ISES: "Strak aansnoeren van neusriem aan banden leggen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yvettee

Re: ISES: "Strak aansnoeren van neusriem aan banden leggen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:52

Hele goede regeling!
ik heb ook een aansnoerneusriem op mijn hoofdstel (omdat die er toevallig op zat) maar ik doe hem gewoon normaal zeker niet te strak!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:15

Maar als de mond niet meer dichtgesnoerd kan worden, wordt dan ook het rollkur onmogelijk om te rijden? Als paarden nu ineens hun mond open kunnen doen om eronderuit te komen zal dat een boel schelen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:19

Waarom een neusriem....niet om het mooie, natuurlijk! Dat is een kwestie van smaak! Ooit, lang geleden vond men het nodig om een paard een neusriem om te gespen. Om zijn mond te sluiten, om druk te creëeren, om respect door dwang af te dwingen....Paardensport kent een goudmijn aan tradities, zoals de neusriem. Maar....met de moderne inzichten die er zijn over africhting, rijden, paardvriendelijke en - onvriendelijke zaken, weten we dat de neusriem niet nodig is. Als je het zo mooi vindt, gebruik je het ding voor de sier en hoeft het zeker niet strak te zitten.
Een neusriem uit gewoonte, omdat het zo hoort, omdat ik het zo geleerd heb...allemaal geen goede redenen. Want waar is de onderbouwing?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:19

Joolien schreef:
Maar als de mond niet meer dichtgesnoerd kan worden, wordt dan ook het rollkur onmogelijk om te rijden? Als paarden nu ineens hun mond open kunnen doen om eronderuit te komen zal dat een boel schelen.

We denken het zelfde.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:20

bij mijn verzorgpaard zit ie altijd goed. Het is maar een kleine moeite om even je vingers onder de neusriem te steken, en... zo leer je et toch ook als je gaat paardrijden. Je ziet alleen wel veel dat de kindjes die nog maar net op paardrijden het vaak netjes doen. En mensen die er langer opzitten, denken dat ze het zo wel kunnen zien. (altans, zo ging het waar ik reed.) Tegen de kindjes die bij mij in de les zaten en nog niet zo lang erop zaten, vertelde ik het altijd maar extra en ook wat de gevolgen kunnen zijn.

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:21

@ Joolien Maar ze kunnen altijd tijdens het trainen nog lekker goed aansnoeren..

Ik had ook net een nieuw hoofdstel en had de sperriem eraf gehaald, reed ik in de les en het eerste wat ik hoorde:
Waar is je sperriem? Dus ik zei dat ik die thuis had liggen.. zegt ze: Maar dat is om het bit op zn plek te houden.

Ik moest ook een keer op stage perse met een sperriem rijden, omdat ze haar mond opendeed en als ik er geen sperriem op had mocht ik daar ook niet in de bak rijden.. Dat vond ik toch zo belachelijk, mag ik toch lekker zelf weten of ik met of zonders sperriem rij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:22

Ik moet wel zeggen dat soms een neusriem (liefst een lage, maar anders gecombineerde) voor (jonge) paarden zoekend naar aanleuning. Door de neusriem, en voornamelijk de neusriem tegen het bit aan gaat het bit niet door de hele mond heen en ligt deze stabieler.

Klopt Blowdiene, dat is het nadeel van iets verbieden, thuis kan het nog altijd wel.

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:24

Iemand ooit gehoord dat een neusriem strak moet omdat anders de tanden snel slijten door het bit?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:26

Als alle wedstrijd ruiters het thuis wel zouden aansnoeren dan denk ik dat ze op wedstrijd door de mand vallen. Een paard dat gewent is thuis met een strakke neusriem gereden te worden, omdat hij anders zijn kaken van elkaar heeft of zijn tong er over heen gooit, zal hij op wedstrijd dit ook doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:26

christel82 schreef:
Iemand ooit gehoord dat een neusriem strak moet omdat anders de tanden snel slijten door het bit?

Leg uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:27

Japeloup schreef:
BelRosa schreef:
Heb er vandaag is op gelet maar moest mijn neusriem toch 2 gaten ruimer doen om er makkelijk 2 vingers tussen te kunnen doen. Ik deed hem niet bewust strak....

Denk dat je 1 van de weinige bent die het daadwerkelijk het controleert. Niet om vervelend te zijn maar wil daadwerkelijk wel eens persoonlijk bij iedereen gaan voelen of er echt 2 vingers tussen kunnen.
Als er dan zo veel zijn die zeggen er 2 vingers te kunnen doen, waarom is deze maatregel er dan. Want als iedereen het hier mee eens is, dan hoeft er ook niet op gecontroleerd te worden. Of ben ik dan zo naïef....

Je mag voelen hoor :) Ga je gang :j

ik weet zeker dat het kan (oké ik heb ook geen aansnoerneusriem)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:28

Joolien schreef:
christel82 schreef:
Leg uit?

