Nederlandse paardenredders nu zelf in nood in Spanje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:27

Netje schreef:
Gini schreef:
Sorry, maar bij deze zin verlies je mij. Weet je dat dit echt hét excuus is van die mensen die dieren verwaarlozen omdat het hen boven het hoofd groeit. 'Het overkwam mij, opeens had ik 90 paarden in mijn achtertuin.'
Kom op zeg, dit verhaal wordt gekker en gekker. 8)7

Weet je wat zo jammer is: er wordt overal gezegd dat het haar boven het hoofd groeit, maar wáár staat dat dan?? Ze zegt dat ze met 90 paarden op dit moment aan haar financiële maximum zit (om het normaal te kunnen blijven betalen). Nergens staat dat ze het niet kan bolwerken.

Alleen de titel al.

upendo

Re: Nederlandse paardenredders nu zelf in nood in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:28

:))

Thanks, ik dacht al dat ik gek was.

Gelukkig zit de skill begrijpend lezen dus toch nog in mijn systeem!

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:18

Mevrouw moet zich eens goed laten informeren door een bedrijfskundige, even de hele zooi door laten lichten en dan een goed stevig gefundeerd bedrijfsplan opstellen en dan kom je al een heel eind verder

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:26

Het heeft een tijdje geduurd voordat ik het hele topic doorgelezen had, maar ik wil toch wel even reageren .
Ik heb begrepen dat Laura naar Spanje verhuisd is om ruitervakanties te gaan doen en toen dat niet liep, paarden is gaan redden. Op zich vind ik het een prima idee, maar zoals Jus al zei in dit topic zijn er handelaars en anderen die paarden opzettelijk mager laten of wat dan ook omdat er toch wel weer een nederlandse of engelse stichting de paarden opkoopt.

Het feit is dat de crisis in Spanje er enorm ingehakt heeft, een uitkering is hier maar 426 euro en als je daar dan je huur, vaste lasten en eten van moet betalen, tja. De wet is veranderd, je kan iemand nu zomaar op straat zetten en die vangt bijna niets. als je bijde bank je hypotheek niet meer betaald , word je zonder pardon je huis uitgezet. het is echt niet zo gemakkelijk hoor, zoals velen hier denken.
Logisch natuurlijk, want jullie zitten in nederland en weten natuurlijk niet precies zoals het er hier aan toe gaat.

Er is hier gewoon een rendac, paarden worden gewoon opgehaald, net als in nederland.
Er zijn hier vele slachthuizen, in Spanje wordt paardenvlees nog vaak als een delikatesse gezien of simpelweg gezond door het ijzer dat in het vlees zit. Dusde vlieger dat er wachtlijsten voor het slachthuis zijn gaat niet op.

Wat mij stuurt in deze organisatie, buitenom dat ze steeds maar weer geld vragen , is dat ze niet toelaten dat een andere bv spaanse stichting mee helpt. Of dat ze Seprona bellen, die komt dan met een oplossing. Seprona is hier de dierenbescherming.
Bovendien is het geen transparente organisatie die als je dat nu vraagt kan aantonen waar al het geld naar toe gegaan is.

Maar goed , ik dacht dus, laat ik ook proberen te helpen. Ze hadden een fries paard gered, uit een horrorsituatie en het beestje moest dus ook opgelapt en verkocht worden. Ik schrijf haar dat we 50 hectare grond hebben en dat de fries gerust bij ons mag komen om als grasmaaier te dienen. Het paardje was 9 jaar oud en kon zijn dat hij iets aan zijn rug had. Kreeg een antwoord terug van wat lief van je etc,etc, maar het bleek dat de fries opeens een andere fries was van 15 jaar oud met een andere naam andere foto etc. Dus ik schrijf terug wat een raar verhaal allemaal en trek mij terug,nooit meer wat van gehoord, nee want de friesmoet niet opgevangen worden, die moet verkocht worden en geld in het laadje brengen.
OOk ooit gekeken hoe duur een paardje van hun was, 2000 euro met de transportkosten inclusive. Kom zeg, waarom niet een normale prijs voor een stakker die niemand wil hebben?

Ik heb 2 vrienden die in de verwaarloosde paardenwereld zitten, 1 werkt nauw samen met de DB en ieder paard dat binnenkomt kan je gratis adopteren, alleen mag die niet doorverkocht worden en de provincie niet uit. OOk komen ze af en toe een kijkje nemen. Deze paarden hebben allemaal zo een nieuw en goed huisje.
De ander vangt verwaarloosde paarden op , lapt ze op en probeert ze of te verkopen of lopen mee in zijn manege op routes of lessen. Wij hebben zelf een veulen opgevangen nu, die heeft hij gewoon gegeven, want hij weet dat het beestje beter af is.
Dat is pas dierenliefde. Paarden die pijn hebben, geen vlees meer op de botten , blind zijn of gewoon te staan wachten in hun stal totdat ze doodgaan, vind ik geen dierenliefde meer.

