Veel op stal is geen leven voor een paard, zegt professor

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:51

rebecc1994 schreef:
EskeGirl schreef:
Krijgen we die 'een paard is geëvolueerd' weer? Paarden zijn ongeveer 6000 jaar bij de mensen. Een evolutieproces duurt honderdduizenden al dan niet miljoenen jaren. Paarden zijn nog ongeveer hetzelfde
als in het wild, want ze kunnen nog vruchtbare veulens krijgen (dus dezelfde soort).
Neem nou een hond. Een ander diersoort dan de wolf (want ze kunnen dacht ik geen vruchtbare jongen krijgen). Maar nog steeds op elkaar lijkende behoeftes. Maar honden hebben iets andere behoeftes dan wolven.
Paarden en paarden hebben ongeveer dezelfde behoeften. En dat is niet 22 uur in een hok van 3X3 staan. 24/7 is niet altijd haalbaar, maar je kan alsnog je best doen om je paard een groot deel van de dag buiten te hebben. En anders moet je geen paard kopen, punt uit.
Je koopt ook geen hond en zet die behalve het uitlaten in een bench 'want hij maakt dingen kapot' en 'wordt vies'.
En ja, dat is hetzelfde. Maar dat laatste is godzijdank niet geaccepteert in de wereld. Een paard 23/7 opsluiten wel. Snap jij dat nou?

Niet geevolueerd, wel anders gefokt. Heb jij ooit een kwpn'er van 1.80 in het wild zien lopen?
Dan nog zeg ik niet dat je je paard binnen moet houden (die van mij komt er gewoon uit, zei het volgens de meeste hier veeeeeeeeel te kort) maar ze zijn inmiddels zo gefokt dat ze niet meer in staat zijn hun eigen voedsel bij elkaar te scharrelen omdat het hier gewoon voor ze neer wordt gegooid.
Tuurlijk hebben ze beweging nodig, maar in de zomer, als mijn paard wel gewoon 24/7 buitenstaat, staat hij stil of rent hij bijna zijn eigen pezen kapot voor het hek.

Dus of het per paard verschilt: ja. Ik heb dagen gehad dat hij zo verschrikkelijk gestresst was in de wei en dat hij pas in stal rustig werd. Met opbouwen om langer op de wei te staan is dit over gegaan, maar kan me voorstellen dat er paarden zijn bij qie dit niet overgaat.

Is dit serieus nog een argument? Ik heb inderdaad nooit een KWPN'er van 1.80 in het wild zien lopen want die worden meestal niet losgelaten, maar ook een KWPN'er kan in theorie 'gewoon' een verwilderd paard worden.
Mustangs zijn van zichzelf geen wild paardenras, maar stammen af van gewone Spaanse 'getemde' paarden. Die overleven het ook al eeuwen. En ja, dat is al lang geleden maar in die tijd is het paard nauwelijks 'geëvolueerd' en ook helemaal niet zo anders gefokt.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:06

Wat een mooi lijstje Welzijn...echt leuk om die sites te bekijken. Hilverzicht en Mansour ken ik, de rest niet. Ik woon midden in de randstad en het valt inderdaad niet mee om een plekje te vinden met veel buiten staan in een groep, maar ze zijn er wel. Nog steeds niet ideaal, maar wel al iig de hele dat buiten. Ik stond op een stal in Hoogmade, er is een stal in Papenveer en ons eigen stekkie in Woubrugge is ook zo. Dat zijn er al veel meer dan een paar jaar geleden. Maar nog steeds te weinig...en ook bij ons gaan de paarden in de winter 's nachts op stal...het is logistiek en financieel nog niet haalbaar om dat anders te doen. Maar wie weet ooit :) Beginnen met die staatsloterij....dan kunnen we het stuk kopen misschien...hihi. Dan wordt het al veel leuker :) :)

En over het luchtzuigen...klopt wel wat er hierboven gezegd wordt over te weinig ruwvoer en zuigen. Ik ben erg blij dat mijn paard het met een luchtzuigende moeder niet doet. We hebben haar heel onaardig in de eerste maanden een band omgedaan....daarna gingen ze ergens in de rimboe de weide op waar ze weinig kon zuigen. Hij heeft het nooit overgenomen. Toch zit het er wel in bij die van mij....verkeerde stalling en voeding en ik denk dat hij het ook zou gaan doen. maargoed hij is inmiddels 12 en het gaat nog steeds goed gelukkig! Overigens staat de merrie nu in Spanje in een heel natuurlijke groep en zucht na 17 jaar heftig zuigen niet meer....zegt toch wel wat heh. Wel heel erg fijn!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:17

