Western: Capverplichting voor jeugdruiters

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Western: Capverplichting voor jeugdruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:22

Maar nog steeds blijven engelse ruiters hier reageren die er ten eerste niks mee te maken hebben en ten tweede er nog steeds dingen bij halen, waar ze totaal geen weet van hebben.
Een paard kan altijd schrikken of hij kan struikelen..........Kom eens kijken hoe het gaat bij een DRHA wedstrijd, dan weet je meteen echt het verschil.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:26

volgens komt die regel bij dressuur niet vanuit een nederlandse wet maar vanuit de KNHS.
en daar hebben wij met western niks mee te maken.

wij tekenen een verklaring/vrijwaring mbt zelf keuze om niet met cap te rijden en klaar, wij voldoen aan de Nederlandse Wet.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:33

Met alle respect, maar waarom is het zo'n probleem dat de (jeugd)westernruiters een cap moeten gaan dragen? Alleen omdat het niet hoort en het in Amerika ook niet gedaan wordt?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:41

ff goed lezen, niemand heeft er een probleem mee dat de JEUGD dit moet.
dat vind iedereen volgens mij goed, temisnte, heb hier niks anders gelezen.

alleen halen sommigen erbij dat het bij volwassenen OOK verplicht zou moeten zijn en DAAR zijn 'we' het niet mee eens.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 15:23

superpony schreef:
Maar nog steeds blijven engelse ruiters hier reageren die er ten eerste niks mee te maken hebben en ten tweede er nog steeds dingen bij halen, waar ze totaal geen weet van hebben.
Een paard kan altijd schrikken of hij kan struikelen..........Kom eens kijken hoe het gaat bij een DRHA wedstrijd, dan weet je meteen echt het verschil.

Sorry hoor maar je mag er dus alleen een mening over hebben als je western rijd? Western, dressuur, eventing, endurance, racesport. Ze hebben allemaal hun eigen specifieke dingetjes maar de basis blijft:mens op dier.

En om nou iedereen die op een andere planeet rijd gelijk voor achtelijk te verslijten is ook een beetje een gemiste kans.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 15:36

Het maakt mij totaal niet uit als mensen ervoor kiezen om zonder cap te rijden. Dat moet iedereen zelf weten, ik heb daar geen last van.
Ik draag'm wel, maar prima als een ander dat niet doet.

Wat mij betreft dus geen discussie over een verplichting voor volwassenen.

Maar ik verbaas me wel enorm om de naïeve argumenten die aangedragen worden zoals: ik vertrouw mijn paard volledig, ik kan heel goed rijden, ik rijd een western paard en die zijn rustiger, andere sporten zijn gevaarlijker, met een cap laat ik zien mijn paard niet te vertrouwen ...

Als 'je' nou gewoon zegt dat je het risico wel inziet, maar het desondanks anders en dus zonder cap doet, komt dat toch echt een stuk beter doordacht over! ;-)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 15:50

quarterH schreef:
omdat een cap niet HOORT bij western daarom niet.

En ook niet bij het Z dressuur.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 15:51

je hoort mij ook niet zeggen dat ze het van mij op moeten :-)
dat zegt de KNHS. en daar hebben wij als westernruiters gelukkig niet zo veel mee te maken :-)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 15:52

purny schreef:
quarterH schreef:

Maar bij de jeugd hoor het tegenwoordig wel %)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:00

jezus is dat echt zo moeilijk te begrijpen?
we hebben in nederland een WET en die WET bepaald dat mensen onder de 18 niet verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor hun eigen acties en DUS zo'n plicht zinvol is.

een volwassene heeft volgens de nederlandse WET wel een eigen verantwoording en kan deze dus ook nemen mbt een cap keuze.
voor de 3e keer; wij ondertekenen nu voor de wedstrijden als volwassene dat we dit risico ZELF dragen.

de enige reden waarom het voor de jeugd bij de DRHA nu verplicht is heeft te maken met het kunnen aanklagen van een vereniging als een Cap niet gedragen wordt.
daarom moet het bij de jeugd verplicht worden, omdat zij wettelijk niet mogen tekenen voor een vrijwaring/eigen verantwoording. en dus, als er wat zou gebeuren, zij de vereniging zouden kunnen aanklagen en daar hebben we geen zin in.

de volwassenen tekenen ervoor dat ze op eigen verantwoording geen cap dragen en daarmee dus ook de vereniging niet kunnen aanklagen.

het is dus simpelweg puur een juridische keuze dat het bij de jeugd nu verplicht wordt bij de DRHA.
om te voorkomen dat de vereniging aangeklaagd kan worden hiervoor.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:11

Hehe, daar is de eindconclusie, het draait gewoon om indekken, verzekering en angst om veel geld te moeten betalen als er wordt (aan)geklaagd bij een organisatie of locatie.

