Hele dag in wei maakt een paard dik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:18

mufke1 schreef:
Dat fructaangehalte in verschillende grassoorten en onder verschillende omstandigheden: dat is dus een van de weinige dingen waar wél cijfers van bekend zijn (nogmaals, download het onderzoek en lees de tabellen!). Hoewel, het is niet bekend of het gemeten is in gras dat is afgegraasd zoals paarden dat doen (dus tot op de grond) of zoals koeien grazen (altijd nog zo'n 5 cm boven de grond minimaal). En wat blijkt: dat fructaangehalte heeft helemaal niet zo'n grote invloed. Fabels van feiten scheiden; dat is wat de NVVR graag wil! Bravo, ga zo door Wageningen!!

Helaas bij mijn paard heeft het fructaangehalte wel degelijk heel veel invloed. En dat is bij schraal gras blijkbaar een stuk beter voor mijn paard dan bij vet koeiengras. :j

vienna1987

Re: Hele dag in wei maakt een paard dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:30

Voor mij is het gewoon een weet dat vet koeien gras niet goed is voor mijn beestje. Net zo als paddock paradise niet goed is voor mijn paard. Mijn paard gaat echt zand happen en eerder lopen klooien, dat betekend niet dat ik denk dat paddock paradise niet goed is. Alleen niet geschikt voor mijn meer dan een tikkeltje dominanten merrie. Ik denk dat je altijd moet kijken naar je paard. Zo veel verschillende types zo veel verschillen in wat goed is. Wel vind ik dat duidelijk naar voren komt in het onderzoek hoe belangrijk het is dat je paard veel beweegt. Mijn merrie is actief van nature en komt altijd als eerste in actie, maar er zijn natuurlijk paarden die echt wel weinig bewegen. Ook in een weiland en dan is paddock paradise een goede oplossing. Het is net als bij mensen de 1 kan eten wat hij wil en heeft er geen enkel last van en de ander wordt er ziek van of dik van. Wel is het zo dat het volgens mij voor mens en dier bewegen altijd het beste is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:06

Als je goed hooi aanbiedt hoeft een paard toch geen zand te gaan happen....?

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 12:16

Al heeft ze goed hooi ze blijft graven en zand eten als ik haar in de paddock zet en bovendien is ze altijd op zoek naar die 3 gras sprietjes die er staan. Heeft niets met kwaliteit van hooi te maken. Ook al heeft ze genoeg zoekt ze naar gras. Ze doet liever moeilijk voor gras dan hooi eten. Bovendien waarom zou ik haar in de paddock doen als ik geen problemen met haar heb op het weiland! Zij beweegt zich wel en is dan veel liever tegen de andere paardjes!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:12

Ik ben ook niet kapot van het paddock principe, zie ook veel verveling bij mijn paard (en helaas krijgen ze daar overdag maar 2x een voerbeurt in en het is veel te snel op -O- ). Maar een echt goede paddock paradise, daar geloof ik wel meer in, inclusief stuk gras of diverse hooimomenten. :j

mufke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:16

Zandhappen kan behalve een ondeugd ook een tekort aan bepaalde voedingstoffen zijn. Heb je dat laten onderzoeken?

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:09

Dat is het eerste waar ik aan dacht Mufke1. Nee, dat is het niet dat heb ik inderdaad laten onderzoeken.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:20

Het "probleem" van onze weilanden is niet alleen het koeiengras maar ook dat het paard NIET hoeft te lopen om eten te scoren, overal is nl gras.
In het "wild" moet een paard meer lopen(lees uren) om dezelfde hoeveelheid gras te eten die ons paard in een paar uurtjes eet, hij hoeft nl geen stap te zetten en heeft toch de mond vol gras.
Dus een weiland met kleine stukjes gras, stukken zand(rollen) en stukken verhard en water in een uithoek zonder gras zou het mooiste zijn of een heuvel ergens waar ze overheen moeten, helaas bijna niet te realiseren. En leg eens een wilgentak neer vinden ze heerlijk om aan te knagen en zo zijn er wel meer boomsoorten die de paarden lekker vinden. En je houdt ze in beweging en ze vervelen zich minder snel.

beautyenguus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 10:10

onze welsh ponys staan dag en nacht op het land en zijn NIET te dik! :j

Moniek2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:03

Hallo, mijn verzorgpony staat altijd is de wei. Daarom is ze heel stevig. We rijden nooit zo lang want ik weet niks om te doen en alles is buiten.
Wat moet ik doen??

iloveiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:13

quera schreef:
De hele dag in de wei= een te dik paard
De hele dag in stal= een depri paard..

En wow ik heb wat nieuws geleerd. Een paard is geen koe :')

Precies :)) _O-

Kasperr15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:17

Moniek2001 schreef:
Hallo, mijn verzorgpony staat altijd is de wei. Daarom is ze heel stevig. We rijden nooit zo lang want ik weet niks om te doen en alles is buiten.
Wat moet ik doen??

Vrijheidsdressuur? Vrijspringen? Buitenrit? Spelletjes? Verzin wat leuks :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:41

rumay schreef:
Het "probleem" van onze weilanden is niet alleen het koeiengras maar ook dat het paard NIET hoeft te lopen om eten te scoren, overal is nl gras.
In het "wild" moet een paard meer lopen(lees uren) om dezelfde hoeveelheid gras te eten die ons paard in een paar uurtjes eet, hij hoeft nl geen stap te zetten en heeft toch de mond vol gras.
Dus een weiland met kleine stukjes gras, stukken zand(rollen) en stukken verhard en water in een uithoek zonder gras zou het mooiste zijn of een heuvel ergens waar ze overheen moeten, helaas bijna niet te realiseren. En leg eens een wilgentak neer vinden ze heerlijk om aan te knagen en zo zijn er wel meer boomsoorten die de paarden lekker vinden. En je houdt ze in beweging en ze vervelen zich minder snel.

Het probleem is volgens mij vooral het gebrek aan ruimte. de weitjes hier in de omgeving zijn heel klein en nodigen niet uit tot bewegen. Mijn paard staat op drie hectare en ondanks dat er veel gras staat en ze dus niet hoeft te bewegen zie je toch dat ze constant dat hele stuk land afsjouwen. En met een beetje wind of een jolige bui wordt er een sprintje getrokken van een paar 100 meter. In een graspaddock lukt dat niet. -O-