Manege boos om 'levensgevaarlijke' luchtmachtoefeningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:38

Die paarden uit de openingspost zijn wel wat onder de indruk, maar zo woest doen ze toch niet? Ik vind het wel meevallen. De heli is wel erg dichtbij, daar zou ik ook wel van schrikken, maar om nou te zeggen dat het levensgevaarlijk is...

De stal waar ik sta ligt precies onder de aanvliegroute van Groningen Airport. Het begin van de landingsbaan ligt 2500 meter vanaf de boerderij. Vliegtuigen en heli's komen redelijk laag over, als ik in de bak les sta te geven als er een vliegtuig over komt kom ik niet boven het lawaai uit. Onze paarden kijken niet op of om.

Dit doet mijn merrie (klik om het filmpje te zien)
Afbeelding\

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:39

hehe, moet er stiekem best om gniffelen :')

lekker aan laten wennen, niks aan de hand..

krijg je makke paarden van! _/-\o_

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:40

Hihi, ik denk dat de meeste opwinding plaats vindt in dit topic...

Niet alle paarden reageren erop idd.. Die van mij staat zelfs stil (staat links achterin op het filmpje, met een blauwe deken).
Het gaat hier overigens niet om een manege, maar een zorgstal waar elke dag mensen werken met een beperking. De vrouw die gewond is geraakt is ook iemand die vanuit de zorgstal werkt.
Voor hen is het soms net iets lastiger om op zulke situaties te reageren.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:43

Onze stal ligt ook op de aanvlieg route van een basis en met grote regelmaat komen er chinouks langs vliegen, mijn hemel! Die dingen vliegen laag, zijn lomp en maken een bak met herrrie.
Moet eerlijk zeggen dat wij het gelukkig nog niet hebben hoeven meemaken de een paard hierdoor `op hol` sloeg.

Maar het blijven vervelende dingen!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:51

anneliesdj schreef:
_O-
Ik ben opgegroeid midden tussen koeien en boerenbedrijven, als meisje van 10 was ik al aan het melken en kalveren voeren.

Is het tegenwoordig zo moeilijk om een beetje rekening te houden met elkaar dan?

Kennelijk, want met paarden moet rekening gehouden worden maar voor anderen ga je excuses zoeken...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:53

De reactie van de paarden vindt ik wel meevallen,.....maar je zal er maar wonen?
Vind heel storend en zou er ook niet blij mee zijn.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:54

anneliesdj schreef:
Hoe moeilijk is het een bufferzone van 500-1000 meter rondom de manege te creeren, lijkt me voor de helikopters ook alleen maar meer oefening.
En dan vraag ik me ook nog even af waar je als piloot met je gedachten zit als je daar vliegt, als je paarden ziet staan is het toch niet teveel moeite even iets hoger te gaan vliegen.

Goh op 400 meter van deze stal zit een andere stal en 600 meter daarvandaan zit er ook 1 enz enz.

Er is altijd wel wat, er is altijd wel iets of iemand die er niet mee akkoord gaat.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:55

miesie schreef:

Niet alle paarden reageren erop idd.. Die van mij staat zelfs stil (staat links achterin op het filmpje, met een blauwe deken).
Het gaat hier overigens niet om een manege, maar een zorgstal waar elke dag mensen werken met een beperking. De vrouw die gewond is geraakt is ook iemand die vanuit de zorgstal werkt.

Tjah in zo'n geval zou ik niet kiezen voor zo'n locatie of op zijn minst een binnebak :) weet niet of dat aanwezig is?

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:56

De paarden reageren niet erg wild...ok ze staan inderdaad achter een flink hek. Als dat niet zo was geweest waren ze ervandoor gegaan.
Stel je hebt een groep met beginners, op buitenrit of in de bak. Die kunnen hun paarden dan echt niet houden als er zo'n ding overvliegt met alle mogelijke ongelukken van dien.
Persoonlijk begrijp ik niet het nut van het oefenen met zo'n ding waarom nou precies daar....ga lekker oefenen op de maasvlakte, of in de biesbosch, boven zee...niet in al te dicht bewoonde gebieden. Gebieden met veel mensen en vee, daar kunnen ze best wat hoger overheen vliegen.
Paarden kunnen aan veel wennen, ik rijd zelf in de stad dus ik weet dat dat waar is, maar sommige dingen blijven na honderd keer nog steeds moeilijk....zoals kitesurfers...zoals luchtbalonnen zoals iemand hier zei...zoals laagvliegende helikopters.....Zeker als een helikopter niet elk uur langskomt....maar eens in de zoveel tijd..
Ook nog iets...er is geen sprake van een noodsituatie zoals bijvoorbeeld met een traumahelikopter...begrijp niet dat ze bewust het risico nemen als er niet persé nodig is...de piloten van de helikopters..

