JA: Dujardin wint wereldbekerkwalificatie Kür *update*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:42

Janine1990 schreef:
friendly schreef:
En dat is eigenlijk precies wat ik bedoel. Moet misschien even mijn eigen berichten nalezen maar wat jij nu zegt over niet gezien dat dat beoordeeld moet worden als niet getoond is wat ik eigenlijk bedoelde. In de proeven kunnen ze het vaak al niet en er voor/na ook niet. En dat is op dat niveau eigenlijk heel kwalijk vind ik. Ben het dus eigenlijk compleet met je eens.

Dat is natuurlijk de grootste quatsch die in dit topic wordt gebrouwen... _O-
Lekker makkelijk geoordeeld.
Misschien eens kijken hoe jij een braaf paard op dat niveau foutloos door een proef kan loodsen, na zeg een maand of zes training door een pro. :')
De scores zijn hoog, maar nog altijd geen 100%, dus dat betekent dat er nog nooit een perfecte proef is getoond. Het is Grand Prix, het hoogste niveau. Maar dat je op het hoogste niveau presteert, betekent nog altijd niet dat je als ruiter of amazone perfect is. Wat helaas wel wordt gedacht door menig een, waaronder jij, Friendly.

Als het zo'n onzin is wat ik zeg, waarom staan ze in hun proef dan niet echt STIL als ze halthouden en groeten? 2 kansen, en de ene keer gaat het beter dan de andere maar ik zie veel op tv/en met jumping dat ze amper tot niet stil staan, snel groeten en weer weg. Waar komen die hoge punten dan vandaan als ze eigenlijk niet stilgestaan hebben?

Edit: Janine1990: Ik denk overigens niet dat een ruiter perfect is op dat niveau hoor, maar je moet toch wel een paard stil kunnen laten staan om normaal te kunnen groeten? En ik lees net een bericht erna dat je zegt dat onderdelen dan uit elkaar gehaald moet worden maar is halthouden en groeten al niet apart van het binnenkomen en wegrijden? Begrijp me ook niet verkeerd hoor, als ik het verkeerd zie wil ik dat graag weten. Ik leer graag bij, en als ik het verkeerd zie ben ik de beroerste niet om het toe te geven. Ik denk wellicht gewoon dat het anders is dan het hoort.
Laatst bijgewerkt door friendly op 31-01-14 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:44

friendly schreef:
Als het zo'n onzin is wat ik zeg, waarom staan ze in hun proef dan niet echt STIL als ze halthouden en groeten? 2 kansen, en de ene keer gaat het beter dan de andere maar ik zie veel op tv/en met jumping dat ze amper tot niet stil staan, snel groeten en weer weg. Waar komen die hoge punten dan vandaan als ze eigenlijk niet stilgestaan hebben?

Misschien moet je eens gaan tellen hoeveel er echt niet stil staan.
En wáárom haal je het springen er nu ook bij? Dat hoeven ze niet eens stil te staan... :+

friendly

Re: JA: Dujardin wint wereldbekerkwalificatie Kür *update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:49

Oh Janine, ik bedoelde tijdens jumping amsterdam. Niet letterlijk springen :P Sorry, niet duidelijk genoemd. Ik vind het overigens wel een goed idee van je, want de eerste combinatie die in mijn hoofd springt met niet halthouden is Edward Gal met Undercover, maar dat is ook een heet paard. Ik ga er eens beter op letten. Had je mijn edit gezien trouwens? Ben benieuwd naar je visie daarop, dan kan ik er van bijleren ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:00

friendly schreef:
Edit: Janine1990: Ik denk overigens niet dat een ruiter perfect is op dat niveau hoor, maar je moet toch wel een paard stil kunnen laten staan om normaal te kunnen groeten? En ik lees net een bericht erna dat je zegt dat onderdelen dan uit elkaar gehaald moet worden maar is halthouden en groeten al niet apart van het binnenkomen en wegrijden? Begrijp me ook niet verkeerd hoor, als ik het verkeerd zie wil ik dat graag weten. Ik leer graag bij, en als ik het verkeerd zie ben ik de beroerste niet om het toe te geven. Ik denk wellicht gewoon dat het anders is dan het hoort.

Er zijn zó veel factoren van invloed op dat halthouden.
Anky geeft zelf aan altijd keihard te hebben geoefend op het halthouden. Echter ging dat thuis gewoon goed. Een wedstrijdomgeving heeft zelfs voor ruiters en paarden op dat niveau invloed op hun prestaties.
Bij de een gaat het halthouden niet goed, de volgende valt stil in de piaffe, weer een ander verneukt de eners of de tweeërs en noem het zo maar op.

