Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:46

Mindfields

Re: Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:48

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:49

s6801881 schreef:
Mindfields schreef:
Dan moet je toch beter googlen blubdevis er staan zat foto's van EG op een paard in rollkur en tevens filmpjes op youtube.

En laten die filmpjes een trainingssessie van een uur zien? Of alleen dat deel van de training waar het paard in hyperflexie/rollkur wordt gevraagd? Nogmaals, de hele bedoeling van Rollkur is niet om je paard een uur lang met de kin op de borst te laten lopen. Het is zelfs erg belangrijk volgens trainers in die methode om het paard ook in "normale" oprichting te vragen ;) zo'n ruiter laat zijn paard echt niet altijd, alleen maar, en gedwongen (vasthouden en trekken) met de kin op de borst lopen. Dan schiet hij immers zijn doel ruimschoots voorbij. Als je wilt discussiëren, prima, maar om mensen persoonlijk aan te vallen en naïef te noemen als ze een ander standpunt innemen dan de jouwe vind ik nogal onvolwassen.

Het gaat hier niet om een ander standpunt innemen. Het gaat hier om het feit dat sommige bokkers ontkennen dat Gal (en andere ruiters) ook LDR/Rollkür gebruiken. Ik vind het inderdaad naïef om te denken dat al het kwaad in de dressuurwereld zich buiten de Nederlandse equipe afspeelt.

Ik ben er geen voorstander van dat welke ruiter dan ook die methode gebruikt, en ik vind het dus ook niet goed dat MAR het gebruikt, maar ik vind wel dat we moeten erkennen dat het gebeurt, en dat pak em beet 90% van alle topruiters gebruikt maakt van deze methode om zijn paard te elasticeren.
Laatst bijgewerkt door xSwanHeart op 28-04-12 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:51

s6801881 schreef:
Mindfields schreef:
Dan moet je toch beter googlen blubdevis er staan zat foto's van EG op een paard in rollkur en tevens filmpjes op youtube.

En laten die filmpjes een trainingssessie van een uur zien? Of alleen dat deel van de training waar het paard in hyperflexie/rollkur wordt gevraagd? Nogmaals, de hele bedoeling van Rollkur is niet om je paard een uur lang met de kin op de borst te laten lopen. Het is zelfs erg belangrijk volgens trainers in die methode om het paard ook in "normale" oprichting te vragen ;) zo'n ruiter laat zijn paard echt niet altijd, alleen maar, en gedwongen (vasthouden en trekken) met de kin op de borst lopen. Dan schiet hij immers zijn doel ruimschoots voorbij. Als je wilt discussiëren, prima, maar om mensen persoonlijk aan te vallen en naïef te noemen als ze een ander standpunt innemen dan de jouwe vind ik nogal onvolwassen.

oh zo... nou volgens mij zegt ook niemand dat rollkür urenlang gebeurt? Dat het weer anderen aanzet om thuis wel lang te hyperflexen, daar hebben we het hier niet over http://powerpony.blogg.se/2012/march/rollkur.html.

Maar de foto's spreken voor zich; er wordt rollkür gebruikt. Ik neem aan de Rath het paard ook niet voortdurend in deze houding laat lopen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:51

Niet om het een of ander hoor, maar dit gaat wel om filmpjes/foto's van 6 jaar geleden.
Ik heb gegoogled, maar kon het niet zo gauw vinden, maar begon hyperflexie/rollkur niet als een trainingsmethode waarbij later bekend werd dat het niet zo paardvriendelijk was en het verboden zou worden? Of in ieder geval vriendelijk verzocht het niet meer te doen?

Zijn er recentere foto's/filmpjes van EG?

Edit: Ik bedoel deze filmpjes tonen niet aan dat hij het nog steeds doet.. Iedereen maakt weleens fouten.
Laatst bijgewerkt door Niobe op 28-04-12 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:53

hmm, jammer van die losrijdfotos, voel me nu toch iets minder blij...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:54

sallandval schreef:
s6801881 schreef:

oh zo... nou volgens mij zegt ook niemand dat rollkür urenlang gebeurt? Dat het weer anderen aanzet om thuis wel lang te hyperflexen, daar hebben we het hier niet over http://powerpony.blogg.se/2012/march/rollkur.html.

