Opgehangen dood paard moet kunst voorstellen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:51

Wat een gedoe om een kunstwerk. Op fb zag ik 'm ook voorbij komen en zag ik dat veel mensen dit paardonterend vinden. Ik snap dat dus echt niet... Wat Rendac of de slager doet is lekker respectvol? >;) zoals dit paard hangt lijkt 't wel een beetje op een dood paard in de Rendacgrijper vlak voordat ie in de container verdwijnt. Nu heeft dit paard na zijn dood in ieder geval nog een gesprek op gang gebracht.

Een dood hangend paard waar een kunstenaar ongetwijfeld een bedoeling mee heeft mag je wat mij betreft best kunst noemen. En een bloedsinaasappel op keukenpapier ook. Ik denk dat de waardesticker 'kunst' alleen door de maker geplakt kan worden.

Chaos

Re: Opgehangen dood paard moet kunst voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:57

Ik vind dit helemaal zo erg nog nooit?

Behalve dan dat het je opgedrongen wordt ivm de plek waar ie 'hangt. Maar ik vind het helemaal niet walgelijk of naar eruit zien.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:07

nerina_97 schreef:
Wat is de volgende stap, dode mensen ofzo?! 8)7 _-:(

Al gebeurt, Gunther von Hagen is zijn naam. :j

Ik snap serieus de ophef niet... De dieren waren al dood en de huiden zijn afkomstig van slachthuizen of van een paardenmortuarium. Of je ze nu opzet of assembleert tot kunst, ik zie niet in waarom het 'opgehangen' paard erger is dan een afgehakte kop aan de muur.
Laatst bijgewerkt door Adamootje op 05-04-13 22:13, in het totaal 2 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:09

Als zij, de makers, het geen kunst mogen noemen of vinden, wie zijn wij dan om te vinden of te zeggen dat het géén kunst is? :)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:10

Nou nou, wat een kunstwerk... Een dood paard ophangen aan 2 bandjes. Zeker ook erg veel moeite in gestoken? Waardeloos, want het had heel mooi kunnen zijn..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:28

Mooi of niet mooi is nog altijd een kwestie van smaak. Dat jij iets niet mooi vindt zegt niet dat ik het ook niet mooi vind. Ik word heel narrig van dat veel mensen willen bepalen wat mooi is en wat niet, en wat kunst is en wat niet. En liefst willen verbieden wat ze zelf niet mooi of nuttig vinden. Als we die lijn consequent vast gaan houden kan er niets meer gemaakt worden, want er is altijd wel iemand die het niet mooi vindt.

En of er weinig of veel werk in zit weten wij niet. Wij weten niet hoe lang ze bezig zijn geweest met de voorbereidingen, het bedenken, het regelen en zo. Kost ook tijd.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:31

En het zoeken van een dood paard :)

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:53

phormicola schreef:
Het is kunst als mensen er emotioneel op reageren, volkomen geslaagd dus.

:j

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 23:22

@Nutter
@Colway
@vuurneon
@iedereen

Ik heb een galerij-topic gemaakt met onze kunstwerken:
[UK] Kunstzinnige uitbarsting op: Dood paard moet kunst voorstell
De Pechaap is vanavond rond 23:00 in productie gebracht door mijzelf.
Ik zou graag toestemming willen van vuurneon om haar voorstudie:
The always walking Boots (de laarzen in de stoffige kamer)
in productie te mogen brengen.

Groetjes Evy :)

Dakota_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 23:25

weet niet of ik het durf te zeggen maar heb zelf ook met dode paarden in mijn kunst gewerkt (ik zit op een kunstacademie en heb het werk gemaakt tijdens een project over de crisis). niet het hele paard alleen de staart, ik kon die gewoon zo afhalen bij de slacht. ze waren blij dat ze ervan af waren. het zat er namelijk vol met paarden zeiden ze..

hier een stukje tekst die bij mijn werk is geschreven voor een boek;

My idea is to put three horsetails on the wall. When someone approaches the tails they starts to swish. This idea developed from my fascination for horses, al my artworks deal with horses. This work is inspired by a few things:
1 Because of the economical crisis a lot of horse owners can’t afford to keep their horses anymore. So they try to sell them. But the market for horses is not very good. So a lot of people have to bring their horses to the abattoir. The slaughterhouse sees the tail as garbage. I think this is disrespectful and I want the horse to live on in my art.
2 The tail is an important part of the horse. You can tell by the tail how the horse feels. If he is irritated, angry, exited or just happy.
3 I am very interested in shamanism. The horse plays a huge role in some shaman cultures. In those cultures they use horsetails to swish away dark and negative energy. They use the tails on drums, shamans have tails as epaulettes on their shoulders, to show that they are in contact with the horse spirits.

