Vanavond Trosradar: De waarheid achter paardenvlees

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

Re: Vanavond Trosradar: De waarheid achter paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:37

Ik zou eigenlijk wel een lijst willen van producten (merken dus) waar vlees van deze herkomst inzit. Petitie is leuk maar het gaat om geld. Als bekend wordt welke producten van de super 'besmet' zijn kan de consument kiezen om dit niet te kopen (en dan maar hopen dat iedereen het boycot, dan moeten ze wel iets veranderen)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:37

Dat is nou het grote probleem wij willen niet met de slacht geconfronteerd worden en de slager heeft geen zin in vooroordelen. Terwijl een open dag toch voor veel mensen interessant zou zijn.

Dit was een reactie op de post van Sammie
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 25-03-14 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:38

En zolang mensen blijven roepen dat het allemaal wel meevalt zal de ellende NOOIT ophouden!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:45

Ik heb niet de gehele uitzending gezien, maar het verbaast mij wel dat zo veel mensen niet wisten dat het paardenvlees van over de zee niet in orde is. Op mijn startpagina van mijn facebook worden nu ook allelei dingen geroepen die ik ook niet vind kunnen. Zo denken sommige dat nederlandse slachters zo ook te werk gaan en willen ze nu ala greenpeace dit soort bedrijven gaan lastig vallen.
Persoonlijk vind ik niks mis met een stukje paardenvlees eten mits het dus op de juiste manier behandeld is en bijv. uit nederland komt. "Gewoon" vlees kopen wat uit eigen land komt lijkt mij persoonlijk nog het beste in hoeverre dat mogelijk is. Al moet ik er wel eerlijk bij bekennen, dat ik een frikandel speciaal toch te lekker vind om te laten staan :o

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:47

Ik had hier echt geen idee van. Vreselijk. Goddank dat ik jaren geleden al heb besloten dat het allemaal te vaag is en je nooit de herkomst kan achterhalen tenzij je bij een boer of slager vlees gaat halen, en daar ben ik weer te lui en te arm voor. Dus dan maar geen vlees. Gaat al een hele tijd goed :)

Anyway, altijd als ik dit soort dingen tegenkom krijg ik deze neiging:

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:47

Er is ook een nieuwe generatie hè. Die misschien nog niet zolang een paarden hobby heeft. En die het nu wel weet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:49

Jennyj01 schreef:
Er is ook een nieuwe generatie hè. Die misschien nog niet zolang een paarden hobby heeft. En die het nu wel weet.

Moet je een paardenhobby hebben om geen paardenvlees te willen eten? Ik hoopte dat het er hier vooral over ging dat je niet weet waar je vlees eigenlijk van gemaakt is en hoe dat is behandeld.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:50

Nee dat hoeft niet maar gaat vaak wel hand in hand.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:53

Jennyj01 schreef:
Nee dat hoeft niet maar gaat vaak wel hand in hand.

Dan moet ik je teleurstellen; varkens en koeien en kipjes zijn óók heel lief. Ik durf zelfs te zeggen dat een kipje minder snel de neiging tot bijten of schoppen heeft :oo

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:54

Yvank_ schreef:
funnyhorses schreef:
Schei toch uit over EU regels! >;)
Dieren worden gewoon waardeloos behandeld ook in Nederland,ze worden geslagen en getrapt want alles moet snelsnel want tja tijd is geld.

Nee een woordje of braaf zinnetje over vlees maakt het hele gebeuren niet goed.
Word tijd dat men ogen opent en met de vuist op tafel gaat slaan,we leven in 2014 maar zijn nog net zo barbaars als in 1300! :(

Kom je wel eens in een slachthuis? Hier gaat dat er echt niet zo extreem aan toe... Hier worden dieren wel snel en waardig afgemaakt. Mogen en kunnen ze vaak geen dagen/weken wachten bij het slachthuis tot ze er van ellende bij neervallen.

Er zullen altijd wel wat rotte appels tussen zitten maar er zit hier flink strenge controle op..

