KNHS pal achter het behoud van de buitenrit in de natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:33

ninz schreef:
De kosten van het controleren/naleven van zo'n pas zal waarschijnlijk al meer kosten dan het hele van de paden onderhoud bijelkaar...

Als je dat combineert met de administratie van het ruiterbewijs en het lidmaatschap van de KNHS zou dat toch te doen moeten zijn.

Ik heb eens gehoord dat fiets en wandelpaden in het bos ook behoorlijk gesubsidieerd zijn, maar wat eigenlijk niet voor de natuurorganisaties.....

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:43

Wat een onzin zeg. Als ik dan even op vakantie zou willen gaan naar nederland met m'n paard bij een vriendin kan ik niet buitenrijden omdat ik geen pas heb? no way :+ Gelukkig doet België daar niet aan mee :Y)

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:30

Margee schreef:
ninz schreef:
De kosten van het controleren/naleven van zo'n pas zal waarschijnlijk al meer kosten dan het hele van de paden onderhoud bijelkaar...

Als je dat combineert met de administratie van het ruiterbewijs en het lidmaatschap van de KNHS zou dat toch te doen moeten zijn.

...

Nee dus,.... Ik ben niet lid van de knhs en heb nog nooit een ruiterbewijs gehad.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:43

pjotrg schreef:
Ook is an het ruiterbewijs een WA verzekering gekoppeld die er voor zorgt dat als onverhoopt ruiter en of paard schade aanrichten, de ruiter verzekerd is om de schadeloosstelling te regelen. Niet idioot want niet iedereen is WA verzekerd en niet alleen WA verzekeringen dekken schade door paarden.

Ik vermoed dat een groot deel van het tweejaarlijkse bedag dat de ruiterbewijs houder moet betalen opdaat aan die verzekering.

Deze verzekering is een tussenverzekering, die de derde partij snel de schade vergoed. Vervolgens wordt deze schade op je eigen WA verzekering verhaald. Je bent verplicht om een WA verzekering te hebben.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: KNHS pal achter het behoud van de buitenrit in de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:05

Nee. Niemand is verplicht om een WA verzekering te hebben. Het is stom als je 'm niet hebt want het is niet echt duur. Het ruiterbewijs dekt dus degenen die niet WA verzekerd zijn en ook schade veroozaakt door je paard ie evenuteel niet door je WA verzekering gedekt wordt (als je wèl een WA verzekering hebt).

SVP niet de verplichte WA verzekering die je voor je auto, bromfes of motor hebt verwarren met de vrijwillige persoonlijk WA verzekering

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:34

Maar als je zelf een WA verzekering heb en die weten van je paard af en hebben gezegt dat dit niks uitmaakt voor het wel of niet uitkeren (dat ligt aan welke verzekering je heb). Dan heb je die verzekering die je krijgt met het ruiterbewijs niet nodig en is dus overbodig.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:38

xTitanic schreef:
Wat een onzin zeg. Als ik dan even op vakantie zou willen gaan naar nederland met m'n paard bij een vriendin kan ik niet buitenrijden omdat ik geen pas heb? no way :+ Gelukkig doet België daar niet aan mee :Y)

Ik ga het voor de gein nog één keer zeggen, want blijkbaar leest toch de helft van de mensen het topic niet voor ze een antwoord neerknallen.

Waar halen jullie vandaan dat er geen dagpassen komen bijvoorbeeld? Is heel normaal voor de gebieden waar al iets dergelijks is...

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:49

Niet bij Natuurmonumenten - Veluwezoom. Hier zijn alleen jaarvergunningen van 15 euro te koop.
We gaan afwachten of en wat er dan gaat gebeuren.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:48

miss_lizje schreef:
Maar als je zelf een WA verzekering heb en die weten van je paard af en hebben gezegt dat dit niks uitmaakt voor het wel of niet uitkeren (dat ligt aan welke verzekering je heb). Dan heb je die verzekering die je krijgt met het ruiterbewijs niet nodig en is dus overbodig.

Dat klopt. Helaas let niet iedereen daar even goed op.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 09:55

Ik vind het ergens onzin. dan vind ik namelijk dat wandelaars, fietsers etc ook iets moeten betalen om een voet in een nederlands bos te zetten.
Ik snap dat het gedaan moet worden maar in duitsland betaal je dr voor en daar word het niet altijd goed onderhouden. Buiten dat zit ik aan t grensgebied en moet ik het hebben van andermans paarden. Hier zijn heeeel veel ruiters die altijd in het duitse gebied rijden maar geen pasje kopen. Van mij word dan verwacht dit ook te doen.