De eerste oefening waar één cijfer op wordt gegeven in de GP proef is als volgend:
Binnenkomen in verzamelde galop.
X halthouden
Voorwaarts verzamelde draf
Hierbij moet in de beoordeling gelet worden op de overgangen, de onbeweeglijkheid (immobility) en de gangen. Verder uiteraard de rest van het scala; aanleuning, rechtgerichtheid, takt etc.

Hier moet één cijfer voor worden gegeven. Een jury is ook maar een mens en kan niet in de korte tijd verschillende cijfers in het hoofd optellen en delen voor het juiste cijfer en ook nog op de volgende oefening letten.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:01

Ah oke, ik dacht altijd dat de 3 dingen apart beoordeeld werden.. Dus binnenkomst, daarna halt en groeten, dan wegrijden. Maar dat zit dus samen. Dan snap ik de hogere punten wel weer beter. Je kan geen 1 oid geven als de binnenkomst en wegrijden wel goed (genoeg) gaat. Bedankt!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:03

friendly schreef:
Oh Janine, ik bedoelde tijdens jumping amsterdam. Niet letterlijk springen :P Sorry, niet duidelijk genoemd. Ik vind het overigens wel een goed idee van je, want de eerste combinatie die in mijn hoofd springt met niet halthouden is Edward Gal met Undercover, maar dat is ook een heet paard. Ik ga er eens beter op letten. Had je mijn edit gezien trouwens? Ben benieuwd naar je visie daarop, dan kan ik er van bijleren ;)

Ik weet niet of je de GP en een aantal andere (niet kür op muziek) rubrieken hebt bekeken. Bij de kür zijn de meeste mensen aan de muziek gebonden.
Je bent niet verplicht om je muziek bij het binnenkomen al te starten, dit hoeft pas na het groeten. Maar nagenoeg iedereen begint de muziek voor het binnenkomen van de ring. Hierdoor kan het zijn dat ze achter de muziek aan komen, ook al is het maar een fractie. Je wilt wel met je muziek mee kunnen komen door de rest van de proef heen. Je proef al beginnen met achterstand ten opzichte van de muziek betekent dat je geen enkele oefening goed kan afmaken zoals jij het in je hoofd hebt. Aan het einde van de proef wil je natuurlijk ook groeten gelijk met een bepaald moment in de muziek, of gelijk met de muziek eindigen.
Bij een gewone GP of GP special heb je dat al veel minder en zal je zien dat de meeste combinaties veel rustiger zijn met het groeten.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:07

Toen ik bij jumping amsterdam was heb ik de grand prix gezien. De kur heb ik een paar filmpjes van gezien.

Edit: Even gekeken naar het programma van de donderdag. Ook de U25 cup heb ik gezien. Bij de grand prix stond dit:
Zegwaard Rioolontstopping Prijs nationaal dressuur Prix St Georges kwalificatie voor Intermediaire I kür op muziek

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:13

friendly schreef:
Ah oke, ik dacht altijd dat de 3 dingen apart beoordeeld werden.. Dus binnenkomst, daarna halt en groeten, dan wegrijden. Maar dat zit dus samen. Dan snap ik de hogere punten wel weer beter. Je kan geen 1 oid geven als de binnenkomst en wegrijden wel goed (genoeg) gaat. Bedankt!

Aan de ene kant kan ik dat ook begrijpen. Maar zoals ik al zei, een jury is ook maar een mens. Die kan geen drie cijfers geven binnen die tijd, ze delen om tot het juiste cijfer te komen. Ik denk weer even terug aan Londen. Anky kreeg een 5,5. Hoe realistisch is dat dan? Hoe zijn de zeven jury's tot dat besluit gekomen? Want er zullen mensen zijn geweest die hoger dan een 6 hebben gegeven en mensen die lager dan een 4 hebben gegeven. En dus misschien in het nadeel van de ruiter een cijfer hebben gegeven dat wanneer het cijfer uit elkaar trekt hoger was uitgevallen. Of in andere gevallen zelfs lager.

Maar aan de andere kant is er aan de oefening die beoordeeld wordt, het binnenkomen, halthouden en voorwaarts niet volledig voldaan. Als je streng bent kan je zeggen: Oefening is niet getoond, dus een 0. Terwijl het bij het uit elkaar trekken van het cijfer misschien wel een 6,7 kon staan, omdat de rest van de oefeningen perfect was.

