Column: “Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug”

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:11

amen ;)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:11

petraaken schreef:
honden zijn ook niet gemaakt om een mens te verdedigen, mensen of drugs of weet ik veel wat op te sporen. Ook niet om opgeleid te worden als hulphond. Beetje erg kort door de bocht van die columnist.

Dit is precies wat ik ook al dacht. Meneer is neem ik aan ook veganist, want koeien, varkens en paarden hebben zich ook niet vrijwillig opgegeven om tot biefstuk/karbonaadje/schoen/jas of tas te worden verwerkt.
Met andere woorden; wel heel erg kort door de bocht dit stuk. Tuurlijk zit er een kern van waarheid in, maar dan moet je ook consequent zijn in je betoog en voor alle dieren in gevangenschap opkomen. Dus ook katten, honden etc.

Nu komt het over als iemand in zijn/haar verdriet (in dit geval 'haar' aangezien het in eerste instantie over Bonfire gaat) ff een trap na willen geven ipv een eerlijk betoog en dat is niet alleen laf maar ook behoorlijk smakeloos.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 31-10-13 23:16, in het totaal 2 keer bewerkt

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:15

heb even een aantal colums gelezen van deze man, gewoon bijzonder gevoel voor humor, niks mis mee, moet kunnen hoor.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:18

En je kunt zeggen wat je wil, hij raakt blijkbaar wél een gevoelige snaar... :D

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:28

Kuggur schreef:

daar doet hij het ook voor , en niet onverdienstelijk blijkbaar :D

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:32

Kuggur schreef:

Het raakt in zoverre een gevoelige snaar bij mij in ieder geval, omdat ik dit soort kinderachtige stukjes erg zat ben. Sommige mensen vinden zichzelf nogal stoer om mensen in de zeik te nemen/trap na geven, die verdriet hebben om een overleden dier. Want is toch maar een dier. En ja de iets intelligentere van dit soort mensen komen dan met een bijdehand stukje zoals deze column waarbij dan via een steek onder water hun dierenliefde in twijfel wordt getrokken.

Erg smakeloos in mijn ogen. Of je nu wel of niet voor paardensport bent (overigens zou ik hetzelfde hebben gezegd als bv de kampioenzeug van een boer was overleden bij wijze van spreken), is het nu zo moeilijk om iemand in zijn/haar waarde te laten in hun verdriet..ongeacht of dit nu verdriet is om een mens of dier? En gewoon uit respect je mond te houden?
Blijkbaar kon deze man daar geen respect voor opbrengen...en ja dat raakt bij mij een gevoelige snaar, want dan ben je gewoon laf/ kinderachtig en smakeloos bezig.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:36

Zeker, verdienstelijk, op zich ook niet echt super zin vol om op een paard zijn rug te gaan zitten. Dat was in de tijd dat men nog geen auto had anders, het paard was een vervoersmiddel min of meer. De column gaat eigenlijk nergens over, want het is immers nooit anders geweest. ;) Zelfs paarden in de natuur hebben te maken met dwang van hun soortgenoten, met alle omstandigheden die zich voordoen. De natuur is niet lief, maar bikkel hard. :+ je krijgt het nooit goed voor dieren en mensen, zo is het leven al eeuwen lang, maar het is wel leven ;)

Tevens zou je het ook kunnen omdraaien, het paard heeft er niet voor gekozen dat wij een dierenarts bellen, als die wat heeft. :+
De Nederlandse paarden vooral in natuur gebieden, niet bijvoeren, en die het niet halen, jammer dan. ;)

prulletje

Re: Column: “Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug”

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 08:23

Wat grappig dat veel mensen hier zo'n aanstoot aan nemen. Voor mij zegt dit stukje precies wat ik me vaak afvraag. Ik vind het heerlijk om met paarden bezig te zijn, maar zijn zij niet beter af in het wild, waar ze hun eigen leven kunnen bepalen? Dit vind ik trouwens voor dressuur net zo goed gelden als voor nh, recreatief rijden etc. Alles is een door mensen opgelegde omgang met paarden. Hoe vaak zeggen jullie allemaal wel niet dat eens paard niet mag blijven staan grazen maar mee moet lopen? Bepalen jullie de richting waarin gereden wordt of het paard? Een machtig en sterk dier dat een halster om krijgt en aan zijn hoofd meegetrokken wordt, is er iets vernederender dan dat? Dat er op gezeten wordt, vaak nog met bit ook, en als het paard niet wil stoppen wordt het in zijn mond getrokken en gestraft. Zoals ik al zei, ik rij ook paard en ik probeer mijn geweten te sussen met de gedachte dat deze doorgefokte paarden het toch niet meer zouden redden in het wild, en door zo natuurlijk en vrij mogelijk met paarden om te gaans. Maar het blijft achter in mijn hoofd zingen en ik moet dus best grinniken om deze column. Fijn dat iemand eens de 'andere waarheid' zegt.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 08:29

Ninx schreef:
Ik ben het grotendeels met hem eens....