Het zal ze in de basis echt aan de reet roesten of jou wat gebeurd met helm of zonder helm.

En verder heerlijke schijnveiligheid voor de ruiter: "Ik vertrouw mezelf en m'n paard niet maar doe ik doe een helm op dan ben ik alvast veilig als er iets gebeurt" ...Zeg maar een pleistertje op een schotwond.

Over het algemeen vraag ik me steeds meer af wat sommige mensen op een paard doen als ze al trillend als een rietje opstappen.

*Edit* Oke, disciplines als springen en eventing/military zijn in mijn optiek dan wel helm disciplines. Zo'n boomstam/balk kan aardig hard aankomen.
Laatst bijgewerkt door EeCee op 28-02-14 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:22

Je bewust zijn van bepaalde risico's en daar rekening me houden, houdt toch niet per definitie in dat je angstig bent? :?

Gek genoeg ken ik ook enkele behoorlijke bange ruiters, die juist vaak geen cap op doen :roll:

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:24

Helemaal mee eens EeCee. Juist de bange mensen zorgen voor problemen. Werk aan je problemen. Ik heb ook angsten gekend, maar je moet er echt aan werken, anders werkt het tegen je. Ik heb al veel mensen ermee geholpen en het probleem zit echt bij de mens en niet bij het paard. Je pikt de bange mensen er zo uit. Ik zie ze dagelijks rijden en vraag me echt af waarom mensen het zichzelf en hun paard aandoen? Die spanning is niet nodig en kun je beter aan werken voor het erger wordt.
Je moet bewust en verantwoordelijk bezig zijn, maar dat is met alles zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:26

Maar waarom ben je dan bang als een cap draagt dat stukje snap ik na al die 10 pagina's nog steeds iet :n

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:27

@WB, als ik een paard op voorhand niet helemaal lekker 'aan vind voelen' stap ik er niet op. Ik ben zeker berekenend. Maar ga wel grondwerken om het te leren kennen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:28

Van het een, komt het ander he in een discussie. Als mensen er steeds were over beginnen wat er allemaal kan gebeuren zoals; paard kan schrikken, paard kan struikelen, paard kan er vandoor gaan etc, is men blijkbaar daar mee bezig.
Ik ben daar niet mee bezig en denk vele western ruiters ook niet. Daar wil men aangeven dat er een wezenlijk verschil zit in rijden en omgang.
Door verzekeraars worden we bang gemaakt....

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:32

Yep, en wat 'verzekeren' ze nou eigenlijk ;)

Wel grappig om te lezen dat de meerderheid hier zich conform alle maatschappelijke regeltjes willen houden. Opgelegd of niet. Brave burgertjes. Kijk maar uit, het leven zit vol gevaar... Je kan er aan dood gaan...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:38

Maakt toch niet uit of je western, dressuur; race, misschien wel op zen jandoedels rijd, cap is toch gewoon veilig en voorkomt zware schedel/hersenschade.
Echt flauw dat er hier een aantal mensen zeggen: mensen die zeggen dat een cap verplicht moet, zijn nog nooit naar een western wedstrijd geweest...
kom op joh, blijven dieren. Alsof dressuur wel hete paarden zijn :roll: ligt aan het paard, hebt ook hete western paarden, hete springpaarden, hete recreatie paarden en ga zo maar door.
Paardrijden is gewoon veiliger met cap, punt, in welke decipline dan ook.

Paarden struikelen bv, dat kan overal. Paard gaat niet denken: onee ik ben een western paard, ik mag niet struikelen/ruiter er af gooien.

