Vrouw krijgt 160 uur werkstraf voor vernielen auto ponydoder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xyvonnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:03

nynke55 schreef:
Wie zegt dat het wraak was om zijn ex een hak te zetten? Dat maakt Bokt er van, maar dat is helemaal niet bewezen.

Gelukkig weet jij het wel !!

xyvonnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:09

Net als het slopen van andermans eigendommen (met de nodige risico's op letsel bij anderen).[/quote]

Blabla la ik dacht dat je je ging terug trekken.!

Kan het toch niet laten :-)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:09

ohjajoh6 schreef:
Daar ben ik me terdege van bewust Kuggur, ik weet van mezelf dat ik geheel niet meer toerekeningsvatbaar zou zijn en compleet van het pad af, al schuimbekkend door het lint zou gaan, als ik 100% zeker zou weten wie mijn paarden zou hebben vermoord...

Dus in die staat zou jij wel een mens kunnen vermoorden, maar niet 2 pony's?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:10

Jeetje Yvonne, nu ben je wel heel laag bezig, als je niet tegen al die meningen kan (wat wel begrijpelijk is want het allemaal best persoonlijk) kun je je denk ik beter terugtrekken..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:11

xyvonnex schreef:

Waar heb ik dat gezegd? Laat die quote maar even zien ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:12

En natuurlijk verdien ik dan straf maura, dan zou ik nooit meer vrij mogen komen.
Hoewel ik wel hoop en dan niet eens voor mezelf hoor, dat er wel rekening gehouden word met de omstandigheden, waardoor iemand tot zo een wanhoopsdaad komt. (Dan denk ik dus meer aan het door mijzelf genoemde voorbeeld eerder in dit topic; de vader die de verkrachter/moordenaar van zijn kind vermoord)

xyvonnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:15

Cayenne schreef:
xyvonnex schreef:

Waar heb ik dat gezegd? Laat die quote maar even zien ;)

Was iemand anders groen sorry :(:)

xyvonnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:19

Hahaha ik trek me echt niet terug hoor , maar sommige denken alles te weten .best triest en als ik daarop wil reageren, reageer ik daar toch op!!!! Waarom zou ik me eigen terug moeten trekken??? En mensen die het zogezegd beter weten wel aan het woord laten. HOE ZIT HET NOU EIGENLIJK !!!!!

xyvonnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:20

Zo bokt dit topic!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:21

nynke55 schreef:
ohjajoh6 schreef:
Daar ben ik me terdege van bewust Kuggur, ik weet van mezelf dat ik geheel niet meer toerekeningsvatbaar zou zijn en compleet van het pad af, al schuimbekkend door het lint zou gaan, als ik 100% zeker zou weten wie mijn paarden zou hebben vermoord...

Dus in die staat zou jij wel een mens kunnen vermoorden, maar niet 2 pony's?

Tja, goddank heb ik het (nog) niet aan de hand gehad. Heel eerlijk; ik kan nog niet eens een muis/rat doodslaan ook al word ik niet goed van dat ongedierte, zowiezo een mes in een levend wezen zetten, is niet aan mij besteed. Maar heb bedreiging met betrekking tot mijn dieren wel eerder aan de hand gehad en nu was de politie heel erg meewerkend (die voerden echt dagelijkse controles uit wat echt geweldig was!) vertelden ze mij ook precies hoe moeilijk het zou zijn om een zaak te maken, zelf wetende wie dan de dader zou zijn.
Ik kan me dan heel goed voorstellen, dat je serieus gek word in je hoofd, als je toe moet kijken hoe je dieren worden afgeslacht door iemand die er doodleuk mee wegloopt...

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:25

Denk dat iedereen te makkelijk over als ik blabla. Dat weet je niet. Je weet niet of je rustig blijft of wat je doet. Er zit ook een verschil tussen goedkeuren en begrijpen. En heel eerlijk. Ik begrijp Yvonne heel goed. Ik studeer ook rechten dus ik weet wel een beetje waarover ik praat. Helaas zijn in het recht dieren teveel dingen gebleven. Qua straffen met soortgelijke situaties klopt het wel. Ik vind het alleen veel te weinig voor wat deze man heeft gedaan. Ik snap absoluut niet waarom dit geen voorbedachten rade is geweest en denk dat het OM daar in hoger beroep misschien nog wel wat weekjes gevangenis bij kan krijgen. Ik vind voorbedachte rade hier juist zo overduidelijk. Heb het vonnis niet gelezen dus weet niet wat voor therapie hij krijgt maar hopelijk wel veel. Zieke zieke vent. Bah.
Yvonne veel sterkte! Snap jouw emotie. Mensen hebben makkelijk praten achter hun beeldschermtoetsenbord. Wat dit echt met je zou doen weet (gelukkig) bijna niemand.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:26

Ja, dat denk ik ook, ik zou ook van gekkigheid niet weten wat ik zou doen. Ik hoop wel dat ik mijn verstand zou gebruiken en me niet door alle emoties mee liet slepen.

