Paard in modderweiland niet meer toegestaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 17:26

Maartje1990 schreef:
Ik vind het hypocriet dat een droge containerstal met modderige uitloop niet goed. Maar een stal zonder uitloop wel. Schiet mij maar lek maar dat snap ik niet hoor. Paard heeft dan zelf de keus om binnen en droog te staan.

Sommige mensen lezen trouwens niet goed. Voor 1 juli was een droge plek voldoende vanaf 1 juli niet meer.

Voor mij is er overigens niet veel verschil tussen het paard in een droge stal zetten of het paard in een vieze stal zetten. Beide worden de paarden opgesloten op een minuscuul plekje. Ook al zou dat alleen s nachts zijn dat is veels te lang.

Volgens mij komt het niet omdat mensen niet goed lezen, maar er zijn duidelijk twee verschillende interpretaties van deze OP. Als je het eerste stuk leest, wat imo de interpretatie is van de dierenbescherming, dan praat je over een miniscuul droog stukje wat nu niet meer genoeg zou zijn. Maar de db bepaald de wet niet en heeft zich daar wel aan te houden. Daarom kunnen ze vaak zo weinig doen!

Ik ga echter uit van de wet zelf en velen hier met mij denk ik. In de OP staat ook: Letterlijk staat er in de wet dat 'het weiden van een dier op niet beweidbaar land of, anders dan voor korte duur, weiden op slecht beweidbaar land' een 'verboden gedraging ten aanzien van dieren' is.
Een beetje modder valt onder slecht beweidbaar. Voor die categorie is er dus al een extra buffer: korte duur mag wel.
Ik zou eerder zeggen dat iedereen die hier zo in paniek schiet niet goed leest en volledig uitgaan van wat de db zegt, ipv zelf even de wet erbij te pakken en te lezen wat er nou werkelijk staat.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 17:30

Tuurlijk is een paddock waar je diep in de prut staat ook niet goed. Maar er zijn mogelijkheden genoeg om een droge plek te maken. Ook in drassig terrein. Alleen betekend dat wel dat sommigen zich moeten verdiepen in de mogelijkheden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 17:40

Na 10 pagina's nog steeds niet duidelijk dat het volgende goed is:

- schuilstal met 10 hectare blubber van 50 cm diep
- schuilstal met betegeling en een zeiknatte paddock van 200 m²
- schuilstal met betegeling en een zeiknatte paddock van 200 m² én een blubberweide van 5 m²
- beschutting met een aantal m² droge grond, of dit nu naast een blubber weide van 9 hectare is of een zandbak van 20 bij 20
- dagdeel blubberweide/zwempaddock tegenover dagdeel stal (of dat nu een van 3 x 3 is of van 9 x 24, droge stal, punt)

dat het volgende fout is:
- 24/7 stal, vies of schoon maakt niet uit
- 24/7 in de pure blubber, of het een tinker of KWPN is maakt niet uit
- 22/7 in de pure blubber of op stal
- 20/7 in de pure blubber of op stal

Snapt nu ook niemand dat DB niet gaat klagen of überhaupt informeren bij het zien van:
- Paarden met een goed figuur en gezonde uitstraling
- Paarden zonder knobbelbenen, ingeroeste modderplekken over het lichaam, dikke benen van de mok
- Paarden die kunnen scharrelen met droge voeten
- Paarden die in de blubber staan na heftige (lang of veel) regenval en gewoon goed uit zien

Snappen die mensen dan wél dat DB niet gaat eisen dat paardeneigenaren:
- Op iedere m² een drainage hebben
- Hun paarden geen sokken laten dragen tegen de modder
- Hun paarden geen modderplekje op het lijf mag laten hebben

en en ... serieus, waar is iedereens verstand gebleven?

"Moet mijn paard naar de slacht omdat zijn weiland blubber is" om vervolgens op te merken dat er wél een schuilstal én droge paddock én dit én dat én zus én zo is.

Man, als dat domme vierbenige ding van je kan scharrelen zonder helemaal door de blubber te moeten slepen én plek heeft om lekker chil te liggen zul je nooit de DB voor de deur krijgen, of je moet al niks te eten geven waardoor het dier zichtbaar ziek is. :')

Je gaat ook geen varken houden ergens waar die alleen kan kiezen tussen stil staan en blubberen, zo houd je geen enkel dier. Het enige dier dat je alleen op vochtige bewegings'grond' houd is een vis. De rest moet en mag een beetje van beide.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 17:58

XSlvna je theorie klinkt prachtig maar in de praktijk werkt het niet zo en dat hebben meerdere mensen al ondervonden.
Daarnaast vraag ik mij dan af sinds wanneer het verboden is een paard 24/7 op stal te laten? Dan kunnen heel wat stallen opdoeken namelijk.

