Paardenoverschot leidt tot recordslachting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:02

Isegrim schreef:
Maken de mensen die hier zitten te flippen over het naar de slacht brengen van paarden zich ook zo druk om koeien, varkens en schapen? Of zijn ze allemaal vegetariër?

Ik ben vegetariër en ik maak me daar niet druk om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:05

FlyAway schreef:
Sorry, maar als ik jouw laatste reactie lees, dan kies je dus voor je eigen belang, niet dat van het beestje.

Het is pas eigenbelang als je de feiten negeert...

En dat doen een heleboel mensen ook hier op bokt....ik zou graag zien dat mensen eerst een goed nadachten voor ze over gaan tot de aanschaf van een dier :)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:13

Narnia schreef:
En dat doen een heleboel mensen ook hier op bokt....ik zou graag zien dat mensen eerst een goed nadachten voor ze over gaan tot de aanschaf van een dier :)

Exact!! Als je een dier aanschaft, dan moet je weten dat je er ook voor kunt blijven zorgen als het even wat minder gaat. Overzie de consequenties van het aanschaffen van een dier en alles wat daarbij komt kijken en vergewis je er van dat je de verantwoordelijkheden aan kunt.

Het lijkt er op dat er in dit topic toch vooral voor gepleit wordt dat je die verantwoordelijkheden niet zo zwaar in moet zien, het is immers vee, dat kun je altijd nog slachten als het even niet gaat zoals gehoopt. En dan maken we onszelf wijs dat het in het belang van het beestje is.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:37

Narnia schreef:
FlyAway schreef:
Sorry, maar als ik jouw laatste reactie lees, dan kies je dus voor je eigen belang, niet dat van het beestje.

Het is pas eigenbelang als je de feiten negeert...

tuurlijk maar niets is zo onzeker als de toekomst?. Morgen kan alles anders zijn dus ook je inkomsten en moet je keuzes maken. Als ik heeeeeeeeeeeeel veel dingen had geweten 4.5 jaar geleden had ik het compleet anders gedaan....maar ja dat was toen.

Dus ook aanschaf paard als ik 9 jr geleden wist dat ik nu met 2 kids het lastig zou zijn had ik hem niet gekocht??? Sorry zo werkt het dus NIET.

Als ik nu een paard zou hebben was niet te rijden is en dus ook niet verkoopbaar is slacht in deze tijd van crisis de beste oplossing voor beide en JA dus ook mijn geld want dat is de reden dat zo'n beest eruit moet.
Dak boven mijn hoofd en kinderen gaan nog altijd voor mijn paard. Zou erg gek zijn als dat niet zo was.

FlyAway

Re: Paardenoverschot leidt tot recordslachting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:43

Dus jij wist niet dat het lastiger zou kunnen worden je paard te onderhouden toen je aan kinderen begon? :?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:50

FlyAway schreef:
Dus jij wist niet dat het lastiger zou kunnen worden je paard te onderhouden toen je aan kinderen begon? :?

Niet dat ik er alleen zou voor komen te staan en een ex die overal onderuit probeert te komen en te lui is om te werken. Ik hou hem aan zolang ik er idd mensen voor heb zelf ga ik niet tot nauwelijks meer is beter al verkopen.

Samen besloten hem aan te houden terwijl ik al had gezegd dat ik het misschien beter was om te stoppen enz. Nu gebruikt hij het als twistpunt dus nu gaat hij er uit principe niet meer uit.

Maar ja mocht er wat gebeuren is hij de eerste ja. Niet zo gek toch?. Maar dan moet het echt erg zijn dus over mijn zijn lijk.
Laatst bijgewerkt door UrbanL op 29-10-12 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:51

Let wel dat slachten een noodzaak is...

A) Je mag niet zomaar slachten zijn allemaal wetten, regels en protocollen voor!
B)Als er niet werd geslacht hoe kom jij dan aan je kroketje, frikandel, gehaktbal en koteletje e.d.!?
C)Een gezond leven van het dier maakt het vlees lekkerder!

