Groot alarm om paardenleed in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:37

Cayenne schreef:
Er is natuurlijk ook nog een tussenweg tussen de opties "in de modder" of "in een 3 bij 3 hokje".
Dus om nou van het ene uiterste in het andere te vallen is ook weer zoiets :D

Dan hebben mijn paarden de tussenweg zeker! :D snachts in een stal van 4x4 en overdag heerlijk in een paddock... Tenzij de paddock te hard of te nat is dan gaan ze er niet in. Tot de enkels in de blubber is ook niet goed voor de pezen.

savira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:37

Ik vind het goed dat ze er beter op gaan letten soms gaat het gewoon veel te ver,
Vooral lange hoeven ondervoeding en dat soort zaken moeten ze aanpakken.
Ook zie ik helaas nog veel paarden die alleen moeten leven en dat vind ik ook
niet normaal. Die zien er zo treurig uit.

Ik probeer een midden weg te vinden,

Mijn 21 jarige draver staat overdag van 11 uur to s;avonds 10 uur in de paddock
Met haar 2 mini's en een ruin. Deze paddock is 30-10 meter daarin hebben ze hooi
en wilgentakken. s'avonds gaan ze allemaal naar hun eigen box waar weer een lekker
porsie eten klaar ligt.

Mijn 2- jarige haflingerhengst en 3- jarige shethengst staan s'nachts in hun box (samen)
ze willen gewoon bij elkaar. En overdag 11 uur tot s'avonds 10 staan ze op het achterstuk van het land waar 2 buitenboxen staan met daarvoor een groot deel bestraat, waar hun hooi ligt en waterbak staat
natuurlijk is het daar nu ook modderig maar kan jullie vertellen de shet is altijd keurig als hij naar binnen gaat maar de jonge haflinger vind het mooi om zichzelf zo vies mogelijk te maken.
Na dat ze gescheiden hun krachtvoer hebben gegegeten gaan ze s'nachts samen in de box en eten dan gezamelijk een bergje hooi op ze vermaken zich prima zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:59

Ik heb zelf een shet hier in de buurt bij mensen weggekocht omdat ik niet langer meer kon aanzien hoe het dier door onwetendheid verwaarloosd werd. Zijn hoefjes krulden de lucht in, zo lang waren ze. Toen ik zei dat hij wel nodig bekapt moest worden zeiden ze dat ze van een smid gehoord hadden dat je hem niet te vaak moest bekappen omat zijn hoeven anders te hard zouden gaan groeien. Dit is 1 van zijn voorhoefjes na de 3de bekapbeurt:
Afbeelding
Het beestje is zo hoefbevangen als maar kan, dit gaat lang duren om weer goed te krijgen.
Volgens die mensen was de DB er ook al eens geweest omdat er melding was gemaakt van te lange hoeven.... blijkbaar vond de DB het niet nodig om een oogje in het zeil te houden :')

Hij liep tot voor 2 dagen lekker in de modder, heerlijk zacht aan zijn zere voetjes. Hij mag absoluut niet op een volle weide staan nu hij zo hoefbevangen is, dus krijgt hij een ruifje met oud schraal hooi. Voor hem ideaal...de hele dag in de blub. Nu moet hij over de harde grond strompelen. Ik zit eraan te denken hem op pijnstillers te zetten, hij kan wel op de vlakke stelcontegels en de glad bevroren rijbak maar hij is hard voor zichzelf en loopt met de grote paarden mee over de blubberbrokken. Zoooo zielig!!

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:05

Grappig dat er mensen zijn die beweren dat de paarden als ze ook droge stukken hebben dus echt niet in de modder gaan staan. Maar ik heb hier 2 oudjes op stal. Waarvan er 1 al 3 uur voordat hij naar binnen mag loopt te ijsberen langs het hek (hierdoor onstaat er dus blubber.. HEEL FIJN). En die andere ouwe die gaat een uur voor ze naar binnen gaan lekker in de blub staan zo van ik sta alvast klaar. Mijn jonge paard is de enige die NIET in de blubber gaat staan. Gewoon weg omdat hij zijn kostbare tijd (naja kostbaar van 10 uur smorgens tot half 6 savonds) om te eten (in het weiland) niet op wil geven.

