Jeugdinrichting voor jongen die pony ombracht na aanranding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:57

Knip! :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-01-14 19:00, in het totaal 2 keer bewerkt

ZoeyDercks

Re: Jeugdinrichting voor jongen die pony ombracht na aanranding

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:59

Meteen gedaan, excuses, ik werd een beetje meegesleept. ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:00

Top :) heb mijn bericht ook gelijk aangepast!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:02

Vind xSlvna haar reactie nogal kort door de bocht. Maar ik ben het niet helemaal oneens met haar.
Mensen zullen het me niet in dank afnemen maar ik heb geen medeleven met de dader. Van mij mag die z'n leven lang onder begeleiding. Hij is ziek dat zal vast maar hij is vooral een gevaar voor dieren blijkbaar.
Verder het bericht van de moeder. Ik begrijp haar punt natuurlijk sta je achter je kind maar nee respect voor haar zoon kan ik niet opbrengen. Walgelijk gewoon wat hij heeft gedaan ziek of niet.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:31

Tigra, waarschijnlijk vind zijn moeder het ook walgelijk wat hij heeft gedaan, maar dat neemt niet weg dat haar zoon een hele nare moeilijk te genezen ziekte heeft die iedereen kan overkomen......

Heb zelf kinderen in de puberleeftijd waarvan ik denk :? :? en toch houd je van ze en zo is dat ook met Suzanne, moederliefde gaat niet over :o

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:14

Dat is toch wat ik zeg dat ik begrijp dat ze achter hem staat?
Maar ik vind haar bericht ook heel dubbel. Natuurlijk is het vreselijk dat haar zoon ziek is. Maar het veel erger wat die gedaan heeft. En ik begrijp dat je als moeder heel anders bekijkt. Maar ergens vind ik ook weer een beetje een bericht om medelijden op te weken richting haar zoon. Wat die nu allemaal door moet maken. En dat staat me toch wat tegen. Ondanks dat ik haar kant ook best wel begrijp. Als moeder doe je alles voor je kind.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:32

Okay, dan zitten we wat dat betreft op een lijn :D Bij mij kwam het bericht van Suzanne niet over als een poging om medelijden op te wekken, maar meer als een verduidelijking over hoe en wat :j

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 00:02

Tigra_ schreef:
Vind xSlvna haar reactie nogal kort door de bocht. Maar ik ben het niet helemaal oneens met haar.
Mensen zullen het me niet in dank afnemen maar ik heb geen medeleven met de dader. Van mij mag die z'n leven lang onder begeleiding. Hij is ziek dat zal vast maar hij is vooral een gevaar voor dieren blijkbaar.
Verder het bericht van de moeder. Ik begrijp haar punt natuurlijk sta je achter je kind maar nee respect voor haar zoon kan ik niet opbrengen. Walgelijk gewoon wat hij heeft gedaan ziek of niet.

Ik begrijp ook wel dat ze achter haar zoon staat, maar van mijn moeder moet ik de eerste weken geen begrip verlangen na zo een actie. Ik gun die jongen ook zeker geen rot leven, maar hou hem ajb tussen gesloten deuren.
Net als kanker is het ook een ziekte met een kans dat het nooit zal verdwijnen.

Suzanne765

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 01:35

Tigra_ schreef:
Dat is toch wat ik zeg dat ik begrijp dat ze achter hem staat?
Maar ik vind haar bericht ook heel dubbel. Natuurlijk is het vreselijk dat haar zoon ziek is. Maar het veel erger wat die gedaan heeft. En ik begrijp dat je als moeder heel anders bekijkt. Maar ergens vind ik ook weer een beetje een bericht om medelijden op te weken richting haar zoon. Wat die nu allemaal door moet maken. En dat staat me toch wat tegen. Ondanks dat ik haar kant ook best wel begrijp. Als moeder doe je alles voor je kind.

Het is van mij uit niet bedoeld om medelijden op te wekken voor mijn zoon. Het was wel mijn bedoeling om de discussie wat breder te trekken. Zover ik weet is niemand immuun voor een psychiatrische ziekte en is ook niemand ervoor ingeënt. Iedereen zou er dus van dichtbij mee te maken kunnen krijgen... En hoe reageer je dan? Wanneer jouw broer, vader, neef, zoon de dader blijkt te zijn?
En dat is idd het verschil, maar je schreef al dat je dat begrijpt...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 02:30

Maar wanneer noemt men iets een psychiatrische ziekte? Daar zijn criteria voor, maar wat is normaal of niet? Wat is een handeling uit "ziekte" en wanneer is iets een zieke handeling en wanneer is iemand "verziekt"?
Zelfde voor toerekeningsvatbaar of niet. Het is wel gemakkelijk om iets toe te rekenen aan een aandoening.