Ik ben een boerendochter en ik hou van een stukje vlees op mijn bord en ik weet waar mijn vlees vandaan komt!

Een paard is een boerderijdier...van oudsher werkte het paard er werd ook goed voor gezorgd(in negen van de tien gevallen) boerenwerk was geen al te zware belasting voor het paard...hij kreeg voldoende beweging, voldoende ruwvoer krachtvoer al na gelang het werk en hij stond net als de koeien buiten in de wei vaak met een collega en in andere gevallen bij de koeien of schapen..

Die paarden hadden maar zelden blessures...

Tegenwoordig nadat we er de sport mee ingegaan zijn en het steeds luxer moest allemaal zijn de blesures toegenomen..waardoor de slager en de veearts grotere rollen zijn gaan spelen in het leven van het paard!

Het is maar net hoe nuchter je bent, wees iig eerlijk naar je dier, ik ben het gewoon eens met de stelling slachten is beter dan verwaarlozing..

Verwaarlozing ontstaat door onwetendheid en door het niet willen inzien van je situatie.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:36

Wij kennen het belang van het dier niet. Het paard weet niet dat hij geslacht wordt. Het paard merkt niet dat hij dood is. Wel of niet slachten is altijd in ons eigen belang. We hebben paarden voor onszelf, niet voor het paard. We hebben de plicht om het dier zo goed mogelijk te verzorgen, maar maak jezelf niet wijs dat wij paarden hebben voor de lol van het paard...

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:49

Isegrim schreef:
Wij kennen het belang van het dier niet. Het paard weet niet dat hij geslacht wordt. Het paard merkt niet dat hij dood is. Wel of niet slachten is altijd in ons eigen belang. We hebben paarden voor onszelf, niet voor het paard. We hebben de plicht om het dier zo goed mogelijk te verzorgen, maar maak jezelf niet wijs dat wij paarden hebben voor de lol van het paard...

Hoe weet je dat? is mijn vraag bij de eerste stellingen.
En waarom heb je eigenlijk niet een paard vpoor het plezier van het dier zelf??

Een goed paard, een slecht paard? Met wat voor ogen kijken we wel niet?
Een dier heeft zij eigen waarde en het leeft zijn eigen leven. Het heeft ons niet nodig om daar een oordeel over te hebben.

Bovenstaande is gewoon ter overdenking bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:25

Isegrim schreef:

Wel of niet slachten kan ook prima in het belang van het paard zijn ;)

FlyAway schreef:

Je kan niet altijd in de toekomst kijken, zeker niet met eencrisis boven het hoofd. een paard kan een behoorlijke leeftijd halen, zover kan ik niet in de toekomst kijken, jij wel? Als ik me alles moet ontzeggen, omdat ik geen zekerheid heb waar ik met 10 a 15 jaar ben, tja, dan kun je beter je dagen achter de geraniums slijten en geen risico nemen.

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:27

Heftig. Ik denk ook dat de huidige economische crisis er mee te maken heeft. Mensen moeten sneller hun paard opgeven... Nare gedachten.

Kyaral

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:41

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die voor de lol afstand doen van hun paard.
En dat het heus niet zomaar ff makkelijk beslissen is..goh laten we hem morgen maar naar de slacht brengen..neem toch aan dat het bij de meeste een weloverwogen besluit is.
Zelfs bij ons aan de keukentafel van ons varkensbedrijf worden er complete pleidooien gehouden en allerlei argumenten aangedragen waarom een zeug wel of niet weg zou moeten. Ook al heeft ze een keer een slecht geproduceerd dan is het alsnog niet zo simpel ooh jij hebt een slechte dag dus weg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:45

Ik denk ook niet dat het maar als 'easy way out' wordt gezien hoor. Maar als je financiele situatie dusdanig is veranderd, dat het nu eenmaal te duur is om het paard aan te houden en het paard wordt ook maar niet verkocht. Tja, dan komt er uiteindelijk een keuze.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:08

josien_m_ schreef:
Hoe weet je dat? is mijn vraag bij de eerste stellingen.
En waarom heb je eigenlijk niet een paard vpoor het plezier van het dier zelf??
Een goed paard, een slecht paard? Met wat voor ogen kijken we wel niet?
Een dier heeft zij eigen waarde en het leeft zijn eigen leven. Het heeft ons niet nodig om daar een oordeel over te hebben.