Als ik soms lees bij wat voor situaties mensen al wordt opgedragen om de paarden binnen te zetten... Vind het maar eng hoor dat soort instanties. Mijn oudere merrie (bijna 30) krijg ik bijna niet op gewicht in de winter. Ze krijgt onbeperkt ruwvoer, daarnaast ook 1,5 bak vol met grasmix van hertog. Ze krijgt in totaal 2 kilo balancemix van de Aveve. Ze is 1.43m. en oud. Vraag me af of de DB en de DP wel in kunnen schatten wanneer een paard verwaarloosd en ondervoed is en of wanneer het met leeftijd etc. te maken heeft.
Laatst bijgewerkt door Caroline1985 op 30-01-12 22:07, in het totaal 2 keer bewerkt

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:05

Tja... Spiritdancer...tot nu toe lees je hier alleen mensen die het wél goed regelen, iedereen heeft commentaar maar heeft wél een droge paddock, wél droge plekjes, wél een schuilstal....daar hoor je me niet over.Natuurlijk zijn er middenwegen etc etc

Maar ik vind als je ECHT geen geld meer hebt, of een veranderende situatie hebt waardoor het financieel minder gaat dat je redelijk moet zijn en je paarden weg moet doen. Verkopen is kl*te maar wanneer je moet kiezen tussen nare omstandigheden waarin ze niet happy zijn of een nieuwe baas zoeken die wel geld heeft....dan verkoop ik mijn paarden wel ja!

En ik blijf bij mijn standpunt dat een standaard weiland, zonder schuilstal of box, zonder droge plekken om te liggen niet kan! Ook al is het nu erg nat ( vind ik een butt-excuus) , dan zoek je tijdelijk wat anders... Weilanden waar je niets mag bestraten of bouwen zijn leuke zomer-weilanden maar ongeschikt om je paard het hele jaar door op te houden. En dát zijn nu net de dingen die ik bedoel.

Natuurlijk is overdag in de blubber en 's nachts binnen b.v. beter dan 24/7 op stal maar dat bedoel ik niet.Wel een beetje redelijk blijven met lezen he....

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:10

@repelsteel: Dit klinkt mischien heel hard. Maar aan je verhaal te lezen heeft die arme pony erg veel pijn en heb ik grote twijfels of dit ooit nog goed komt en de pony een pijn vrij leven kan lijden, is het daarom niet beter om hem verder leed te besparen en hem in te Laten slapen?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:13

Spiritdancer schreef:
Het Nederlandse volk is over het algemeen een van het meest afgunstige en onverdraagzaamste volk wat er bestaat. Of het nu om mooie huizen, auto's of andere zaken gaat.....zodra met ziet dat iemand ergens zijn geluk uit haalt wordt dat geluk die persoon vaak niet gegund. Vaak omdat men zelf van binnen ongelukkig is. Zo is het ook met paarden.....lekker kiften en boe roepen naar mensen die lol en plezier beleven aan een hobby. Dus gaan we met zijn allen lekker bellen naar instanties die gelukkige mensen fijn dwars kunnen zitten. Hierin is de paardenhobby echt niet uniek...autoliefhebbers, pleziervaartuigen, alles wat in de ogen van een leek enige status uitstraalt is not done!