Ik kan mij niet goed voorstellen dat er bij deze jongen dan niet al eerder vraagtekens gezet zijn.
Een persoon die tot dit soort zieke handelingen overgaat, moet toch haast wel al eens zijn opgevallen vanwege afwijkende gedragingen of reacties? Of opgevallen ergens in de afgelopen 17 jaar vanwege zijn thuissituatie, omgeving en dergelijke.

En een paard is een groot dier. Dat verkracht je niet zomaar, laat staan het doden. Imo is daar over nagedacht. Hoe benader je zo'n krachtig beest enzovoort. Eng.

Vanuit bovenstaande vragen lijkt het mij heel zwaar voor de moeder, voor de ouders. Vragen of zij gefaald hebben op enig front als opvoeders, oogkleppen op hebben gehad, waarom dit kan hebben gebeuren en of zij dit hadden kunnen voorkomen.
Zwaar. Je verantwoordelijkheidsgevoel is erg groot in dit geval, de omgeving zal je daardoor wellicht ook voor de daad van je kind aankijken.

Vergeet ook zijn zus(je) en evt andere broers/zussen niet.

De onvoorwaardelijke liefde voor je kind geeft je in deze situatie 100 kilo meer ballast.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 03:56

Ik kan meegaan in bovenstaande reactie van Hanna.
Dit zijn de punten die ik mezelf ook af vraag.

Suzanne zou jij willen reageren op het stukje over 'eerdere signalen'?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 07:39

Mag ik je sterk afraden dat niet te doen Suzanne, niet in het openbaar. Want je weet niet wie er meeleest en straks staan je woorden op Geenstijl of een ander naar medium.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 08:37

Die vraag had ik ook al gesteld, was het niet te voorkomen geweest?
Is zijn gedrag van de ene op de andere dag uit de lucht komen vallen?
Ik persoonlijk kan me dat niet voorstellen.
Is er dan geen behandeling geweest? En zo wel, als die behandeling niet heeft gewerkt, waarom nu deze dan wel?
Waarom is er niet eerder ingegrepen en moet er eerst zo iets verschrikkelijks gebeuren voordat men wakker wordt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 08:38

Als die jongen ineens psychotisch is geworden bijvoorbeeld, dan kan dat heel goed van het ene op het andere moment gebeurd zijn ja. Dan heeft niemand zitten slapen, dan is er geen behandeling geweest.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 08:39

Daar ben ik dus benieuwd naar :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 08:48

Ja maar ik weet niet of het fair is om te verwachten dat de moeder hier inhoudelijk op in gaat. Het staat dan namelijk allemaal openbaar op internet.

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 09:20

Ik ga mee met Lieveli. Daarbij denk ik ook niet dat het nodig dat Suzanne zich hiet gaat verdedigen als ouder want zo komt t op mij over. Dat ze als ouder nu ter verantwoording wordt geroepen. Het is zo niet aan Bokt om een oordeel te hebben daarover in mijn optiek.

Er is op internet genoeg informatie te vinden over psychiatrische aandoeningen en hoe deze tot uiting komen. Dit kan op vele manieren. Zoals eerder gezegd is een psychose een mogelijkheid. Daarbij komen veel aandoeningen op dat vlak vaak pas in de puberteit of zelfs later naar voren. Drugsgebruik kan ook een trigger zijn. Het kan dus van alles zijn.
Daarnaast is de hulpverlening hier in Nederland alles behalve snel en adequaat. Voordat er een diagnose is wordt je van het kastje naar de muur gestuurd. Veel wordt afgedaan als puberaal gedrag en weinig mensen willen verantwoording nemen. Overigens is een diagnose ook niet zomaar te stellen, daar gaat een heel proces aan vooraf.
Het zou dus zomaar kunnen zijn dat dit gedrag voor iedereen een enorme verrassing was. Of dat hulpverlening al was ingeschakeld maar onvoldoende adequaat heeft gereageerd. Of er wel mee bezig was maar er niets concreets was om deze jongen uit de maatschappij te halen.

Het is zo makkelijk om een oordeel te vormen. Ik denk alleen dat je pas enigzins gerechtigd bent om dat te doen als je weet waar je het over hebt. Verdiep je dan dus in de materie alvorens iemand hier te veroordelen. Internet is een enorme bieb met eindeloze informatie. Doe er je voordeel mee!

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 09:27

Ik lees al de hele tijd mee, en ik vind ook dat de moeder zich hier verder niet over hoeft te vertellen. Ik kan wel zeggen dat het gewoon een feit is dat die jongen psychische problemen heeft, anders zou je zoiets gewoon niet doen, dus daar verder op ingaan hoeft ook niet.
vind het heel knap van je suzan dat je je hier in het topic heb gemeld om de discussie uit te breiden.
als het mijn zoon was geweest, had ik teleurgesteld en geschrokken zijn, maar zou zeker nog van hem houden en hopen dat hij geholpen kan worden. En zal hem altijd blijven steunen tot op een zekere hoogte.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:22

Zonder verdere info...kan er een slotje op dit topic.