Ben pas wezen kijken in een slachthuis waar mijn zoon werkt. Van 's ochtends half vijf tot 12.00 uur was ik er en ik heb alles gezien. Van het slachten tot grove verwerking van het vlees voor die koeling. Ik had het me heel anders voor gesteld. Wat een respect, wat een oase van rust. Ik heb geslacht zien worden één schaap (halal), 8 koeien en 30 varkens. Geen gilletje is er geslaakt en er werd heel hygiënisch en respectvol gewerkt. Iemand van de keuringsdienst (wisselend persoon) is er altijd bij om het vlees te controleren en op het eind van de dag alle papieren te stempelen.
Het is zwaar hard werken en ik voel veel respect voor die slagers.
Ik ben het eens met de opmerking dat minder vlees eten goed is voor iedereen. Doen wij hier ook (zelfs mijn zoon die slager is doet dat). Elke dag vlees is helemaal niet gezond en als je vlees eet kan het ook wat minder zijn. Vis en af en toe vegetarisch is goed voor de gezondheid en dan hoeven er minder dieren doodgemaakt te worden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:04

pien_2010 schreef:
Ik ben het eens met de opmerking dat minder vlees eten goed is voor iedereen. Doen wij hier ook (zelfs mijn zoon die slager is doet dat). Elke dag vlees is helemaal niet gezond en als je vlees eet kan het ook wat minder zijn. Vis en af en toe vegetarisch is goed voor de gezondheid en dan hoeven er minder dieren doodgemaakt te worden.

Helaas; men is in de eerste wereld van mening dat er elke dag een grote hoeveelheid vlees gegeten moet worden, met kulargumenten als "anders mis ik iets" en de voedselketen waarin ze zich persoonlijk naar boven hebben gewerkt ;) slaat nergens op en is volstrekt ongezond maar praat dat die mensen maar eens uit het hoofd.
Ik vind jouw zoon nu al aardig +:)+ klinkt alsof hij veel respect heeft voor zijn dieren/producten, en nog een gedegen kennis van gezond eten ook (als in niet elke dag vlees eten). Super!

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:16

O, waarom kan ik niet gewoon weer vegetariër worden? Natuurlijk kan dat wel, maar ik ben eerlijk ik vind het te moeilijk om een lekker stukje vlees te laten staan (ja, dat is een zwakte van me), maar dan wel liever bij de slager vandaan en dan maar wat minder vaak. Dat is ook een oplossing als je niet zo rijk bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:17

funnyhorses schreef:
Schei toch uit over EU regels! >;)
Dieren worden gewoon waardeloos behandeld ook in Nederland,ze worden geslagen en getrapt want alles moet snelsnel want tja tijd is geld.

Nee een woordje of braaf zinnetje over vlees maakt het hele gebeuren niet goed.
Word tijd dat men ogen opent en met de vuist op tafel gaat slaan,we leven in 2014 maar zijn nog net zo barbaars als in 1300! :(

Ben jij wel ens in een slachthuis in NL geweest? >;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:19

Magrathea schreef:
Helaas; men is in de eerste wereld van mening dat er elke dag een grote hoeveelheid vlees gegeten moet worden, met kulargumenten als "anders mis ik iets" en de voedselketen waarin ze zich persoonlijk naar boven hebben gewerkt ;) slaat nergens op en is volstrekt ongezond maar praat dat die mensen maar eens uit het hoofd.
Ik vind jouw zoon nu al aardig +:)+ klinkt alsof hij veel respect heeft voor zijn dieren/producten, en nog een gedegen kennis van gezond eten ook (als in niet elke dag vlees eten). Super!

Mijn zoon is een Vrije School kind (antroposofische lagere- en kleuter school gehad). Dus kritisch met bewustzijn voor gezonde levens stijl en goed leren om zelf in Vrijheid je mening te vormen los van wat andere mensen daar van denken is hem met de paplepel ingegoten. Vanuit die achtergrond was het zelfs in het begin erg schokkend voor hem en voor ons dat hij het slagersvak in ging. Zo gaat dat soms in het leven, niemand wilde naar die stage en hij wist toch niet wat hij wilde dus hij ging daar maar een weekje werken.
Je hebt gelijk Magrathea dat hij erg aardig is en een wijs mens, maar ook de eigenaar van die kleine slager is erg aardig en andere mensen die daar werken. Het streven is altijd dat er zonder gilletjes de dieren dood gaan. Daar wordt veel tijd en energie in gestopt. Als er een keer drie varkens komen ipv vier dan maken ze er drie dood, maar ook als er een keer vijf komen hoe onhandig dat ook is voor de slager. Ze willen op geen enkele manier de rust verstoren.
De koeien komen de avond van te voren al aan en gaan in de grote stallen om tot rust te komen en worden dan de andere dag geslacht. Ik vond het een heel natuurlijk gebeuren en zo kan het dus ook. Ook al blijft het altijd naar om te zien dat dieren dood gemaakt worden (ik hou erg veel van dieren, ben meer dieren- dan mensen mens).
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 25-03-14 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:22

Narita schreef:
LuckyLuna schreef:
Who oke...