Instanties zoals DB en de Caviapolitie zwelgen hierin omdat zij hun bestaansrecht ontlenen aan het aantal klachten wat er binnenkomt. Natuurlijk moeten ze op het moment weer een dergelijke natte scheet ventileren...de politiek moet natuurlijk wel zorgen voor voldoende middelen (budget) in de toekomst om hun bestaansrecht te garanderen. Stel je voor dat de politiek gaat inzien dat het eigenlijk maar overbodige clubs zijn, vaak gehinderd door enige kennis van zaken. Daarnaast moet er in de toekomst ook nog een clubje mensen aan het werk geholpen gaan worden die ervoor gaan zorgen dat iedereen die paarden houdt een of ander papiertje moet gaan halen. Diploma's/vergunningen behoeft controle dus dat betekent meer werk/geld in het laadje.

Natuurlijk moeten excessen op het gebied van verwaarlozing en mishandeling van dieren voorkomen worden.....vreemd is echter dat ik dagelijks op heel wat plaatsen kom en ook heel wat paarden zie maar dergelijke excessen zelden waarneem. Ik heb liever dat de DB zich eens druk gaat maken over bijv. het voerbeleid op sommige grote stallen wat veel serieuze aandoening zou kunnen voorkomen, gaat toezien op het gesol met paarden in de handel of wat doet aan die stumpers op manege's die trouw 2 a 3 uur (of zelfs meer)per dag hun rondjes lopen maar waar verder geen leven meer in zit. Geestelijke mishandeling komt bij paarden waarschijnlijk nog meer voor dan een aantal gevallen die door het weer tijdelijk in de blubber staan.

Hmm, ik proef hier generalisatie. Ook hier: Hij die zonder zonden is, werpe de eerste steen... :j

Ik val geen boeren aan. Begin eerst maar eens met betalen voor het eten wat op een eerlijke manier is geteeld/gekweekt/ opgefokt. Ga daarna met modder gooien. Om die reden ga ik liefst naar de boer zelf en laat ik de grote supermarktketens voor wat ze zijn. Krab jezelf eens achter de oren als je weer eens een aanbieding scoort? Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Het Pennygehalte begint hier wel te groeien... :+ Nog even en we voeren onze paarden verplicht een pan groentesoep... Ik kan vertellen: Mijn paard vond warm water niet lekker. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:16

marjan1986 schreef:
Dit klinkt mischien heel hard. Maar aan je verhaal te lezen heeft die arme pony erg veel pijn en heb ik grote twijfels of dit ooit nog goed komt en de pony een pijn vrij leven kan lijden, is het daarom niet beter om hem verder leed te besparen en hem in te Laten slapen?

Mijn DA zegt dat het wel weer goed kan komen, het is alleen balen dat de grond nu bevroren is. Het is een goed teken dat hij gewoon lekker rond blijft scharrelen. Verder is hij hartstikke goed te pas, krijgt steeds meer shetpraatjes en zijn ego begint ook al langzaam boven dat van de shire uit te groeien dus ik denk dat als ik hem in zou laten slapen hij me dat vreselijk kwalijk zou nemen.

idefix4

Re: Groot alarm om paardenleed in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:37

DAt werkt echt goed hè? Bij hoefbevangenheid. Hier hadden we ook zo'n shet lopen van iemand. Die zag je opknappen toen. Helaas is ze heel snel daarna weer achteruit geboerd en alsnog ingeslapen. Deze bleek ook ouder te zijn dan de papieren die ze erbij had. De aftekeningen klopten ook niet met de poown. Dus daar was meer aan de hand. Toch heeft ze nog een heerlijke paar maanden hier de bak door gededdeld in de modder! Koos ze zelf voor. Ze kon idd ook lekker op een droog stuk gaan liggen, maar dat zocht ze helemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:41

idefix4 schreef:
DAt werkt echt goed hè? Bij hoefbevangenheid. Hier hadden we ook zo'n shet lopen van iemand. Die zag je opknappen toen. Helaas is ze heel snel daarna weer achteruit geboerd en alsnog ingeslapen. Deze bleek ook ouder te zijn dan de papieren die ze erbij had. De aftekeningen klopten ook niet met de poown. Dus daar was meer aan de hand. Toch heeft ze nog een heerlijke paar maanden hier de bak door gededdeld in de modder! Koos ze zelf voor. Ze kon idd ook lekker op een droog stuk gaan liggen, maar dat zocht ze helemaal niet.