For me the horsetail on the wall creates a different perspective. The viewer gets swished away like it is a dark and negative energy. The tails will be put on a tiled wall; I want the viewer to have an ‘abattoir feeling’. This feeling is necessary because I want the viewers to feel uncomfortable to think about the enenrgy of the tails. The tails will be attached to a car gas spring with the distance sensor. So the three tails move separately and on a different speed, when a person walks by.

Ik maak nu niet meer kunst met dode dieren erin verwerkt, maar bij dit soort werken gaat het meestal om het concept erachter.. wat het bij deze kunstenaars zijn weet ik nog niet zal zo ff verder googlen..

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 23:56

Ik vind het goor.. Wie maakt nu zoiets :n
Ik zie het niet echt als kunst, ook al was het paard al dood..

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:42

Citaat:
Wat was dan het doel? En wat voor artistieke verrichtingen heeft hij uitgehaald?

Tjsa, Colway,
denk dat die eerste vraag al beantwoord is... Mocht je er overheen gelezen hebben: Mijn eerste post in dit topic. De artistieke verrichting lijkt me hier het plaatsen van het beeld dood paard in een bepaalde context, ruimte (hangend in banden, etalage). Dat is iets waar je over nadenkt!

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:43

Colway schreef:
Ze bedoelde die foto reeks van dode paarden in aparte poses, die zijn inderdaad best mooi vind ik

Oke ik niet haha.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:45

MeesMo schreef:
Citaat:
Wat was dan het doel? En wat voor artistieke verrichtingen heeft hij uitgehaald?

Tjsa, Colway,
denk dat die eerste vraag al beantwoord is... Mocht je er overheen gelezen hebben: Mijn eerste post in dit topic. De artistieke verrichting lijkt me hier het plaatsen van het beeld dood paard in een bepaalde context, ruimte (hangend in banden, etalage). Dat is iets waar je over nadenkt!

Dus als je over iets nagedacht hebt, is het kunst?

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:06

Ho ho, dat zeg ik niet Colway!
Wanneer iets kunst is, vind ik moeilijk te zegen. Er is eens een artiest geweest die een schilderij van hem heeft opgehangen in een groot brits museum. Hij heeft er een kaartje bij gehangen en het heeft vrij lang geduurd voor ze het opmerkten... Hij was destijds nog helemaal niet bekend, maar mensen slikten het wel als kunst!

Er is een kunststroming, het dadaïsme, dat stelt dat alles kunst kan zijn zodra je het in een museum zet. Hij heeft eens een urinoir opgehangen in een museum om vervolgens te stellen dat dat kunst is.
Natuurlijk zijn er veel mensen die zeggen dat dat gen kunst is, maar er zijn anderen die het wel waaderen.

Wat ik probeer te zeggen is, dat het niet eenvoudig is om te zeggen wat kunst is. Eenvoudigweg zeggen dat iets geschilderd / geboetseerd / ... moet zijn voor het kunst is, lijkt me te kort door de bocht. Voor mij is iets kunst wanneer het iets in mij losmaakt of wanneer het me na laat denken. Dat kan een kunstvoorwerp zijn, maar ook een documentaire of mooie muziek. Daar kan ik echt van genieten. Maar zoals gezegd, dat is het voor mij. As het voor jou iets anders is, vind ik dat prima en ga ik er geen probleem van maken. Voor mij staat het begrip 'kunst' niet vast.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:22

shirleyp schreef:
Een dood hangend paard waar een kunstenaar ongetwijfeld een bedoeling mee heeft mag je wat mij betreft best kunst noemen. En een bloedsinaasappel op keukenpapier ook. Ik denk dat de waardesticker 'kunst' alleen door de maker geplakt kan worden.