Maar ik weet ook dat Nederlandse subtop jury's zeggen: "Ach, als iets verkeerd gaat, is het ook wel duidelijk als ik een 5 laat noteren." Tsjah, krijgen we dan nog realistische scores?
En wat als er een 5 wordt genoteerd vanwege het halthouden, terwijl de rest voor een 10 werd gereden... Dan kom je ook op een niet-eenduidig cijfer.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:16

Nu ben ik er ook niet helemaal in thuis hoor hoe juryleden cijfers noteren op dat niveau. In de basisdressuur heb ik wel eens geschreven en keek de jury alleen en zei de cijfers + evt commentaar. Hoe doen juryleden op grand prix niveau en hoger dit dan? Hebben die geen schrijver zodat zij alleen maar kijken? Want dan zou het toch wel in 3 delen gedaan kunnen worden? Een 5,5 is in dat geval van Anky misschien weer te verklaren omdat er maar 1 deel van de oefening niet goed ging. Het is geen 9 oid waard en ook geen 1, dan gaan ze wellicht in het midden zitten?

Edit: Ik zie namelijk als ik naar die wedstrijden kijk vaak tafels staan met drie mensen er achter. Laptop er op, want het is nu digitaal natuurlijk maar wat doet elk persoon van die drie dan?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:22

friendly schreef:
Nu ben ik er ook niet helemaal in thuis hoor hoe juryleden cijfers noteren op dat niveau. In de basisdressuur heb ik wel eens geschreven en keek de jury alleen en zei de cijfers + evt commentaar. Hoe doen juryleden op grand prix niveau en hoger dit dan? Hebben die geen schrijver zodat zij alleen maar kijken? Want dan zou het toch wel in 3 delen gedaan kunnen worden? Een 5,5 is in dat geval van Anky misschien weer te verklaren omdat er maar 1 deel van de oefening niet goed ging. Het is geen 9 oid waard en ook geen 1, dan gaan ze wellicht in het midden zitten?

Die hebben ook gewoon een schrijver hoor :) In sommige gevallen zelfs twee, wanneer de scores meteen digitaal ingevoerd worden.
Er wordt ook wel het een en ander bij genoteerd. Maar je moet je wel bedenken dat ze wanneer ze het cijfer voor zichzelf eerst uit elkaar trekken moeten beoordelen wat voor cijfer het binnenkomen krijgt, het halthouden en het voorwaarts tot C! Want daar eindigt het cijfer pas. Het dan moeten optellen en delen. Terwijl ze ook alweer moeten beoordelen hoe er bij C naar links wordt gewend en van hand wordt veranderd en een uitgestrekte draf getoond wordt. Dan ga je als jury achter de cijfers aan lopen en krijg je ook een vertekend beeld van de uitslag. Want als je niet hebt gezien hoe een oefening ging, moet je een zes geven. In ieder geval in de basissport. Nu kan je je dat wel veroorloven in de basissport, maar op dat niveau zit je met vijf tot zeven jury's, terwijl de jurering al enorm onder vuur ligt.
Dan is in mijn ogen de kortste klap dat je de cijfers uit elkaar trekt, zodat de jury elk onderdeel apart kan becijferen.

En ik weet niet op welk niveau jij hebt geschreven, maar hoe hoger het niveau, hoe meer zaken er mee moeten worden genomen in de beoordeling.
Een algemeen beeld is voor iedereen wel te beoordelen, maar een oefening zelf valt soms nog niet mee. Dat is zelfs in de B (of misschien juist in de B) wel een issue. Want ja, wat geef je voor die volte van 20 meter?

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:26

Wat er nu met Charlotte Dujardin en Valegro gebeurt heette een jaar of 8 geleden het "Anky-effect". De beste combinatie wordt overgewaardeerd. Ik denk alleen dat het ons Nederlanders minder opviel toen het Anky-effect betrekking had op Anky en later Edward. Geef Edward en Undercover nog een jaar, misschien twee...komt wel goed schatje :(:)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:33

Lon schreef:
Wat er nu met Charlotte Dujardin en Valegro gebeurt heette een jaar of 8 geleden het "Anky-effect". De beste combinatie wordt overgewaardeerd. Ik denk alleen dat het ons Nederlanders minder opviel toen het Anky-effect betrekking had op Anky en later Edward.

Is Charlotte zo zeer overgewaardeerd dan?
Of wordt een foutje van Charlotte hoger gewaardeerd, omdat het met een 5 ook wel duidelijk is?