De controle gaat opzich makkelijk. (Je moet btw per paard een pas hebben, dus heb je 3 paarden en ga je wel eens met 2 of 3 tegenlijkertijd dan kun je het dus 3x gaan betalen) Altans zo is het in duitsland wel, een manege weet dus ook wat hij kwijt is.
Het is gewoon zo dat ALS jij een boswachter tegen komt, hij je mag bekeuren voor t rijden zonder pasje (in duitsland zijn dit gele nummerbodjes die je aan zadel of hoofdstel hangt)

Weet niet precies hoe t zit maar meen dat in duitsland geen dagpassen zijn. Wellicht ook wel maar dan weet ik daar nog niks van.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 10:07

Hier kan je aan de kust dagkaarten en jaarkaarten kopen. Niet alleen voor ruiters, ook wandelaars en fietsers moeten kaartje kopen.

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:44

Wij moeten een duinkaart kopen ( 40 euro per jaar ) dus wij betalen al voor het buitenrijden in de AWD.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:50

Vraag me af of je er dan zelf een moet hebben of 1 per paard..
Met een van de 2 kom ik namelijk niet meer op ruiterpaden. Te lang stappen.. Misschien dat dit van de zomer weer een keer haalbaar is.
De ander flipt m momenteel buiten maar gaan we mee aan de slag..

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:59

Bij ons zijn de kaarten persoonsgebonden. Dus maakt niet uit met welk paard je rijdt. Maar mijn verzorgster mag bv niet met mijn kaart de duinen in. Moet er echt zelf 1hebben. Overigens kan je de duinkaart alleen kopen als je een ruiterbewijs bezit

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:06

Ik heb een fnrs paspoort van vroeger xD.
Geld dat ook als ruiterbewijs?

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:10

Hier is de kaart per persoon en niet per paard. Hoef geen ruiterbewijs te hebben voor jaarkaart.
Zou dat ook lichtelijk belachelijk vinden, rijd al 15 jaar buiten....

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:16

Ik 12..
Maar rijd geen wedstrijden, dus mn fnrs paspoortje ligt te verstoffen in de kast..
Ben echt totaal niet thuis in de wereld van ruiterpaspoorten en weet ik het wat allemaal..
Dit zou wel komen zodra ik ooit een keer ga starten. Heb tot nu toe ook nooit iets van een bewijs nodig gehad, en rijd al jaren buiten, waarvan denk ik al 6 jaar dat ik alleen, zelfstandig naar buiten ga.. :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:28

Wat een onzin, sowieso dat de KNHS zich opwerpt als belangenbehartiger van de recreatieruiters trouwens, want dat zijn ze helemaal niet.
Ruiterpaden zijn er hier in de omgeving helemaal niet, ik rijd altijd op de openbare weg. En toegang tot natuurgebieden? Daar mag je als ruiter hier in de omgeving helemaal niet komen, behalve in sommige gebieden op de openbare weg.
En wat mij betreft: als ruiters moeten betalen, dan de wandelaars en fietsers eerst. Want in tegenstelling tot ruiters, hebben die wel speciale paden waarvoor kosten gemaakt worden....

Maar de KNHS ruikt in mijn ogen gewoon geld, want dan moeten al die recreatieruiters natuurlijk eerst lid worden van de KNHS, een zinloos ruiterbewijs halen en dan nog toegang kopen voor de gebieden.
Als SSB, natuurmonumenten etc slim zijn, dan voeren ze gewoon een algemene toegangspas in voor de gebieden, voor zowel wandelaars, fietsers, mountainbikers en ruiter, die je verplicht bent te hebben om gebruik te maken van het gebied. En dan zonder de KNHS of ruiterbewijs.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:29

Mizsz_Kitty schreef:
Hier is de kaart per persoon en niet per paard. Hoef geen ruiterbewijs te hebben voor jaarkaart.
Zou dat ook lichtelijk belachelijk vinden, rijd al 15 jaar buiten....

Ik rijd al 24 jaar buiten inmiddels...

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:34

Wendy schreef:
Wat een onzin, sowieso dat de KNHS zich opwerpt als belangenbehartiger van de recreatieruiters trouwens, want dat zijn ze helemaal niet.

Weet niet of ze helemaal geen belangen behartigen, ze hebben wel regioconsulenten en een aparte tak voor de recreatieruiters. Denk dat het voor het gemak van SBB is om zo'n grote organisatie als gesprekspartner te hebben.
Citaat:
Maar de KNHS ruikt in mijn ogen gewoon geld, want dan moeten al die recreatieruiters natuurlijk eerst lid worden van de KNHS, een zinloos ruiterbewijs halen en dan nog toegang kopen voor de gebieden.

Volgens mij heeft de KNHS niets met het ruiterbewijs van doen, heb ik me ook over verbaasd.
Citaat:
Als SSB, natuurmonumenten etc slim zijn, dan voeren ze gewoon een algemene toegangspas in voor de gebieden, voor zowel wandelaars, fietsers, mountainbikers en ruiter, die je verplicht bent te hebben om gebruik te maken van het gebied. En dan zonder de KNHS of ruiterbewijs.