Prachtig onderzoek en een absoluut waar maar iedereen die dertig jaar (tijd van het onderzoek) in de paarden zit kan dit zelf ook bedenken. Daar hoef je geen professor voor te zijn. Misschien dat het tijd wordt voor een open deur smily :):) (bij gebrek aan beter)

Leonyvk

Re: Veel op stal is geen leven voor een paard, zegt professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:22

en daarom mag mijn paardje elke dag lekker naar buiten :)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:44

Als ik dit topic doorspit word ik zo blij van het feit dat het merendeel van de mensen aangeeft het hiermee eens te zijn en er ook echt iets mee te doen! Dit was een aantal jaren geleden nog wel anders. Ik hoop dat ook de mensen met excuses nu een keer het licht zien en voor het welzijn van hun paard kiezen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:53

sal01 schreef:
Voor de mensen die echt oprecht geloven dat hun paard gelukkig is in een stal, ga er gewoon zelf eens inzitten. Voor maar twee uur om te beginnen. En vergeet dan niet dat je paard een stuk groter is. Er is ergens een filmpje van iemand die dat gedaan heeft. En dat viel nog niet mee.

Maar ik zou ook niet graag een dag en een nacht in de regen buiten staan in m'n blootje :+ ..
Niet dat ik vind dat een paard veel op stal hoort - maar de argumentatie om het tegendeel te bewijzen snijdt ook niet altijd hout..

De basisbehoeften van een paard, dat zijn Veiligheid, Vreten, Vriendjes en Beweging.
Kortom: weidegang is niet het enige dat er toe doet.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:57

Het verhaal van 'als je geen weide hebt moet je geen paard kopen' is ook erg kort door de bocht. Een stal waar je paard altijd goed gestaan heeft kan ermee stoppen, of regels veranderen (minder weidegang), of je raakt je werk kwijt en moet goedkoper staan (al dan niet tijdelijk), of je moet je huis verkopen want je gaat scheiden en kan je paard niet meer aan huis zetten, of je huurt een weide van iemand en die persoon zegt de huur op omdat hij het stuk zelf wil gebruiken, etc. Er zijn ontiegelijk veel redenen waarom je op een stal zonder of weinig weidegang belandt. Niemand kan zijn hele leven uitstippelen op voorhand om zekerheid te bieden dat paardlief op elk moment van zijn leven, àltijd evenveel buiten kan staan. 'Dan moet je hem maar verkopen'. Ben ik het niet mee eens in die zin dat een paard continu van hot naar her slepen (want wie zegt dat de koper niet na 2 jaar haar werk verliest en geen weidegang meer kan bieden) ook niet goed is en paarden telkens uit hun vertrouwde omgeving (vertrouwde mensen) wegtrekken evenmin, niet voor de minste verandering in je leven. Daar wordt dan weer erg weinig over nagedacht vind ik. 'Ja maar het maakt hem geen zak uit wie zijn eigenaar is.' Daar wil ik niet eens op ingaan.

Ik moet eerlijk zeggen dat wij toch ook jaren problemen gehad hebben om een goede stalling te vinden voor onze paarden. Wat was hier het grootste probleem? Altijd beloftes dat ze naar buiten gaan en als puntje bij paaltje komt, komt je paard amper tot niet buiten. In onze omgeving zit het zo: of je hebt luxe, binnenbak, nette stallen, etc, of je hebt wei maar geen licht (met wat geluk licht aan je stal), amper een bak die een bak te noemen valt die onberijdbaar is tijdens wintermaanden, super basic dus. Ik heb op welgeteld 1 stal gestaan waar op dat moment nog geen weiland was maar die stal was pas gerenoveerd en ze zou weiland huren in de buurt. Verder zeker 5 of 6 stallen gehad mét weide waar ze of naar buiten zouden komen wat uiteindelijk zelden tot nooit gebeurde (vaak in het begin wel en later alsmaar minder) of waar 's winters actief rijden was uitgesloten.
Nu sta ik super. Paard komt altijd naar buiten, 's winters 's nachts wel binnen maar mijn paard vindt dat zeker niet erg en ik heb een normale bak. Geen binnenbak, gewoon één waar überhaupt licht op staat en die niet continu totaal onberijdbaar is. Momenteel ken ik niets in de buurt waar je gelijkaardige mogelijkheden hebt en hoewel alle basisvoorzieningen er wel zijn is dit geen supersjieke stal oid.