Een paard heeft ons niet nodig voor dat oordeel...maar het is altijd de mens die oordeelt - hoe je het ook wendt of keert.
De mens bepaalt of een paard 24/7 buiten staat of 23/7 op stal..
De mens bepaalt of een paard iedere dag wordt gereden of helelaal niet.
De mens bepaalt of een 'versleten' paard nog 3 jaar in de wei staat of dat die direct wordt afgevoerd.
De mens bepaalt ......

Je kunt dus wel een inschatting maken van het plezier dat je paard ergens aan beleeft - maar het blijft jóuw inschatting. Altijd.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:36

Ja een mens bepaald heel veel. Best moeilijk vind ik, dat het paard zo weinig kan bepalen.
Hoe gaat ieder daar mee om?
Wat mag je paard, jouw paard zelf bepalen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:40

Ik denk dat dat een apart topic gaat worden als je daar echt diepgaand antwoord wilt hebben. Ga ik in dit topic niet over uitweiden, zou ook te ver gaan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 09:27

Narnia schreef:

De paarden die op de boerderij niet voldeden gingen de worst in. Een paard wat kreupelde ging niet onder de hengst die werd gewoon geslacht.

Heeft niks met luxer fokken te maken. HKO komt minder voor dan vroeger.

(Denk maar aan L'Invasion ;) )

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:28

Zal het met huisdieren veel anders gaan denk je? Er wordt telkens geopperd dat een paard een huisdier is en je het daardoor niet moet laten slachten, maar als ik nou met een absoluut onplaatsbare hond of kat zit die ik, om wat voor reden ook echt niet zelf kan aanhouden en ik vind geen fatsoenlijk plek voor hem, dan is de trip naar de dierenarts ook nog het enige wat rest. Doe je dat voor je lol en alla weg is weg? Nee tuurlijk niet, maar als het niet anders kan, dan kan het niet anders! Je kunt geen 20 jaar vooruit plannen en dus altijd in een omstandigheid komen dat je je dieren niet meer kan houden. Als je dan niemand vind die goed voor het dier verder kan zorgen is dat het enige dat rest: aan een boom knuppen is geen optie mi! Dat maakt dus niet uit of je het over een hond of een paard of een koe hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:27

NatasjavE schreef:
Narnia schreef:

De paarden die op de boerderij niet voldeden gingen de worst in. Een paard wat kreupelde ging niet onder de hengst die werd gewoon geslacht.

Heeft niks met luxer fokken te maken. HKO komt minder voor dan vroeger.

(Denk maar aan L'Invasion ;) )

Toen hadden ze ook nog niet de kennis en kunde zoals men dat nu wel heeft :)*

Toch blijf ik vinden dat wat eenmaal weg is gefokt maar heel moeilijk terug te fokken is...een paard blijft in mijn ogen een paard of ie nou wel of geen dressuur loopt, springt of weet ik het, het is een paard en onderdeel van de veestapel...het is geen schoothond daar is ie ook wel een beetje te zwaar voor ;)

Meer ruiters zouden wel wat boerenverstand mogen hebben...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-10-12 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:29

zimbabwe schreef:
Zal het met huisdieren veel anders gaan denk je? Er wordt telkens geopperd dat een paard een huisdier is en je het daardoor niet moet laten slachten, maar als ik nou met een absoluut onplaatsbare hond of kat zit die ik, om wat voor reden ook echt niet zelf kan aanhouden en ik vind geen fatsoenlijk plek voor hem, dan is de trip naar de dierenarts ook nog het enige wat rest. Doe je dat voor je lol en alla weg is weg? Nee tuurlijk niet, maar als het niet anders kan, dan kan het niet anders! Je kunt geen 20 jaar vooruit plannen en dus altijd in een omstandigheid komen dat je je dieren niet meer kan houden. Als je dan niemand vind die goed voor het dier verder kan zorgen is dat het enige dat rest: aan een boom knuppen is geen optie mi! Dat maakt dus niet uit of je het over een hond of een paard of een koe hebt.

