Wereldrecordscore voor Dujardin en Valegro in WB [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:26

Dioxide schreef:
Kippenvel kreeg ik bij Imke Schellekens-Bartels en Sunrise op de kur van Wibi Soerijadi... Die zat zo perfect in elkaar, en werd in de hoogtijdagen van Sunrise en Imke ook exact op de maat van de muziek gereden. Die galopreprise, echt, kippenvel.

Als muziekkenner en dressuurliefhebber, maar wel een relatieve leek ben ik het hier helemaal mee eens. Ook het stapgedeelte was heel slim gemaakt, waarbij elke pas klopte met de muziek.

Edward heeft hele slimme kurmuziek met een goede spanningsopbouw. Hij wekt verwachtingen die hij met zijn expressieve paarden ook waar kan maken.

De muziek van Charlotte is niet echt mijn smaak, maar ook hier klopt het vaak wel. De overgangen zijn met de muziek en de takt van de muziek past bij de takt van het paard. Ik vind zelf een 10 erg hoog, maar een 9 of 9,5 kan ik begrijpen.

Ik heb persoonlijk wel het idee dat er tegenwoordig in het algemeen in de Grand Prix en kur erg hoog gepunt wordt. Ik voel een soort inflatie van de 10. Op zich kan ik me in de plaatsing van de meeste deelnemers wel vinden, maar ik vind tegenwoordig overal erg hoog gepunt. Alsof een Wereldrecord of een +90% score ook reclame voor het evenement is.

Lusitana

Re: Wereldrecordscore voor Dujardin en Valegro in WB [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:21

Okee, eerste commentaar dat ik binnen heb is ook meteen van een "grote jongen" (heeft les gegeven op conservatiorium, in orkest van Jos Brink gespeeld, diverse bands gehad, redelijk bekende muziekant, componeert, zet muziek bij film oa).

Citaat:
Ik heb er eens naar geluisterd en vindt het wel heel knap. De muziek is niet mijn smaak en er zitten een aantal onlogische overgangen in, waarvan de zin me ontgaat.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:23

In dat citaat kan ik me wel vinden, Lusitana, die jij neerzet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:04

Die onlogische overgangen is ook wat mij stoort, de lijn klopt niet. Afzonderlijke stukjes zijn mooi, maar het is geen geheel.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:29

Lusitana schreef:
Okee, eerste commentaar dat ik binnen heb is ook meteen van een "grote jongen" (heeft les gegeven op conservatiorium, in orkest van Jos Brink gespeeld, diverse bands gehad, redelijk bekende muziekant, componeert, zet muziek bij film oa).

Citaat:
Ik heb er eens naar geluisterd en vindt het wel heel knap. De muziek is niet mijn smaak en er zitten een aantal onlogische overgangen in, waarvan de zin me ontgaat.

Plaats je alle reacties? Vind het wel interessant om de meningen eens te horen van mensen met verstand van muziek! Los van dit wereldrecord en van de kur van charlotte dujardin..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:31

Ja, ik wil alle reacties plaatsen, het lijkt mij nl ook leuk om te zien, juist omdat ze niks met paarden hebben, hoe die daar naar luisteren en kijken. Ik heb 15 verschillende muzikanten getagged, waarvan een aantal behoorlijk op niveau, maar de meesten zijn ´savonds pas online. Ik was heel blij dat dit "kopstuk" zo snel al tijd nam om even te luisteren.

(Ik heb ze nooit speciaal gewaardeerd, tot nu :D )

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:40

Gek is wel dat deze combinatie mij niet raakt met hun Kür terwijl ik het wel erg knap gereden vind.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:44

Lusitana schreef:
Ja, ik wil alle reacties plaatsen, het lijkt mij nl ook leuk om te zien, juist omdat ze niks met paarden hebben, hoe die daar naar luisteren en kijken. Ik heb 15 verschillende muzikanten getagged, waarvan een aantal behoorlijk op niveau, maar de meesten zijn ´savonds pas online. Ik was heel blij dat dit "kopstuk" zo snel al tijd nam om even te luisteren.