Happysil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:00

Ongeveer 12 jaar geleden stond ik met mijn Tinker op een manege. Waar hij 22 uur per dag op stal stond. Ik kocht hem als wild rodeopaard maar op die stal werd hij zo rustig als dikke .... in een trechter. Hij was gewoon depressief, hij hinnikte als ik er aankwam maar zijn oortje hingen altijd opzij. Omdat ze op deze manege vonden dat mijn tinker niet zo vaak naar buiten hoefde als alle KWPN-ers. Hij was maar hobby-paard en geen sport-paard. Dus ben ik druk op zoek gegaan naar andere stalling.
Ik kreeg de kans om die brave knol 24 uur per dag op een weiland te zetten met soortgenoten.
En dat heb ik geweten, de rodeoknol was back in the house. Hij was weer zo pittig als toen ik hem had gekocht.
Dus voor mij nooit meer een stal. En ik ben inderdaad wel zo'n eigenaar die niet iedere dag gaat.
Hij is er helaas niet meer, maar mijn nieuwe tinker met flinke gebruiksaanwijzing vindt het niet zo heel erg als hij de hele dag met z'n meisjes mag ouwehoeren. Hij vindt het ook supergezellig als ik er ben (snoepjes, wortels en appels) maar als we ons buitenritje hebben gehad en hij ziet z'n meiden weer in de verte, dan volgt er een hele hinnikserenade over en weer. En is hij volgens mij ook wel weer blij dat hij terug is ( hij hinnikt nooit naar mij, als ik er weer ben :o )
Ik ben dus van mening dat je als paardeneigenaar er voor moet zorgen dat je paard sowieso overdag buiten komt met soortgenootjes.
En anders geen paard nemen!!
En wij gooien elk nieuw paard wel zo in de groep, dan is het meteen geregeld. De wei is groot genoeg voor het nieuwe paard om een rustig plekje te zoeken.
En onze paarden staan wel in hun blootje, dag en nacht, ook in de winter. Want ze hebben een heleboel haren op hun velletje waar ze lekker warm meeblijven.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:09

Kendra schreef:
sal01 schreef:
Voor de mensen die echt oprecht geloven dat hun paard gelukkig is in een stal, ga er gewoon zelf eens inzitten. Voor maar twee uur om te beginnen. En vergeet dan niet dat je paard een stuk groter is. Er is ergens een filmpje van iemand die dat gedaan heeft. En dat viel nog niet mee.

Maar ik zou ook niet graag een dag en een nacht in de regen buiten staan in m'n blootje :+ ..
Niet dat ik vind dat een paard veel op stal hoort - maar de argumentatie om het tegendeel te bewijzen snijdt ook niet altijd hout..

De basisbehoeften van een paard, dat zijn Veiligheid, Vreten, Vriendjes en Beweging.
Kortom: weidegang is niet het enige dat er toe doet.

Wij vinden de regen erger dan de paarden... als ze maar uit de wind kunnen staan.

Voor paarden met minder haar zijn er prachtige dekens 'uitgevonden' ;-)

De VVVB voorwaarden die jij noemt zijn voor het grootste deel als 'geregeld' als je ze veel buiten hebt in de groep.

sal01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:22

Ben ik helemaal met je eens hoor, Kendra. Ik vind dat een paard ten alle tijde droog en uit de wind moet kunnen staan. Bij paarden die dag en nacht in een weiland zonder beschutting staan, zie je ook een hoop ellende. En er zijn een hoop nuances. Ik vind het erg lastig dat mensen zich niet verdiepen in het dier dat ze aanschaffen. En dat geldt voor elk dier. En ik meende het serieus. Ga er eens instaan en kijk hoe je voelt. Natuurlijk kun je een mens niet met een paard vergelijken maar soms werkt het wel om bewuster te maken.
Datzelfde geldt voor het voorbeeld van een hond 23 uur per dag in een bench. Als je dat zegt, zie je nog weleens een lampje gaan branden. Ik kom op heel veel stallen en het is niet leuk om paarden, stal na stal, rij na rij te zien staan, in van die grote hallen. Ik word daar heel verdrietig van. Het doet me erg aan de bio industrie denken, en dat zouden we toch niet moeten willen?