Amen! _/-\o_

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:37

holandia schreef:
Aanschafprijs is maar een klein percentage. Het onderhoud van zo'n dier blijft gewoon veel geld. Het heeft niks met gunnen te maken. Heel veel mensen kunnen ze gewoon niet meer onderhouden.

Als ik zie wat sommige mensen nog durven vragen voor heel gewone paarden van B tot M niveau, dan vind ik het niet gek dat de handel op zijn gat ligt. En als je als potentiele koper dan ook nog ogen in je achterhoofd en een halve dierenarts en paardenfluisteraar moet zijn om goed in de gaten te kunnen houden of je niet bedonderd wordt en de paarden met oude blessures en gedragsproblemen in de schoenen geschoven te krijgen, maakt het er ook niet beter op.

Laten eerst al die mensen met kneusjes of oudjes die er zelf niet meer de verantwoordelijkheid voor willen dragen van marktplaats afhalen en naar de slager brengen. Dat schoont al een stuk op en misschien worden die gezonde paarden er dan makkelijker tussenuit gehaald door de mensen die nog wel een paard willen en kunnen aanschaffen...

Ik erger me kapot aan al die paarden met gebreken die verkocht moeten worden als zijnde `geschikt voor recreatie` Als of een recreatie ruiter niet liever een gezond paard heeft.

En die hele gekte met dekgelden mag ook wel over zijn.
Waarom hoeft een goedgekeurde NRPS D pony hengst maar 200 tot 400 euro dekgeld te kosten maar een KWPN/hengst wel €1000,- tot €1500,- ?
Super de luxe accommodaties, luxe vrachtwagens, enorm dure trainers en vreselijk dure kleding en auto's... Tja, hobby of commercieel uitgebuite handel!

Maar goed, daar ging het niet om. Denk dat het goed is om kaf van het koren te scheiden en te zorgen voor een kwalitatief gezondere paardenpopulatie op de markt. En een grasmaaier is prima, als het je maatje is en je er zelf voor wilt en kunt zorgen of daar in elk geval voor betaald (rusthuizen genoeg die er wel een inkomen aan willen verdienen) maar ga ze niet afschuiven op een ander! En so be it dat er dan eerst veel meer paarden naar de slacht gaan.

Ik heb zelf 2 kneusjes, 1 oudje van 21,5 met spat en nog wat kleine dingen die verder prima nog flink wat jaar mee zou kunnen en 1 die al 2,5 jaar stil staat van 14 met allerlei gezondheidsproblemen waar ik zo mijn twijfels over heb af en toe . Daar ga ik niet mee leuren, die zijn mijn verantwoording. Gaat het niet meer, dan moet ik ze in laten slapen. Dat wil ik nog niet, dus rijd ik nu nog amper omdat ik niet de tijd heb en het risico wil nemen met nog een paard er bij... Eerst opruimen, dan pas nieuw kopen zegt mijn man dan. En hij heeft gelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:46

De vraag bepaald de markt...

Ben het wel met je eens hoor dat er teveel aan paarden/pony's met "defecten"te koop staan..

Dat dekgelden zo hoog zijn komt door de zgn. kwaliteit en ik vind dat kwaliteit wat mag kosten!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:02

Isegrim schreef:
'Kinderen hebben honger'? :') We zitten hier niet in Afrika.

het zal je verbazen hoeveel kinderen er zonder ontbijt naar school worden gestuurd...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:04

niet alleen kwaliteit, maar veel ook merknaam en status...

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:37

Citaat:
Joyce B:Ik erger me kapot aan al die paarden met gebreken die verkocht moeten worden als zijnde `geschikt voor recreatie` Als of een recreatie ruiter niet liever een gezond paard heeft.

Helemaal gelijk: ook een recreatieruiter heeft niets aan een kreupel of ziek paard! Dan maar zelf houden of wegbrengen.