Ik vind het overigens heel apart dat mensen van drassig "kniediep in de drek' maken. Ik geloof niet dat dat is wat men hier verdedigt en vind het dus ook onbeschoft om te doen alsof dat wel het geval is.

Het is heel fijn dat er mensen zijn die zo'n hoog IQ hebben dat ze weten wat er met vage regels bedoeld wordt, maar het feit blijft dat je het niet kan weten en dat het geen duidelijke regels zijn.
Dan kan je wel doen alsof er voor jou niets aan de hand is, maar dat kan je dus niet weten. Wie zegt dat ze 10m2 niet onder de noemer miniscuul laten vallen?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:01

Of het eerste mag dat jij bij goed noemt is dus maar de vraag. Dat hangt van de hoeveelheid paarden en de schuilstalgrootte af. En dat vind ik ook een hele goede eis.
Als ik het goed begrijp zijn er serieus bokkers die tegen 24/7 stal zijn maar voor dezelfde stal met daarnaast alleen maar een grote blubberzooi als uitloop. :+ Ja, want dan kunnen ze lekker bewegen. nou fantastisch..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:02

Ik zeg dat het fout is, niet dat je direct kunt opdoeken als stal zijnde of dat het wettelijk verboden is.

Daarbij, denk gewoon even logisch na. Te zwaar op/achter een paard mag ook niet, kijk eens hoeveel dikke mensen paardrijden, worden er ook niet afgehaald. Deze regel is voor noodgevallen joh, voor dieren die half staan weg te rotten in een blubberland die enkel een stukje droog hebben waar ze de kont niet kunnen draaien.

:roll:

En gek van fleur, nahja, dat kan dus ook niet echt. Volgens de regel moeten paarden gewoon wat kunnen scharrelen op het droge, dus meer kunnen dan stilstaan en ronddraaien.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 06-07-14 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:03

Air schreef:
XSlvna je theorie klinkt prachtig maar in de praktijk werkt het niet zo en dat hebben meerdere mensen al ondervonden.
Daarnaast vraag ik mij dan af sinds wanneer het verboden is een paard 24/7 op stal te laten? Dan kunnen heel wat stallen opdoeken namelijk.

Ik vind het overigens heel apart dat mensen van drassig "kniediep in de drek' maken. Ik geloof niet dat dat is wat men hier verdedigt en vind het dus ook onbeschoft om te doen alsof dat wel het geval is.

Het is heel fijn dat er mensen zijn die zo'n hoog IQ hebben dat ze weten wat er met vage regels bedoeld wordt, maar het feit blijft dat je het niet kan weten en dat het geen duidelijke regels zijn.
Dan kan je wel doen alsof er voor jou niets aan de hand is, maar dat kan je dus niet weten. Wie zegt dat ze 10m2 niet onder de noemer miniscuul laten vallen?

Waarom maak jij je zo'n zorgen. Die vage regels worden per AmvB vanzelf uitgediept en ook jurisprudentie gaat een hoop doen. En nee,die mensen van de inspectie worden niet betaald om azijn te pissen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:07

gekvanfleur schreef:
Of het eerste mag dat jij bij goed noemt is dus maar de vraag. Dat hangt van de hoeveelheid paarden en de schuilstalgrootte af. En dat vind ik ook een hele goede eis.
Als ik het goed begrijp zijn er serieus bokkers die tegen 24/7 stal zijn maar voor dezelfde stal met daarnaast alleen maar een grote blubberzooi als uitloop. :+ Ja, want dan kunnen ze lekker bewegen. nou fantastisch..

Wanneer stoppen we nou eens met denken dat paarden suikerklontjes zijn die smelten van wat blubber?

Ga jij je paard vertellen dat hij niet normaal is wanneer hij liever door de modder stampt dan alleen maar op een droog stukje of in stal te blijven staan? :+

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:10

Goh mijn paard houdt van water, misschien ga ik wel een stal maken met een zwembad eraan vast..hij houdt toch van water. Anders gaat hij maar op die 3 vierkante meter stal staan de hele dag. :j

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:12

Nee air, dat is het punt niet. Het dier moet gewoon niet verplicht worden om 24/7 door de blubber te zeulen, genoeg paarden vinden dat NIET leuk en krijgen er mok/pijn van, krijgen het koud doordat ze niet droog kunnen liggen, eten modder mee op omdat het eten wat ze krijgen in de blubber ligt (en ondertussen nog weg schimmelt door het water).

