Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
riagr schreef:Neonlight: je redeneert precies verkeerd om! Juist dóór het ondertredende, meer dragende achterbeen is oprichting mogelijk, en NIET andersom! En inderdaad: oprichting hoort bij de graad van africhting. Daar is dus geen sweat voor nodig.
Wat me brengt bij het volgende: heeft iemand óóit onderzocht ( en dan bedoel ik écht onderzocht) of een sweat wel doet, wat iedereen zegt dat het zou móeten doen??
Verder volledig eens met Mindim!! Paard als gebruiksdier an sich is niets mis mee ( sterker nog: als het paard geen gebruiksdier was, was het waarschijnlijk allang uitgestorven of dierentuin dier geworden), maar dan wel volgens de moderne inzichten, paardwaardig en EERLIJK: dus de dressuur met als DOEL gymnasticeren, sterker worden, waarbij sommigen daar zo goed in zullen zijn dat het topsport zal zijn. Cosmetische ingrepen horen daar mi niet bij.
riagr schreef:Neonlight: je redeneert precies verkeerd om! Juist dóór het ondertredende, meer dragende achterbeen is oprichting mogelijk, en NIET andersom!
Neonlight schreef:riagr schreef:Neonlight: je redeneert precies verkeerd om! Juist dóór het ondertredende, meer dragende achterbeen is oprichting mogelijk, en NIET andersom!
Het klopt wat je zegt, maar als je weer een stap verder bent maakt de oprichting het dragende en ondertredende (!!) achterbeen nog meer mogelijk.
Ik zie dit niet als een cosmetische ingreep. Ik zie er echt nog steeds niets cosmetisch aan. Maar ik weet ook hoe een sweat gebruikt wordt in een trainingsprogramma, zo'n ding gaat ook niet klakkeloos om in de stal, maar wordt ook in een trainingsprogramma toegepast.
Ieder hulpmiddel moet wel in handen van kundige mensen blijven, dit geldt voor een sweat net zo goed als trainingsteugels bijvoorbeeld, of nog mooier, het bit wat een paard in de mond heeft, dat is net zo goed een hulpmiddel om je doel te bereiken.
Neonlight schreef:Nou Bandida, bij de hackney's gaat het hier in Nederland echt niet om![]()
. Hackney's zijn geen drol waard, en de aangespannen sport is reteduur.
Mindim, jij vindt het wreedheden, een sweat om, persoonlijk vind ik het wel meevallen. Niets meer wreedheid dan een paard een deken op doen, of peesbeschermers die van hetzelfde materiaal gemaakt zijn (en pezen kunnen nota bene nog veel minder goed hiertegen). Overigens wordt een sweat dus niet alleen in de aangespannen sport gebruikt of in de showwereld, ik ken genoeg dressuurpaarden waar ook een sweat wordt gebruikt. En dan doel ik op dressuurpaarden die het basisnivo voorbij zijn. Ook die lopen in die oprichting en kunnen daarbij belemmering hebben van die spier en/of klier.
Oprichting hoort bij een graad van africhting, zonder oprichting kan het achterbeen nooit voldoende en voldoende krachtig ondertreden. Geldt voor vele takken van sport.
Onze hackney's waarbij wel eens ooit een sweat gebruikt werd zijn allemaal oud geworden, en hebben tot op hoge leeftijd in de nationale top gelopen. En die wedstrijden die zo verwerpelijk zijn omdat het alleen maar voor de show is, zeg dat maar niet tegen onze wedstrijddieren. Iedere wedstrijd moet er eentje thuisblijven (1 plek te kort op de vrachtwagen) en diegene die thuis moet blijven is echt niet blij dat ie niet mee mag. Begint al de dag van te voren, als die overgeslagen wordt met klaarmaken, en meestal een dag na de wedstrijd zijn ze nog zuur en willen ze ons niet aankijken omdat we het lef hadden hem/haar thuis te laten.
Maar, zoals hier die sweat gebruikt zou zijn, daar ben ik uiteraard dus wel op tegen.
stef schreef:Paard als werkdier is niks mis mee, paard als show dier welHalter paarden dienen zo mooi mogelijk te zijn in het showseizoen. Dat ze buiten het showseizoen eruit zien als harige teddyberen kijkt men dan maar overheen.
Ik gebruik zelf overigens geen sweats, ik doe geen haltershows, maar als een sweat het verschil kan maken tussen wel of geen grand champion, zie ik echt niet wat er mis mee is.
Ik heb wel een keer twee weken op een showpaard gepast. Die kreeg 's nachts op stal de sweat op, en liep overdag in de wei lekker zonder.
Aieshja schreef:Ik zie een sweat ook niet als kunstmatige ingreep, eerder een handig trucje. Het paard lijdt er ook niet onder of wat dan ook. En ja, je ziet inderdaad het verschil.
Wat een kunstmatige ingreep is; Een AV naar het buitenland sturen voor een operatie om zijn dish mooier te maken. Dat is sneu!
Of een stukje van de schoft halen zodat een pony nog een Dpony is en internationaal mag starten.
Neonlight schreef:Mindim, dat was weer een reactie op Bandida, die vond het verwerpelijk. Misschien een beetje onduidelijk, had het wel al speciaal in een aparte alinea gezet.
Aieshja schreef:Ik zie een sweat ook niet als kunstmatige ingreep, eerder een handig trucje. Het paard lijdt er ook niet onder of wat dan ook. En ja, je ziet inderdaad het verschil.
Wat een kunstmatige ingreep is; Een AV naar het buitenland sturen voor een operatie om zijn dish mooier te maken. Dat is sneu!
Of een stukje van de schoft halen zodat een pony nog een Dpony is en internationaal mag starten.