Zadel voor zwaardere en grotere ruiters ontwikkeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:31

pff
wanneer snappen dikke zware mensen nou eens dat rijden net voor hun weggelegd is :(
uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk

even aanpassing gedaan excuses
Laatst bijgewerkt door little_birdy op 01-02-13 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:32

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:33

Loetie84 schreef:
Colway schreef:
Vind het bijzonder om te lezen hoeveel vrouwen er met maat 42/44/46 beweren nog in 17,5 inch te passen. Als ik om me heen kijk zie ik veel. heel veel te dikke billen in een te klein zadel

Nou idd hoor...
Al is de ene 17,5" de andere natuurlijk niet. Maar ik wil ook wel fotos zien dan. Want je hebt echt niet alleen voor je bovenbenen alleen maat 44 nodig, dan heb je ook heus een kont...

niet ? weet je dat heel zeker?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:43

little_birdy schreef:
pff
wanneer snappen dikke mensen nou eens dat rijden net voor hun weggelegd is :(
uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk

Dat betreft niet ´dikke´ mensen maar zwáre mensen :)*

De huidige westerse mens is groot. Ook met een keurig BMI kan dat te zwaar zijn om paard te rijden.

Een groter paard is helaas mínder geschikt om gewicht te dragen omdat de horizontale ´stapel´ schijven langer wordt. Er komt naarmate de rug langer wordt meer buigkracht op het kraakbeen van de tussenwervel-schijven.
De paardenrug wordt relatief zwákker naarmate deze langer is. De rug van een rechthoekmodel paard met hoge schoft loopt veel risico op overbelasting.

Het is erg eenvoudig.
Met slechte ogen kan je geen straaljager-piloot worden.
Als je groot bent zijn Formule 1, MotoGP niet voor je weggelegd.
Paardrijden heeft grenzen gelegd door dierenwelzijn; dat betreft onder meer invoelend vermogen en gewicht. Het is verder een punt van bio-ethiek; hoeveel prioriteit heeft het dierenwelzijn. Ben je dierenlíefhebber of dierengebruíker; ben je op de eerste plaats paardenliefhebber of - ruiter.

little_birdy

Re: Zadel voor zwaardere en grotere ruiters ontwikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:44

oh sorry
zal het even aanpassen !

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:52

Interessant stuk Huertecilla ( schrijf ik de naam goed ) hoe het zat met afstand achter schouders tot laatste rib was me al eens hardhandig duidelijk gemaakt na 4 X een te lang fabriek zadel gekocht te hebben . Maar de gedragingen van de zachte weefsels wist ik niet.....
Spit die site even verder uit , duidelijk werk van gemaakt .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:53

little_birdy schreef:
oh sorry
zal het even aanpassen !

Ik begreep je prima, doch alles op Bokt wordt opgetilt om de lange tenen onder te kunnen schuiven en ´dik´ is als een rode vlag voor een leger vrouwen die er niets aan kunnen doen ;)
Beter vermijden dat het emotioneel off topic gaat want het is volstrekt irrelevant waaróm iemand weegt wat die weegt.

Er zit gewoon een maximum aan mbt het welzijn van het paard.
Het dierenwelzijn legt grenzen aan hoeveel belasting ethisch acceptabel. De rest is ´flexibiliteit´ mbt dierenwelzijn in eigen ruiterbelang.

Een zadel voor zwaardere mensen is commercie waaraan het paardwelzijn wordt opgeofferd. Het zou inderdaad verboden moeten zijn want in de ruiterij weegt het ruiterbelang letterlijk zwaarder dan dierenwelzijn.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:54

Amen

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:56

inderdaad ja !
laat ze maar een zadel ontwikkelen voor lange ruiters dat verkoopt net zo goed ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 15:00

Zinzi_jewel schreef:
Interessant stuk Huertecilla ( schrijf ik de naam goed ) hoe het zat met afstand achter schouders tot laatste rib was me al eens hardhandig duidelijk gemaakt na 4 X een te lang fabriek zadel gekocht te hebben . Maar de gedragingen van de zachte weefsels wist ik niet.....
Spit die site even verder uit , duidelijk werk van gemaakt .

