Optreden Totilas tijdens hengstenshow zorgt voor commotie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:20

waar las ik het ooit. Een befaamde en bekwame ruiter die zei: het is geen schande om toe te geven dat een paard niet bij je past. Helaas kan MAR dat niet zomaar zeggen, met stiefmoeder en al het geld dat ermee gemoeid is.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:20

stroo schreef:
mat doet gerust zijn best, maar ze zijn geen combinatie
Zo denk ik er ook over. Volgens mij wil hij het echt wel en wil hij er zoveel mogelijk aan doen om het tòch te laten slagen, maar soms is de befaamde 'klik' er nu eenmaal niet en kan die er ook nooit komen. Helaas, maar hopelijk zoeken en vinden ze een gepaste oplossing. Het is ook al de hele tijd het ene excuus na het andere om toch maar niet on stage te moeten komen, nu weten we waarom...

jesito

Re: Optreden Totilas tijdens hengstenshow zorgt voor commotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:23

Ik vin het ergens ook best sneu voor MAR, er waren hele hoge verwachtingen.
Maar ipv mooie resultaten is het de ene flop na de andere.
Daarbij snap ik niet dat PS dit door laat gaan, dit kost hem nog zijn naam.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:24

Ach hij moet hem gewoon veel meenemen naar ander terrein en hem daarin leren kennen als ie spanning heeft..ik zie gewoon een paard met heel veel spanning,die zich afsluit voor de hulpen..en een ruiter die wat bang lijkt..naar oorzaken kunnen wij die er niet bij zijn geweest alleen maar gokken.
Maar ik kan me herrineren dat Edward ooit eens gezegd heeft dat de eerste keer dat hij op Toot reedt,hij ook het gevoel had dat ie er ook erg snel weer naast zou kunnen liggen..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:26

MissJ schreef:
Dit filmpje maakt voor mij weer eens pijnlijk duidelijk, hoe vreselijk groot de invloed van Edward op Totilas was. Ik vind echt dat Edward als ruiter van Totilas enorm ondergewaardeerd is. Iedereen heeft het altijd maar over wonderpaard Totilas, maar zonder goede ruiter op zijn rug, die om kan gaan met de uitzondelijke kwaliteiten van dit paard, komen deze kwaliteiten helaas niet meer tot uitting.

Ik vind het verdrietig om Totilas zo te zien.

Juist ja, Ed rijd ook zijn nieuwe paarden weer in de prijzen, het is gewoon een fijne ruiter.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:28

Elisa2 schreef:
Ach hij moet hem gewoon veel meenemen naar ander terrein en hem daarin leren kennen als ie spanning heeft..ik zie gewoon een paard met heel veel spanning,die zich afsluit voor de hulpen..en een ruiter die wat bang lijkt..naar oorzaken kunnen wij die er niet bij zijn geweest alleen maar gokken.
Maar ik kan me herrineren dat Edward ooit eens gezegd heeft dat de eerste keer dat hij op Toot reedt,hij ook het gevoel had dat ie er ook erg snel weer naast zou kunnen liggen..

Dat paard heeft al zoveel gezien in zijn leven en ze zijn nu toch alweer een tijd samen aan het trainen, maar er is gewoon geen klik.
En dat Ed er de eerste keer naast meende te liggen, is omdat toot toen ook nog een stukje jonger was en helemaal nieuw.

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:30

Amytj schreef:
Wat vreselijk zonde dat er niet ingezien wordt dat deze 2 gewoon simpel weg geen combinatie vormen. Als 'de klik' er niet is, dan houd het toch op?

Volgens mij is het idd gewoon zo simpel. De klik is er niet en zoals dat ook bij een gewoon " huis tuin en keuken paard" en een doorsnee ruiter het geval kan zijn. Alleen staat hier net eventjes meer druk op de ketel.
En die druk zie je, waar Totilas met Edward de ring binnenkwam en je duidelijk zag dat ie op scherp stond, kan ik mij nu niet onttrekken aan de indruk dat Totilas onder MAR op zijn minst "licht ontvlambaar " te noemen is. Ze zijn geen team, werken niet samen maar vechten tegen elkaar. Dit komt nooit meer goed. Hoe graag ik Totilas onder welke ruiter of vlag dan ook ( of MAR op welke paard dan ook) al het succes van de wereld gun, zo bijzonder is dit paard toch wel gebleken in de voorgaande jaren. Al zie ik nu nog geen glimp van het magische paard van voorheen.... Zonder Totilas teveel te "antropomorfiseren" , maar dit is alles behalve one happy athlete.
De kritiek op Edward in dit topic is lachwekkend maar toch eigenlijk ook beschamend, het moet niet gekker worden, nu krijgt hij de schuld omdat MAR en Totilas geen succesvolle combinatie zijn?

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:31

Heeft iemand ook het filmpje van MAR met Bretton Woods?
Ben ik wel benieuwd naar.