Ik denk dat ik hem wel snap. Sommige paarden knarsen tanden, vaak omdat de verbinding niet is wat het moet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:29

Ja, maar dan nog, dat los je dan op door anders te gaan rijden, en niet door de neusriem er strakker om te knopen imo.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:30

Yamcha schreef:
Je mag voelen hoor :) Ga je gang :j

ik weet zeker dat het kan (oké ik heb ook geen aansnoerneusriem)

Ga ik zeker doen..... :P

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:30

Ik heb mijn neusriem altijd vrij los, kan er makkelijk 2 vingers onder, hou niet van al dat aangesnoer :n
Laatst bijgewerkt door imposantje op 31-01-12 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:31

@ Japeloup: Cool! :D

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:32

Joolien schreef:
christel82 schreef:

Leg uit?

Ik heb het helaas niet uit eerste hand, maar er was opdracht gegeven door de tandarts om de neusriem aan te snoeren omdat anders het bit tegen de tanden aan zou liggen?? en zo dus slijtage zou veroorzaken van de tanden waar het bit tegenaan kan komen.
Volgens mij is de gedachte daarachter dat als het paard dus meer ruimte zou hebben om op het bit te kauwen of vast te pakken, dat er dan slijtage zou ontstaan.

Ik begrijp dat niet zo goed en volg het advies ook niet op. Ik heb eerlijk gezegd altijd begrepen als het paard bezig was in zijn mond (oa met het bit) dat dit op ontspanning zou duiden.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:34

Yamcha schreef:
Ja, maar dan nog, dat los je dan op door anders te gaan rijden, en niet door de neusriem er strakker om te knopen imo.
Ja maar dan kom je bij de discussie, aan wie het ligt dat iets niet lukt. En daar hoef ik jou niets over te vertellen. Hoe hete die topic van jou ook al weer?

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:34

christel82 schreef:
christel82 schreef:

Ik heb het helaas niet uit eerste hand, maar er was opdracht gegeven door de tandarts om de neusriem aan te snoeren omdat anders het bit tegen de tanden aan zou liggen?? en zo dus slijtage zou veroorzaken van de tanden waar het bit tegenaan kan komen.
Volgens mij is de gedachte daarachter dat als het paard dus meer ruimte zou hebben om op het bit te kauwen of vast te pakken, dat er dan slijtage zou ontstaan.

Ik begrijp dat niet zo goed en volg het advies ook niet op. Ik heb eerlijk gezegd altijd begrepen als het paard bezig was in zijn mond (oa met het bit) dat dit op ontspanning zou duiden.

Ik snap het wel, als het paard genoeg ruimte heeft en gaat spelen/kauwen op het bit kan er aan de voorste kiezen slijtage ontstaan (ik denk dat de tandarts dat bedoeld)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:37

:D klopt :D

opnieuw leren rijden, bedoel je? yep, ik ben helemaal opnieuw begonnen met rijden, omdat het voor mij gewoon niet meer werkte....... leerde nog altijd niet zitten, maar wel rukken en plukken, en dan moet je de mond van je paard goed dichtknopen idd.......

dus ben ik gewoon begonnen met leren zitten, en op een goede manier de teugels vasthouden, en verders een beetje stappen en draven. en believe me, dat klinkt veel simpeler dan het is :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:38

Yamcha schreef:

Ja dat is toch echt van het zotte, paard loopt te tandenknarsen van pijn/angst/stress of andere miserie, oplossing: vast snoeren, dan kan hij niet meer knarsen! 8)7
Wat een plezier moeten al die aangesnoerde kopjes toch beleven onder de ruiter :n

Overigens hebben alle met bit gereden paarden sporen van het bitgebruik op hun tanden en op de bovenzijde van de onderkaak. Gelijk welke optoming. Het bit raakt bij ieder paard de tanden al eens, en drukt bij ieder paard op de lagen. Helaas bij sommige veel meer als bij andere, maar het is overal te zien (onder een microscoop t.e.m. op het blote oog).

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:40

Iedereen gaf mij altijd commentaar dat de neusriem en sperriem te los zaten. Er kunnen denk ik geen 2 vingers achter de neusriem maar er zit ook een kinbontje aan en ik weet niet of dat verschil maakt. Sperriem kom ik een heel eind mee.

Maar ga hem ook niet losser doen. Imo zit hij zo perfect :) Niet te strak, niet te los. Ben zowieso nooit een fan geweest van strakke neusriemen, vorige instructrice en een clubgenootje echter wel := Alleen al bij het idee van zo'n strakke neusriem bij mijn maatje draait mijn maag om!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:44

Yamcha schreef:
:D klopt :D

opnieuw leren rijden, bedoel je? yep, ik ben helemaal opnieuw begonnen met rijden, omdat het voor mij gewoon niet meer werkte....... leerde nog altijd niet zitten, maar wel rukken en plukken, en dan moet je de mond van je paard goed dichtknopen idd.......

dus ben ik gewoon begonnen met leren zitten, en op een goede manier de teugels vasthouden, en verders een beetje stappen en draven. en believe me, dat klinkt veel simpeler dan het is :D

Die bedoel ik niet, maar past er ook wel in thuis ja. Nee je had ooit een topic over aan wie het ligt. Ben hem ff kwijt help me eens....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:45

Joolien schreef:

Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:47

Helemaal mee eens! op mn werk moet ik ook altijd strakker aantrekken, want ik ben te lief.. Nu blijkt dus maar weer dat ik gelijk had! :)