Aangezien we hier niet bezig zijn met verwijten/beschuldigingen, maar proberen om te begrijpen waarom zoiets is gebeurd.

Natuurlijk hoeft suzanne geen uitleg te geven. Openbaar...kan me goed voorstellen dat veel privé is en dat moet ook zo blijven.
Echter de vraag of er eerdere signalen waren, lijkt me oppervlakkig van aard. Diepgang wordt ook niet in dit topic gevraagd.
En dan nog is iedereen vrij om wel of niet iets te vertellen.
Niet aan een ander de rol om dit voor elkaar te beslissen.

Dit topic is opgezet om op een respectvolle manier met elkaar gedachten te wisselen en de gebeurtenis een plek te kunnen geven.
Althans zo heb ik dat ervaren....

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:52

Anke schreef:
Zonder verdere info...kan er een slotje op dit topic.

Aangezien we hier niet bezig zijn met verwijten/beschuldigingen, maar proberen om te begrijpen waarom zoiets is gebeurd.

Sorry Anke maar dit gaat me te ver! Omdat de moeder van de dader toevallig op dit topic is beland zou nu opeens dit topic niet meer door kunnen lopen als zij niet uitlegt of er al seintjes op voorhand waren ? Dit topic liep al voordat Suzanne ook ging posten en kan dus ook gewoon doorlopen zonder dat Suzanne hier verantwoording naar ons bokkers af gaat leggen.

Het is wel heel erg privé om hier te gaan vertellen wat er op voorhand misschien al gespeeld heeft en ook als dit uitgelegd is zullen we het nog niet begrijpen, om de simpele reden dat wij deze storing niet hebben en dus het spoor bijster zullen raken. Dit is niet te begrijpen, grote kans dat de dader het zelf ook niet begrijpt!!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:54

Ik geloof ook niet dat dit topic is bedoeld om het een plek te geven of de gebeurtenis te begrijpen. Ik ben het volledig met Bassenqua eens. Bovendien vind ik een vraag wbt signalen al behoorlijk de diepte ingaan en ik ben van mening dat een antwoord nieuwe vragen zal oproepen.

Ik denk dat Anke, dat je er gewoon vrede moet hebben dat je er nooit achter zult komen.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:17

Wat heftig zeg.
Het is moeilijk om zonder (harde) vooroordelen hierover te praten, volgens mij zit dat in de mens.

Het is maar van welke kant je het bekijkt.
Leef ik me in in de slachtoffers, de eigenaren van het paard, dan zou ik razend zijn en ik denk ook verschrikkelijke verwensingen naar de jongen toe maken. Er is hun en hun paard een hoop leed en onrecht aangedaan en naar mijn idee komen daardoor (terecht)overweldigende emotie's los.
Leef ik me in in de moeder(en de rest van de familie) van de dader, dan kan ik me voorstellen dat je ook door een hel gaat. Het moet zo verschrikkelijk zijn je kind psychisch ziek te zien en dat hij tot zo'n daad komt. Ik hoop dat ik het nooit mee hoef te maken.
Misschien, nu doe ik een gewaagde uitspraak waar vele het niet mee eens zullen zijn, zou ik in dit geval liever in de schoenen staan van de slachtoffers (de eigenaren van het paard) dan in de schoenen van de moeder van de dader. En dat zeg ik als moeder, want een aantal jaren terug voordat ik moeder was had ik heel anders gereageerd.

Ik heb geen verstand van psychische ziektes/stoornissen. Natuurlijk wel een mening (ik ben ook maar een mens) en als iemand niet te behandelen is of altijd een gevaar blijft vormen voor de samenleving dan hoop ik dat diegene in een (af)beschermde woonomgeving blijft, zodat hij geen gevaar kan opleveren voor de samenleving.
In het geval van de jongen ben ik gelukkig niet degene die daarover moet oordelen, dat doen de mensen die het hele verhaal kennen en alle informatie hebben die nodig is om tot een besluit te komen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:17

Moge duidelijk zijn dat ik in ieder geval niet vraag naar de diepte.
Ik toonde mijn gedachten zonder oordeel te vellen maar wel de situatie schetsend waar ik dacht dat zij (de naasten) mee te maken hebben.

beaukonings

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:19

Wat een viezerik zeg, dat die zijn hele leven opgesloten mag blijven!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:21

Ellecom? Dat ligt hier 5 min, 2 km vandaan.. damn :=