Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Urielle schreef:En omdat ik er niet meer tussenkom, even over het artikel: stress bij het rijden zegt mij niet zoveel. Als ik mijn scheve paard rechter rij, zal er ook meer stress te meten zijn dan wanneer ik het paard lekker scheef comfortabel door laat hobbelen. Maar uiteindelijk is het paard wel meer gebaat bij rechter gereden worden dan hem in zijn comfortzone scheef door te laten dabben.
Idem met een paard scherper aan de hulpen zetten, de correctie zal stress opleveren, toch is het uiteindelijk beter dan wanneer ik een uur een paard maar vooruit blijf duwen.
Dus dan ga je je afvragen, wanneer heiligt het doel de middelen?
Geryon schreef:Twiggy2008 schreef:Eerlijk gezegd ga ik er vanuit dat mijn paard de 30 a 40 jaar gaat halen, hoor. Waarom niet? Ik ken er zat die zo oud geworden zijn zonder in 'de sport' gezeten te hebben. En ik heb een sterk type paard, die ook op een sterke manier gehouden wordt (buiten). Denk dat hij sterker in zijn vel zit dan het gemiddelde dressuurpaard. We zullen zien, maar moet ergens wel een beetje lachen om mensen die denken dat zo'n huis-tuin-en-keuken paard minder sterk is dan zo'n wedstrijdpaard. Hoe verzinnen ze het?
janderegelaa schreef:Nou ik weet niet maar als ik jou zo op die pony bitloos de hei over zie gaan op de foto dan denk ik dat jij toch een iets minder intensieve vorm van rijden beoefent dan de professionele ruiter...
)unihorses schreef:Heleennn schreef:Een paard kan perfect ontspannen mét bit, en een bit staat niet gelijk aan in de kreukels lopen.
tuurlijk wel... (dat ie onstpannen kan lopen)maar er wordt gewezen naar een foto over de hei... met een leuk bosritje hoeft het toch allemaal niet nagefelijk...
listiglistje schreef:janderegelaa schreef:Nou ik weet niet maar als ik jou zo op die pony bitloos de hei over zie gaan op de foto dan denk ik dat jij toch een iets minder intensieve vorm van rijden beoefent dan de professionele ruiter...
![]()
Hoe hoger het nivo, des te meer er getraind moet worden, de grenzen opzoeken, kracht opbouwen en gymnastiseren en natuurlijk een goed management!
Dit is niet alleen met paardensport, maar met alle sporten! (behalve schaken en dammen ed)
Idd een beetje rare vergelijking, recreatief gehobbel door een amateur of topsport beoefend door een professionele ruiter!
listiglistje schreef:janderegelaa schreef:Nou ik weet niet maar als ik jou zo op die pony bitloos de hei over zie gaan op de foto dan denk ik dat jij toch een iets minder intensieve vorm van rijden beoefent dan de professionele ruiter...
![]()
Hoe hoger het nivo, des te meer er getraind moet worden, de grenzen opzoeken, kracht opbouwen en gymnastiseren en natuurlijk een goed management!
Dit is niet alleen met paardensport, maar met alle sporten! (behalve schaken en dammen ed)
Idd een beetje rare vergelijking, recreatief gehobbel door een amateur of topsport beoefend door een professionele ruiter!
) maar dat betekent niet direct dat ik een amateur ben... ChocoBesnier schreef:Het gaat erover dat er gezegt wordt dat ze ook hun paard gymnastiseren op een voor hun paardvriendelijke manier en dat doen ze waarschijnlijk ook wel.
Maar dat is ook niet te vergelijken met een prof. Dat is gewoon zo.
Het is niet omdat ik handestand zit te oefenen dat ik mezelf ga vergelijken met een prof turnster.
ik blijf dat altijd frappant vinden....unihorses schreef:dus de paarden van professionele ruiters mogen nooit rust?![]()
arm paard.... wat zal die geestdood zijn. wat is dat voor iets raars... dat topsportpaarden ineens geen behoefte hebben aan rust...
en wie weet, in de tijd naast het boshobbelen rijd ze wel heel serieus en is al lang geen amateur meer...
ik hobbel ook op een kameel rond... ( waar ik over week of wat Zkur mee ga pogingen doen) maar dat betekent niet direct dat ik een amateur ben...
heb ik daar 1 woord over gezegd??? NEE..... lezen is moeilijk ik weet het
geen dingen zelf erbij gaan verzinnen aub!
Heleennn schreef:Top sportpaarden krijgen heus wel rust, de paarden van Anky bijvoorbeeld... Die gaan echt wel elke dag het land op indien mogelijk hoor
unihorses schreef:en gymnastiseren begint al op b niveau, dus lijkt me toch dat iedere ruiter daar over mee kan praten... muv de manege hobbelers
Het is maar net waar je leert rijden en hoe... Toen ik mijn eerste paard had heb ik twee jaar lang, twee keer per week privéles gehad en man wat schrok ik me een bult toen ik op manege's kwam... Al die gekleurde dekjes, setjes, peesjes,... Daar was ik niet in thuis omdat het bij ons eigenlijk alleen maar om het paard draaide... 
unihorses schreef:Heleennn schreef:Top sportpaarden krijgen heus wel rust, de paarden van Anky bijvoorbeeld... Die gaan echt wel elke dag het land op indien mogelijk hoor
en ook anky boshobbelt nog wel eens...
maar volgens sommigen heb je er dan al direct geen verstand meer van, omdat een paard enorm vaak, en alleen maar serieus getraind moet worden...
listiglistje schreef:unihorses schreef:en gymnastiseren begint al op b niveau, dus lijkt me toch dat iedere ruiter daar over mee kan praten... muv de manege hobbelers
ja over b nivo t/m > basissport nivo kun je idd meepraten...maar daarna?
dan heb ik hier ook commentaar op. waarom zou dat niet mogen? ik weet toch dat het niet fijn is... en als deze dan inclusief wonden als winnaar uit de bus komt dan is alles niet ineens gerechtigd omdat hij goede resultaten behaalt en "heus wel weet wat hij doet"