Bij deze shet kloppen de papieren ook niet, maar deze is gelukkig jonger dan in het paspoort staat, nog geen 7 jaar. Jammer dat het bij jou zo afgelopen is met de shet :(:)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:44

Anoniem schreef:
dus ik denk dat als ik hem in zou laten slapen hij me dat vreselijk kwalijk zou nemen.

Dieren die zijn ingeslapen nemen niemand meer iets kwalijk....

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:45

Ja, jammer, maar ze was beter af. Ik weet zeker dat ze dankbaar was om uit het lijden verlost te worden. En een dierenliefhebber weet wanneer dat moet gebeuren hè?

Kugger: Ik heb één keer een stokoude hond, die echt op was en pijn had, zien vechten voor haar leven, omdat ze nog niet dood wilde. Dat wil je echt niet zien. Ik heb toen echt zitten huilen en voelde me een moordenaar. Ik heb ze ook in vrede zien gaan en dan weet je dat je het goed doet, maar als ze gaan knokken om te leven, reken maar dat ze het je kwalijk nemen.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:03

Dat hoefbevangen paarden de modder opzoeken en niet een droog stuk land is logisch! dat geeft ze nog enige verkoeling tegen de pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:12

Dus is het erg jammer dat het nu vriest. Ook jammer dat het met de shet zo ver heeft moeten komen terwijl de DB er blijkbaar al in beeld was. Nu ik zelf zo'n shet heb valt het me op dat er wel veel meer shetjes zo lopen te strompelen (met extreem lange hoeven). Maar ik kan ze jammer genoeg niet allemaal redden ;(

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:13

Dames puur uit nieuwschierig heid heb ik een topic geopent..

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=1598005

ik ben benieuwd naar wat jullie must is en waar jullie land etc aan moet voldoen!

niet elkaar afkraken op wat er wel of niet is gewoon wat ieder voorzich belangrijk vind!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:12

marjan1986 schreef:
@repelsteel: Dit klinkt mischien heel hard. Maar aan je verhaal te lezen heeft die arme pony erg veel pijn en heb ik grote twijfels of dit ooit nog goed komt en de pony een pijn vrij leven kan lijden, is het daarom niet beter om hem verder leed te besparen en hem in te Laten slapen?

Dat is aan de pony zelf om te bepalen. Ik ken een haflingermerrie die bevangen is geweest, meerdere malen. Die loopt kreupel. Stappen doet ze stijf en voorzichtig, draven heel kort, galopperen kan ze niet meer. Maar ik zie nog steeds tevredenheid er van af stralen. Ik geloof niet dat de pony dood wil.

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 01:26

Langcara, paarden blijven altijd tevreden kijken. Maar een paard welke zoveel pijn heeft dat ie amper kan stappen, die laat je toch gelijk afmaken! Dat is nou dierenmishandeling om zo´n dier in leven te houden.

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 01:27

Modder is gewoon heel slecht voor paarden. De ellende van mok, rasp en dergelijke komen bijna altijd voor als paarden langdurig in de bagger staan. In de natuur kiezen ze ervoor om dan naar een droger en hoger gelegen stuk te gaan. Dat kunnen ze hier niet, dus ze blijven in die bagger staan.

Allemaal leuk dat iedereen zo vol is van dat 24-7 buiten staan, maar in deze gevallen is het niet goed voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 01:35

Spiritdancer schreef:
ElCamino schreef:
Ga ook met Russel mee,
24/7 op stal kan niet maar ik vind 24/7 in de échte bagger óók niet!