Super dat het voor de jeugd moet nu, dacht dat dat in elke decipline zo was. Kan het alleen maar veiliger maken! die hoed kunnen ze dan na de wedstrijd op of als ze volwassen zijn. Prima.

ps, ik heb zowel dressuur als western gedaan, dus ik kies geen kamp, of het is dat van een veilig hoofd :D

ps2: superpony, Het gaat toch niet over hoe goed je met je paard om kan? Het gaat er toch over dat als er iets gebeurd, de schade zo beperkt blijft. Net als gordel in de auto. Heeft niet met angst te maken, maar gezond verstand.
edit; aangepast
Laatst bijgewerkt door Aria_zz op 28-02-14 21:44, in het totaal 2 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:40

Nou, je hebt een zorgverzekering die dekt de kosten die gemaakt worden ex eigen risico.
Komt de ambulance krijg je maanden later een brief waar ze je vragen waarom die moest komen, welke partijen betrokken waren en wie zijn/haar schuld het was. Ze zeggen daar zelf al bij dat ze evt schade op een tegen partij willen verhalen dan.
Ik heb laatst dus ingevuld dat het een ongelukje was.

Voor onze zoon bij voetbal bijv; Een duel om de bal. In principe was er misschien iemand anders schuldig, maar in feite boeit dat heel weinig. We betalen met zn allen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:48

EeCee schreef:
Yep, en wat 'verzekeren' ze nou eigenlijk ;)

Wel grappig om te lezen dat de meerderheid hier zich conform alle maatschappelijke regeltjes willen houden. Opgelegd of niet. Brave burgertjes. Kijk maar uit, het leven zit vol gevaar... Je kan er aan dood gaan...

Maar dood gaan lijkt mij nog niet het ergste. Wat als je niet eens meer zelfstandig naar de wc kunt?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:50

EeCee schreef:
@WB, als ik een paard op voorhand niet helemaal lekker 'aan vind voelen' stap ik er niet op. Ik ben zeker berekenend. Maar ga wel grondwerken om het te leren kennen.

Ook als je geen angst te paard hebt, kan je je toch bewust zijn van de risico's?
Ik vertrouw mijn paard en heb me op haar rug (door haar gedrag) nog nooit angstig gevoeld, maar er gebeuren nou eenmaal ook wel eens dingen waar de dappere ruiter en het brave paard niets aan kunnen doen.

Ik rij ruim 100 uur per jaar buiten en draag daarbij altijd een rijhelm. Kwestie van risicoinschatting. Tot nu toe is het altijd goed gegaan, maar we hebben wel een aantal close shaves gehad, variërend van geen voorrang krijgen van een auto, ( te) dicht passerende vrachtwagens, over-enthousiaste en niet naar hun baasjes luisterende honden, overstekende hertjes en zelfs een keer een jager die ons niet had gezien en op +/- 10 meter afstand een schot loste......

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:15

Juist door een cap ben ik niet bang op een paard. Als ik dan namelijk toch een keertje val is de kans kleiner dat er iets mis is. Dus om maar te zeggen dat je een cap draagt omdat je jezelf of je paard niet vertrouwd :). Verder moet je het natuurlijk zelf weten. Maar het klonk bijna alsof het een schande is om een cap op te zetten :').

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:43

purny schreef:
quarterH schreef:

Inderdaad en dat went vanzelf. Heb het al eerder gezegd over 20 jaar en wie weet eerder dan weet de jeugd niet beter.

Maar goed zolang je van die stugge ruiters hebt die ouderwets blijven hangen in het "hoe het hoort" word het er niet gezelliger op. Belachelijk dat er ruiters zijn die vinden dat ruiters thuis zouden moeten blijven omdat ze een cap of bp dragen.
Leven en laten leven?? Ja laat me niet lachen en ondertussen een ander uitlachen omdat ze een cap dragen.
Of een stom excuus ophangen dat je er zenuwachtig van word. Misschien hoor je dan zelf niet thuis op die wedstrijd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:56

muntdrop schreef:
Juist door een cap ben ik niet bang op een paard. Als ik dan namelijk toch een keertje val is de kans kleiner dat er iets mis is. Dus om maar te zeggen dat je een cap draagt omdat je jezelf of je paard niet vertrouwd :). Verder moet je het natuurlijk zelf weten. Maar het klonk bijna alsof het een schande is om een cap op te zetten :').

Nee hoor, is absoluut geen schande. Als jij je daar prettig bij voelt rn je rijdt graag met een cap is dat helemaal goed. Ik zou nooit iemand veroordelen die dat doet of wil.
Discussie hier is dat mensen die niks met western te maken hebben beginnen te roepen dat iedereen een cap op moet. We MOETEN niks en het maakt het paardrijden echt niet veiliger en de verzekeringen goedkoper etc etc. Omdat er dingen bij gehaald worden verdedigen mensen hun sport en dat mag gewoon.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:08

Snap niet hoe een cap het niet veiliger kan maken? En welke decipline je ook doet, want dat doet niet terzake bij veiligheid.