Paardensector zet zich in voor paardenwelzijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Paardensector zet zich in voor paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 12:19

Bedankt Joyce!

Ik heb even een nieuw topic geopend, zie [VSW] Tegenhanger voor voorkompaardenleed.nl

Hopelijk willen mensen hiervoor echt de handen ineen slaan, het kan alleen slagen als ik ècht goede hulp krijg :j

Ik ben bang dat het niks wordt omdat iedereen alleen wat losse flodders aanlevert die ik dan alsnog netjes uit moet werken en die tijd kan ik er nu gewoon even niet instoppen :o

Ik moet eigenlijk gewoon direct in de website plakbare uitgewerkte teksten hebben, compleet met bronvermeldingen enzo, ik hoop dat mensen bereid zijn om dit te doen zodat we samen ons best hebben gedaan om wat extra (zeer laagdrempelige) bewustwording te kweken :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 12:29

HC is goed met bronnen die wij niet hebben kunnen vinden :P Ik zal later even kijken wat ik voor je kan doen, maar ben bang dat mijn standaard van welzijn toch iets minder hoog ligt dan die van HC :P ;)
Ik ben eerder tevreden en meer pragmatisch in het kijken wat er mogelijk is. Het beetje roeien met de riemen die je hebt idee en dat alle kleine beetjes helpen om het beter te maken.
Hier thuis is het ook nog lang niet ideaal, en ben ook al jaren bezig om het steeds wat beter te maken, maar er zal nog genoeg zijn wat in ogen van een ander nog lang niet goed genoeg is...

Daarom vind ik het lastig om teksten te schrijven over wat dan "echt" goed genoeg is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 12:55

Ik hoop dat HC iets hapklaars aan wil leveren, hij heeft hele mooie bronnen maar de ellende is altijd dat je dan nog zelf moet gaan zoeken om het hele verhaal duidelijk te krijgen... en dat is voor mij nu even een probleem om die tijd vrij te maken :o

Ik wil die website dan ook graag zo opzetten dat het niet te bedreigend / belerend over komt, maar dat het wel aangeeft wat ideaal is voor een paard...en dan moeten mensen zelf maar bekijken in hoeverre ze dit kunnen / willen bieden aan hun paard...maar dan weten ze tenminste (onderbouwd) hoe het ideale plaatje er uit ziet :j

Dus niet: elk paard moet 24 / 7 / 365 buiten met een schuilstal van 80m2, maar meer gewoon zeggen dat het het fijnst is voor een paard als het de hele dag vrij rond kan lopen en zelf kan bepalen of het buiten / binnen / op zand / op gras....enz. Maarja, hoe onderbouw je zoiets...?

Want pas als je er een onderzoek of iets aan kunt koppelen nemen veel mensen het serieus :=

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 19:06

pmarena schreef:
Ik heb het domein gekocht, duurt een paar dagen voordat dat verwerkt is.

Haha Top! Ik ga nu eerst even verder lezen, heb wat achterstand hier ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 08:31

Ik twijfel nog wel of het wat wordt hoor, voor nu eerst maar eens uit zien te werken hoe de lay-out moet worden (opzet, achtergrondkleur, lettertype enzo :P ) en ik denk dat het maar het beste is om er gewoon een hele simpele basis-website van te maken...maar wel mooi professioneel ogend :)

Dus gewoon kort maar krachtig en concreet, (voor nu) niet te veel verzanden in lappen tekst, maar gewoon een basis die weinig onderhoud en updaten behoeft een aansprekende home-page, menu of tabjes met onderwerpen zoals huisvesting, voeding enz. , die openen dan met de 5 vrijheden / de bewezen soorteigen behoeftes die van betrekking zijn op dat onderwerp...en dan in gradaties van minimaal naar utopia hoe je daaraan steeds meer en beter kunt voldoen, gepresenteerd op een manier waarop je opklimt als je het beter doet, zodat er een soort competitie-gevoel wordt losgemaakt hopelijk, dat mensen "hoger" willen scoren. :j

Ik denk dat dat nog wel eens zou kunnen werken om mensen met kleine stapjes aan de slag te krijgen :=

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:08

pmarena schreef:
Ik hoop dat HC iets hapklaars aan wil leveren, hij heeft hele mooie bronnen maar de ellende is altijd dat je dan nog zelf moet gaan zoeken om het hele verhaal duidelijk te krijgen... en dat is voor mij nu even een probleem om die tijd vrij te maken :o

Mijn kwali-tijd investeren wordt ook niet echt gestimuleerd door de steken onder water hier.

Ik zal desondanks kijken of ik deze week een opzet kan maken voor een invulling (met bronvermeldingen) van een vertaling van de vrijheden van Brambell in context.

Let wel; van het perspectief, van wat goed is.
´Haalbaar´ is daarbij geen argument. Dat is slechts de weg.

Hier http://www.homocaballus.eu/NL/1.php stáát trouwens al iets in de context van rijpaard!!
Niet voor Jip&Janneke doch daar is de site bewust niet op gericht.