Maar de foto's spreken voor zich; er wordt rollkür gebruikt. Ik neem aan de Rath het paard ook niet voortdurend in deze houding laat lopen.

Ik ontken toch ook nergens dat EG, Anky, Hans Peter, en zo'n beetje iedereen die bij Sjef traint LDR/Rollkur/hyperflexie inzet? Het is een Nederlandse ontwerp := Maar ik mis in alle discussies over dat onderwerp de nodige nuancering... Het is slecht, slechter of dierenmishandeling :n erg genuanceerd. Maar nu ik dat zeg ben ik meteen naïef :')

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:55

Niobe schreef:
Niet om het een of ander hoor, maar dit gaat wel om filmpjes/foto's van 6 jaar geleden.
Ik heb gegoogled, maar kon het niet zo gauw vinden, maar begon hyperflexie/rollkur niet als een trainingsmethode waarbij later bekend werd dat het niet zo paardvriendelijk was en het verboden zou worden? Of in ieder geval vriendelijk verzocht het niet meer te doen?

Zijn er recentere foto's/filmpjes van EG?

Edit: Ik bedoel deze filmpjes tonen niet aan dat hij het nog steeds doet.. Iedereen maakt weleens fouten.

Volgens mij toont de recente ontwikkeling van Totilas wel aan dat dat paard zo getraind is.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:55

s6801881 schreef:
Mindfields schreef:

En LDR/Rollkur en hyperflexie is totaal wat anders dan een paard met kin op de borst opknopen (zoals met een veel te strakke slof, foto hans peter). Die mensen trekken het paard echt niet in Rollkur om ze vervolgens een uur daar vast te houden. Nogmaals, daar schiet men echt het doel voorbij, zou men het permanent doen, dan kan hij/zij zijn toppaard op korte termijn afschrijven.

Persoonlijk aanvallen? Waar heb ik dat gedaan? Het lijkt me oprecht heerlijk om naief te zijn want dan zie je die ellende tenminste niet.

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:56

Echt super knap dat ze nu een goeie proef neerzetten maar vind het wat over de top dat het zoo geweldig was en neer gezet word als een "top proef"

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:56

Kom je meteen terug op mijn standpunt. Iemand die jouw mening niet deelt is naïef :') Kom op zeg...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:57

s6801881 schreef:
Ik ontken toch ook nergens dat EG, Anky, Hans Peter, en zo'n beetje iedereen die bij Sjef traint LDR/Rollkur/hyperflexie inzet? Het is een Nederlandse ontwerp := Maar ik mis in alle discussies over dat onderwerp de nodige nuancering... Het is slecht, slechter of dierenmishandeling :n erg genuanceerd. Maar nu ik dat zeg ben ik meteen naïef :')

Ik heb in dit topic het woord dierenmishandeling nog niet voorbij zien komen? Volgens mij heb ik zelfs gezegd dat ik geen oordeel vel.

Maar als ik hoor; "dit doet alleen Rath, bij Gal was het paard beter af" oid dan vind ik dat wel naïef.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:58

s6801881 schreef:
Kom je meteen terug op mijn standpunt. Iemand die jouw mening niet deelt is naïef :') Kom op zeg...

Ik denk dat je helemaal niet begrijpt waarom ik dat zei hoor. Er werd gezegd dat de paarden thuis op stal heus niet hardhandig gereden worden. helaas heb ik dat zelf mogen aanschouwen op diverse GP stallen. Als mensen dat niet zelf hebben gezien zijn ze dus 'oblivious', onwetend, en daarom dus naief, in de veronderstelling verkerend dat dat dus niet gebeurt terwijl het weldegelijk gebeurt. Maar als je het nooit zelf gezien hebt weet je dat niet.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:01

sallandval schreef:
s6801881 schreef:

Ik heb in dit topic het woord dierenmishandeling nog niet voorbij zien komen? Volgens mij heb ik zelfs gezegd dat ik geen oordeel vel.

Maar als ik hoor; "dit doet alleen Rath, bij Gal was het paard beter af" oid dan vind ik dat wel naïef.