Hoewel ik Charlotte fantastisch vind rijden, en haar een super combinatie vind... Denk ik toch (net als alle andere topcombinaties) dat een naam ook al punten oplevert. Maar niet in de slechtste zin van het woord. Ik zie het als een totaal menselijke eigenschap. "Op de laatste wedstrijden scoorde ze telkens x aantal punten, dan zal het nu ook wel weer zo zijn." En dat daar naar wordt gepunt. Om te grote juryverschillen te voorkomen.
Dat neem ik totaal niemand kwalijk! Ik denk alleen wel dat er daarom weer strenger beoordeeld mag worden. Want kijk eens naar het verschil in kwaliteit van de paarden en toegekende punten de afgelopen 20 jaar... Geloof niet dat dat geheel evenredig is gestegen.

Edit: Undercover is naar mijn idee gewoon een lelijk paard. In die zin dat hij ontzettend lelijk is gebouwd, het hoofd is in verhouding nogal groot. Waardoor het mogelijk ook wat zwaarmoediger aan doet. En juryleden zijn ook maar mensen, die zullen dat onbewust ook meenemen in de beoordeling. Als Undercover een kleiner hoofd had gehad, een snittiger hoofd, denk ik dat het beeld al heel anders aan zal doen. Dus die twee jaar... Nee, ik denk niet dat dat voldoende gaat zijn.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:43

Ja, ik denk dat ze overgewaardeerd wordt, op de manier die jij zo goed opschrijft. Mijn indruk is ook dat op basis van verwachting hoger gepunt wordt.

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:51

nou undercover vind ik echt niet lelijk hoor maar ik vind het mooi om te zien hoe hij zo n paard door de baan stuurt, en dan bedoel ik zeker de hulpen die je niet ziet, en paard gewoon alles makkelijk doet,

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:55

Heb hier wel al goed gelachen in dit topic. Valegro valse knik :=
Valse knik houd in dat het paard zijn rug verkeerd gebruikt en zijn achterhand niet ondertreedt ook al lijkt het zo door zijn hoofd hals houding. Kan er nog meer onzin geschreven worden over een paard met zo veel kwaliteiten ?
Dat Valegro zijn hoofd halshouding niet altijd volledig perfect is wel zo, maar bij welk paard is dat wel het geval ? Om hier een heel punt van te maken vind ik wel muggenziften + dat het niet op alle foto's zo is en dus meer een momentopname.

Andere momentopname
Afbeelding

Nou hopelijk rijdt ze hem niet helemaal om zeep met haar slof :D

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:02

Janine1990 schreef:
friendly schreef:

Die hebben ook gewoon een schrijver hoor :) In sommige gevallen zelfs twee, wanneer de scores meteen digitaal ingevoerd worden.
Er wordt ook wel het een en ander bij genoteerd. Maar je moet je wel bedenken dat ze wanneer ze het cijfer voor zichzelf eerst uit elkaar trekken moeten beoordelen wat voor cijfer het binnenkomen krijgt, het halthouden en het voorwaarts tot C! Want daar eindigt het cijfer pas. Het dan moeten optellen en delen. Terwijl ze ook alweer moeten beoordelen hoe er bij C naar links wordt gewend en van hand wordt veranderd en een uitgestrekte draf getoond wordt. Dan ga je als jury achter de cijfers aan lopen en krijg je ook een vertekend beeld van de uitslag. Want als je niet hebt gezien hoe een oefening ging, moet je een zes geven. In ieder geval in de basissport. Nu kan je je dat wel veroorloven in de basissport, maar op dat niveau zit je met vijf tot zeven jury's, terwijl de jurering al enorm onder vuur ligt.
Dan is in mijn ogen de kortste klap dat je de cijfers uit elkaar trekt, zodat de jury elk onderdeel apart kan becijferen.

En ik weet niet op welk niveau jij hebt geschreven, maar hoe hoger het niveau, hoe meer zaken er mee moeten worden genomen in de beoordeling.
Een algemeen beeld is voor iedereen wel te beoordelen, maar een oefening zelf valt soms nog niet mee. Dat is zelfs in de B (of misschien juist in de B) wel een issue. Want ja, wat geef je voor die volte van 20 meter?

Ik bedoelde meer... Ruiter komt binnen over de AC-lijn, ruiter houdt halt en daar het cijfer voor binnenkomen geven, ruiter rijdt weg, daar punt voor halt en groet geven, voorbij C cijfer voor wegrijden. Zoiets. Maar ik snap ook dat als het snel op elkaar volgt dit niet haalbaar is. Dat zal vast ook een reden zijn waarom het bij elkaar gevoegd is.