Het gaat er gewoon om dat DB een poot heeft om op te staan zodra een dier het slecht heeft en dit (deels) door het gebrek aan droge grond komt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:13

Even om misverstanden te voorkomen..er is idd een verschil tussen drassig en modderig. Drassig kun je bijna niet voorkomen met slecht weer, maar daarom noemt de wet dan ook het niet geschikt zijn voor weiden, daar heeft drassig niet veel me te maken. en dat is met een modderbende wel het geval.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:17

xSlvna schreef:
Nee air, dat is het punt niet. Het dier moet gewoon niet verplicht worden om 24/7 door de blubber te zeulen, genoeg paarden vinden dat NIET leuk en krijgen er mok/pijn van, krijgen het koud doordat ze niet droog kunnen liggen, eten modder mee op omdat het eten wat ze krijgen in de blubber ligt (en ondertussen nog weg schimmelt door het water).

Het gaat er gewoon om dat DB een poot heeft om op te staan zodra een dier het slecht heeft en dit (deels) door het gebrek aan droge grond komt.

Dat zie je hier toch ook niemand verdedigen :?

Er staat nergens wat voor droge plek geschikt is, alleen dat ze nu kunnen optreden tegen weides met een 'miniscuul' droge plek waar de paarden kunnen liggen, waar ze dat eerder niet konden.... Als jij dat duidelijk vind dan kan je ons vast vertellen hoe groot die droge plek minimaal moet zijn?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:18

gekvanfleur schreef:
Even om misverstanden te voorkomen..er is idd een verschil tussen drassig en modderig. Drassig kun je bijna niet voorkomen met slecht weer, maar daarom noemt de wet dan ook het niet geschikt zijn voor weiden, daar heeft drassig niet veel me te maken. en dat is met een modderbende wel het geval.

Maar de db heeft het wel over drassig en zij zijn degene die het gaan inspecteren.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:20

Wilde paarden staan niet in de blubber maar lopen naar hoger gelegen land.
Wilde paarden staan niet met hun snoet in de ijskoude wind en regen, maar gaan schuilen in een dal naast een berg of onder bomen.
Wilde paarden staan niet in de brandende zon, maar zoeken schaduw op.
Dus is het natuurlijk voor een paard om in de bagger te staan zonder droge schuilplaats, nee, je geeft ze alleen geen andere keus.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:21

Afhankelijk van het paard toch? :) Liggen kan op 2 m² als ze de pootjes inklappen, ja dat dát niet goedgekeurd word is te begrijpen. Nogmaals, gewoon scharrelen met droge voeten.

Ze gaan er geen meetlat bij nemen, het moet goed uitzien en het paard tevreden. Grijs gebied hè, als het dier het goed lijkt te hebben komt er niet eens DB bij. Ze kunnen geen minimale eisen gaan stellen, dat gaat gewoon niet.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:22

Air schreef:
gekvanfleur schreef:

Maar de db heeft het wel over drassig en zij zijn degene die het gaan inspecteren.

Mwahh, de db heeft niet zo heel veel te vertellen hoor..die hebben de bevoegdheden niet. Als er echt gedonder is en er zijn problemen ( zeker eat vee en paarden betreft) komt de inspectiedienst (vaak met dierenpolitie). Die hebben de bevoegdheden wel en (met alle respect hoor naar de dierenbescherming) een wat betere kijk op zaken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:29

xSlvna schreef:
Snapt nu ook niemand dat DB niet gaat klagen of überhaupt informeren bij het zien van:
- Paarden met een goed figuur en gezonde uitstraling
- Paarden zonder knobbelbenen, ingeroeste modderplekken over het lichaam, dikke benen van de mok
- Paarden die kunnen scharrelen met droge voeten
- Paarden die in de blubber staan na heftige (lang of veel) regenval en gewoon goed uit zien
.