Zoals Sallandval al zegt, een oordeel heb ik nog niet voorbij zien komen. (Buiten mijn uiterst gewaagde uitspraak 'ik ben geen voorstander van deze methode' dan. Oei oei oei, harde woorden! :') )
Ik denk dat het haast onmogelijk is om nog op hoog niveau in de dressuursport mee te draaien zonder deze methode te gebruiken. Er wordt momenteel zo ontzettend veel van de paarden verwacht, dat kán haast niet meer 'gewoon' gereden worden. Zolang LDR enkel wordt gebruikt om het paard wat te elasticeren, en dus geen lange stukken, vind ik het tolerabel. Niet wenselijk, maargoed. Dat is overigens ook een andere discussie...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:05

Ergens is het te zot voor woorden: Rath krijgt Toot te rijden, bakt er niets van en krijgt heel Nederland en Duitsland over zich heen.
Hij zoekt hulp bij iemand die Toot vroeger heeft getraind, krijgt wat aanwijzingen om knoppen te vinden, leert ze te bedienen, heeft daar resultaten mee en krijgt heel Nederland en Duitsland over zich heen.
Wat hij ook doet, hij kan blijkbaar het niemand naar zijn zin maken?
Voor Toot alleen maar fijn als een ruiter bereid is zich zo in een trainingsmethode te verdiepen waar het dier gewend aan is. Toot wordt er duidelijk gelukkiger van. Dat is toch alleen maar mooi?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:08

Helemaal mee eens cassidy

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:09

En dat ben ik ook met je eens Cassidy.

sallandval

Cassidy schreef:
Ergens is het te zot voor woorden: Rath krijgt Toot te rijden, bakt er niets van en krijgt heel Nederland en Duitsland over zich heen.
Hij zoekt hulp bij iemand die Toot vroeger heeft getraind, krijgt wat aanwijzingen om knoppen te vinden, leert ze te bedienen, heeft daar resultaten mee en krijgt heel Nederland en Duitsland over zich heen.
Wat hij ook doet, hij kan blijkbaar het niemand naar zijn zin maken?
Voor Toot alleen maar fijn als een ruiter bereid is zich zo in een trainingsmethode te verdiepen waar het dier gewend aan is. Toot wordt er duidelijk gelukkiger van. Dat is toch alleen maar mooi?

:j

corina21

helemaal gelijk in cassidy.

xSwanHeart

Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten. De hele ophef snap ik dus ook niet zo ;)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:10

Hahaha, nou die duitsers weten wel hoe ze een paard optimaal moeten laten presteren toch?
Want duits, dat is goed...Toch fijn om te lezen dat Rath zich niet blind staard op de "duitse" trainingsmethode, en in heeft gezien dat een totale omscholing niet volledig werkt.

Verder, ze hebben vandaag inderdaad een heel goede proef gereden, het enige wat ik jammer vond is, of lijkt(slechte beeldkwaliteit??), dat Toot erg hard liep, alsof hij de proef in de snelste tijd moest neerzetten.
Nogmaals, kan ook komen doordat de beeldkwaliteit niet optimaal was.
Knap gedaan van Rath, en het is hem zeker gegund, zeker nu hij erkend heeft dat hij niet verder is gegaan waar Gal is gebleven, maar dat hij heeft geleerd zich aan te passen aan het paard.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:11

xSwanHeart schreef:
Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten. De hele ophef snap ik dus ook niet zo ;)

nouja de ophef is vooral denk ik omdat de methode vooral in Duitsland (oa door de eigenaren van Totilas) zeer controversieel is...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:12

Ben erg blij voor ze en heb Toot nog niet beter zien lopen als in dat filmpje. Mooi ik gun het hem van harte.

jammer dat nu weer zoveel mensen commentaar hebben. Die jongen kan het gewoon niet goed doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:13

De ophef waar? Bij mijn weten zitten wij in Nederland, zitten we op een Nederlands forum en blijft er op dit Nederlandse forum van deze methode ook geen spaan heel?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:14

Dan ken jij zeker de pro-rollkur strijders hier niet?