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:32

nynke55 schreef:
Ja, dat denk ik ook, ik zou ook van gekkigheid niet weten wat ik zou doen. Ik hoop wel dat ik mijn verstand zou gebruiken en me niet door alle emoties mee liet slepen.

Dat is denk ik ook inderdaad het hele probleem geweest......

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:32

xyvonnex schreef:
Was iemand anders groen sorry :(:)

Sinds wanneer ben ik groen? :')

Maar goed, het niveau daalt. Laat het in ieder geval voor de betrokkenen een les zijn geweest eerst te denken voor je doet handelen.

LindyH

Re: Vrouw krijgt 160 uur werkstraf voor vernielen auto ponydoder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:34

Slotje voor overleg.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:17

Moderatoropmerking:
Zaken waarin het gaat om dierenmishandeling, en reacties daarop roepen bij veel mensen hevige emoties op. Dat is begrijpelijk: Bokt is immers een forum voor paardenliefhebbers. Het is echter ook nu niet toegestaan elkaar voor rotte vis uit te maken en te bedenken hoe je een dierenbeul allemaal te grazen kan nemen.
De zaak is achter de rug: de rechter heeft uitspraak gedaan. Het feit dat een veroordeelde zich nu hier meldt zal nooit betekenen dat op Bokt alsnog een vaag soort rechtszaak ontstaat over "wat mag wel, en foei! Jij mag dit niet!"
Bij deze het vriendelijke, doch dringende verzoek daar rekening mee te houden, diep adem te halen en weer wijsheden ipv verwijten te plaatsen.

Dan gaat het topic nu weer open. :)

xyvonnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:48

Jammer dat het weer open gaat!!!
J heeft in verstandsverbijstering gedaan wat hij heeft gedaan.
Als hij het zou kunnen terug draaien , zou hij dat ook zeker doen.
Ook ik heb gedaan wat ik heb gedaan en zeker niet met mijn volle verstand.
Mijn mening is en blijft , van dieren en kinderen blijf je af !!
Maakt niet uit hoe of wat , of wie je bent, waar je bent , hoe diep je zit.....
Eigenrechter spelen....... Sja mag niet !!!
Je hoort mij ook niet klachen en zal mijn uren met kracht vervullen.
De rechter heeft ook zijn straffen uitgedeeld.

Hoe , wie , wat , waar , mijn kleine vriendjes komen niet terug.
:-(...:-(...:-(

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:07

torienta schreef:
flinke straf? 180 dagen voor het nemen van 2 levens omdat je liefdesverdriet hebt??? En dan 160 uur voor brandstichting waar niemand bij gewond raakte???!!!! Echt belachelijk. Rest van zijn leven in een gesticht zou ik zeggen..

zo denk ik er ook over.
hij mag blij zijn dat het zijn auto was , niet zijn huis.
wat weer een nederlands waardeloze straf :(

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:10

_San87_ schreef:
Ik moet echt huilen om de idioterie die door sommigen in dit topic te berde wordt gebracht. Ignotance is bliss? In dit geval pathetic.

Ken de wet voor je gaat huilen over de strafmaat. Ken de zaak van haver tot gort voor je gaat huilen over strafmaat. Lees jurisprudentie voor je gaat huilen over strafmaat. Lees je in over de impact die een straf heeft op een persoon, tevens de gevolgen voor het sociale leven, mogelijkheden tot werk met een strafblad, voor je gaat huilen over strafmaat.