Maargoed, dat laatste zou de meest eerlijke optie zijn: direct contact met SBB. Betekent voor hen wel extra administratieve rompslomp, maar bespaart veel ruiters een KNHS-lidmaatschap.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:52

wittepit schreef:
Wendy schreef:

Weet niet of ze helemaal geen belangen behartigen, ze hebben wel regioconsulenten en een aparte tak voor de recreatieruiters. Denk dat het voor het gemak van SBB is om zo'n grote organisatie als gesprekspartner te hebben.

En wat doen die regioconsulenten voor mij als recreatieruiter? Niks, nakkes, nada. Die grote organisatie is een organisatie voor wedstrijdruiters (en dan ook nog slechts de meerderheid daarvan, immers westernruiters zijn geen lid, en menners en endurance ruiters klagen al jaren dat hun belangen door de KNHS slecht behartigd worden).
Natuurlijk willen ze graag dat ik lid word, maar ik word geen lid van een organisatie die er niets tegenover stelt.
Er is wel een organisatie voor recreatieruiters, de NVVR.... dat is een club die wel mijn belangen als recreatieruiter vertegenwoordigt :j
Citaat:
Citaat:

Volgens mij heeft de KNHS niets met het ruiterbewijs van doen, heb ik me ook over verbaasd.

Volgens mij wel hoor, https://www.knhs.nl/kenniscentrum/ruite ... ersbewijs/
Citaat:
Citaat:

Maargoed, dat laatste zou de meest eerlijke optie zijn: direct contact met SBB. Betekent voor hen wel extra administratieve rompslomp, maar bespaart veel ruiters een KNHS-lidmaatschap.

Dat contact komt er toch, met of zonder KNHS.... dus ik snap niet helemaal wat de KNHS op dat gebied kan toevoegen (behalve bureaucratie en rompslomp).

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:17

De SRR heeft zich inderdaat verbonden aan de KNHS.

Misschien wel interessant om een het jaarverslag en de plannen voor komend jaar erbij te pakken van de KNHS.

Een greep uit het jaarverslag KNHS 2012 schreef:
Recreatiesport
Over de landelijke en regionale belangenbehartiging valt veel te
melden. Nieuwe routes en routestructuren werden aangelegd. We
noemen:
· Landelijk: onze inspanningen om ecoducten (wildviaducten over
wegen en spoorlijnen) ook geopend te krijgen voor
recreatiesporters te paard.
· Groningen: vier nieuwe gedigitaliseerde routes.
· Drenthe: samenwerkingsproject heeft input gevraagd over Enjoy
the Ride, een ruiter- en menroutesysteem en een hippisch
belevenispad.
· Overijssel: plan opgesteld om in het Kuinderbos in de
Noordoostpolder een knooppuntenroute met gedigitaliseerde
routes in combinatie met natuurlijke hindernissen aan te leggen.
In Twente gestart met de aanleg van een routenetwerk van 200
km lengte.
· Gelderland: de derde fase uitvoering Paardentoerisme Achterhoek
is gestart. Plan om van Park Lingezeegen te Arnhem een
sportpark voor fietsers, wandelaars en paardensporters te
maken. Het Apeldoorns kanaal en omgeving worden heringericht
voor natuur en recreatie; de paardensport mag zijn wensen
aangeven.
· Flevoland: het KNHS-initiatief om in het toekomstige
Oostvaarderswold routes aan te leggen. Vooruitlopend daarop wil
Staatsbosbeheer al routes aanleggen tussen het Horsterwold en
de bossen bij Lelystad en Almere.
· Utrecht: opening van de route Utrechtse Heuvelrug.
Haalbaarheidsonderzoek in het Kromme Rijn-gebied.
........etc.

En een interresant zinnetje uit het jaarplan KNHS 2014 schreef:
4.2.2.4 Actieplan Buitensport
De belangenbehartiging richt zich op:
 landelijke afspraken met terreinbeheerders over toegang tot gebieden;

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:28

Dat er bezuinigd moet worden, en dat er mensen moeten betalen voor het onderhoud snap ik.. Maar ik ga niet betalen voor ruiterpaden die er niet zijn, ook niet als ze deze in de toekomst willen maken, ik ben immers niet van plan 3 jaar voor niks te betalen. Zodra de paden er worden geplaatst denk ik daar wel anders over.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:41

Hoe bedoel je 'paden die er niet zijn'? Er liggen toch echt best een aantal ruiterroutes verspreid door Nederland...

Of bedoel je dat er in jouw buurt geen ruiterpaden zijn en dat je het daarom zinloos vindt?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:50

In 'onze' buurt (Mag ik wel zeggen toch Balou_k?) kom je geen ruiterpad tegen inderdaad. Uit ervaring weet ik dat er af en toe verdwaalde bordjes staan, maar bij navraag aan staats bos beheer blijkt dat deze al niet meer in gebruik zijn, dus ik zou er ook zeker niet voor betalen.