trat sich Totilas gegen ein bestehendes Überbein, was schmerzhafte Reaktionen zur Folge hatte. Nach intensiver Beratung mit der Mannschaftsführung, der Tierärztin des Teams und dem Reiter wurde entschieden, zum Wohle des Pferdes auf die Teilnahme an den Weltreiterspielen zu verzichten.

Totilas had dus al een bult op z'n been (schieffel ?) en nu hij daar tegenaan getrapt heeft loopt die niet goed meer. (Peesblessure oid.) Ofwel, we gaan hem voorlopig niet meer terug zien..

Hoe kan hij nou een schiefel op zijn dijbeen hebben?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:46

Ik denk dat het een fout is. Verwacht meer op z'n voorbeen ivm aantikken.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:54

janderegelaa schreef:
Hoe kan hij nou een schiefel op zijn dijbeen hebben?

Het eerste persbericht is vanuit het AD en FN gekomen. Denk dat het een journalist was zonder paardenkennis die de vertaling verkeerd heeft gedaan.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:54

Ik blijf toch een knagend gevoel houden dat Totilas bij Edward al een beetje stuk begon te gaan.

In die docu werd ook gezegd dat het besef steeds meer groeit dat je met zo'n paard een groeiend risico op stal hebt staan.
Het ene moment is ie miljoenen waard, en een paar rare bewegingen verder enkel nog de slachtprijs.
Als op zo'n moment iemand hoog biedt kan het 'nee we verkopen niet' veranderen in 'strikje er om, of gaat ie zo mee?'.

Ik vind het sneu voor het huidige team rond Totilas en voor het dier al helemaal, hoewel ik niet geloof dat een paard op een kalender in zijn stal de dagen richting een wedstrijd weg streept.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:58

LBLGypsyCobs schreef:
Ik blijf toch een knagend gevoel houden dat Totilas bij Edward al een beetje stuk begon te gaan.

Het is speculeren, maar dat gevoel heb ik ook. Op tijd verkocht............

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:59

Tjeeeetje wat een reacties weer hier!

Het is echt ontzettend zuur (uit ervaring helaas!) om je paard niet goed te hebben voor een WK of EK of andere grote wedstrijd waar je hard voor getraint hebt! Zo'n gevoel is echt niet voor te stellen tot je er zelf staat, het is zooo erg!

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:03

HorseTimeXL schreef:
misschien een domme vraag maar wat is een schieffel precies? :)

Je hebt in het onderbeen aan de binnen en buitenkant griffelbeentjes zitten, dat zijn resten van de wijs en ringvinger zeg maar. Die botjes lopen zijn op het einde puntvormig, als een paard zich tegen dat uiteinde aantikt kan de punt afbreken en dat losgekomen stukje bot is een schiefel ;)

On topic wat ontzettend zuur voor Matthias en het hele manegemant en team!! Wat zullen zij balen.. En arme toot die steeds weer pech heeft. Ik gunde ze het zo om daar op dat podium te schitteren aderlating voor de wedstrijd :(

magictwist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:10

Zo sneu dit!! Arme Totilas!! Dat wereld paard geniet van de sport. Dit prachtige dier is zoveel meer waard!!

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:12

N0a schreef:
Anoniem schreef:
2 dingen valt mij op.

*Geen van mijn paarden heeft ooit kreupel gelopen wanneer ze een schieffel op liepen. Been is warm en dik maar nooit kreupelheden geconstateerd.

* Totilas wordt altijd in de bandages getraint, dus dat aantikken tijdens de training lijkt mij onmogelijk.

Maar om het heel plat te zeggen. Jouw paard is geen miljoenen waard. Als zo'n paard zich aantikt en er een reactie op treed dan gaan ze heus geen risico nemen door toch te starten/rijden.

Precies. Paarden die op zo'n hoog niveau moeten presteren zijn nu eenmaal ook gevoeliger. Hiermee bedoel ik dat ze zware oefeningen moeten uitvoeren en daardoor zal er eerder een (over)belasting optreden op een bepaald punt als bij een paard wat op een lager niveau loopt. Het is naar mijn mening dan ook logisch dat bij dit soort paarden kleine blessures veel eerder worden geconstateerd als bij onze ''doorsnee'' paarden, omdat het hun veel eerder belemmerd.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:15

Ayla_4Ever schreef:
Wat ontzettend jammer en sneu voor Rath én Totilas.
Wat jammer dat de strijd tussen de wereldtoppers zonder Totilas gevoerd moet worden.

Offtopic:
Waarom hebben wij Bokkers het recht om zo over Totilas te oordelen? Weten wij alles tot in de details?
Liggen wij soms 24/7 voor het stallencomplex waar Totilas staat? In mijn ogen niet. Minstens 95% van de Bokkers zal niet eens het niveau Grand-Prix halen en scores daar boven de 80% rijden. Wij kunnen wel onze mening uiten, maar wat heeft de wereld er aan? Wat heeft Rath daar überhaupt aan? Volgt het team rondom Rath alle topics hier op Bokt? Nee, maar de beste stuurlui staan altijd aan wal.
Natuurlijk is het ontzettend jammer dat Gal en Totilas gescheiden zijn, maar ik begrijp de keuze van de familie Visser wel. Want als Totilas zijn been breekt is hij niet die miljoenen meer waard, dan kunnen ze hem laten slachten of laten inslapen. Zo'n paard aanhouden is dan te risicovol. Wij kunnen altijd wel laten weten dat Totilas weer terug moet naar Gal, maar dat doen ze echt niet. En dat weet iedereen ook wel. Is het tevens tegenover Totilas eerlijk om wéér uit zijn omgeving weggerukt te worden en weer in Harskamp gestald te worden? Voor Totilas zit er niks anders op dan zijn dagen slijten in Duitsland.

