Rollkur-ophef op Deense kampioenschappen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:15

Ik ga ook wel mee naar Denenmarken, over 1 week ben ik er toch :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:21

Urielle schreef:
En omdat ik er niet meer tussenkom, even over het artikel: stress bij het rijden zegt mij niet zoveel. Als ik mijn scheve paard rechter rij, zal er ook meer stress te meten zijn dan wanneer ik het paard lekker scheef comfortabel door laat hobbelen. Maar uiteindelijk is het paard wel meer gebaat bij rechter gereden worden dan hem in zijn comfortzone scheef door te laten dabben.
Idem met een paard scherper aan de hulpen zetten, de correctie zal stress opleveren, toch is het uiteindelijk beter dan wanneer ik een uur een paard maar vooruit blijf duwen.
Dus dan ga je je afvragen, wanneer heiligt het doel de middelen?

Dat is idd een doordenkertje...

Je hebt ook mensen die praten over "eu-stress" en "dys-stress".
De "eu" vorm is nog goede stress: het is een uitdaging, maar levert gaandeweg wel iets op (paard moet moeilijke dingen doen ipv. hobbelen, maar ontspant/strech.t op gegeven moment wel die stijvere spieren) -
de "dys-stress" is niet meer goed en gezond.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 16:32

Twiggy2008 schreef:
Hahaha, gezellig wordt het zo!!! :D (al is het niet om een geweldige reden ;( )

Meeting haha :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 01:16

Geryon schreef:
Twiggy2008 schreef:
Eerlijk gezegd ga ik er vanuit dat mijn paard de 30 a 40 jaar gaat halen, hoor. Waarom niet? Ik ken er zat die zo oud geworden zijn zonder in 'de sport' gezeten te hebben. En ik heb een sterk type paard, die ook op een sterke manier gehouden wordt (buiten). Denk dat hij sterker in zijn vel zit dan het gemiddelde dressuurpaard. We zullen zien, maar moet ergens wel een beetje lachen om mensen die denken dat zo'n huis-tuin-en-keuken paard minder sterk is dan zo'n wedstrijdpaard. Hoe verzinnen ze het? :D

Nouja, om een paard ons te laten dragen zonder dat het ze op lange termijn beschadigd, moet er wel degelijk goed gereden worden en dat gebeurt, als je zo op bokt kijkt, bij veel huis-tuin-keuken paarden niet. De dierenartsen en osteopaten hebben het er maar druk mee! ]

Ik snap wat je bedoelt, maar ik gymnastiseer mijn paard wel degelijk, maar niet met de benadering zoals op de bekende foto's (heb ik al eerder aangegeven, hoe ik mijn paard benader en hoe we samenwerken. Op basis van wederzijds plezier, respect en paardvriendelijkheid). Daarom denk ik dat mijn paard mentaal en fysiek best goed in zijn vel zit. Zeker in combinatie met hoe hij gehouden wordt. Oersterk paardje, hoor. ;)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Rollkur-ophef op Deense kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:07

Nou ik weet niet maar als ik jou zo op die pony bitloos de hei over zie gaan op de foto dan denk ik dat jij toch een iets minder intensieve vorm van rijden beoefent dan de professionele ruiter...

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:10

en zodra er gezeur komt ... komt als tegen argument weer het bitloos :roll:
bitloos is niks minder dan bit... en ontspannen mogen paarden ook wel eens... ze hoeven toch niet bij een buitenrit helemaal in de kreukels te lopen...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:12

Een paard kan perfect ontspannen mét bit, en een bit staat niet gelijk aan in de kreukels lopen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:13

Heleennn schreef:
Een paard kan perfect ontspannen mét bit, en een bit staat niet gelijk aan in de kreukels lopen.

tuurlijk wel... (dat ie onstpannen kan lopen :P )maar er wordt gewezen naar een foto over de hei... met een leuk bosritje hoeft het toch allemaal niet nagefelijk...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:23

janderegelaa schreef:
Nou ik weet niet maar als ik jou zo op die pony bitloos de hei over zie gaan op de foto dan denk ik dat jij toch een iets minder intensieve vorm van rijden beoefent dan de professionele ruiter...

:D

Hoe hoger het nivo, des te meer er getraind moet worden, de grenzen opzoeken, kracht opbouwen en gymnastiseren en natuurlijk een goed management!

Dit is niet alleen met paardensport, maar met alle sporten! (behalve schaken en dammen ed :') )

Idd een beetje rare vergelijking, recreatief gehobbel door een amateur of topsport beoefend door een professionele ruiter!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:25

unihorses schreef:
Heleennn schreef:

tuurlijk wel... (dat ie onstpannen kan lopen :P )maar er wordt gewezen naar een foto over de hei... met een leuk bosritje hoeft het toch allemaal niet nagefelijk...