Ik geef niet aan hun organisatie, want ik weet niet waarom al deze paarden daar staan en waar het geld naar toe gaat. Ik geef aan een Dierenopvang voor katten, waar we onze kat ook vandaan hebben en binnenkort ook de tweede, ik ken ze , ze hebben alles voor de katten over en alles is transparent, de balansen van het geld, en op de fb pagina komen er bijna iedere dag wel katten voorbij die geadopteerd zijn en iedereen is in contact met iedereen.

Sorry voor het lange verhaal, moest het toch even kwijt. Voor de rest is iedereen natuurlijk vrij te denken en te doen wat hij wil. :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:31

Wauw, pakkend stuk rocymax! _O_

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:44

Kijk, zo hoor je het eens van een andere kant en van iemand die ook in hetzelfde klimaat leeft :)

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:26

Uh mij ging het erom dat er wel ergere dingen op aarde gebeuren dan paardennredden/opkopen die niet te redden zijn

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:28

upendo schreef:
Ik zie al een half jaar Romeo ter adoptie staan en de vraag of mensen 'adoptieouders' willen worden voor een gezond veulen. In plaats van dat je die dan ergens anders heen doet.....

Kijk je wel op dezelfde pagina?? Zie nergens Romeo staan: http://paardinnoodspanje.weebly.com/adoptie.html

en nogmaals: ter adoptie is iets ander dan herplaatsers.

Maar dan nog: als mensen bereid zijn om deze te adopteren (alle veulens staat tijdelijk bij overigens) dan mogen ze dat toch zelf weten?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:33

Ja, maar ik leer de paardennnamen niet uit mijn hoofd. Sorry man. Het is charmeur, heb het speciaal even nagezocht voor je! ;)

Met adoptie los je het probleem niet op. Doorverkopen die handel. Klinkt hard, maar jij wil je kop boven water houden, dan moet je daar ook naar leven!

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:38

rocymax schreef:
Het heeft een tijdje geduurd voordat ik het hele topic doorgelezen had, maar ik wil toch wel even reageren .
Ik heb begrepen dat Laura naar Spanje verhuisd is om ruitervakanties te gaan doen en toen dat niet liep, paarden is gaan redden. Op zich vind ik het een prima idee, maar zoals Jus al zei in dit topic zijn er handelaars en anderen die paarden opzettelijk mager laten of wat dan ook omdat er toch wel weer een nederlandse of engelse stichting de paarden opkoopt.

Dat is volgens mij niet van Laura, maar van haar ouders en dat loopt gewoon wél, maar staat los van de stichting. Je kunt er gewoon boeken en naar toe. Maar nogmaals heeft hier niks mee te maken

Er is hier gewoon een rendac, paarden worden gewoon opgehaald, net als in nederland.
Er zijn hier vele slachthuizen, in Spanje wordt paardenvlees nog vaak als een delikatesse gezien of simpelweg gezond door het ijzer dat in het vlees zit. Dus de vlieger dat er wachtlijsten voor het slachthuis zijn gaat niet op.

Het probleem is niet de wachtlijst, maar dat ongechipte paarden eenvoudigweg niet mógen worden geslacht, daarnaast moeten ze goed op hun eigen benen kunnen staan en kijkt een DA ze na. Zelfde regels als hier in Nederland; een ondervoed paard zónder chip is dus een lastig verhaal !

Wat mij stuurt in deze organisatie, buitenom dat ze steeds maar weer geld vragen , is dat ze niet toelaten dat een andere bv spaanse stichting mee helpt. Of dat ze Seprona bellen, die komt dan met een oplossing. Seprona is hier de dierenbescherming.
Bovendien is het geen transparente organisatie die als je dat nu vraagt kan aantonen waar al het geld naar toe gegaan is.

Kun je dit ook bewijzen of heb je dit van horen zeggen?? Heb je wel eens gegevens opgevraagd dan en heb je dat op papier?

OOk ooit gekeken hoe duur een paardje van hun was, 2000 euro met de transportkosten inclusive. Kom zeg, waarom niet een normale prijs voor een stakker die niemand wil hebben?