Mensen vragen mij wel eens.
'jij eet vast geen paarden vlees omdat je paardrijd, toch?

Waarop ik altijd zei.
'het is niet anders dan een koe of varken, dus vind het kortzichtig als ik geen paarden vlees eet.'

Maar het is niet het zelfde, bij lange na niet!

Bij deze komt er geen hap paarden vlees meer na binnen.

Bij ander vlees lette ik altijd al op dat het Nederlands vlees is.

Het is wél hetzelfde. Dit bedoel ik nu :roll: Denk je dat de koeien, varkens en kippen minder lijden? Zeker niet. Die lijden net zoveel. Maar omdat met paarden meer de 'aaifactor' opspeelt tonen mensen meer compassie voor ze. Je zou het bijna racisme noemen :D Als je er echt iets aan wil doen ga je andere oplossingen zoeken of eet je helemaal geen vlees meer.

Nou nee,
de koeien die in Nederland geslacht worden hebben daadwerkelijk wel een beter liever!
hier is ook meer helderheid en duidelijkheid over dan over het paarden vlees.
het paarden vlees blijk nu ook vol te zitten met medicijnen dat zit het koeien vlees niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:50

Blacky94 schreef:
anneliesdj schreef:
Misschien moet je het stuk dan eerst gaan kijken voor je roept 'dat doen wij hier niet'. Een groot deel van de beelden komen ook uit Canada en die zijn net zo schrijnend als die uit Amerika.

Ik zeg niet dat het hier niet gebeurt, ik zeg alleen dat we hier maar een handvol aan slachterijen hebben omdat het hier niet de gewoonte is om paarden te slachten. Aangezien er slachterijen zijn worden er paarden geslacht, ik vraag me alleen af hoe groot "ons" aandeel hierin is.

Het nadeel van dit soort films/documentaires vind ik altijd dat er doorgaans alleen het ergste van het ergste gepakt wordt. Dat het er op een of twee slachterijen zo aan toe gaat betekend nog niet dat het op alle tien gebeurt, maar de overige acht laten zien is niet interessant voor hun einddoel. Dat er op een koeien bedrijf in NL niet goed voor de dieren gezorgd wordt betekend niet dat dit op elk koeienbedrijf/boerenbedrijf (in NL) zo gebeurt. Tuurlijk moeten dit soort dingen aangepakt worden, maar bij het horen/zien/lezen van dit soort films ben ik vaak nogal sceptisch.
Ik heb nog een leuk voorbeeld van selectief schrijven bij Wakker Dier (en daardoor de boer en zijn bedrijf in een veel kwader daglicht stellen dan het geval was). Aandacht en actie is goed, maar doe het dan wel op een goede manier.

Ja nogmaals, ga die film dan kijken want alles wat je zegt is meteen duidelijk als je dat doet.
Radar is altijd kort, duidelijk en objectief in de filmpjes die zij maken, dat merk je hier ook meteen.
Ze bekijken een hele verzameling transporten en paddocks van slachthuizen, daarbij hadden ze van slechts 2 slachthuizen beeldmateriaal van binnen maar dat is maar beter ook denk ik.

En nee, jullie eten vast niet zoveel paardenvlees. Wij doen dat ook niet, want behalve rookvlees is er niets van paard te koop in de super. Alleen gaat het dus in veel producten waar wij dat niet vanaf weten; frikandellen, kroketten ed. Frikandel en kroket voor de horeca bestaat voor meer dan 90% uit paard, dat moet ergens vandaan komen.
Aub, bekijk de film, dan is het je allemaal duidelijk.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:51

Weten we niet dat er paardenvlees in zit? Maar het staat toch gewoon op de verpakking? En als je een kroket bij de Febo haalt, denk je dan echt "hier zit vast allemaal eerlijk goed vlees in"? Zo niet, dan zou je niet zo geschokt moeten zijn hierdoor.

