Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Japeloup schreef:BelRosa schreef:Heb er vandaag is op gelet maar moest mijn neusriem toch 2 gaten ruimer doen om er makkelijk 2 vingers tussen te kunnen doen. Ik deed hem niet bewust strak....
Denk dat je 1 van de weinige bent die het daadwerkelijk het controleert. Niet om vervelend te zijn maar wil daadwerkelijk wel eens persoonlijk bij iedereen gaan voelen of er echt 2 vingers tussen kunnen.
Als er dan zo veel zijn die zeggen er 2 vingers te kunnen doen, waarom is deze maatregel er dan. Want als iedereen het hier mee eens is, dan hoeft er ook niet op gecontroleerd te worden. Of ben ik dan zo naïef....
Ga je gang 
Joolien schreef:christel82 schreef:Iemand ooit gehoord dat een neusriem strak moet omdat anders de tanden snel slijten door het bit?
Leg uit?
christel82 schreef:christel82 schreef:Iemand ooit gehoord dat een neusriem strak moet omdat anders de tanden snel slijten door het bit?
Ik heb het helaas niet uit eerste hand, maar er was opdracht gegeven door de tandarts om de neusriem aan te snoeren omdat anders het bit tegen de tanden aan zou liggen?? en zo dus slijtage zou veroorzaken van de tanden waar het bit tegenaan kan komen.
Volgens mij is de gedachte daarachter dat als het paard dus meer ruimte zou hebben om op het bit te kauwen of vast te pakken, dat er dan slijtage zou ontstaan.
Ik begrijp dat niet zo goed en volg het advies ook niet op. Ik heb eerlijk gezegd altijd begrepen als het paard bezig was in zijn mond (oa met het bit) dat dit op ontspanning zou duiden.
klopt 
Yamcha schreef:Ja, maar dan nog, dat los je dan op door anders te gaan rijden, en niet door de neusriem er strakker om te knopen imo.

Niet te strak, niet te los. Ben zowieso nooit een fan geweest van strakke neusriemen, vorige instructrice en een clubgenootje echter wel
Alleen al bij het idee van zo'n strakke neusriem bij mijn maatje draait mijn maag om! Yamcha schreef:klopt
opnieuw leren rijden, bedoel je? yep, ik ben helemaal opnieuw begonnen met rijden, omdat het voor mij gewoon niet meer werkte....... leerde nog altijd niet zitten, maar wel rukken en plukken, en dan moet je de mond van je paard goed dichtknopen idd.......
dus ben ik gewoon begonnen met leren zitten, en op een goede manier de teugels vasthouden, en verders een beetje stappen en draven. en believe me, dat klinkt veel simpeler dan het is