(Ik heb ze nooit speciaal gewaardeerd, tot nu :D )

Leuk, ik hou het in de gaten! Het is inderdaad extra interessant omdat zij niks met paarden hebben. Wij zijn natuurlijk niet geheel objectief omdat we een voorkeur hebben voor bepaalde ruiters/amazones.

purkie schreef:
Gek is wel dat deze combinatie mij niet raakt met hun Kür terwijl ik het wel erg knap gereden vind.

Ik denk dat dat ook deels komt door je eigen muziek smaak. Ik heb zelf namelijk ook niet altijd tranen in de ogen staan als ik een kur zie, terwijl diegene dan wel een super goede score neer zet.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:47

Lusitana, misschien is het handig om daar een aparte topic over te openen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:48

De link naar het filmpje in de OP geeft een melding dat het filmpje gedeletet is :).

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:52

karijn schreef:
Lusitana, misschien is het handig om daar een aparte topic over te openen?

Waarom, het is toch gewoon ontopic..?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:55

@_San87_Ik heb een paar pagina´s verder een link gezet die nog wel werkt (1 van 2).

@karijn, daar heb ik aan gedacht, maar ik weet niet of het strikt noodzakelijk is, daar de algemene discussie eigenlijk op de muziek is beland?
En ik weet ook niet hoeveel er nog gaan reageren. Misschien blijft het hierbij...
Mocht ik diverse verschillende antwoorden krijgen die de moeite waard zijn om door te nemen, is het wel wijs om een nieuw topic te beginnen, lijkt mij.

*edit, een tweede muzikant geeft nu net een "like", dus ik denk niet dat die uitgebreid gaat reageren..

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:58

Muziek van de kür van Charlotte is erg pompeus oftewel dikdoenerig dus wat dat betreft past het uitstekend bij Valegro. :D Daar zou ik ook een dikke 10 voor geven. }>

"Rule Brittania" lijkt me de rode draad van de muziek, met een aaneenschakeling van Britse componisten zoals Edward Elgar, Gustav Holst en niet te vergeten Paul McCartney. Enige buitenlandse componist is Elmer Bernstein, het thema van de film "The great escape" waarmee de kür begint. Men zegt dat Charlotte speciaal om dit laatste stuk muziek gevraagd heeft. Waarom weet ik niet, is het haar lievelingsfilm of is het zoals sommige mensen beweren symbolisch. Namelijk dat er aan de Duitse wurggreep ontsnapt moest worden bij de Olympische dressuur. ;)

Op zich reuze knap dat al deze stukken muziek zo in elkaar zijn gevlochten. Er gebeurt best wel veel in haar floor plan, dus dan wordt het al snel wat knip- en plakkerig. Maar het past allemaal wel heel goed.

Ik persoonlijk vond de muziek van Soerjadi een hoogtepunt. Spirit of sunrise, helemaal perfect voor dat paard en een heel sfeervol stuk. Maar ik vond zelf Dance of devotion als compositie misschien nog wel beter. Dat had ook wel dat bombastische, net als de muziek van Charlotte, afgewisseld met lyrische/lichtvoetige stukjes. Alleen was dat wel één geheel als muziekstuk. Razend knap gedaan. Helaas kon het de jury's kennelijk minder bekoren.

Maar zo gaat dat in een jurysport.

Grappig genoeg begon ook Edward zijn wereldrecord in Olympia met een slechte overgang (die nauwelijks meetelt in het eindresultaat want dit wordt niet apart gepunt in de kür) en een nogal voorwaartse piaffe, dus zo moet je kennelijk beginnen. ;) Ik geloof dat er nog ergens een slechte overgang inzat bij Edward en ook erg zwabberige wissels om de twee. Maar was er ook maar iemand die het Edward niet gunde?