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:31

Het paard hoort ook maar bij een iemand thuis en dat is Edward.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:33

jesito schreef:
Elisa2 schreef:

Dat paard heeft al zoveel gezien in zijn leven en ze zijn nu toch alweer een tijd samen aan het trainen, maar er is gewoon geen klik.
En dat Ed er de eerste keer naast meende te liggen, is omdat toot toen ook nog een stukje jonger was en helemaal nieuw.

Dat is niet helemaal waar,Toot was toen al tot de z2 opgeleid door Micha Koot en onder andere meegeweest naar Verden.Ik denk dat Toot ook niet super simpel te rijden is en Edward heeft ten eerste heel veel ruitergevoel,en kende hem door en door.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:35

Ik ben totaal geen dressuur kenner :=
Maar ik vind dit ook niet mooi..
Jammer dat ze geen combi kunnen worden!

Anoniem

vosjevos schreef:
Ik vind dat 20 minuten inrijden ook zo'n raar verhaal.
Ze zijn de profesionele begeleiders van Toot dan moet je toch weten weten waar zijn grenzen liggen na 1,5 jaar?
Als hij meer beweging nodig heeft voordat ze de ring in moeten dan zorg je daar voor.
Dan communiceer je dat met de organisatie en dan geef je het paard de ruimte die hij nodig heeft.
Als ze dan vervolgens aankomen met het excuus, ja we hadden maar 20 minuten, situatie van overmacht :o
Dan neem je toch de hele situatie niet serieus?
Je werkt toch eerlijk naar de prestatie die het dier (of eigenlijk de combinatie) moet leveren toe?
Het is notabene de ster van de dag, dan regel je dat op de juiste manier, en dan kom je niet met van die flauwe praatjes.

Dat geloof je toch zelf ook niet. :D :D :D Met zo'n management circus er om heen en dan de 'fout' maken om maar 20 minuutjes los te rijden? Laat me niet lachen. Dat is óf een wel héél slap excuus, of die mensen zijn gewoon écht dom. En ik neig naar dat eerste.

germie

Tja, dat krijg je als je er maar een heel gemiddelde ruiter op zet. Er zijn bokkers die beter rijden dan Matthias.
Ook op andere paarden is het gewoon geen topruiter. Helaas is succes in de paardensport tot op zeker hoogte te koop. Gelukkig komt er in de echte top nog wel een beetje rijvaardigheid kijken. Aan inzet zal het niet liggen, maar men moet gewoon inzien dat hier gewoon sprake is van een verwend jongentje dat niet het gevoel en talent heeft om de absolute top te behalen. En nu krijg je allemaal smoezen. Jammer, sneu voor de ruiter.

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:37

Als je zo duidelijk ziet dat een paard(& ruiter) ongelukkig is, waar ben je dan nog mee bezig?
Voor dit paard is waarschijnlijk maar 1 ruiter & dat is Gal! Al zou die er nu ook een heleboel aan hebben om toot weer te laten uitblinken.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:38

germie schreef:
Tja, dat krijg je als je er maar een heel gemiddelde ruiter op zet. Er zijn bokkers die beter rijden dan Matthias.

made me laugh... tjonge...

suzieva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:38

heel veel duitsers - ik ook - vinden dat toot bij edward hoort.. edward rijd zo goed, je ziet hij geniet ervan.. ook als ze maar gespannen zijn, hij heeft altijd fijne handen.. kan je echt van genieten... ook als springruiter.. maar toot nou.. ik hoop voor toot dat ze begrijpen dat het zo niet kan en ze hem weer naar edward zetten en hij misschien het "sparkling diamond" weer eruit haalt.. anders hoop ik dat asther ook zo een topper wordt.. ik vind nog altijd goud op de os was voor edward en totilas.. als je hun een keer hebt gezien op het voorterrain.. een vroolijk team.. echt jammer van de verkoop, maar had ik in plaats van vissers ook gedaan..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:39

Gisteren, precies één jaar geleden - 6 februari 2011 - maakte Totilas zijn debuut bij de hengstenshow in Vechta..
De Pers schreef toen het volgende- enkele quotes:

Afgelopen weekend maakte hij zijn debuut voor zijn nieuwe baas. ‘Wat een geluk dat hij nu voor ons rijdt!’

Totilas heet hij, het beste dressuurpaard van de hele wereld. Met afstand. Het paard dat volgend jaar met twee vingers in zijn neus goud gaat winnen op de Olympische Spelen.

Een van de beveiligers fluistert iets tegen een opgedofte mevrouw met een bontjas. Die mevrouw is niet zo maar een mevrouw. Het is Frau Lindenhoff. Ze heeft de sportieve rechten van Totilas gekocht, als cadeautje aan haar paardrijdende schoonzoon Matthias Rath (26). Ach ja, olympisch goud met een strik eromheen – dat is weer eens wat anders dan een boek of een schroevendraaierset met Kerstmis.

Frau Lindenhoff zegt dat ze de kans om Totilas naar Duitsland te halen niet kon laten passeren: ‘Als wij hem niet hadden gekocht, dan had hij nu in Saoedi-Arabië of Amerika rondgelopen..."