Natuurlijk niet, maar dat is nu het verschil tussen een recreatieruiter en een professional.
Begrijp me niet verkeerd. Ik ben erg gedreven in het managen en trainen van mijn paard en competitief/recreatief ruiter. Maar ga niet gaan roepen dat mijn paard het beter heeft dan een topsporter omdat hij met zijn neus (soms) in de lucht mag lopen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:28

listiglistje schreef:
janderegelaa schreef:

Hoe hoger het nivo, des te meer er getraind moet worden, de grenzen opzoeken, kracht opbouwen en gymnastiseren en natuurlijk een goed management!

Dit is niet alleen met paardensport, maar met alle sporten! (behalve schaken en dammen ed :') )

Idd een beetje rare vergelijking, recreatief gehobbel door een amateur of topsport beoefend door een professionele ruiter!

Het gaat erover dat er gezegt wordt dat ze ook hun paard gymnastiseren op een voor hun paardvriendelijke manier en dat doen ze waarschijnlijk ook wel.
Maar dat is ook niet te vergelijken met een prof. Dat is gewoon zo.
Het is niet omdat ik handestand zit te oefenen dat ik mezelf ga vergelijken met een prof turnster.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:30

listiglistje schreef:
janderegelaa schreef:

dus de paarden van professionele ruiters mogen nooit rust? :')
arm paard.... wat zal die geestdood zijn. wat is dat voor iets raars... dat topsportpaarden ineens geen behoefte hebben aan rust...
en wie weet, in de tijd naast het boshobbelen rijd ze wel heel serieus en is al lang geen amateur meer...
ik hobbel ook op een kameel rond... ( waar ik over week of wat Zkur mee ga pogingen doen :P ) maar dat betekent niet direct dat ik een amateur ben...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:33

ChocoBesnier schreef:
Het gaat erover dat er gezegt wordt dat ze ook hun paard gymnastiseren op een voor hun paardvriendelijke manier en dat doen ze waarschijnlijk ook wel.
Maar dat is ook niet te vergelijken met een prof. Dat is gewoon zo.
Het is niet omdat ik handestand zit te oefenen dat ik mezelf ga vergelijken met een prof turnster.

Maar dat is wel wat ze hier doen....hoe kun je nu over iets oordelen waar je zelf geen kaas van gegeten hebt :7 ik blijf dat altijd frappant vinden....

Makkelijk om te zeggen dat iets niet goed is, als de doelstelling en de beleving mijlenver uit elkaar liggen....

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:38

unihorses schreef:
dus de paarden van professionele ruiters mogen nooit rust? :')
arm paard.... wat zal die geestdood zijn. wat is dat voor iets raars... dat topsportpaarden ineens geen behoefte hebben aan rust...
en wie weet, in de tijd naast het boshobbelen rijd ze wel heel serieus en is al lang geen amateur meer...
ik hobbel ook op een kameel rond... ( waar ik over week of wat Zkur mee ga pogingen doen :P ) maar dat betekent niet direct dat ik een amateur ben...

Waar lees jij iets over rust in mijn post :? heb ik daar 1 woord over gezegd??? NEE..... lezen is moeilijk ik weet het ;) geen dingen zelf erbij gaan verzinnen aub!

Z kur is toch ook basis, dat is amateur gehobbel, doe ik zelf ook aan mee :D

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:41

Top sportpaarden krijgen heus wel rust, de paarden van Anky bijvoorbeeld... Die gaan echt wel elke dag het land op indien mogelijk hoor ;)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:42

en gymnastiseren begint al op b niveau, dus lijkt me toch dat iedere ruiter daar over mee kan praten... muv de manege hobbelers

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:44

Heleennn schreef:
Top sportpaarden krijgen heus wel rust, de paarden van Anky bijvoorbeeld... Die gaan echt wel elke dag het land op indien mogelijk hoor ;)

en ook anky boshobbelt nog wel eens...
maar volgens sommigen heb je er dan al direct geen verstand meer van, omdat een paard enorm vaak, en alleen maar serieus getraind moet worden...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:47

unihorses schreef:
en gymnastiseren begint al op b niveau, dus lijkt me toch dat iedere ruiter daar over mee kan praten... muv de manege hobbelers

ja over b nivo t/m > basissport nivo kun je idd meepraten...maar daarna? ;)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:49

unihorses schreef:

