rebecc1994 schreef:EskeGirl schreef:Krijgen we die 'een paard is geëvolueerd' weer? Paarden zijn ongeveer 6000 jaar bij de mensen. Een evolutieproces duurt honderdduizenden al dan niet miljoenen jaren. Paarden zijn nog ongeveer hetzelfde
als in het wild, want ze kunnen nog vruchtbare veulens krijgen (dus dezelfde soort).
Neem nou een hond. Een ander diersoort dan de wolf (want ze kunnen dacht ik geen vruchtbare jongen krijgen). Maar nog steeds op elkaar lijkende behoeftes. Maar honden hebben iets andere behoeftes dan wolven.
Paarden en paarden hebben ongeveer dezelfde behoeften. En dat is niet 22 uur in een hok van 3X3 staan. 24/7 is niet altijd haalbaar, maar je kan alsnog je best doen om je paard een groot deel van de dag buiten te hebben. En anders moet je geen paard kopen, punt uit.
Je koopt ook geen hond en zet die behalve het uitlaten in een bench 'want hij maakt dingen kapot' en 'wordt vies'.
En ja, dat is hetzelfde. Maar dat laatste is godzijdank niet geaccepteert in de wereld. Een paard 23/7 opsluiten wel. Snap jij dat nou?
Niet geevolueerd, wel anders gefokt. Heb jij ooit een kwpn'er van 1.80 in het wild zien lopen?
Dan nog zeg ik niet dat je je paard binnen moet houden (die van mij komt er gewoon uit, zei het volgens de meeste hier veeeeeeeeel te kort) maar ze zijn inmiddels zo gefokt dat ze niet meer in staat zijn hun eigen voedsel bij elkaar te scharrelen omdat het hier gewoon voor ze neer wordt gegooid.
Tuurlijk hebben ze beweging nodig, maar in de zomer, als mijn paard wel gewoon 24/7 buitenstaat, staat hij stil of rent hij bijna zijn eigen pezen kapot voor het hek.
Dus of het per paard verschilt: ja. Ik heb dagen gehad dat hij zo verschrikkelijk gestresst was in de wei en dat hij pas in stal rustig werd. Met opbouwen om langer op de wei te staan is dit over gegaan, maar kan me voorstellen dat er paarden zijn bij qie dit niet overgaat.
Is dit serieus nog een argument? Ik heb inderdaad nooit een KWPN'er van 1.80 in het wild zien lopen want die worden meestal niet losgelaten, maar ook een KWPN'er kan in theorie 'gewoon' een verwilderd paard worden.
Mustangs zijn van zichzelf geen wild paardenras, maar stammen af van gewone Spaanse 'getemde' paarden. Die overleven het ook al eeuwen. En ja, dat is al lang geleden maar in die tijd is het paard nauwelijks 'geëvolueerd' en ook helemaal niet zo anders gefokt.
Beginnen met die staatsloterij....dan kunnen we het stuk kopen misschien...hihi. Dan wordt het al veel leuker
(bij gebrek aan beter)
..
) 

. De een vind dat je minimaal iedere dag naar je paard moet gaan, maar bij deze mensen komen ze er maar 1 a 2 uur naar buiten en dat wil ik dus niet.