Onali

Re: Manege boos om 'levensgevaarlijke' luchtmachtoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:58

Van de website van defensie:

Militaire laagvlieghoogten

Vliegers moeten ook oefenen in laag boven de grond vliegen. Dit is nodig omdat ze tijdens hun missies daar ook mee te maken kunnen krijgen. Door zo laag mogelijk te vliegen kan een vlieger buiten het radarbeeld van een tegenstander blijven. Tijdens laagvliegoefeningen boven de laagvlieggebieden en -routes in Nederland gelden de volgende vlieghoogten:

Jachtvliegtuigen: minimaal 75 meter (250 feet);
Helikopters: 30 meter (100 feet)*;
Propellervliegtuigen: minimaal 75 meter (250 feet).
* Of lager, als het voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijk is om te landen, te sluipvliegen (langzaam en laag vliegen) of om personeel, bluswater of ladingen op te pikken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:58

Enne, ze mogen ook niet overal vliegen, er zijn gebieden waar ook zij toestemming voor nodig hebben. Schrikkend wild langs grote wegen bijv.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:59

Wat heeft de bak er in dit geval mee te maken dan?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:00

miesie schreef:

Dan zullen paarden minder schrikken :+ Dan zien ze geen gevaar. Dus is er ook minder/geen risico voor de gehandicapte die er op zitten als zo'n ding over vliegt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:00

miesie schreef:

Ik vond de reactie van de paarden ook niet echt schokkend. Maar met dit verhaal erbij (waarbij de werknemers een beperking hebben) vind ik toch dat er rekening mee gehouden moet worden.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:02

lifaya schreef:
miesie schreef:

Dan zullen paarden minder schrikken :+ Dan zien ze geen gevaar. Dus is er ook minder/geen risico voor de gehandicapte die er op zitten als zo'n ding over vliegt

De mensen van de zorgboerderij rijden niet, toevallig de vrouw in kwestie wel. Maar het paard waar ze op rijdt heeft een blessure en daar was ze mee aan het stappen op het harde toen ze gewond raakte.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:04

Klinkt lullig maar kan gebeuren dat je valt, dat is het risico met paarden werken. oke ik dacht dat er ook lessen werden gegeven :) Ik blijf van mening dat defensie helemaal geen rekening met maneges hoeft te houden. Stel er is een trauma heli nodig, die moet zo snel mogelijk op de plaats van het ongeluk zijn, dan kunnen ze ook niet even een omweggetje maken "omdat er paarden zijn". Hoe lullig het ook klinkt. Maarja, dat is mijn mening. Ik weet niet hoe lang dit laagvlieggebied al geld?

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:08

Het filmpje vind ik niet schokkend, de paarden reageren even maar zijn zo rustig.
Mijn paarden gaan erger te keer als er andere paarden langs komen met de staart hoog in de lucht.
En ja ook hier wordt er regelmatig laag gevlogen, wist niet dat je dat kon opzoeken, en ik mis ook of de betreffende zorg manege dat heeft gedaan.
Bijna 2 jaar geleden is hier dichtbij een ernstig auto ongeluk geweest waarbij de trauma helikopter is ingeschakeld, die vloog zo laag over onze schuur dat er een windveer afvloog.
Maar de paarden naast de schuur vonden het interessant en bleven kijken.
Deze helikopter is geland in een wei bij het ongeluk, maar naast een wei met vele pony's, ook hier iets onrust maar niets ernstig. Ja wat moet je dan ze moeten toch landen.
Zoals gezegd leven en laten leven, en die jongens en meisjes doen goed werk, en ze kunnen echt geen rekening gaan houden met elk paardje op de grond.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:29

Traumaheli is ander verhaal...zaak van leven en dood. Dit gaat om oefenen met helicopters die waarschijnlijk nooit worden ingezet (niet om onaardig te doen over het leger maar dat is op dit moment gewoon zo) het is niet echt zo dat we ons voorbereiden op een oorlog. Begrijp niet dat ze geen andere plekken kunnen vinden om te oefenen. Je kunt ook laagvliegen boven zee...
Of anders gewoon aankondiging doen als het niet anders kan. Zet het in de krant of zo..Dan zorg je ervoor dat je even geen beginnerslessen doet of dat je de paarden binnen houdt.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:35

lifaya schreef:
Klinkt banketstaaf maar kan gebeuren dat je valt, dat is het risico met paarden werken. oke ik dacht dat er ook lessen werden gegeven :) Ik blijf van mening dat defensie helemaal geen rekening met maneges hoeft te houden. Stel er is een trauma heli nodig, die moet zo snel mogelijk op de plaats van het ongeluk zijn, dan kunnen ze ook niet even een omweggetje maken "omdat er paarden zijn". Hoe banketstaaf het ook klinkt. Maarja, dat is mijn mening. Ik weet niet hoe lang dit laagvlieggebied al geld?

Mij lijkt het toch van wel. Anders hebben ze daarna als ze pech hebben nog een traumaheli nodig om de gewonden op de manege op te halen!
Als er net beginners rijden, die houden er niks aan.. En de paarden kan je er niet op trainen omdat het daarvoor niet regelmatig genoeg gebeurd..