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:43

Als ik al die uitvluchten, smoesjes en excuses hoor van paardeneigenaren in de randstad, geen geld, geen tijd geen ruimte genoeg, idd neem dan geen paard. Jullie geven je paard een slechter leven dan onze gevangenen in NL. Paard heeft toch niks strafbaars gedaan dat jullie m opsluiten in een cel met tralies.
Ik ben zelf vanuit Randstad naar Groningen verhuisd en heb nu pas paarden.

Misschien is het een optie om gewoon alle maneges en pensionstallen te sluiten die de paarden geen opties voor buitenlopen kunnen bieden. Geen weiland of grond, sluiten die boel. Jammer voor alle pennies, maar dan neem je maar een fiets, die geeft er niet om om in een hokje te staan.

Ga nu nog even hooi voeren in de paddock van 50x60 hier waar vijf vriendjes te wachten staan

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:52

Ik woon ook in de randstad, toch komt mijn paard elke dag meerdere uren buiten met vriendjes
Betekent wel dat ik iedere dag drie kwartier op de scooter zit, weinig luxe en 'alleen maar' een buitenbak (niks mis mee trouwens) en veel zelf doe.
Mijn vriendje is echter gelukkig en dat is voor mij het belangrijkst!

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:08

MissFreubel schreef:
Als ik al die uitvluchten, smoesjes en excuses hoor van paardeneigenaren in de randstad, geen geld, geen tijd geen ruimte genoeg, idd neem dan geen paard. Jullie geven je paard een slechter leven dan onze gevangenen in NL. Paard heeft toch niks strafbaars gedaan dat jullie m opsluiten in een cel met tralies.

Misschien is het een optie om gewoon alle maneges en pensionstallen te sluiten die de paarden geen opties voor buitenlopen kunnen bieden. Geen weiland of grond, sluiten die boel. Jammer voor alle pennies, maar dan neem je maar een fiets, die geeft er niet om om in een hokje te staan.

Ga nu nog even hooi voeren in de paddock van 50x60 hier waar vijf vriendjes te wachten staan

Dan is het maar te hopen dat je het gooi in hoopjes verspreid door je paddock van 50x60 anders hebben ze nog steeds geen beweging.

Zie er zat die hooi op een grote hoop gooien en zeggen zo mijn paard staat tenminste buiten. Maar imo is dat hetzelfde als je paard in een buitenstal zetten, want lopen doet hij tpch niet.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:19

Die van mij staan 24/7 buiten met open stal.
Ik zelf vind dit verschrikkelijk, geef mij maar een warme stal en een mooie grote binnenbak :+

Maar voor de ponies is het beter, dus waarom zou ik ze ophokken, enkel omdat ik dat praktischer vind?
Dan maar een lelijke dikke vacht. en veel modder..

Het zij zo :)

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:15

xHaithi schreef:
Het verhaal van 'als je geen weide hebt moet je geen paard kopen' is ook erg kort door de bocht. Een stal waar je paard altijd goed gestaan heeft kan ermee stoppen, of regels veranderen (minder weidegang), of je raakt je werk kwijt en moet goedkoper staan (al dan niet tijdelijk), of je moet je huis verkopen want je gaat scheiden en kan je paard niet meer aan huis zetten, of je huurt een weide van iemand en die persoon zegt de huur op omdat hij het stuk zelf wil gebruiken, etc. Er zijn ontiegelijk veel redenen waarom je op een stal zonder of weinig weidegang belandt.

Maar dat is ook zeker niet wat ik bedoel. Natuurlijk kunnen er onvoorziene omstandigheden zijn waardoor je paard (tijdelijk) in een stal kan belanden. Er zijn (te) veel mensen die vantevoren wel weten dat ze een paard geen weidegang kunnen bieden en toch een paard aanschaffen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:12

rebecc1994 schreef:
MissFreubel schreef:

Dan is het maar te hopen dat je het gooi in hoopjes verspreid door je paddock van 50x60 anders hebben ze nog steeds geen beweging.

Zie er zat die hooi op een grote hoop gooien en zeggen zo mijn paard staat tenminste buiten. Maar imo is dat hetzelfde als je paard in een buitenstal zetten, want lopen doet hij tpch niet.

Ik ben het hier niet mee eens en ik vind je opmerking erg negatief overkomen.
Nee ze lopen niet de hele dag, maar ze kachelen toch meer meters weg als dat ze op de box staan, plus dat er zeer geregeld gespeeld, gedold en gerend wordt. Plus en daar gaat het mij voor het grootste deel om, ze hebben sociaal contact ....