En mensen die voor eigen rechter spelen goed praten... Schaam je. Schaam je heel diep.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Eindelijk.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 00:05

dat je niet voor eigen rechter mag spelen lijkt me vrij duidelijk , maar over er nou altijd goed nagedacht is over een weder actie ? denk het vaak niet.

maar als _San87_ gaat vertellen dat de veelal (niet alles) belachelijk lage straffen zo'n impact hebben op het leven van de daders , ben ik het niet mee eens dat hebben ze namelijk met hun eigen daden gedaan en niet de straffen.
nu betreft het nog 2 pony's , maar heb van dicht bij anders mee gemaakt.

en ik geloof niet dat ik me hoef te schamen omdat ik de straffen in nederland voor veel dingen te laag vind.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 09:05

Eulogy schreef:
_San87_ schreef:
Ik moet echt huilen om de idioterie die door sommigen in dit topic te berde wordt gebracht. Ignotance is bliss? In dit geval pathetic.

Ken de wet voor je gaat huilen over de strafmaat. Ken de zaak van haver tot gort voor je gaat huilen over strafmaat. Lees jurisprudentie voor je gaat huilen over strafmaat. Lees je in over de impact die een straf heeft op een persoon, tevens de gevolgen voor het sociale leven, mogelijkheden tot werk met een strafblad, voor je gaat huilen over strafmaat.

En mensen die voor eigen rechter spelen goed praten... Schaam je. Schaam je heel diep.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Eindelijk.

Ik schaam me echt niet voor mijn mening, vind het treurig dat er nog lui zijn die deze strafmaat verdedigen, daar zou ik mij voor schamen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:36

PortRoyal schreef:
_San87_ schreef:

Ik schaam me echt niet voor mijn mening, vind het treurig dat er nog lui zijn die deze strafmaat verdedigen, daar zou ik mij voor schamen.

Belachelijk dat de wet zo krom is, wie uit woede of verdriet de levens van twee pony's kan ontnemen, kan dat ook van twee mensen. Zulke mensen zijn ziek, die horen niet vrij rond te lopen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:18

ohjajoh6 schreef:
En natuurlijk verdien ik dan straf maura, dan zou ik nooit meer vrij mogen komen.
Hoewel ik wel hoop en dan niet eens voor mezelf hoor, dat er wel rekening gehouden word met de omstandigheden, waardoor iemand tot zo een wanhoopsdaad komt. (Dan denk ik dus meer aan het door mijzelf genoemde voorbeeld eerder in dit topic; de vader die de verkrachter/moordenaar van zijn kind vermoord)

Dank voor je antwoord. Ik vind ook dat je straf zou verdienen, maar van mij zou je daarna wel weer vrij mogen komen.
Voor zover ik weet wordt altijd rekening gehouden met de omstandigheden waardoor iemand tot een strafbare daad komt. Er wordt echter ook rekening gehouden met de mogelijke gevolgen voor mensen die niets met die omstandigheden te maken hebben. Daarom krijgt Yvonne terecht straf voor het in brand steken van die auto, hoe begrijpelijk de emotie ook is die haar ertoe dreef, feit blijft dat ze met die actie ook mensen in gevaar had kunnen brengen die helemaal niets met de zaak te maken hebben. Bovendien heeft ze de auto in brand gestoken lang voordat de straf van de dader bekend werd. Alleen al daarom is het onzin om die twee straffen met elkaar te vergelijken, de straf van de dader speelde helemaal geen rol bij de daad van Yvonne. Dat Yvonne hier meerdere keren heeft aangegeven dat ze erkent dat haar straf terecht is siert haar en ik hoop van harte dat ze ooit zover komt dat ze met een goed gevoel kan terugkijken op de tijd die ze met de pony's heeft gehad, zonder dat die herinneringen worden verpest door de gruwelijke manier waarop ze aan hun einde zijn gekomen.
Verder verzinnen rechters niet zomaar zelf wat ze wel of niet een gepaste straf vinden. Ze beoordelen of de door justitie geëiste straf aansluit bij de in het wetboek van strafrecht aangegeven mogelijkheden. Op grond van de wetboek van strafrecht kán een rechter helemaal geen lange gevangenisstraf opleggen aan iemand die dieren heeft gedood. Verder is bekend dat mensen die dieren doden soms overgaan op het vermoorden van mensen. Voor zover ik weet zijn dat echter niet de mensen die specifieke dieren doden om de eigenaren van die dieren te pakken. Het zijn mensen die een kick krijgen van het mishandelen van dieren en die, om die kick te blijven krijgen, steeds verder moeten gaan. Van mishandelen naar doden en als het doden van dieren geen voldoening meer geeft gaan ze weer een stap verder en richten ze zich op mensen. De dader hier voldoet niet aan dat profiel en de kans is daarom heel erg klein dat hij een volgende keer een mens zal doden. Om die reden zal bij het bepalen van de straf van deze dader het risico dat hij een volgende keer een mens kwaad doet, geen rol hebben gespeeld. De omstandigheden die hem tot zijn daad aanzetten zijn ongetwijfeld wél meegenomen en daarom moet hij in behandeling, zodat hij een volgende keer kan omgaan met zijn emoties en ze niet uitleeft op dieren.