Nou ik denk dat er ook wel kleinschalige manege's zijn met een paar ponys/paarden waar je dit soort dingen wel leert. Heb eerst een jaar paardenverzorging gedaan op een soort boerderij toen ik 8 was en toen heb ik leren rijden op een privestal waar slechts 1 pony was waar ik les mee had, de rest waren paarden van andere mensen en de goeie paarden van de staleigenaars :) Het is maar net waar je leert rijden en hoe... Toen ik mijn eerste paard had heb ik twee jaar lang, twee keer per week privéles gehad en man wat schrok ik me een bult toen ik op manege's kwam... Al die gekleurde dekjes, setjes, peesjes,... Daar was ik niet in thuis omdat het bij ons eigenlijk alleen maar om het paard draaide...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:49

Ik denk dat er 3 onderverdelingen zijn, deze kun je idd niet lineair met elkaar vergelijken:

* recreatief bezig zijn met je paard, maar een gezonde basis leggen en behouden om het paard zolang mogelijk 'goed' te houden en met plezier zijn ruiter 'correct' te dragen.

* je paard zo hoog mogelijk willen scholen om alles uit het paard te halen wat erin zit (ultieme samenwerking is het hoogste doel), zonder winstoogmerk, zonder competitievorm, zonder tijdsdruk.

* een paard zo hoog mogelijk scholen binnen een competitievorm met veelal een tijdsdruk (weinig geduld ruiter/ commerciële belangen).

In de laatste categorie loopt het paard de meest kans overvraagd te worden, pijn te hebben, stress te ervaren, beschadigd te raken en afgevoerd worden.
Competitiedrang of commerciële belangen hebben een korte termijn visie. Het is niet altijd in het belang van dergelijke partijen dat een paard gezond 30 wordt, JUIST niet wellicht.
Men gaat dan uit van een X aantal 'werkjaren' waarin alles uit het paard gehaald wordt dat erin zit: prijzen, geld, nakomelingen.
De nieuwe generatie staat alweer te trappelen om het over te nemen als de huidige generatie 'op' is.
De 'bejaarden' van Anky waar iedereen continue over rept zijn een uitzondering.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:53

Ninx wil je een paard opleiden tot internationaal nivo (Prix/Inter/GP) dan wordt daar echt wel de tijd, geduld en energie ingestoken ;)

De meeste GP paarden zijn gemiddeld 12 jaar oud voor ze zover zijn...

De laatste catogorie waar jij het over hebt is gewoon de handel!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:54

Listislistje, voor je iemand anders van verkeerd lezen beschuldigt is het misschien wel zo handig om zelf ook goed te gaan lezen. ;)

Het is wel heel onnozel om janderegelaa achter na te huppelen zonder te kijken of die opmerking wel klopt. Wat het niet doet gezien Twiggy2008 nergens hetgeen beweert wat jullie beweren dat ze gezegd heeft.
Laatst bijgewerkt door Air op 23-07-13 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:54

unihorses schreef:
Heleennn schreef:

en ook anky boshobbelt nog wel eens...
maar volgens sommigen heb je er dan al direct geen verstand meer van, omdat een paard enorm vaak, en alleen maar serieus getraind moet worden...

Daar gaat het dan ook mis, hoe denk je dat alle paarden die op de markt, op marktplaats of op de Bokt markt verschijnen en die 'met pijn in het hart' worden aangeboden als 'weidemaatjes' daar terecht komen? Omdat ze met 6 trainingen per week stuk zijn: peesblessures, hoefkatrol, KS.....
De paarden van grotere trainingsstallen zie je niet eens terug, die gaan rechtstreeks de worst in.

Echt dure paarden zijn teveel geld waard om te verknoeien.
Maar hoe het spul klaargemaakt wordt voor keuringen, en de gemiddelde overambitieuze ruiter traint, maakt flink wat slachtoffers.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:55

listiglistje schreef:
unihorses schreef:

ja over b nivo t/m > basissport nivo kun je idd meepraten...maar daarna? ;)

daarna, kan ik me er best over inlezen, en mijn mening hierover vormen.
vind het maar een kul smoes dat je niks te maken hebt over deze ruiters omdat doe het zelf eerst maar... en ze doen het goed, want ze behalen goede resultaten...
als ik soms springers zie die de sporen er toch in rammen >;) dan heb ik hier ook commentaar op. waarom zou dat niet mogen? ik weet toch dat het niet fijn is... en als deze dan inclusief wonden als winnaar uit de bus komt dan is alles niet ineens gerechtigd omdat hij goede resultaten behaalt en "heus wel weet wat hij doet"
JUIST die goede resultaten ontstaan meestal uit dwang, en commercieel belang. niks band met je paard, niks samen een team nee, lopen,lopen,lopen en anders wel weer 10 in de rij... wat sommigen van deze deense ruiters hebben nogal wat paarden versleten.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:56

Nou Ninx je kan ook het slechte blijven zien in de paardensport/handel.