Wie wil er nou zo foutenkijkend naar dressuur gaan zitten kijken. Sommige mensen zouden eens wat meer moeten genieten van de prachtige dressuur die getoond wordt en eens moeten ophouden met fouten zoeken. Het is nu eenmaal altijd een onderlinge rangorde op dat moment en bij die juryleden, misschien waren ze wat hoog terecht gekomen omdat er al zoveel moois was getoond en vonden ze Charlotte nog beter. Jurysport zal echt nooit wiskunde worden, een kür van 90% is toch ook niet precies twee keer zo goed als een kür van 45%? Kennelijk vond deze jury het zo'n 6% beter dan de kür van Edward Gal en daar moeten we het maar mee doen. Dat gedoe over records slaat nergens op maar is misschien goed voor de aandacht die de sport dan krijgt.

De als altijd sportieve Edward Gal zei er het volgende over:
Edward Gal was niet heel verrast dat zijn kürrecord, dat hij in vier jaar geleden in dezelfde ring reed met Totilas, nu gebroken is. ‘Valegro is een super paard en Charlotte is een heel goede amazone. Ik vind ze allebei geweldig en wist dat het record er ooit aan zou gaan. Dus zal ik voor de toekomst nóg maar harder moeten trainen.’

Overigens begrijp ik niet hoe iemand die hier in dit topic bezig is aan een holier than thou ze-traint-thuis-met-slof-fotokruistocht een jaar geleden in een topic over Adelinde nog het volgende beweerde:
Anoniem schreef:
Maar gelukkig is er een grote verandering op komst. Het is niet voor niets dat ruiters zoals Heleen Langenhanenberg en Charlotte Dujardin nu van lieverlee de koppositie overnemen. Eindelijk zien de juryleden EN het overgrote deel van het publiek dat paardrijden geen krachtsport is maar een sport waar harmonie, regelmaat en lichtheid centraal moet staan.
En ik ben blij met deze omschakeling en met mij nog vele anderen. En diegene die het niet zien of willen zien, hoop ik echt dat zij ook ooit het licht mogen gaan zien.
En dit is mijn eigen mening. Je hoeft het niet met mij eens te zijn.

Wat is er gebeurd? Nu de rest het licht gezien heeft is jouw lichtje uit of zo? Erg ongeloofwaardig allemaal of zoals ze in het Engels zeggen "what's your game?"

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:02

Lusitana schreef:
karijn schreef:
Om dan te zeggen dat een jury dan alleen maar naar de techniek moet kijken, dan kan je naar mijn idee de kür uit de ranking halen, want in feite houd je dan alleen maar een "vrije special" over.

Ik weet niet of dat respons op mij is, maar ik heb het niet over alleen naar de techniek kijken, maar over kloppen met de regels.
Anders kun je elk paard wel in spaanse draf rond laten gaan en een paar "airs" laten doen op muziek van de populairste film op dat moment en voilà, absoluut "stunning".
Als je begrijpt wat ik bedoel. Je moet wel dressuur laten zien zoals dat gevraagd wordt.

Sommigen zoeken naar wat nog net kán terwijl het maximale show element wordt ingezet en dat wordt door het publiek het meest gewaardeerd, en dan kan iemand die dat niet doet idd tegenvallen.
En dat showen hoeft ook niet het beste te zijn wat dressuur betreft (wapperende voorbenen bv).
Helemaal niet als het wordt bereikt via dubieuse trainingsmethoden.
Dan heb je het dus juist over de kunstjes waar ze zelf vaak anderen van beschuldigen.

Allemaal even los van Charlotte, maar gewoon over dressuur op wereld niveau in z´n algemeen.

Ik begrijp ook goed wat jij zegt, en dat is ook waar.

Daar ben ik het érg mee eens!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:12

Lusitana schreef:
@_San87_Ik heb een paar pagina´s verder een link gezet die nog wel werkt (1 van 2).