En het is aan de kijker om daar in mee te gaan of niet. Een vetvlek in de hoek van een kamer in een museum kan ik geen kunst noemen. Stukjes hout op de vloer van een museum, gedrapeerd in een cirkel ook niet. Kunst moet iets toevoegen, met de producten moet iets gedaan zijn. Opzetten van een dier zoals in de foto van de openingspost is niet voldoende. Vergelijking met opgezette dieren in een museum houdt in mijn ogen geen steek wat een museum heeft ook nog educatieve bedoelingen, kunst heeft dat niet.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:27

Je komt uiteindelijk toch altijd weer uit op wat iemand kunst vindt. Dat is heel persoonlijk, dus zeggen "dit is geen kunst" slaat nergens op. Ik zie ook wel vaker dingen waarvan ik denk nja... maar anderen kunnen dat wel kunst vinden. Leven en laten leven. Zolang er geen dieren mishandeld worden oid mogen ze van mij dode paarden ophangen als ze dat willen, prima.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:32

Precies Fiffil

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:48

Er is geen vaste definitie van kunst. Veel hangt af van de context.

Ik heb wel eens als project briefjes rond laten slingeren in supermarktmandjes en -wagentjes met eenvoudige teksten, die mensen hopelijk aanzetten tot eens nadenken. In de uitvoering zat niet veel werk, in de voorbereiding wel. Ik vind dat ook kunst, hoewel een hoop mensen het als rotzooi verspreiden hebben gezien.

Ik vind het behoorlijk aanmatigend om voor anderen te gaan bepalen wat kunst is en wat niet. Er is geen vaste definitie voor kunst(voor zover ik weet). Of je het kan waarderen is iets heel anders. Persoonlijk zie ik bijna alles als kunst. Kan ook een mooie boom zijn op precies die ene locatie, een goed geplaatste tuintafel, een mooi gebouw. Zelfs een fabriek kan kunst zijn in mijn ogen. Overal zit een verhaal achter, of valt een verhaal van te maken en dan is het voor mij kunst.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:14

Cassidy schreef:
shirleyp schreef:

En het is aan de kijker om daar in mee te gaan of niet. Een vetvlek in de hoek van een kamer in een museum kan ik geen kunst noemen. Stukjes hout op de vloer van een museum, gedrapeerd in een cirkel ook niet. Kunst moet iets toevoegen, met de producten moet iets gedaan zijn. Opzetten van een dier zoals in de foto van de openingspost is niet voldoende. Vergelijking met opgezette dieren in een museum houdt in mijn ogen geen steek wat een museum heeft ook nog educatieve bedoelingen, kunst heeft dat niet.

Dus mijn bloedsinaasappel op een keukenpapiertje was geen kunst?! _O-
Nutter zei dat de onderliggende gedachte was:
Geweldig!
Dat was de ontbrekende schakel: het was een bloedsinaasappel!
Dus de vrucht offert zich op, om ons bloed te sparen.
Om ons levensbloed te laten stromen.
Haar bloed is ons bloed.
En de sinaasappel zoekt troost bij het papier. Papier is geduldig maar helpt niet tegen het leed.
Zo mooi...

Toch nog wel een soort van kunst, niet? :)
(slecht uitgevoerd, i know, met paint... ) :D

guusje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:22

Nou, ik vind dit maar raar. Kunst hea, dus dan kun je ook gewoon een dode kat aan een draadje hangen, is dat ook kunst?? Het lijkt er ook niet echt of er bij nagedacht is.....

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:29

Joh _O-
Op deze manier kan iedereen kunstenaar worden.
Hang ik gelijk mijn gerbil aan het plafond :')

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:45

@vuurneon
@colway
@nutter
@iedereen

Nieuw kunstwerk toegevoegt aan:
[UK] Kunstzinnige uitbarsting op: Dood paard moet kunst voorstell
-Loop een mijl in mijn schoenen (voorstudie van vuurneon)
-The always walking boots (dure multimedia uitgave van XEefjuhX)

Reactie van vuurneon zelf: (de onderliggende gedachte)
De versleten zolen staan dan symbool voor het ruige leven.
Het idee is dan dat we zoveel kunnen sloffen in het leven maar nooit ergens komen... en tegelijkertijd nog alle kanten op kunnen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 14:37

[/quote]
Inderdaad ![/quote]

Vind je? Dus een begrafenis is ook kunst?[/quote]

oorlog en massamoorden is dus ook kunst! :(

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 14:41

Ze doen maar hoor, zolang het dier bij leven niet hierdoor geleden heeft. Toch? als kunstvoorwerp of in de rendac, maakt toch niet zoveel uit, dood is dood.