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:25

Helaas bestaan er toch echt paarden die door aangeleerd gedrag niet bij anderen kunnen (ze weten amper wat ze met anderen aanmoeten). Gelukkig kunnen zij toch veilig met een draadje ertussen socializen.

De rest van de paarden gaan in groepsverband elke dag veel naar buiten in de paddock. En iedereen die zijn paard slechts 1 uur alleen in de paddock gooit, heeft nog nooit goed naar zijn of haar paard gekeken. Het is een prachtig gezicht om de paarden elke dag dankbaar gebruik te zien maken van een sociaal leven buiten!

Ik heb geen binnenbak.. Maar om dit belangrijke deel van mijn paarden te bewaken ga ik met alle liefde een keer met de trailer naar de bak (en dat kost veel tijd, ook dat heb ik voor ze over hoor).

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:12

YellowGray schreef:
xHaithi schreef:
Het verhaal van 'als je geen weide hebt moet je geen paard kopen' is ook erg kort door de bocht. Een stal waar je paard altijd goed gestaan heeft kan ermee stoppen, of regels veranderen (minder weidegang), of je raakt je werk kwijt en moet goedkoper staan (al dan niet tijdelijk), of je moet je huis verkopen want je gaat scheiden en kan je paard niet meer aan huis zetten, of je huurt een weide van iemand en die persoon zegt de huur op omdat hij het stuk zelf wil gebruiken, etc. Er zijn ontiegelijk veel redenen waarom je op een stal zonder of weinig weidegang belandt.

Maar dat is ook zeker niet wat ik bedoel. Natuurlijk kunnen er onvoorziene omstandigheden zijn waardoor je paard (tijdelijk) in een stal kan belanden. Er zijn (te) veel mensen die vantevoren wel weten dat ze een paard geen weidegang kunnen bieden en toch een paard aanschaffen.

Ik doelde niet specifiek op 1 persoon in het topic maar de algemene stelling. Maar jawel, ik heb hier wel vaker het gevoel dat er meer bedoeld wordt dan 'als je het op voorhand weet moet je geen paard aanschaffen'. Soms is er ook niet gelijk een positief vooruitzicht als je op een weideloze stal komt, dat hangt compleet van de situatie af. De periode waarin ik een stal zocht gaat over heel wat jaren hoor, geen paar maandjes. Maar als ik bokt soms moet geloven had ik in die slechtere periodes mijn paard beter kunnen wegdoen want op dat moment kon ik haar niet geven wat nodig was. Dat kantje staat me dus tegen, dat totaal ongenuanceerde. Je weet eigenlijk niet waarom sommige mensen hun paarden op een bepaalde manier hebben gestald, hoe dat komt en (niet onbelangrijk) hoe het paard er onder is, maar iedereen wordt even hard met de grond gelijk gemaakt. Daar sta ik dus inderdaad niet 100% achter hoewel ik het echt schrijnend vind dat stalhouders zo weinig belang hechten aan weidegang en als ze er dan hebben ze er zo achterlijk zuinig op zijn dat je er amper gebruik van mag maken. In ieder geval, dat is dus wat ik veel ben tegengekomen. (Of hun eigen paarden krijgen voorrang, nog zo'n leuke...) En dat geldt uiteraard ook voor paardeneigenaars die weidegang onbelangrijk vinden.

Ik voel me overigens niet aangesproken want paard heeft het prima en ik weet dat wij altijd ons best hebben gedaan voor de dieren die we hebben gehad. Ik doel meer op de nogal aanvallende kant die deze discussies vaak uitgaan. En niet alleen over huisvesting maar evengoed over de hoeveelheid aandacht die je je paard moet geven, pro en contra 24/7 buiten, dekens of geen dekens, etc. hoewel die laatsten ondertussen vaak iets genuanceerder gevoerd worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:16

_Rosanne_ schreef:
ach, iedereen heeft het beste voor zijn of haar paard voor en zal naar zijn haar kunnen en weten goed voor het dier zorgen.

Dat is pertinent onwaar.