Ik heb geschreven tot en met M. Maar ik schreef braaf op wat de jury zei haha. Soms denk ik wel: dat kan een 7 zijn oid en soms klopt het ook met de jury. Hangt ook af van impuls en stelling.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:17

friendly schreef:
Ik bedoelde meer... Ruiter komt binnen over de AC-lijn, ruiter houdt halt en daar het cijfer voor binnenkomen geven, ruiter rijdt weg, daar punt voor halt en groet geven, voorbij C cijfer voor wegrijden. Zoiets. Maar ik snap ook dat als het snel op elkaar volgt dit niet haalbaar is. Dat zal vast ook een reden zijn waarom het bij elkaar gevoegd is.

Ik heb geschreven tot en met M. Maar ik schreef braaf op wat de jury zei haha. Soms denk ik wel: dat kan een 7 zijn oid en soms klopt het ook met de jury. Hangt ook af van impuls en stelling.

Het wegrijden is juist waar het cijfer vanaf hangt hoor...
Het cijfer wordt wel gegeven nadat het onderdeel is uitgevoerd.

Het uit elkaar trekken kan juist wel in mijn ogen, omdat je dan niet hoeft te hoofdrekenen. Sterker nog, als je per onderdeel kijkt ben je minder tijd kwijt over het nadenken over een cijfer omdat je geen plussen en minnen tegen elkaar hoeft af te wegen.

Tsjah, schrijven bij een jury... Ik vind het altijd een heel leerzaam iets. Maar ik denk wel dat je een juist referentiekader moet hebben. Voor iemand die zelf geen wedstrijden rijdt of nauw betrokken is bij een wedstrijdruiter is het heel iets anders dan voor iemand die wel zelf wedstrijden rijdt en/of nauw betrokken is bij een wedstrijdruiter. Waarbij het laatste in mijn ogen het juiste referentiekader is.
En ja, dan ga je inderdaad snel inzien wat voor cijfer bij welke uitvoering hoort.

Overigens denk ik sowieso dat mensen voor ze op wedstrijden gaan eens mee moeten gaan met andere wedstrijdruiters (routine ruiters) en vooral een aantal keer moeten hebben geschreven. Zal vast niet verkeerd zijn voor de kwaliteit in de sport.

Maar eigenlijk is dit geheel offtopic.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:25

Ik heb overigens zelf ook wedstrijden gereden op L2 niveau dus enig wedstrijdervaring heb ik wel :P En ben het eigenlijk ook wel met je eens hoor. Als je een aantal keer geschreven hebt heb je toch iets meer inzicht waarom jury's tot een bepaald cijfer komen. Je kijkt ook geregeld op als schrijver en dan zie je wat de combinatie doet en welk cijfer de jury er aan hangt. Is zeker leerzaam voor je eigen wedstrijden. Maar inderdaad, eigenlijk is dit off topic :P Maar over de rest van je bericht ben ik het ook wel eens ;)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:21

Het halt houden op het niveau van Charlotte, Edward etc. kan je niet vergelijken met een B, L en ga zo maar door niveau. Eerst genoemde paarden staan veel meer onder druk, zijn veel meer gespannen en er hangt veel meer van af! Het zijn net gespannen veren, die bij het minste of geringste afgaan. De vergelijking met de basissport kan je hier in mijn ogen dus niet maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:00

Halthouden is een ontspanningsoefening. Dus dat moet op dit nivo gewoon voor elkaar zijn. Zo ook de stap. Dat is ook een ontspanningsoefening. Wanneer je ontspanning niet voor elkaar hebt hoor je zeker niet thuis op dit nivo.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:02

Anoniem schreef:
Halthouden is een ontspanningsoefening. Dus dat moet op dit nivo gewoon voor elkaar zijn. Zo ook de stap. Dat is ook een ontspanningsoefening. Wanneer je ontspanning niet voor elkaar hebt hoor je zeker niet thuis op dit nivo.

Wat vond jij van de stap van Bonfire?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:23

Anoniem schreef:

Bullshit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:32

Vertel eens wat de stap en halthouden dan wel zijn.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 18:15

Euhhhhhhh, ligt dat nu aan mij of moet een dressuurproef niet meer in het geheel in "ontspanning" gereden worden??? Mij is nl altijd geleerd dat je alleen vanuit ontspanning juist kunt verzamelen en die verzameling lijkt me dus wel noodzakelijk op dit niveau...
@Gast5428: als halthouden en stap ontspanningsoefeningen zijn wat zijn de andere onderdelen dan?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 18:17

Complete chaossss *\%/* (geintje..)