Voorkomen is altijd beter dan genezen. In dit geval had Yvonne naar mijn idee, ongeacht de straf die de dader heeft gekregen, veel meer gehad aan structurele psychische begeleiding dan aan het in brand steken van een auto. In de meeste van haar berichten is ze nog altijd zeer geëmotioneerd over wat er gebeurd is. Ik kan me zo voorstellen dat elke pony die een klein beetje op één van de gedode pony's lijkt alles weer in herinnering roept. Net als de plek waar het gebeurt is en elk fototopic op Bokt van jonge meiden die heerlijk met hun (verzorg)pony aan het troetelen zijn. Dat lijkt me verschrikkelijk, maar ik kan me niet voorstellen dat het in brand steken van een auto of een huis, zelfs met de dader er in, daar iets aan verandert. Het lijkt me goed als Yvonne die begeleiding alsnog krijgt. Niet omdat ik bang ben dat ze anders nog een auto in brand zal steken, maar omdat ik denk dat ze haar plezier in het leven en met name in het omgaan met paarden alleen terug kan krijgen als ze er in slaagt te verwerken wat er is gebeurd en het los kan laten.

Dit betekent niet dat ik niet kan begrijpen wat ze heeft gedaan. Alleen er is een heel erg groot verschil tussen bedenken hoe je iemand pijn kan doen die jou pijn heeft gedaan en dat daadwerkelijk doen. Verreweg de meeste mensen houden het gelukkig bij alleen maar bedenken wat ze zouden kunnen doen. Als dat niet zo zou zijn, zou het snel afgelopen zijn met de overbevolking van de planeet. Ik geloof zeker dat je denkt dat je de auto met de dader erin in brand zou steken als jou zoiets zou overkomen. Ik denk alleen niet dat je het echt zou doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:21

_/-\o_ Wow! Maura, prachtig en zeer helder verwoord, heb ik niets meer aan toe te voegen, mijn complimenten!

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:15

Sok schreef:
nynke55 schreef:
Het ging om het punt dat mensen die dieren doden ook in staat zijn mensen te doden.

Ik heb ook wel eens een wesp doodgemept, maar vind dit absoluut niet te vergelijken met een mens..
Bovendien, wat heeft deze vergelijking voor zin? Waarom zijn wij hier aan het speculeren over wat er aan die man mankeert? Neem aan dat ze dat met therapie wel boven water krijgen. Lijkt me niet aan ons om weer allemaal vergelijkingen en aannames op tafel te gooien. :)

Ik bedoelde met mijn zin meer dit voorbeeld: als iemand koelbloedig twee paarden de keel doorsnijdt, is de stap naar twee mensen de keel doorsnijden niet zo groot.

Even terug naar het onderwerp:

Ik kan me heel goed voorstellen dat je enorm emotioneel wordt als er zoiets gebeurt en dat het je eerste neiging is om de dader 'terug te pakken'.
Het probleem met dat terugpakken is dat je er zelf weinig aan hebt. De dader zal niet inzitten over die auto, niet op de manier waarop Yvonne inzit over de paarden. Het enige wat het haar heeft opgeleverd, is een straf.
Yvonne, het is vreselijk van de paarden, en het is iets wat de rest van je leven bij je zal blijven. Daarom raad ik je met klem aan, net als heel wat andere posters in dit topic, om toch slachtofferhulp of psychologische hulp te zoeken, zodat je het een plekje kunt geven. Dát is de manier waarop je het beste wraak kunt nemen op de dader: door te laten zien dat jij je leven ondanks zijn daad weer op de rit kunt krijgen en je dagen niet langer laat verpesten door zijn actie.

Ik vind de straf die de dader heeft gekregen verschrikkelijk laag, maar je hebt er niets aan om er wraak op te nemen. De straf zal niet veranderen, de dader zal er een nacht minder om slapen. Denk alsjeblieft aan jezelf, zorg voor jezelf, zodat je de gevoelens een plaatsje kunt geven en door kunt gaan.