De óvergrote meerderheid sluit willens en wetens een compromis met het welzijn van het paard in het belang van hun hobbylol.
´Kunnen´ is daarbij niet relevant, want als je niet in de juiste omstandigheden kan voorzien hoor je geen paard te houden. Doe je dat toch dan is er geen excuus, alleen egoïsme.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:21

Ik ben iemand die altijd roept ' wie geen buiten kan bieden aan zijn paard moet geen paard kopen' . Er kunnen altijd dingen onverwacht gebeuren waardoor je ineens geen buiten meer kunt bieden, maar deze uitzonderingen daargelaten sta ik echt achter mijn mening.
Ik vind olifanten ook heel leuk, maar die ga ik thuis ook niet in de wc proppen omdat het zo leuk is.
Voor mij is dit precies hetzelfde als mensen die paarden 24/7 in stal hebben staan.
En alle smoezen en excuses daargelaten, dat is gewoon een superongezonde situatie voor een paard waarvan ik niet begrijp dat mensen hun dier zo willen houden.
Goed onderzoek al was het gelukkig zeer veel mensen al duidelijk.
Voor al die hardleerse mensen waarvoor het nietduidelijk is, zal het kwartje waarschijnlijk wel nooit vallen...

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:28

Esmeej333 schreef:
Ik woon ook in de randstad, toch komt mijn paard elke dag meerdere uren buiten met vriendjes
Betekent wel dat ik iedere dag drie kwartier op de scooter zit, weinig luxe en 'alleen maar' een buitenbak (niks mis mee trouwens) en veel zelf doe.
Mijn vriendje is echter gelukkig en dat is voor mij het belangrijkst!

Nou dat is ook zo bij mij? Maar dan niet in de wei maar in de bak.
Dus ik snap niet dat jullie nu alles over 1 kam scheren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:53

Ik wacht eigenlijk op het eerste onderzoek waarbij nagegaan wordt wat de grens is tussen blij en niet blij. Want dat een paard niet wel vaart wanneer die 24 uur opgestald wordt, nou ja, dat kan je inderdaad een open deur noemen. :D

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:45

doet me altijd goed om te lezen dat er aandacht aan besteed word. ik was t mn leven lang al met veel dingen niet eens en ben nu al jaren bezig met informatie overbrengen aan andere paardeneigenaren en aan het denken hoe ik later mijn eigen paarden zo paardvriendelijk kan houden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 21:29

rebecc1994 schreef:
MissFreubel schreef:

Wat een onzin Rebecc.... Ik gooi mijn hooi echt niet in hoopjes in de paddock, maar in een ruif wegens anders overal rommel die ik mag opruimen. En toch hebben mijn merrietjes, 5 stuks tussen de 3 en `16 jaar, iedere dag een aantal ren en speelsessies, zeker 2-3 keer per dag denderen ze hier al bokkend en spelend de heuvel af. Ze zijn druk met takken die ik regelmatig over het hek gooi, ze groomen met elkaar, ze flikflooien met elkaar, rollen eens lekker, graven eens een kuil, slapen wat, staan ook heel veel te vreten in een ruif die nooit leeg is....Bemoeien zich ook graag met voorbijgangers en houden alles in de gaten in hun omgeving. Maar het belangrijkste is: ze kiezen daar zelf voor, op ieder moment van de dag. Ze kiezen hun beweging, ze kiezen hun interacties met anderen....

De hengstjes hebben een ander patroon, die staan snachts op stal, gaan sochtends na 2 uur hooi eten naar buiten, matten elkaar dan volkomen af, doen een dutje, krijgen middageten, suffen even en gaan dan de volledige middag los.... Met kleine tussenpozen, maar ze 'vechten' wat af. Savonds naar binnen met die hoop hooi.

Echt, mensen die dit nog nooit een dag hebben kunnen volgen, weten gewoon niet wat hun paard mist als ie opgesloten staat.

Ik snap overigens dat je je geliefde paard niet meteen wegdoet als je even in mindere omstandigheden belandt, maar er dan wel het beste van probeert te maken. Ik weet dat.
Ik zou echter nooit vanuit de situatie dat ik het voor paard niet acceptabel kan maken (en toegang tot ruimte, vriendjes, ruwvoer, goede medische verzorging horen daar voor mij gewoon bij) een paard nemen.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 08:50

Ik ben ook bezig met een andere stalling te zoeken, waar ze overdag buiten komen.
Nu heb ik er een gezien, een stuk verder dan de bedoeling! Waar ze iedere daget soortgenoten buiten komen, maar dat houd dan wel in dat ik 4 keer per week kan komen :j. De een vind dat je minimaal iedere dag naar je paard moet gaan, maar bij deze mensen komen ze er maar 1 a 2 uur naar buiten en dat wil ik dus niet.
Wat vinden jullie van zo'n situatie als deze?