Grapjas, om die reden heeft DB al in mijn weiland gestaan wegens een vies paard :')
Net of een paard fris en fruitig blijft na een fikse regenbui op kleigrond :') maar nee, dat kon met niet zelfs bedenken blijkbaar :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-07-14 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

callum

Re: Paard in modderweiland niet meer toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:31

Db valt wel vaker onterecht mensen lastig en serieuze dingen gaan ze nieteens kijken

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:36

callum schreef:
Db valt wel vaker onterecht mensen lastig en serieuze dingen gaan ze nieteens kijken

Onterecht? Ze controleren gewoon de meldingen die binnen komen. Langs gaan voor controle is geen lastig vallen en als je alles op orde hebt zou het geen probleem moeten zijn. Ze mogen bij mij gerust langs komen hoor, kan ik laten zien dat de melding onterecht was (en dus niet de controle!!) en mogen ze gerust een kopje thee drinken.
Ik begrijp echt alle heisa en gezeur hier niet! Wat kan iemand er nou in vredesnaam tegen hebben dat meldingen serieus worden genomen? Liever 9 van de 10 keer een onterechte melding en die ene wel kunnen helpen dan helemaal niks doen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:38

Ik vind de meldingen ook niet erg, al had ik liever dat die mensen zelf even mij benaderen voordat ze de DB erop zetten voor een vies paard en ja... Zelfs een ondervoed paard (paard met overgewicht :') dat zelfs de DB moest zoeken naar dat magere paard die er natuurlijk niet was).
Maar goed, gelukkig kun je vanaf de weg niet het blubberland zien in de winter, dus er komt vast geen enkele melding :) wat je niet ziet, is er ook niet immers!

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 19:06

Ik vind het terecht sommige paarden staan erbij van heb ik u daar.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 19:31

Wij hebben een paar jaar terug ook is gebeld omdat er een shetlander met veulen nog op het land stond bij ons (stukje wat van een ander was en niet van staleigenaar). Wij voerde het diertje al een tijdje bij omdat er echt niks meer op het land stond. Uiteindelijk ging het sneeuwen en stonden ze er nog. Reactie van de dierenbescherming: ach ze kunnen onder de sneeuw wel grazen en sneeuw eten voor de dorst. Dat het beestje rainrot had en hoeven die krom groeide spraken ze niet over..... Dat soort situaties mogen ze van mij inderdaad aanpakken....

Maar ja ook onze paarden gingen de hele winter naar buiten op een blubberstuk, daar zijn ook wel is klachten over gekomen. En dan stonden ze 4 tot 5 uur buiten en daarna haalde we ze binnen, werden de voetjes schoon gespoten en gingen ze lekker hun droge stal in. Ben benieuwd of dat dan nog wel mag.... Of is korte duur alleen maar een weekje en daarna niet meer.... Ik zou langere duur namelijk ook zien als een paar maanden lang dagelijks de blubber in... Maar dat staat er nu niet zo duidelijk. Nu mis ik het zelfs dat ie in de winter niet meer op dat blubber stuk kan. Op de stal waar ik nu sta kunnen ze 's winters alleen maar de paddock in en dat is voor een half uur tot een uur. Baal daar echt van maar is in de buurt geen stalling waar ze ook 's winters gewoon lekker een half of heel dagdeel naar buiten kunnen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:25

callum schreef:

Dat is niet waar wat je zegt! ze vallen niemand lastig,maar ze zijn gewoon verplicht om elke melding te controleren.En ze gaan bij élke melding kijken,je [als melder] word zelfs op de hoogte gehouden als je dat wil!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:39

Man man man wat een gezeik hier. Opeens moet half bokt.nl z'n modderweitje goed praten omdat ze zich blijkbaar aangevallen voelen? Terecht, er zijn prima alternatieven zoals draineren, bestraten en zand storten. Daarin willen investeren is een kwestie van willen en imo verplicht je jezelf daartoe op het moment dat je zo nodig een paard moet. Ik sta op kleigrond in zeeland, met 2 paarden 24/7 buiten op 500 m2 zand. En hier komen de smoesjes. ...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:43

Gypsy schreef:
Man man man wat een gezeik hier. Opeens moet half bokt.nl z'n modderweitje goed praten omdat ze zich blijkbaar aangevallen voelen? Terecht, er zijn prima alternatieven zoals draineren, bestraten en zand storten. Daarin willen investeren is een kwestie van willen en imo verplicht je jezelf daartoe op het moment dat je zo nodig een paard moet. Ik sta op kleigrond in zeeland, met 2 paarden 24/7 buiten op 500 m2 zand. En hier komen de smoesjes. ...

_/-\o_ _/-\o_ :j