En zeg dan niet dat je er niks aan kunt doen omdat je niet mag bestraten óf geen schuilhok mág bouwen.... Dan staan je paarden gewoon verkeerd. Of moet je ze in de winter verkassen naar een ander plekje. Heb je daar geen geld of middelen voor begin dan niet aan paarden!...

Lekker kortzichtig een dergelijke opmerking......misschien wel eens bij stilgestaan dat persoonlijke omstandigheden van mensen buiten hun eigen schuld kunnen veranderen? Mensen kunnen hun baan verliezen, hun partner verliezen, ziek worden terwijl ze daarvoor voldoende middelen hadden om hun paard te onderhouden. Wat moeten die mensen dan......hun grote liefde weg doen omdat er een stel quasi-paardenweldoeners zijn die het zielig vinden dat een paard in de modder staat?

Ja, alsjeblief wel zeg! Als je niet in staat bent om fatsoenlijk voor je paard te zorgen, zoek er dan een goed tehuis voor.

spiritdancer schreef:
Ik heb eerder respect voor mensen die hun paard niet als gebruiksartikel zien en hem/haar dus maar opruimen als het financieel minder gaat. Ik heb dan liever iemand die opzoek gaat naar een goedkoper alternatief, al staat het dier in de modder.

Grapje zeker? Je paard op een onwaardige manier in de modder houden omdat je je financien niet voor elkaar hebt, mag NOOIT. Dat het veel gedaan wordt, mag nog geen reden zijn om er maar mee akkoord te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 02:07

kareldeg schreef:
Modder is gewoon heel slecht voor paarden. De ellende van mok, rasp en dergelijke komen bijna altijd voor als paarden langdurig in de bagger staan. In de natuur kiezen ze ervoor om dan naar een droger en hoger gelegen stuk te gaan. Dat kunnen ze hier niet, dus ze blijven in die bagger staan.

Allemaal leuk dat iedereen zo vol is van dat 24-7 buiten staan, maar in deze gevallen is het niet goed voor het paard.

Niet dat mijn paarden alleen maar in de modder staan, ze hebben ook droog grasland (als het fructaangehalte laag is), een XL-rijbak(=winterweide) en een paddock van stelconplaten met een inloopstal met stelconvloer, maar ik weet uit ervaring dat mok en rasp en rotstraal niet per definitie door modder komt, eerder door een slechte weerstand (en vieze stallen).
Ik heb er 1 met mega sokken die er zelf voor kiest om ze zoveel mogelijk nat/modderig te houden, het varken :P

Ik ben met die shet trouwens nog geen 3 weken op weg, wel erg snel om zo'n beest zomaar in te laten slapen, alleen maar omdat hij nu nog erg gevoelig op de opgevroren modder loopt. Hij kiest er zelf voor hoor, hij heeft zijn natje, droogje en afdakje ook op de vlakke grond, zelfs een groot zacht hooibed. Als hij wil rondwaggelen laat hem dan lekker, is goed voor het hoefmechanisme, de doorbloeding en genezing. Des te sneller gaat het straks weer goed. Je moest mij eens op blote voeten over kiezelstenen zien lopen, dan wordt ik toch ook niet meteen ingeslapen :')

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 02:20

Repelsteel, paarden mesten en urineren ook in een blubberige paddock.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 02:24

Ik ben ook niet zo voor een blubberige paddock (daarom is die van mij van stelcontegels). Daarbij vind ik, maar dat is mijn mening, dat je weide en paddock dagelijks hoort uit te mesten, net als een stal. Wat dat betreft zijn veel weides openbare toiletten :r

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 03:41

Ik heb geen geheel blubber wei. Eigenlijk is alles 'droog' (uiteraard grond is vochtig en het is geen zomer) De enige echte blubber en dan bedoel ik echt blubber blubber. Is bij de ingang van de schuilstal en de poort (die altijd open staat) van de ene naar de andere wei. Hier lopen ze namelijk het vaakste dus nogal wiedes, valt ook niks aan te doen met deze tijd van het jaar. Bij dat laatste staat trouwens ook de waterbak, dus voor het water moeten ze inderdaad ook door de blub, doen ze trouwens ook hoor, vinden ze geen probleem. Waterbak kan nergens anders gezet worden doordat water met de tuinslang bijgevult wordt en die kan niet verder. (en langer zijn ze niet te krijgen).