Paardenhandelaar Schockemöhle, de Dagobert Duck van de paardenwereld: ‘Toen ik hoorde dat Totilas te koop was, heb ik tegen mijn vrouw gezegd dat ik hem moest hebben. Hij is geniaal. Zo’n paard kun je niet fokken of opleiden. Die moet je kopen als je de kans hebt.’

Schoonzoon Matthias Rath weet ook niet wat hem precies is overkomen. ‘Ik train nu een paar weken met Totilas. Het is totale waanzin. De eerste keer dat ik een pirouette maakte met hem, barstte ik in lachen uit. Als andere paarden zoiets zouden doen, dan zouden ze eindigen met een knoop in hun benen. Hij is zo goed. En hij weet ook dat hij heel goed is. Hij is de ster, niet ik. Het lijkt soms wel alsof hij een mens is. Hij reageert op je, hij kijkt naar je, hij voelt alles. Hij kan alleen niet praten.’

Rath heeft wel een beetje te doen met Edward Gal. ‘Een paard als Totilas maak je maar een keer in je leven mee. Edward heeft die ene keer beleefd, nu is het mijn beurt. Het is niet anders. Edward moet het maar accepteren. Ik hoop dat hij me nog een paar tips geeft. Want Totilas kan soms best moeilijk doen, hoor. Het is geen machine waar je een muntje in gooit.’

Het licht gaat uit, de spotlights knippen aan, er klinkt hallelujah door de luidsprekers: daar is Totilas. Hij doet een paar rondjes, kniebuigingen, beenzwaaien en ontvangt daarna de gebruikelijke staande ovatie van het publiek. De voorzitter van de Duitse dressuurbond kan niet stoppen met schuddebuiken van het lachen: ‘Euforie! Totilas zou mee moeten doen aan een aparte competitie. Hij is zó veel beter dan alle andere paarden. Wat een geluk dat hij nu voor ons rijdt!’

Totilas sjokt na zijn show terug naar de stal achter de bratwursten. Hij briest. Hinnikt. Protesteert heel even. Zou een wonderpaard ook heimwee kunnen voelen?

Tja.... een jaar geleden. De droom lijkt nu langzaam in rook op te gaan.
Triest, dieptriest.

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:45

Elisa2 schreef:
Dat is niet helemaal waar,Toot was toen al tot de z2 opgeleid door Micha Koot en onder andere meegeweest naar Verden.Ik denk dat Toot ook niet super simpel te rijden is en Edward heeft ten eerste heel veel ruitergevoel,en kende hem door en door.

Jiska van den Akker, geen Koot.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:45

Klasse dat Rath niet opgeeft. Het makkelijkste wat je nu kunt doen is de handdoek in de ring gooien.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:48

elisa2, ja maar edward heeft wel de klik met toot gevonden ook was de eerste keer wat moeizaam en daar zit 'm het verschil.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:53

Lizzii schreef:
Arme MAR, Toot loopt er zo mee weg!
Ik mis wel de combi Gal/Totilas maar Toot heeft het toch mooi voor elkaar! Als hij zo verder doet mag hij in de toekomst enkel nog dekken :evaw:

Had PS meteen moeten doen. Niks geen sportcarrière meer maar enkel nog dekken dan ging de mythe die Toot was overeind zijn gebleven.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:55

Ellie_F schreef:
Klasse dat Rath niet opgeeft. Het makkelijkste wat je nu kunt doen is de handdoek in de ring gooien.

volgens mij is Rath toch niet in de positie om nu die handdoel in de ring te gooien hoor... met ieder ander paard had hij dat wellicht al gedaan, maar hier trekken anderen aan de touwtjes.

Dominca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:56

Jammer, heel jammer voor zo'n paard. Vind het ook een beetje een verschutting voor mar ... Paard loopt zwaar opgefokt door de ring heen. Ben ik niet van hem gewend. Totilas moet gewoon zijn Edward Gal op zijn rug hebben, dat kan niet anders. :j

EngeltjeS

Re: Optreden Totilas tijdens hengstenshow zorgt voor commotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:00

Wat jammer dat het zo loopt zeg.

Totilas is (in mijn ogen) geen parade paardje, en wordt hij enorm onderschat.
Het is een werkpaard, dat graag hard wil werken, en daarbij gaat glinsteren als het goed voelt en er publiek bij is. Als hij de warmte van het publiek voelt, dan voelt hij zich echt op zijn plek, lijkt mij.

Ik vind het enorm zonde, dat het zo is verlopen, voor zowel Edward, als Mat, als Totilas.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:01

Ik ben wel benieuwd wat er gebeurd al we nu edward op totilas zetten. Zal die chemie gelijk weer terug zijn?? Ik blijf erbij die goude medaille is nog steeds niet te koop voor 15milj. Je moet wel een beetje kunnen sturen... Ooh wat zal ik genieten als edward boven MAR eindigt...

Stiekum blijf ik hopen dat die duitsers eens nadenken en dat paard terug geeft aan de enige die het verdient om hem te rijden. Tja ik blijf een toot en gal fan!!

Ed en toot zijn en blijven een setje