Iedereen heeft het recht overal over te oordelen :)

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:16

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:30

Ik heb niet alles gelezen, maar wat ik me afvroeg.

De een zegt dat het een oude blessure is aan een schiefel, de andere verteld dat het botvlies van het dijbeen zeer pijnlijk is.

Zit er een schiefel bij het dijbeen of zijn het twee verschillende verhalen?

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:39

R12312 schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

Het is speculeren, maar dat gevoel heb ik ook. Op tijd verkocht............

Ik mag toch aannemen dat als ze een paard voor zo'n bedrag kopen deze eerst binnenstebuiten word gekeerd of niet :Y)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:44

Wat vreselijk jammer zeg. Ik vind de kür muziek erg leuk en had ze graag in actie gezien. Ze hebben helaas wat pech die twee. Ondanks dat hebben ze zichzelf wel goed bewezen de laatste paar keren. Hopelijk knapt hij snel op.

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:49

En het enige wat ik denk is:'Daar gaan we weer.'

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:50

dravergekkie schreef:
Ik mag toch aannemen dat als ze een paard voor zo'n bedrag kopen deze eerst binnenstebuiten word gekeerd of niet :Y)

Tuurlijk worden die gekeurd, maar op dat nivo zijn ze wat minder moeilijk dan de gemiddelde particulier die op de meest kleine dingen een paard laten staan.

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:50

tis toch net een soapserie, goede tijden slechte tijden...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:51

Überbein = Schiefel en als men die goed aantikt kan een paard daar zeker kreupel op zijn en ook een geïrriteerd botvlies hebben.

Totilas heeft zich bewezen dit jaar. Jammer dat veel mensen het allemaal beter weten. Vind het erg zonde voor het Duitse team en Rath.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 00:05

R12312 schreef:
Citaat:
Digitale discussie

GISELLA BARTELS 3 19 AUGUSTUS 2014
Kennen jullie het gezegde ‘De beste stuurlui’ staan aan wal? Ik merk dat dat in de paardensport vaak het geval is. In dit geval staan ze echter niet aan wal, maar veelal achter de computer, laptop of iPad. Internet,en de social media specifiek, blijken een uitstekend platform voor jan en alleman om zijn of haar mening te geven. Daar is op zich niets mis mee. Ik doe zelf middels deze blog eigenlijk niets anders.

Ik probeer het echter altijd weldoordacht, onderbouwd en met zoveel mogelijk respect voor anderen te doen. En niet mijn mening te geven over zaken waar ik de ins en outs niet van ken. Er zijn echter veel ‘paardenliefhebbers’ die andere normen en waarden hanteren. Onder een pseudoniem, schuilnaam of hoe je het ook wilt noemen (denk aan namen als Schimmeltje92, Ponylover of Shadow) geven deze mensen hun mening over allerlei zaken. Zo worden over tal van serieuze zaken meningen en adviezen gegeven, zonder dat de lezer weet of de afzender wel deskundig is of de juiste bedoelingen heeft. Misschien ligt het aan mij, maar als iemand die op een forum waar diverse paardenonderwerpen worden bediscussieerd schrijft dat Matthias Rath het helemaal verkeerd doet met Totilas, dat het paard ongelukkig is en dat deze ruiter ‘niet kan rijden’ dan frons ik toch mijn wenkbrauwen. Zeker als ik vervolgens als onderschrift lees ‘ Yes! Viper B+10, L-startgerechtigd’.

Ik wil en kan niet oordelen over deze persoon, maar hetzelfde geldt voor Totitas en Rath. Wat weten wij er nou van? We kennen toch niet alle details? Het verbaast me ook hoeveel reacties er waren toen het niet goed ging met deze combinatie. Iedereen had er wel iets over te zeggen. Nu ze een prachtige comeback hebben gemaakt, wordt er beduidend minder gereageerd. Waarom zwijgen al die ‘stuurlui aan wal’ nu ze wel heel goed presteren? Wat mij betreft mogen er sowieso wat meer positieve geluiden ‘gepost’ worden. Met opbouwende kritiek is op zich ook niets mis, maar dan alleen door diegenen die het aandurven met naam en toenaam vermeld te worden. Als daar dan ook nog een stukje respect en onderbouwing bij komt wordt de paardenwereld een stuk leuker, denken jullie ook niet?

:j

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 00:40

O my god wat ongelooflijk sneu dit! Ik heb hier bijna geen woorden voor. Ze deden het zo goed de afgelopen tijd en ik was echt benieuwd naar hun optreden tijdens de Wereldruiterspelen.
Ik denk echt dat ze een serieuze kanshebber waren voor de titel. Wat een pech hebben ze toch! Een strijd tussen Totilas en Valegro was een soort droom geweest. Voor Rath moet het nu een nachtmerrie zijn,

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 00:47

Karma anyone?