Bokt.nl zoekt een Community Manager

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:15

BartVB schreef:
Mail wel doorgelezen voor het versturen maar overheengelezen :) Erg slordig in een dergelijke zin, maakt wel meteen een punt O:)

_O- _O- Deed de spellingcontrole het niet? (Srry Bart :oo )

Had ook nog wel willen solliciteren, maar helaas alleen zijdelingse marketing/communicatie achtergrond. Wel veel tekst- en redactie ervaring.
Ik ben als VA (Virtual Assistent) wel al heel gewoon online ondersteuning te bieden. Dus wellicht kan ik jullie altijd nog eens van dienst zijn. :D :D :D :D

Isegrim

Re: Bokt.nl zoekt een Community Manager

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:42

Het is een natuurwet dat als je iets schrijft over de slordigheid van taal- en spelfouten, er in die tekst een taal- of spelfout zit. :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:51

Wet van Murphy :D :D :D :D :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:44

Frustrerend, want wat je dan ook zegt, geloofwaardigheid keldert meteen. :D

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:58

BartVB schreef:
Overigens is de lijst met tips vooral toegevoegd omdat ik hoop dat de sollicitanten daar verder iets mee kunnen. Is zeker niet belerend bedoeld en het overgrote deel van de sollicitaties zat erg goed in elkaar. Het zijn vooral punten die mij opvielen tijdens het lezen/selecteren vanuit een werkgeversperspectief. Ik heb me eerder afgevraagd hoe een sollicitatiebrief/CV nou eigenlijk wordt gelezen en waar deze op wordt beoordeeld. Bovenstaande is vooral bedoeld als een inkijkje in dat proces.
Is overigens allemaal puur van mij uit bekeken, de punten gelden zeker niet voor ieder bedrijf. Ook is het zo dat het over het algemeen geen punten zijn die een vereiste zijn. Ik merkte b.v. dat ik het positief vond als iemand een foto meestuurde, maar zoiets is zeker geen eis. Als je een leuke foto hebt van jezelf is het een makkelijke manier om je te kunnen onderscheiden in een sollicitatieprocedure.

Van een aantal mensen al de vraag om wat meer informatie over motivatie achter de afwijzing, daar ga ik na het weekend mee aan de slag :j

Een aantal van de tips zijn absoluut niet geschikt voor andere organisaties. Uiteraard de lay out en de spellingsfouten wel, maar een sollicitatie als facebookpagina bijvoorbeeld, heel orgineel, ,aar wordt lang iet overal gewaardeerd. Ook de dingen die je zou willen aanpakken op bokt is niet gebruikelijk. Ik had er ook meerdere ideeën over, maar dit niet vernoemd omdat dit lang niet overal gewaardeerd wordt. Ik heb zelf heel wat brieven beoordeeld ( P&O-er) en weet dus ongeveer waar ik op zou letten.

Wat ik jammer vind aan de bulk afwijzing is dat je geen precieze reden van afwijzing weet. Ik weet van een heel aantal punten dat dat bij mij de reden niet kan zijn, maar wat de reden dan wel is blijft voor mij een vraag.

Wat betreft de PDF, als je dit wel als eis stelt, en mensen krijgen dit niet voor elkaar, dan zegt dat iets over de computerkennis van die gene, of anders over de vindingrijkheid, doorzettingsvermogen en de interesse van iemand. Dit kan dus iets zeggen over de geschiktheid van een kandidaat voor de functie.
Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Begrijp me goed, ben niet jaloers. Ik hoop dat jullie de goede persoon voor de functie eruit kunnen halen en dat jullie kunnen komen tot een waardig vervanger van Eline.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:06

Enige tip waaraan ik niet voldeed was vertellen waarom ik prima geschikt zou zijn om thuis te werken. :P

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:13

Isegrim schreef:
Enige tip waaraan ik niet voldeed was vertellen waarom ik prima geschikt zou zijn om thuis te werken. :P

Ik ook Volgensmij ;) en misschien een gebrek aan werkervaring. Maar verder...geen idee

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:15

Ben benieuwd naar degenen die door zijn! Hierboven, ik zal je je er niet te druk om maken, waarschijnlijk hadden ze gewoon te veel en hebben ze er ook een paar weggegooid om pietluttige redenen. Volgende keer beter toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:46

pluisje88 schreef:
BartVB schreef:
Overigens is de lijst met tips vooral toegevoegd omdat ik hoop dat de sollicitanten daar verder iets mee kunnen. Is zeker niet belerend bedoeld en het overgrote deel van de sollicitaties zat erg goed in elkaar. Het zijn vooral punten die mij opvielen tijdens het lezen/selecteren vanuit een werkgeversperspectief. Ik heb me eerder afgevraagd hoe een sollicitatiebrief/CV nou eigenlijk wordt gelezen en waar deze op wordt beoordeeld. Bovenstaande is vooral bedoeld als een inkijkje in dat proces.
Is overigens allemaal puur van mij uit bekeken, de punten gelden zeker niet voor ieder bedrijf. Ook is het zo dat het over het algemeen geen punten zijn die een vereiste zijn. Ik merkte b.v. dat ik het positief vond als iemand een foto meestuurde, maar zoiets is zeker geen eis. Als je een leuke foto hebt van jezelf is het een makkelijke manier om je te kunnen onderscheiden in een sollicitatieprocedure.