Vraag me af of de DP/B hier een probleem mee zou hebben, simpelweg omdat ik zoveel zotte acties al heb gezien van de DP die zegt dat paarden niet meer naar buiten mogen door die blub. Gelukkig kunnen voorbijgangers die blubber stukken niet zien, en met gelukkig bedoel ik gewoon omdat we anders wellicht ook onnozele bezoekjes zouden krijgen terwijl ze prima verzorgt zijn.

Ik doe trouwens nóóit de wei uitmesten. Weet je wel hoe groot die is? :+ En met 2 paarden valt die hoeveelheid keutels ook wel mee. wel wordt die regelmatig gesleept :J

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 04:03

Kuggur schreef:
Anoniem schreef:
dus ik denk dat als ik hem in zou laten slapen hij me dat vreselijk kwalijk zou nemen.

Dieren die zijn ingeslapen nemen niemand meer iets kwalijk....

Moest toch wel even glimlachen om deze opmerking :o

maar wat spiritdacer zegt over wrakken in manege lessen kan ik goed begrijpen daar moet je is dat nr voor bellen
heb het ook gezien hoor ponies die uit mijn penny tijd (10jr terug) als best wat manege jaren achter de rug hadden en een beetje suf achter de andere aan liepen die lopen er nu nog ver in de 20 jr zijn ze en mager..
Ik ga daar toch is voor bellen

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:11

Anoniem schreef:
Ik heb zelf een shet hier in de buurt bij mensen weggekocht omdat ik niet langer meer kon aanzien hoe het dier door onwetendheid verwaarloosd werd. Zijn hoefjes krulden de lucht in, zo lang waren ze. Toen ik zei dat hij wel nodig bekapt moest worden zeiden ze dat ze van een smid gehoord hadden dat je hem niet te vaak moest bekappen omat zijn hoeven anders te hard zouden gaan groeien. Dit is 1 van zijn voorhoefjes na de 3de bekapbeurt:
http://7.media.hyves-static.net/1462959 ... 59590.jpeg
Het beestje is zo hoefbevangen als maar kan, dit gaat lang duren om weer goed te krijgen.
Volgens die mensen was de DB er ook al eens geweest omdat er melding was gemaakt van te lange hoeven.... blijkbaar vond de DB het niet nodig om een oogje in het zeil te houden :')

Hij liep tot voor 2 dagen lekker in de modder, heerlijk zacht aan zijn zere voetjes. Hij mag absoluut niet op een volle weide staan nu hij zo hoefbevangen is, dus krijgt hij een ruifje met oud schraal hooi. Voor hem ideaal...de hele dag in de blub. Nu moet hij over de harde grond strompelen. Ik zit eraan te denken hem op pijnstillers te zetten, hij kan wel op de vlakke stelcontegels en de glad bevroren rijbak maar hij is hard voor zichzelf en loopt met de grote paarden mee over de blubberbrokken. Zoooo zielig!!

Wat een vreemde redenatie dat hij niet op het gras mag omdat hij HB is geworden van veel te lange hoeven!
Gras is niet de reden dat hij HB is geworden waarom mag hij dan niet op het gras? Daar krijgt hij ook z'n beweging!

Pijnstilling lijkt me niet meer dan normaal bij HB maar nooit de pijn helemaal weghalen omdat hij dan over zijn grens gaat.
En geef hem eens een beetje magnesiumcitraat extra. Dat lijf zal door de HB ook stijf staan van de spierpijn en magnesium helpt ontspannen.

Goed van je dat je hem hebt weggehaald bij de vorige eigenaren!