Ik kom die bedragen niet tegen hoor: zie hier het voorbeeld van Bailey of Lisa: http://paardinnoodspanje.weebly.com/herplaatsing.html
Kosten zijn€850 inclusief transport, veeartskosten, keuring, ineeentingen, papierwerk, etc... Let wel, dit is transport naar Nederland ! Ze kennen 2 bedragen €850 of €1500. Maar ik heb het vermoeden dat - naast de vaste transportkosten waar ze zelf ook niet onderuit komen - dit best onderhandelbaar is

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:39

Op het moment dat je een dier opvangt met een probleem dat adoptie onmogelijk maakt, maar hem toch in leven houdt, wordt het een dier van jezelf, je eigen bezit. Hij gaat uit de poel van "adoptables" en gaat naar de poel van "eigen paarden". En op het moment dat het paard in de poel zit van de "eigen paarden", kun je gewoon de middelen voor het onderhoud van die paarden niet meer uit de stichting halen, maar uit het potje "eigen inkomen". Haal je de middelen uit het potje voor de opvang, ben je bezig met het financieren van je eigen hobby. Dat heb ik op pagina 1 al gezegd, en daar blijf ik bij. Hoezeer men er ook over valt.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:41

... en hoeveel zijn dat er op de 90 die ze hebben staan op dit moment???

Er zijn veel stichtingen die paarden redden. Eén is bijvoorbeeld PFK die de pyramide paarden opvangen in Caïro. En ja, ook zij kopen paarden. Waarom: omdat deze anders binnen no time weer voor de toeristen worden ingezet maar lichamelijk niet meer in staat zijn om het zware werk te doen. Moeten wij veroordelen dat ze ze kopen? Nee hoor, je kunt gewoon kiezen voor welk paard je wilt geven en als je alleen voor behandeling van paarden wilt geven die weer teruggaan naar hun eigenaren (die niet eens geld hebben voor voedsel, laat staan voor verzorging) dan mag dat ook. Maar je kunt ook voor de permanente paarden geven. Ieder zijn/haar keuze. Wat ik daar wel mooi vind is dat ze iedere week kliniek houden voor paarden, ezels én kamelen om wonden te verzorgen (hoe erg het ook is), te ontwormen of antibiotica te geven. Maar als je de FB pagina leest dan hebben ze bijna een dagtaak eraan om alle negatieve berichten van de site af te halen die varieren van 'die eigenaren moet je afschieten' tot kritiek op wat ze doen. Maar ik ben nog altijd van mening: iedereen is vrij om dit soort zaken te doen en ze mogen ook om hulp vragen. Of je het doet moet je zelf weten, maar waarom mensen veroordelen dát ze het doen. Ze zitten toch niet aan je eigen boterham en als je niet wilt geven dan geef je maar niet.

Hier even de voorbeelden van wat ze daar aantreffen: als ik de meningen van sommige mensen (en nee ik noem geen namen) moet volgen dan moeten ze allemaal afgeschoten worden:

http://www.princefluffykareem.com/#!gallery/c1r58
Laatst bijgewerkt door Netje op 18-02-14 20:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:45

Je begint over prijzen die op dit moment gevraagd worden voor paarden uit de opvang, ik heb in het verleden ook op de site gekeken en kwam andere prijzen tegen, maar dat valt natuurlijk nu niet te bewijzen.

En aangezien er ook geen lijst staat met de namen en de aandoeningen van alle 90 die er op dit moment staan, is het moeilijk om nu aan te geven hoeveel er staan die in leven gehouden worden met een permanente blessure.

Edit: op onderstaande link tel ik er zo al 13.

http://paardinnoodspanje.weebly.com/adoptie.html

Maar laat ik het zo stellen: ieder paard is er dan een teveel. Helemaal als je het allemaal niet meer kunt betalen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 18-02-14 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:52

Cassidy schreef:
Je begint over prijzen die op dit moment gevraagd worden voor paarden uit de opvang, ik heb in het verleden ook op de site gekeken en kwam andere prijzen tegen, maar dat valt natuurlijk nu niet te bewijzen.

En aangezien er ook geen lijst staat met de namen en de aandoeningen van alle 90 die er op dit moment staan, is het moeilijk om nu aan te geven hoeveel er staan die in leven gehouden worden met een permanente blessure.

Maar laat ik het zo stellen: ieder paard is er dan een teveel. Helemaal als je het allemaal niet meer kunt betalen.

Ik kan natuurlijk alleen maar afgaan op de prijzen die er nu staan, want hier wordt aldoor over veel hogere bedragen gesproken.

Waarom wordt er wel aldoor gewezen op álle paarden die er permanent staan zonder de feitelijke getallen te weten?? Dat is wat me hier soms stoort: er wordt maar geroepen en gewezen zonder feiten en bewijzen.