Citaat:
BREAKING: JUMBO komt met nieuwe verklaring.
"TROS Radar heeft in haar uitzending aandacht besteed aan de manier waarop paarden worden behandeld voor en op het moment dat zij worden geslacht. Wij zijn geschokt door deze reportage. Onze leveranciers hebben aan ons bevestigd keurig naar alle geldende regels te handelen. Wij hebben nooit redenen gehad om daaraan te twijfelen, maar zullen de zaak direct onderzoeken. Als we onjuistheden tegenkomen of als onze leveranciers dit niet voor 100% kunnen uitsluiten, zullen wij de samenwerking direct beëindigen. Jumbo wil beslist géén paardenvlees verkopen waarvoor dieren onnodig hebben geleden."

.... Yeah, sure.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:53

Hier gaat echt geen dier op transport wat dat lichamelijk gezien niet aankan. Vorige zomer had mijn buurman een paard met een abces op zijn achterkogel. Paard werd niet meegenomen (jaarling tuiger) maar moest uiteindelijk afgespoten worden door een dierenarts. Ook met koeien is het zo; ze nemen ze echt niet mee als ze verwondingen hebben of lichamelijk te zwak zijn. Er zullen heus wel incidenten zijn, maar zo erg als het buitenlandse dierenleed, dat zeker niet.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:56

anneliesdj schreef:
[
Ja nogmaals, ga die film dan kijken want alles wat je zegt is meteen duidelijk als je dat doet.
Radar is altijd kort, duidelijk en objectief in de filmpjes die zij maken, dat merk je hier ook meteen.
Ze bekijken een hele verzameling transporten en paddocks van slachthuizen, daarbij hadden ze van slechts 2 slachthuizen beeldmateriaal van binnen maar dat is maar beter ook denk ik.

En nee, jullie eten vast niet zoveel paardenvlees. Wij doen dat ook niet, want behalve rookvlees is er niets van paard te koop in de super. Alleen gaat het dus in veel producten waar wij dat niet vanaf weten; frikandellen, kroketten ed. Frikandel en kroket voor de horeca bestaat voor meer dan 90% uit paard, dat moet ergens vandaan komen.
Aub, bekijk de film, dan is het je allemaal duidelijk.

Mwah... objectief? Daar schort het nog wel eens aan. Grote deel van het beeldmateriaal dat ze nu gebruiken is ook al ouder. Maar goed neemt niet weg dat dieren gewoon niet zo behandeld dienen te worden. Maar ze mogen ook wel eens dingen laten zien die wel goed gaan in plaats van alleen de zaken te benadrukken die heel erg zielig zijn.

Wat betreft slachten in NL mensen die het hier zielig vinden, ga eens kijken bij een slachterij of boer :) Er zitten heus wel smeerzakken tussen die het allemaal niet zo nauw nemen maar dingen zoals in de uitzending van Radar Nee dat gebeurt hier niet. Kom ook regelmatig op veemarkten en daar ben ik ook nog nooit ergens van geschrokken. Daar is in de laatste jaren enorm veel verbeterd. Ook Eyes on Animals zijn zeer goed te spreken over de NL veemarkten en geven dit zelfs als voorbeeld voor andere veemarkten in Europa.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:56

Rytir schreef:
Ik zou eigenlijk wel een lijst willen van producten (merken dus) waar vlees van deze herkomst inzit. Petitie is leuk maar het gaat om geld. Als bekend wordt welke producten van de super 'besmet' zijn kan de consument kiezen om dit niet te kopen (en dan maar hopen dat iedereen het boycot, dan moeten ze wel iets veranderen)

Like!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:59

ShadowFax schreef:
Rytir schreef:

Like!

Wakker dier heeft al een lijst met plofkip. Wellicht dat ze ook voor dit probleem met een lijst komen.

MarjanB

Re: Vanavond Trosradar: De waarheid achter paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:00

Plofkippen bestaan niet.... ooit eens een kip zien ontploffen? Zucht :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:03

MarjanB schreef:

... Really? ...

Laten we vooral niet afdwalen, maar als dit het niveau is...

Kkiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:07

ShadowFax schreef:
Rytir schreef:

Mee eens. Wat mij betreft mogen ze het zelfs direct op de verpakking vermelde zodat je meteen al in de winkel het ziet. Al vraag ik me af of het voor veel mensen iets uit zal maken....als het maar goedkoop is is helaas vaak het motto.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:08

MarjanB schreef:

Plofkippen bestaan niet meer. Helaas zijn er dus wel degelijk kippen "ontploft". Gelukkig gebeurt dit al lang niet meer, maar het woord plofkip is blijven bestaan