@karijn, daar heb ik aan gedacht, maar ik weet niet of het strikt noodzakelijk is, daar de algemene discussie eigenlijk op de muziek is beland?
En ik weet ook niet hoeveel er nog gaan reageren. Misschien blijft het hierbij...
Mocht ik diverse verschillende antwoorden krijgen die de moeite waard zijn om door te nemen, is het wel wijs om een nieuw topic te beginnen, lijkt mij.

*edit, een tweede muzikant geeft nu net een "like", dus ik denk niet dat die uitgebreid gaat reageren..

Ja, die heb ik inderdaad net bekeken. Ik vind de kür wel heel mooi. De muziek ook, niet mijn favoriet, maar wel passend. Vooral de klokken van Big Ben vind ik heel tof gekozen.

Ik vind het technisch een heel sterke kür, echt heel goed gereden. Maar, ik vind Valegro wel echt heel erg rond... Té rond naar mijn smaak.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:18

Men is erg druk bezig achter de schermen om de jurering van de kür op muziek doorzichtiger, controleerbaarder en eerlijker te maken. Altijd goed om er mee bezig te blijven. Zoals het nu is loop je het risico dat er erg grote verschillen tussen de juryleden zijn omdat sommige onderdelen met een factor 4 worden vermenigvuldigd.
Als er een nieuw systeem komt kunnen we weer met nieuwe wereldrecords beginnen en dat is dan weer handig voor de aandacht die de sport krijgt. :D

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:09

Cyrina schreef:
Mousmous schreef:
ik vind de muziek wel leuk van Charlotte. De beetje oubollige stukjes zijn de bekende stukken uit de wereldbeker kur van Reiner Klimke. En de pirouettes op de bellen vind ik ook heel mooi, Sven Rothenberger deed dat in het verleden ook al zo.
Daarbij denk ik dat muzikale interpretatie niet inhoudt of je de muziek op zich mooi vindt. Dan zou het voor de jury's een smaaktest worden en dat zou niet goed zijn. Het is meer hoe de muziek gebruikt wordt denk ik.

Dat zijn geen bellen volgens mij, maar de klokken van de BIG Ben in Londen, wat natuurlijk wel heel origineel bedacht is voor een Britse.

Ik dacht het vanzelfsprekend was dat het dus de klokken van Big Ben was, duidelijk denkt niet iedereen hetzeflde.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:53

Ik heb een derde reactie, niet eens van een van de muziekanten die ik uitnodigde om te reageren, maar van een kennis van een van hen, uit de country hoek (wat ik al zei, ik "heb" ze in alle genres).
Citaat:
ik kan alleen maar opmerken dat de "overgangen" in de muziek overeenkomen met "bewegings"-wisselingen van het paard en grootte van de rijbak. Dit lijkt mij juist de bedoeling van deze sport.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 18:17

@Hermelientje: _/-\o_
Kan niet anders zeggen.

@Lusitana; ik vind het leuk wat jouw musici zeggen van de muziek. +:)+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 18:25

Eindelijk heb ik het filmpje kunnen bekijken, en ik word hier eigenlijk gewoon heel blij van :j Of een wereldrecordscore terecht is, daar kan ik geen zinnig woord over zeggen. Maar hetgeen waar ik erg blij van word is eindelijk een paard op dit niveau wat gewoon op de juiste manier zijn achterhand en rug gebruikt. Eindelijk een keer geen voorbeengezwaai met de achterhand in timboektoe. Wel een spectaculair voorbeen, maar verder gewoon zoals het zou moeten zijn.

Ik ben blij dat dit op de juiste manier gewaardeerd wordt; de muziek klopt (oké, het is mijn smaak niet, maar metal is wel mijn smaak en past ook niet echt ;)), de ruiter zit netjes, niet alsof ze een bezemsteel heeft ingeslikt en rijdt in mijn ogen heel correct, en zoals ik al zei, het paard loopt goed.
Nee, het is niet foutloos, ik zie de foutjes ook wel.
Maar in mijn ogen is het toch een beetje de overwinning van een correct lopend paard tegenover het voorbeenzwaaigeweld, en daar ben ik blij mee.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 18:56

Lante schreef:
@Hermelientje: _/-\o_
Kan niet anders zeggen.