Van een aantal mensen al de vraag om wat meer informatie over motivatie achter de afwijzing, daar ga ik na het weekend mee aan de slag :j

Een aantal van de tips zijn absoluut niet geschikt voor andere organisaties. Uiteraard de lay out en de spellingsfouten wel, maar een sollicitatie als facebookpagina bijvoorbeeld, heel orgineel, ,aar wordt lang iet overal gewaardeerd. Ook de dingen die je zou willen aanpakken op bokt is niet gebruikelijk. Ik had er ook meerdere ideeën over, maar dit niet vernoemd omdat dit lang niet overal gewaardeerd wordt. Ik heb zelf heel wat brieven beoordeeld ( P&O-er) en weet dus ongeveer waar ik op zou letten.

Wat ik jammer vind aan de bulk afwijzing is dat je geen precieze reden van afwijzing weet. Ik weet van een heel aantal punten dat dat bij mij de reden niet kan zijn, maar wat de reden dan wel is blijft voor mij een vraag.

Wat betreft de PDF, als je dit wel als eis stelt, en mensen krijgen dit niet voor elkaar, dan zegt dat iets over de computerkennis van die gene, of anders over de vindingrijkheid, doorzettingsvermogen en de interesse van iemand. Dit kan dus iets zeggen over de geschiktheid van een kandidaat voor de functie.
Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Begrijp me goed, ben niet jaloers. Ik hoop dat jullie de goede persoon voor de functie eruit kunnen halen en dat jullie kunnen komen tot een waardig vervanger van Eline.

Dat zegt BartVB toch ook? Dat het niet geschikt is voor ieder bedrijf? Ik vind dat je erg door aan het drammen bent. PB dan, als je meer info wilt over je afwijzing, wat heeft het voor zin dit in het topic te bespreken?
Blijkbaar zijn er geschiktere kandidaten. Er zijn 187 afwijzingen, moet er dan voor iedereen een aparte email worden getypt met de punten waarom? Dat kan je niet verwachten 5 dagen na de deadline. De organisatie van Bokt.nl zal nog wel meer te doen hebben, denk je niet?
Neem je verlies, en dram hier niet zo op door. Tegenwoordig is het bij solliciteren zo dat je meer afwijzingen zal krijgen dan aanbiedingen. Als jij je om iedere afwijzing zo druk gaat maken, dan zou ik iets aan die houding veranderen.

Edit: ik hoop dat jullie een geschikte kandidaat gaan vinden :)

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:12

Helaas ben ik het ook niet geworden. Vind het jammer, maar er komt vast wel iets anders mooi op mijn pad.

Ik vind trouwens de reactie van pluisje88 niet drammerig. Natuurlijk zit er een kritische noot in, maar daarnaast ook nog wat tips (voor sollicitanten maar ook voor bokt). Maar iedereen mag zijn eigen mening hebben.

Het bespreken van jouw visie op bokt had bijvoorbeeld ook een losse opdracht bij de sollicitatie kunnen zijn. Normaal neem ik zoiets ook niet mee in een brief, omdat ik zulke details meer op zijn plek vind tijdens een persoonlijk gesprek. Tegenwoordig zie je steeds vaker bij vacatures dat er een extra opdracht wordt toegevoegd. Werkt gelijk drempel verhogend (qua hoeveelheid sollicitaties). Daarnaast ziet de werkgever wie er net dat stapje meer wil doen, krijgt hij inzicht in iemands werkniveau en in het geval van een visie opdracht of deze matcht met die van het bedrijf.

Met deze aantallen zal het trouwens ook af en toe met "gut feeling" te maken hebben gehad. Je kan toch iemands persoonlijkheid terugvinden in zijn/haar schrijfstijl en wellicht sprak daarom persoon A net iets meer aan dan persoon B die een identiek cv heeft. Je kan misschien perfect zijn als je naar de functie kijkt, maar iemand moet ook in het team passen.