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:39

ik zou niet durven zeggen dat defensie hier niet nodig is. ik denk dat er meer dreiging is dan wij weten. en het gebeurd wel degelijk dat ze ingezet worden als er wat in ons luchtruim komt dat verdacht is. we moeten toch niet weer in een situatie komen zoals in de jaren 30 toen hadden we ook een ongeoefend leger

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:42

IndianLady schreef:
anneliesdj schreef:
Hoe moeilijk is het een bufferzone van 500-1000 meter rondom de manege te creeren, lijkt me voor de helikopters ook alleen maar meer oefening.
En dan vraag ik me ook nog even af waar je als piloot met je gedachten zit als je daar vliegt, als je paarden ziet staan is het toch niet teveel moeite even iets hoger te gaan vliegen.

Goh op 400 meter van deze stal zit een andere stal en 600 meter daarvandaan zit er ook 1 enz enz.

Er is altijd wel wat, er is altijd wel iets of iemand die er niet mee akkoord gaat.

Inderdaad, in de buurt is altijd wat. Een tijdje terug reed ik over de zandvlakte waar 100m verderop een traumahelikopter landde omdat er iemand opgehaald moest worden. Schrok t paard ook een beetje van... Ik ga dan ook niet naar de helikopter toe om te vragen of ze de volgende keer wat verder weg willen landen, omdat mijn paard het spannend vindt. Die zijn wel met andere dingen bezig.
Ook de mensen hier in de heli doen gewoon hun werk.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:49

Ik vind het ook allemaal wel meevallen.

Hier zijn ze vorig jaar met een traumaheli IN het weiland geland omdat dat de kortste weg was naar het ongeluk. En geloof me, das veel dichterbij dan dit filmpje. Paarden hadden er niets van hoor.

2 jaar terug de hele dag chinook helicopters, en ook die vlogen VEEL lager, die waren het bos aan het blussen. Die vlogen zo laag dat mijn grote ronde speelbal uit het weiland geblazen is.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:51

NatasjavE schreef:
De reactie van de paarden vindt ik wel meevallen,.....maar je zal er maar wonen?
Vind heel storend en zou er ook niet blij mee zijn.

Dan had je daar niet moeten gaan wonen. Ik neem aan dat je een beetje research doet naar het gebied waar je wilt gaat wonen. Dat is net als mensen die een huis kopen vlak langs het spoor, en vervolgens gaan lopen zeiken dat er elk half uur een trein langs komt 8)7 .

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:30

bethje31 schreef:
Traumaheli is ander verhaal...zaak van leven en dood. Dit gaat om oefenen met helicopters die waarschijnlijk nooit worden ingezet (niet om onaardig te doen over het leger maar dat is op dit moment gewoon zo) het is niet echt zo dat we ons voorbereiden op een oorlog. Begrijp niet dat ze geen andere plekken kunnen vinden om te oefenen. Je kunt ook laagvliegen boven zee...
Of anders gewoon aankondiging doen als het niet anders kan. Zet het in de krant of zo..Dan zorg je ervoor dat je even geen beginnerslessen doet of dat je de paarden binnen houdt.

Dan heb jij hier geen flauw benul van...
Er is ook al vaker in dit topic verteld door mensen die er wel kennis van hebben:
Ik zal het nog een keer zeggen:

* Ze leren om tactisch te vliegen in bebouwd gebied.
*Er wordt ook boven zee geoefend.
*Er is meer dreiging dan je hoort
*Gemeente geeft vergunning dus die horen dan de luchtmacht desnoods in te lichten welke gebied er beter voor geschikt is( alhoewel ik dat bullshit vind,je leert een paard ook aan verkeer wennen)
*Ze worden vaker ingezet dan men denkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:38

Nanno_123 schreef:
koeien die alleen maar binnen stonden en waarbij de boer nooit tussen de koeien liep zeker?

Ik begin toch te denken dat degenen die hier commentaar hebben op wat ik zeg over koeien en boeren, zelf geen idee hebben wat het boerenleven inhoud?

IndianLady schreef:

Dat zijn niet allemaal manege's en zorgstallen neem ik aan, dan zijn ze snel failliet.

Het gaat mij wel specifiek om dergelijke bedrijven, waar mensen met paarden werken die daar geen of weinig ervaring mee hebben, geen overwicht genoeg hebben of lichamelijk of geestelijk een beperking hebben.
Ze hoeven echt niet voor elk paard een uitzondering te maken, ik persoonlijk zou het alleen maar een gave oefening vinden, hoe vaker hoe liever ;)

De hoogte's die hierboven genoemd worden kloppen overigens ook niet, ik heb in mijn kinderjaren een oud vrachtvliegtuig op 30-35 meter over zien vliegen, daar wordt je echt niet blij van.

De traumaheli's die genoemd worden is natuurlijk een onzin vergelijking.
En er zijn toch ook speciaal ingerichtte gebieden waar geoefend mag worden met schieten, kanonnen,, bommen en weet ik het wat. Waarom oefenen ze dat laagvliegen niet daar, lijkt me weinig verschil maken.