Ik hoop dat de lezers hier het boekje van Sabine Kells inmiddels al besteld hebben. Druk op de knop en voor een paar Euro heb je het fluks in huis. Laagdrempeliger komt het niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:27

Dat probleem heb ik ook HC, maar het gemekker daar moeten we dan maar even doorheen voor de goede zaak wellicht :)

Die vrijheden van Brambell zouden echt helemaal top zijn om die duidelijk (aansprekend en wel Jip & Janneke bijnvoorkeur, gezien het doel van de website ;) ) op een rijtje te hebben en daar de rest van de website aan op te hangen +:)+

Heb jij wellicht ook een suggestie voor een tekstje voor de verschillende onderdelen, zoals "huisvesting" en "voeding" , dat als mensen dat onderdeel aanklikken, ze een stukje onafhankelijke tekst te zien krijgen die weergeeft wat de behoeftes van het paard op dat onderwerp zijn?

Er zijn natuurlijk heel veel enorme stukken tekst over te vinden, maar hoe breng je zoiets terug tot een simpel tekstkader van een tiental zinnen ofzo, in de trant van "paarden hebben behoefte aan: punt-punt-punt-punt, zie onderzoek *link naar bron* "

En zou je bij bvb. het kopje "voeding" jezelf dan moeten beperken tot het standaard gebeuren van constant ruwvoer tot de beschikking hebben, of ook nog een waarde-oordeel moeten hangen aan soorten voer..wat misschien weer een beetje het doel voorbij schiet. Denk aan kuil versus hooi, granen versus brok, verschillende soorten ruwvoer....

Meer en meer denk ik dat het verstandig is om het simpel en wat zakelijk te houden, niet te veel in gaan op details die te veel voor discussie vatbaar zijn (zoals de groep die zegt dat granen niet goed zijn, en de andere groep die weer helemaal aanhanger is van het oergraan spelt enzo) maar het gewoon te houden op de basis om fouten / gedateerd wordende informatie en te veel info te voorkomen, waardoor de overzichtelijkheid en laagdrempeligheid behouden blijft.

Echt de nadruk leggen (en het te houden bij?) op die vrijheden, de bewezen behoeftes (hoe "bewijs" je die...welk onderzoek?) en hoe je aan die behoeftes tegemoet komen in oplopende gradatie, dan hoeft niemand daar aanstoot aan te nemen maar kun je mensen wel laten zien welke mogelijkheden er zijn :)

Ik denk dat het beter werkt om mensen te laten zien dat het vanuit stalarrest beter is om het dier een uitloopje te geven, nog beter is om die uitloop te vergroten, nog beter is om samen met een vriendje te staan (let op: vriendje!), nog beter als de paarden de keus hebben tussen verschillende ondergronden en plekjes waar ze kunnen staan en wandelen en doen, paddock paradise-idee nog beter om ze tussen de oortjes frisser te houden dan op zo'n saai rechthoekig stuk zand...enz. dan dat je domweg zegt: paard moet de hele dag op de wei.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:59

Bekijk en lees vast, desnoods een paar keer; http://www.homocaballus.eu/NL/1.php

Daar is goed over nagedacht. Als je die pagina een beetje op je laat inwerken, helpt dat vast om ideëen voor de opzet te krijgen.

Dat kan ik beslist vereenvoudigen in de context van de vijf vrijheden.

Verder wil ik niet gaan. Ik heb tenslotte heel bewust voor mijn eigenwebsite gekozen in de vorm zoals die is. Daar stáát al een rijkdom aan info. Gratis.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:52

Ik vind het er wel o.k uit zien. Het is een goed begin en mss voor een aantal hier niet te geloven maar voor veel mensen kan info als deze een eye opener zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:18

ik denk dat de afbeeldingen zoals HIT actief die op de site heeft, met eigenschappen van het paard, ook heel duidelijk zijn. dan kun je zo iets nog wat toelichten.
Afbeelding
Alleen zou ik niet weten welke wetenschappelijke bronnen daarvoor gebruikt zijn. Dat zijn van die basisdingen die "iedereen" eigenlijk wel weet...

Paarden zijn loopdieren
Paarden zijn kuddedieren
Paarden waken voor elkaar
Paarden zijn klimaatbestendig
Paarden hebben veel frisse lucht nodig
Paarden moeten de hele dag door kleine beetjes kunnen eten.

Nu zijn niet alle paarden bestand tegen elk klimaat als ze geen beschutting hebben... Maar dit is wel zo'n beetje de basis denk ik.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:53

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:17

dat is een mooi begin en volgens mij zijn dat de vrij vertaalde vrijheden van Brambell

die plaatjes hadden in het andere topic gemoeten trouwens :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:47

Anders zet je ze alsnog even in het andere topic, dan houden we het daar centraal en houden we er hier over op, want het is ook wel iets off-topic :o

Topic over een op te richten onafhankelijke website is dus hier:
[VSW] Tegenhanger voor voorkompaardenleed.nl

:)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 11:55

Huertecilla schreef:
Bekijk en lees vast, desnoods een paar keer; http://www.homocaballus.eu/NL/1.php

Daar is goed over nagedacht. Als je die pagina een beetje op je laat inwerken, helpt dat vast om ideëen voor de opzet te krijgen.

Dat kan ik beslist vereenvoudigen in de context van de vijf vrijheden.

Verder wil ik niet gaan. Ik heb tenslotte heel bewust voor mijn eigenwebsite gekozen in de vorm zoals die is. Daar stáát al een rijkdom aan info. Gratis.

Inderdaad leuk opgezet HC en de tekst op de 1e pagina is ook goed leesbaar en niet te lang. Zal nog even een keer kijken naar je bronnen of die ook goed te vinden en bruikbaar zijn zodat die eventueel ook als bronvermelding kunnen dienen voor teksten.