Vind het netjes dat Bart de tijd neemt om mensen een persoonlijke motivatie te geven als zij dat graag willen. Hopelijk zijn het er niet al teveel geworden ;) Veel succes in ieder geval met de rest van de sollicitatieprocedure! Uiteraard ook veel succes voor de mensen die nog in de race zijn. :)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:40

Ik vind het ook een heel nette afwijzingsbrief waar heel veel bedrijven een voorbeeld aan kunnen nemen. Ik heb ontelbare afwijzingsmails gekregen waarin niets meer stond dan: "helaas is je sollicitatie niet weerhouden omdat we andere kandidaten hebben gevonden die beter bij het profiel passen." Dus kudos, Bart :j

Ben heel benieuwd wie het wordt!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:42

Ik vind het een prima, nette afwijzingsbrief. En dat mierengeneuk weer meteen op die grammatica, niemand is prefect, kom op zeg.
Gun een ander ook wat. ;)

Ik wens de genomineerde kandidaten veel succes.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 14:00

Isegrim schreef:

Voor de duidelijkheid; de mail bestaat uit twee delen. Eerste deel bevat een lijstje met punten waar we op gelet hebben bij de selectie, zaken als opleiding, werkervaring, etc. Daaronder staat een lijst met 'tips' of iig dingen die mij zijn opgevallen bij het lezen/beoordelen van de CVs. Een aantal noem ik omdat je ze kan gebruiken om je positief te onderscheiden. B.v. door een nette layout, voorkomen van vraagtekens, etc. Andere punten werken de andere kant op (spelfouten, verkeerde functienaam). Die laatste punten zijn op zichzelf geen probleem maar als je wel voldoet aan het profiel maar een paar typefouten en de verkeerde functienaam in je sollicitatie hebt zitten dan moeten wij wel heel erg enthousiast van je sollicitatie worden voor we je uitnodigen.
Het is iig uitdrukkelijk niet zo dat de tips verkapte eisen zijn. Als je niets hebt gemeld over het thuiswerken is dat absoluut geen probleem, dat is iets dat prima in ronde 2 of een gesprek aan de orde kan komen.

@Marjola; Klopt, je visie op het bedrijf geven is zeker geen handige zet bij een flink aantal vacatures, ik meld het alleen omdat het mij (in mijn specifieke situatie) als erg positief beoordeelde. Of je dit kan doen hangt sterk af van de functie en de grootte van het bedrijf. In dit geval is het denk ik wel een prima combinatie en is het een aardige manier om je motivatiebrief wat body te geven als je b.v. tekort schiet op het gebied van werkervaring. Overigens ook hier; geeft pluspunten maar het profiel blijft leidend. Er waren overigens maar een of twee sollicitanten die dit hebben gedaan.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:49

BartVB Bedankt voor de tips, fijn om het ook eens van een werkgevers kant te horen. Ik vond het persoonlijk erg fijn om niet afgewezen te worden met een ' uw profiel voldoet niet aan de door ons gestelde eisen'. Al zijn de tips algemeen, we gaan het zeker mee nemen in een volgende sollicitatiebrief.

Bedankt.

skylar123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:09

Beste Bart,

ik behoor helaas ook tot de groep die afgewezen is. Wat ik jammer vindt, is dat deze inderdaad niet persoonlijk gericht was. Ik weet dat dit lastig is met 200 man, maar op deze manier kan ik er helaas weinig mee voor volgende sollicitatietrajecten. Vandaar dat ik ook een mailtje nagestuurd heb met deze vraag, waar ik helaas nog geen reactie op gekregen heb.
Ik herken me totaal niet in de genoemde punten. Behalve dan dat ik mijn CV in Word doorgestuurd heb en dit is wat mij betreft een bewuste keuze omdat je anders niet door kunt klikken op de links die erin staan! Ik had ivm technische achtergrond waarom jullie vroegen, gedacht dat dit juist opgemerkt zou worden? Op deze manier kun je namelijk naar mijn Facebook, Twitter, Linkedin profiel en eigen website door klikken....wat me wel zo handig leek. Maar ik zal het meenemen, stuur volgende keer zowel PDF en Word doc mee, al hoop ik dat bedrijven daardoor niet in de war raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:18

skylar123 schreef:
Beste Bart,

ik behoor helaas ook tot de groep die afgewezen is. Wat ik jammer vindt, is dat deze inderdaad niet persoonlijk gericht was. Ik weet dat dit lastig is met 200 man, maar op deze manier kan ik er helaas weinig mee voor volgende sollicitatietrajecten. Vandaar dat ik ook een mailtje nagestuurd heb met deze vraag, waar ik helaas nog geen reactie op gekregen heb.
Ik herken me totaal niet in de genoemde punten. Behalve dan dat ik mijn CV in Word doorgestuurd heb en dit is wat mij betreft een bewuste keuze omdat je anders niet door kunt klikken op de links die erin staan! Ik had ivm technische achtergrond waarom jullie vroegen, gedacht dat dit juist opgemerkt zou worden? Op deze manier kun je namelijk naar mijn Facebook, Twitter, Linkedin profiel en eigen website door klikken....wat me wel zo handig leek. Maar ik zal het meenemen, stuur volgende keer zowel PDF en Word doc mee, al hoop ik dat bedrijven daardoor niet in de war raken.