Als je dwangmiddelen terzijde gooit (zwepen/ sporen.... mmm, verfijning?! ;-) ), en de tijds- en prestatiedruk eraf haalt en alleen leeft voor de best mogelijke band en een diepe samenwerking die beiden lol en een fit lichaam biedt... prima.
Wanneer rijden ook niet een primair doel is, maar een onderdeel van de samenwerking, en je het dier buiten jullie gezamenlijke tijd ook een fijn leven biedt (buiten/ vrienden)... dan heeft het paard een bestaansreden en kunnen wij zonder schuldgevoel genieten :-)

Maar op wedstrijden en pensionstallen zie ik veel paarden die niet erg content lijken met hun bestaan... en dat zijn de momenten dat ik het rijden en alles wat daarmee samenhangt verafschuw.

Met Ninx eens

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 08:34

Ik had er best over willen discussiëren, maar het feit dat dit puur en alleen geschreven is om iemand die nu veel verdriet heeft een trap na te geven, nee dat verpest het dan weer voor mij. Erg jammer, en bijzonder kinderachtig. Dat heeft niks met mensen aan het denken zetten te maken, dat is gewoon lomp!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 08:45

xxCYNNxx schreef:
Kuggur schreef:

Het raakt in zoverre een gevoelige snaar bij mij in ieder geval, omdat ik dit soort kinderachtige stukjes erg zat ben. Sommige mensen vinden zichzelf nogal stoer om mensen in de zeik te nemen/trap na geven, die verdriet hebben om een overleden dier. Want is toch maar een dier. En ja de iets intelligentere van dit soort mensen komen dan met een bijdehand stukje zoals deze column waarbij dan via een steek onder water hun dierenliefde in twijfel wordt getrokken.

Erg smakeloos in mijn ogen. Of je nu wel of niet voor paardensport bent (overigens zou ik hetzelfde hebben gezegd als bv de kampioenzeug van een boer was overleden bij wijze van spreken), is het nu zo moeilijk om iemand in zijn/haar waarde te laten in hun verdriet..ongeacht of dit nu verdriet is om een mens of dier? En gewoon uit respect je mond te houden?
Blijkbaar kon deze man daar geen respect voor opbrengen...en ja dat raakt bij mij een gevoelige snaar, want dan ben je gewoon laf/ kinderachtig en smakeloos bezig.

_/-\o_

Enneh, jammer als je je moet afvragen of je paard niet beter af zou zijn in het wild. Blijkbaar merk je niet aan je paard dat ie leuk vindt wat jij met hem diet (of dat nu cross, buiten rijden of wat dan ook is).

Ik snap eigenlijk het probleem niet zo goed. Waarom is het erg dat er paarden zijn gefokt op werklust, die dolgraag dressuren en zichzelf uitsloven? Als mens en paard daar plezier mee hebben, prima toch?

Jimmyke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 08:50

Mijn paard heeft het denk ik nog niet zo slecht hoor, 24-7 in de kudde met schuilstal en die paar keer per week gepoetst worden en lekker met lang teugeltje door de bossen heen rijden. Ik kan met bijna volle zekerheid zeggen dat ik mijn paard zie genieten op buiten rit.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 08:53

Hij heeft vast geen driewieler gehad..

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 08:55

23 uur per dag staat mijn paard op mijn kosten van zijn leven te genieten. Beetje te eten, beetje te lummelen in de paddock en 1 uurtje per dag zit ik op zijn rug... Nou ik teken ervoor dat ik 1 uurtje per dag hoef te werken en de rest van de dag lekker vrij ben en dat alles voor me geregeld wordt :)

Ik denk dat er niks zieligs aan is. Ik hou heel veel van mijn paard en ik geniet van paardrijden. Mijn paard houdt van aandacht en nieuwe dingen doen.. Iedereen blij!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 09:05

Laten we niet vergeten, dat ooit heel lang geleden Maagd Maria op een ezel zat, toen ze hoog zwanger was van onze "Heer". Dus God had zeker de bedoeling om dieren "nuttig" te laten zijn voor ons mensen. En waren het niet de ossen die hem warm hielden met hun adem.
Kort gezegd, dieren horen bij ons leven. Ze hebben zelf geen "eigen" leven i.v.m. dat er geen natuur of wat dan ook voor ze. Er zijn diersoorten die nooit in de natuur hebben geleefd.
Kortom, komkommertijd voor meneer de schrijven!!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 09:09

Luuk Koelman en zijn gevoel voor timing. Heeft hij een puntje hier en daar? Ja. Maar ik vind het zo jammer dat hij elke keer maar weer érgens tegenaan moet schoppen.