En nogmaals: er staat nergens dat ze het niet meer kunnen betalen, alleen dat ze er niet voor méér kunnen zorgen...

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:53

Dan moet je er niet meer opnemen, simpel zat. Want het is een gebed zonder einde natuurlijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:54

Netje schreef:
En nogmaals: er staat nergens dat ze het niet meer kunnen betalen, alleen dat ze er niet voor méér kunnen zorgen...

Dan laat je het er toch bij? Waarom meer willen? En de titel van dit topic impliceert wel degelijk dat er een probleem is.

Wat niet adoptable betreft: op de site staan er al 13. Vraag me af waarom de zoon van de ezel ook als niet adoptable staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:57

Cassidy schreef:
Op het moment dat je een dier opvangt met een probleem dat adoptie onmogelijk maakt, maar hem toch in leven houdt, wordt het een dier van jezelf, je eigen bezit. Hij gaat uit de poel van "adoptables" en gaat naar de poel van "eigen paarden". En op het moment dat het paard in de poel zit van de "eigen paarden", kun je gewoon de middelen voor het onderhoud van die paarden niet meer uit de stichting halen, maar uit het potje "eigen inkomen". Haal je de middelen uit het potje voor de opvang, ben je bezig met het financieren van je eigen hobby. Dat heb ik op pagina 1 al gezegd, en daar blijf ik bij. Hoezeer men er ook over valt.

Wie bepaalt dat? Bij veel opvangen (niet alleen paarden, ik zit zelf bv. in het rattenwereldje en daar is dit fenomeen heel normaal) bestaat er financiële adoptie. Het verschil tussen eigen en niet-herplaatsbaar bestaat dan in sommige gevallen alleen op papier, maar ik vind het onzin dat er met geld afkomstig van donateurs niet betaald zou mogen worden voor het onderhoud van de niet-herplaatsbare dieren. Juist die dieren zijn een kostenpost namelijk, de herplaatsbare dieren zitten veel minder lang in een opvang en ze hebben vaak geen (medisch) probleem waardoor de kosten weer hoger zijn dan bij een gezond dier.

En waarom zou een dier met een chronisch (medisch) probleem niet meer mogen leven? Alleen maar omdat het een kostenpost is en omdat het een plek in de opvang bezet houdt? Ja, feitelijk gezien is dat misschien zo. Maar de meeste mensen die opvangen hebben een hart voor dieren, iets wat bij de meesten in dit topic schijnbaar niet aanwezig is, en dan ga je geen dieren laten afmaken omdat ze een mankement hebben. Juist zulke dieren verdienen een tweede kans en een veilige plek.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:00

Helemaal juist. Maar ga dan niet piepen om meer geld, een verhuizing laten financieren die 20.000 Euro kost en nog meer paarden opvangen die misschien ook niet meer geadopteerd worden.

Iedere stichting, ieder opvangtehuis in Nederland, bijv. bejaardentehuis voor paarden in Soest heeft een limiet hoeveel paarden ze aankunnen. Je wordt donateur van die stichting, je komt op een lijst, en is er geen plek meer, dan is er geen plek meer. Maar het bejaardentehuis in Soest, heeft een doel. Paarden een oude dag geven. Dat is niet opvang voor gruwelijk verwaarloosde dieren, en al helemaal geen kraamkliniek die nog gerealiseerd moet worden...

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:02

Als ik de berichten op hun Facebook lees, zie ik sentimentele berichten van naïeve paardenmeisjes. Het gaat ook continu over 'paardjes' en andere schattige verkleinwoordjes etc.

En er staat op hun homepage dat er plaats is voor 35 paarden maar ze hebben er nu 90? Waar komt die 90 vandaan?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:02

Niet meer voor een dier kunnen zorgen staat meestal in een lijn met het niet meer kunnen betalen Netje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:03

Ze hebben een nieuwe locatie. En daar was plek voor 60 oid.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:04

Cassidy schreef:
Ze hebben een nieuwe locatie. En daar was plek voor 60 oid.

Ah, zo. :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:05

Dus niet de over de 100 plekken zoals ze zeggen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:06

Isegrim schreef:
Als ik de berichten op hun Facebook lees, zie ik sentimentele berichten van naïeve paardenmeisjes. Het gaat ook continu over 'paardjes' en andere schattige verkleinwoordjes etc.

Ik las vanmiddag hun gastenboek en daar stond ook iets over de manier van reageren op hun eigen website. Het komt allemaal zo kinderlijk over. Op die manier word je ook niet bepaald serieus genomen. Was het er voor een groot deel wel mee eens. Wie schrijft de berichten op de website? Lijkt wel een veertienjarige.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:06