Dit is neem ik aan als email bedoeld ipv als post in het topic?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:20

Aan al de mensen die nu klagen: krijgen jullie van ieder groot bedrijf waar jullie solliciteren dan een persoonlijke brief terug? Normaal maken die er zich nog sneller vanaf met een 'je past niet in ons profiel'. Een bedrijf is geen school, krijg je een persoonlijke brief terug met enorm veel tips voor verbetering, super, dat is echt een buitenkansje, maar dat is niet de norm. Een bedrijf moet de sollicitant niet leren hoe een brief te schrijven. Als je een mail gestuurd hebt om verduidelijking zal je die ter zijner tijd ook wel krijgen en anders zou ik het laten rusten. Het is nu omdat het bokt is, maar als jij een groot bedrijf hebt met 10 vacatures met ieder gemiddeld 400 brieven, dan ga je je echt niet bezig houden met persoonlijk terugschrijven, zelfs niet na navraag van de sollicitant.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:22

In dit geval heeft bart aangegeven dat men mocht vragen en dat antwoord zal volgen. Heb zelf geen navraag gedaan. Heb zo mijn vermoedens en vind het wel prima zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:26

Winged schreef:
In dit geval heeft bart aangegeven dat men mocht vragen en dat antwoord zal volgen. Heb zelf geen navraag gedaan. Heb zo mijn vermoedens en vind het wel prima zo.

Snap best dat mensen nieuwsgierig zijn en graag willen weten wat eventuele verbeterpunten zijn. Maar stuur dan even een pb of een email. Wat heb je er nu aan om dit zo open en bloot in het topic te gooien.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:28

Dan zal, zoals ik al zei, het antwoord ter zijner tijd wel komen. En anders misschien nog een vriendelijk mailtje doen ter herinnering. Ik denk telkens dat er een update is in het topic, maar dan is het weer iemand die het niet zo goed kan wegslikken dat die het niet geworden is. Mag op zich wel hoor, als het echt je droomjob was, kan ik best begrijpen dat het ontgoochelend is. Maar zo is het leven nu eenmaal. Afgewezen worden is nu meer regel dan uitzondering en relativering kan daar dan een groot stuk bij helpen. Want wie weet is er wel helemaal geen aan te duiden reden waarom niet, maar was het gewoon een 'gut feeling'. Maar goed, Bart zal zijn werk wel hebben. Ik denk dat die drukker is met afgewezen kandidaten te woord staan dan de kandidaten die nog in de running zijn te beoordelen. :')

Mootje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:51

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het een zeer uitgebreide email vind met veel punten waar je in iedere sollicitatie iets mee kan.
Een foto bijvoegen had ik ook niet gedaan.... Ik denk zeker een gemiste kans, maar ben altijd bang dat dit opdringerig overkomt.
Maar ben het er wel mee eens dat het een goede indruk geeft! Nogmaals veel goede tips!

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:55

Miracle_ schreef:
Ik vind het een prima, nette afwijzingsbrief. En dat mierengeneuk weer meteen op die grammatica, niemand is prefect, kom op zeg.
Gun een ander ook wat. ;)

Ik wens de genomineerde kandidaten veel succes.

Hier ga ik helemaal in mee!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:55

Ook in een PDF kun je gewoon een klikbare link maken.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:13

Ik ga er vanuit dat er op zijn minst veel op taal-en spelfouten is gelet :+

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 00:28

Nogmaals; in de selectie is zeker niet gekeken naar zaken als het bestandformaat. Ik merkte alleen dat PDF voor mij prettiger werkte, daarom is dat gemeld in herboristen met 'zaken die mij zijn opgevallen tijdens de selectie'.

Er zijn aardig wat verzoeken binnengekomen voor een meer specifieke motivatie. Op dit moment gaat de prioriteit echter naar de mensen in ronde 2 zodat we deze zo snel mogelijk uit kunnen nodigen. Dit naast de normale werkzaamheden die al zorgen voor een behoorlijk volle werkweek :) Een aantal mensen hebben een extra motivatie binnen, ik ben tussen de bedrijven door bezig met het wegwerken van de hele stapel maar dit kan even duren...