Bedankt.
Zowel de max druk op zacht weefsel als de stuwkracht zijn elementair. Logisch; je moet er alleen even op komen.
Bij deze en graag gedaan.

Ja, daar heb ik HEEL veel wetenschappelijk verantwoord werk van gemaakt.
Onder meer jaren met hartslagmeter, drukmetingen en teugelkrachtmeting. Telkens met de hartslag van het paard als stress-indicator. Lichamelijk zowel als geestelijk.
Ceterus paribus met vijf paarden.

De informatie is gratis en belangenloos alweer bijna 10 jaar beschikbaar. Met dank aan Bandida en Yole hier op Bokt die het op het internet beschikbaar hebben gemaakt en houden.

Veel leesplezier.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 15:03

En dan zie ik het nu pas ..... schandalig . Maar ben er blij mee .
Slaat hem even op in de favorieten . Zijn wel wat mensen in mn omgeving die het even mogen lezen.

Desireetje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 15:03

Brainless schreef:
Chaos schreef:
Want het lijkt me raar om te stellen dat het zitvlak langer is geworden maar het zadel niet. :+

Dat gebeurd vaker :j .
Dan heb je bv 17inch kussens met een 18inch zitvlak.

Ben het eens Brainless eens! Ik heb maat 42 onder en maat 38/40 boven. Mijn vet zit dus ook rond m'n billen,heupen en kont en een beetje op mijn buik. Ik ben dan geen 85 kilo maar 72, maar toch. Zoud de zadels niet aanpassen voor "mensen zo als ons". Gewoon op een groter paard gaan rijden en als je ook echt te zwaar bent voor die grote, eerst afvallen en dan weer rijden. Hebben ze ook gedaan bij een meisje bij mij in de manegeles. Die moest wegen en ze keken op een soort tabel of het nog kon,niet dus! Die is 5 kilo afgevallen en toen mocht ze weer rijden. Gezonder voor het paard, gezonder voor het meisje

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:19

little_birdy schreef:
inderdaad ja !
laat ze maar een zadel ontwikkelen voor lange ruiters dat verkoopt net zo goed ;)

Die zijn er wel. Speciaal naar voren toe gesneden zweetbladen bij een dressuurzadel bijvoorbeeld. Deze lopen dus minder recht hetgeen meer ruimte biedt voor lange mensen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:44

aslo schreef:
little_birdy schreef:
inderdaad ja !

Die zijn er wel. Speciaal naar voren toe gesneden zweetbladen bij een dressuurzadel bijvoorbeeld. Deze lopen dus minder recht hetgeen meer ruimte biedt voor lange mensen.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Dat roep ik dus al jaren.......................... niet naar achteren oplossen door een grotere zitmaat, maar naar voren door het zweetblad richting veelzijdigheid te maken maar met de lengte van een dressuurzadel. Ik heb er drie, een Stubben, Passier en Schumacher. Zo te bestellen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:47

oh dat wist ik inderdaad niet
dan heb ik niks gezegt :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:05

maar het scheelt toch ook,een 17,5 inch zadel met diepe zit of een 17,5 inch zadel met vlakke zit.
ik heb broekmaat 40/42 en pas goed op mijn KN symfonie 43(17,2 inch) maar het zadel van een vriendin,een euroriding luxor 17,5 inch,daar zit ik niet netjes meer in.

ik ben trouwens wel benieuwd naar een foto van dit zadel van 22 inch...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:54

ik zit trouwens met maatje 38ook in een 17.5inch, terwijl ik bovenaan maatje 34heb. Dus broekmaat zegt niet alles.
Zeg dit even in verband met sommigen die met maatje 42 in een 17.5inch kunnen, waarover sommigen twijfelen.