Maar het was alweer een jaar geleden dat hij in het nieuws was natuurlijk. ('Lieve moeder van Tim Ribberink')

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 09:13

Esmeralda schreef:
Laten we niet vergeten, dat ooit heel lang geleden Maagd Maria op een ezel zat, toen ze hoog zwanger was van onze "Heer". Dus God had zeker de bedoeling om dieren "nuttig" te laten zijn voor ons mensen. En waren het niet de ossen die hem warm hielden met hun adem.
Kort gezegd, dieren horen bij ons leven. Ze hebben zelf geen "eigen" leven i.v.m. dat er geen natuur of wat dan ook voor ze. Er zijn diersoorten die nooit in de natuur hebben geleefd.

Als god het paard had geschapen om bereden te worden had hij dat dier vast wat praktischer ontworpen.
Maar je redenatie is amusant.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 09:22

Esmeralda schreef:

Mooie redenatie, maar ik geloof in de evolutie theorie.
Er is zoveel bewezen wat niet met de Bijbel klopt, dus voor mij gaat deze vlieger niet op.

Maar da's weer een andere discussie :).

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 09:30

EskeGirl schreef:
Esmeralda schreef:

Mooie redenatie, maar ik geloof in de evolutie theorie.
Er is zoveel bewezen wat niet met de Bijbel klopt, dus voor mij gaat deze vlieger niet op.

Maar da's weer een andere discussie :).

idd dat is het zeker,

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 09:51

Esmeralda, mag ik iets vragen aan je? Geloof jij dus dat ezels/paarden/lastdieren
voor de mens zijn geschapen? Of dat ze zijn gedomesticeert? (Gewoon nieuwsgierig).

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 09:54

EskeGirl schreef:
Esmeralda, mag ik iets vragen aan je? Geloof jij dus dat ezels/paarden/lastdieren
voor de mens zijn geschapen? Of dat ze zijn gedomesticeert? (Gewoon nieuwsgierig).

ja dat denk ik wel, denk dat alles met een rede is geschapen.
Om ons te dienen, vind ik dan wel weer te ver gaan, maar aan de andere kant,
er zijn ook dieren geschapen om ons in voedsel te voorzien/levensbehoefte. Maar goed, daar gaat het hier niet om, en misschien
wel een erg verre gedachte gang. :o

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 10:22

Esmeralda schreef:

Citaat:
ja dat denk ik wel, denk dat alles met een rede is geschapen.

Heerlijk, heerlijk, heerlijk.... Deze discussie neemt een geniale wending. :Y)

Tja, de timing van de columnist: t heeft nu nieuwswaarde, en of je de aanleiding nou smakeloos vindt of niet, hij maakt zijn punt in een gespreid bedje. :+

Over t punt zelf: natuurlijk is het berijden of voor een karretje spannen (de uitdrukking is niet voor niets negatief) van een dier altijd een daad van opperst egoisme. Dat doe je voor jezelf, wat de reden ook is.
Voor het opvreten, tot haardkleed verwerken, of als substituut voor liefde inzetten van een dier geldt precies hetzelfde, ja.

Maar ieder nadeel hep se voordeel: voor het dier zelf betekent deze absurde wending in de evolutie doorgaans een constante toevoer tot voedsel, water, beschutting, medische verzorging waar het in de natuur alleen maar van kan dromen.
Als deze voordelen dan ook nog worden gecombineerd met een leven met veel vrije uitloop, kuddegenoten en diervriendelijke methoden van africhting, dan zie ik verder niet zon groot probleem.

Wereldwijd is het gewoon nog steeds vechten om overleven hoor, en ideaal is t nooit.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 10:24

Kuggur schreef:

Citaat:
Als god het paard had geschapen om bereden te worden had hij dat dier vast wat praktischer ontworpen.
Maar je redenatie is amusant.

t zal wel net zoiets zijn als met die appel en Eva, God heeft het paard niet al te comfortabel en veilig geschapen met een doel. :Y)

Maar goed dit gaat verwijderd worden want we schoppen tegen de scheentjes, dus snel lezen. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 10:29

Ik vind zijn tijdstip erg ongelukkig gekozen en vind het geen stijl dat hij deze aanleiding ook nog noemt. :x Dat vind ik gewoon respectloos..

Buiten dat vind ik het geinig geschreven maar hij spreekt zichzelf een beetje tegen... :+

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 10:36

little_king schreef:
Maar het punt dat hij maakt dat er (een keer ) met die spoor geprikt wordt bij geen actie is natuurlijk wel waar.
Dat kunnen we niet ontkennen.

Er zijn genoeg ruiters die wel vaker met hun spoor prikken, erger nog, er zijn er genoeg die continu aan het prikken zijn. Opvallend genoeg zijn er weinig mensen die dat van zichzelf toegeven, mogelijk beseffen ze het niet eens, daarom zou het erg nuttig zijn als mensen wat vaker zorgen dat ze bij het rijden gefilmd worden en dat filmpje dan eens bespreken met hun lesgever.....