@Lusitana; ik vind het leuk wat jouw musici zeggen van de muziek. +:)+

Dankjewel

En inderdaad een heel leuk idee van Lusitana.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:17

Ze, Charlotte, wordt wel aardig onder de loep genomen. Haar manier van rijden, haar paard, haar muziek. En iedereen heeft een mening. De meeste kunnen zelfs echte kritiek leveren.
Ligt het dan aan mij, dat ik het alleen maar geweldig vind, dat er zo'n amazone aan de top staat? Eentje die gewoon kan rijden! Gewoon zoals het hoort. En daarom alles wint. Gewoon omdat ze steengoed is.
Fantastische amazone, geweldig paard ( en ook nog eens KWPN!), goeie muziek. Wat willen we nog meer, zou ik zeggen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:25

Als iedereen alleen maar "hoi, wat geweldig " (wat het ook is) roept, is er geen discussie mogelijk en ik vind het persoonlijk wel leuk om te zien wat er in mensen om gaat. En de discussie verloopt heel netjes, dat is ook wat waard.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:28

Inderdaad, en als je in de top rijdt, dan hebben mensen een mening over je. Dat is nu eenmaal zo. :D

Voor sommige mensen is dat ook zo als ze niet in de top rijden trouwens, maar dat is weer een ander verhaal. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:07

Hermelientje schreef:
Overigens begrijp ik niet hoe iemand die hier in dit topic bezig is aan een holier than thou ze-traint-thuis-met-slof-fotokruistocht een jaar geleden in een topic over Adelinde nog het volgende beweerde:
Anoniem schreef:
Maar gelukkig is er een grote verandering op komst. Het is niet voor niets dat ruiters zoals Heleen Langenhanenberg en Charlotte Dujardin nu van lieverlee de koppositie overnemen. Eindelijk zien de juryleden EN het overgrote deel van het publiek dat paardrijden geen krachtsport is maar een sport waar harmonie, regelmaat en lichtheid centraal moet staan.
En ik ben blij met deze omschakeling en met mij nog vele anderen. En diegene die het niet zien of willen zien, hoop ik echt dat zij ook ooit het licht mogen gaan zien.
En dit is mijn eigen mening. Je hoeft het niet met mij eens te zijn.

Wat is er gebeurd? Nu de rest het licht gezien heeft is jouw lichtje uit of zo? Erg ongeloofwaardig allemaal of zoals ze in het Engels zeggen "what's your game?"

Hoe kom je er toch bij dat ik een slof kruistocht ben begonnen? :+ Ik heb het inderdaad eerder een keer geschreven maar als je 2 keer wat schrijft is dat nog geen kruistocht hoor. :D
Daarbij vind ik Charlotte een hele goede ruiter en Heleen Langehanenberg nog een betere ruiter dan Charlotte. Over de stuurmanskunsten van Adelinde ben ik wat minder enthousiast. Al is ze de laatste tijd wel wat fijner gaan rijden.

Ik weet niet over welke game jij het hebt maar ik mag net als jij gewoon mijn mening geven. Er werd gaande weg in dit topic gesproken over dat de nek bij Valegro niet als hoogste punt is en ik heb het toen over de valse knik in zijn hals gehad omdat dat te maken heeft met het slofgebruik. Pas ettelijke berichten later heb ik geschreven dat Valegro thuis met slof wordt gereden. Dus doe nu net niet of ik een hetze ben begonnen tegen Charlotte want dat slaat echt nergens op. Ik vind haar een super goede amazone, iets wat ik ook steeds heb beweerd. Alleen vind ik dat ze steeds overgewaardeerd wordt. Natuurlijk is ze vaak of altijd de beste combinatie in de ring, dat onken ik ook niet. Het enige wat ik wilde zeggen is dat ik vind dat ze eigenlijk altijd overgewaardeerd wordt.