BartVB schreef:Overigens is de lijst met tips vooral toegevoegd omdat ik hoop dat de sollicitanten daar verder iets mee kunnen. Is zeker niet belerend bedoeld en het overgrote deel van de sollicitaties zat erg goed in elkaar. Het zijn vooral punten die mij opvielen tijdens het lezen/selecteren vanuit een werkgeversperspectief. Ik heb me eerder afgevraagd hoe een sollicitatiebrief/CV nou eigenlijk wordt gelezen en waar deze op wordt beoordeeld. Bovenstaande is vooral bedoeld als een inkijkje in dat proces.
Is overigens allemaal puur van mij uit bekeken, de punten gelden zeker niet voor ieder bedrijf. Ook is het zo dat het over het algemeen geen punten zijn die een vereiste zijn. Ik merkte b.v. dat ik het positief vond als iemand een foto meestuurde, maar zoiets is zeker geen eis. Als je een leuke foto hebt van jezelf is het een makkelijke manier om je te kunnen onderscheiden in een sollicitatieprocedure.
Van een aantal mensen al de vraag om wat meer informatie over motivatie achter de afwijzing, daar ga ik na het weekend mee aan de slag

Een aantal van de tips zijn absoluut niet geschikt voor andere organisaties. Uiteraard de lay out en de spellingsfouten wel, maar een sollicitatie als facebookpagina bijvoorbeeld, heel orgineel, ,aar wordt lang iet overal gewaardeerd. Ook de dingen die je zou willen aanpakken op bokt is niet gebruikelijk. Ik had er ook meerdere ideeën over, maar dit niet vernoemd omdat dit lang niet overal gewaardeerd wordt. Ik heb zelf heel wat brieven beoordeeld ( P&O-er) en weet dus ongeveer waar ik op zou letten.
Wat ik jammer vind aan de bulk afwijzing is dat je geen precieze reden van afwijzing weet. Ik weet van een heel aantal punten dat dat bij mij de reden niet kan zijn, maar wat de reden dan wel is blijft voor mij een vraag.
Wat betreft de PDF, als je dit wel als eis stelt, en mensen krijgen dit niet voor elkaar, dan zegt dat iets over de computerkennis van die gene, of anders over de vindingrijkheid, doorzettingsvermogen en de interesse van iemand. Dit kan dus iets zeggen over de geschiktheid van een kandidaat voor de functie.
Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Begrijp me goed, ben niet jaloers. Ik hoop dat jullie de goede persoon voor de functie eruit kunnen halen en dat jullie kunnen komen tot een waardig vervanger van Eline.