Paard met enorm gezwel ontdekt in Wanzele **update**

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:02

tita schreef:
Nou ben niet helemaal eens met Luckystory dit is natuurlijk niet iets van de afgelopen 2-3 maanden maar speelt al langer.

Zo 'natuurlijk' vind ik dat anders niet.
Goed mogelijk dat dit paard te maten had van een chronisch iets zoals zware mok of CPL, door de wondjes mogelijk een tumor erbovenop zoals een sarcoïd (die zeer agressief kunnen groeien) of wildvlees? Dan nog een infectie erbovenop waardoor de lymfedrainage nog meer in het gedrang komt. En voila een einschuss-been.
Ik vind het best reëel dat iets wat eerst chronisch maar stabiel lijkt op enkele weken compleet uit de hand loopt.
En dan zit je ook nog met een jong veulen...

Er zijn in dit topic alleen al genoeg mensen die aangeven, zulke situaties al meegemaakt te hebben.

tita

Re: Paard met enorm gezwel ontdekt in het Belgische Wanzele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:05

Einschuss is meestal einde verhaal, goed mijn mening is gewoon dat het te lang is door gegaan maar de eigenaar wilde uit egoisme nog een veulen.

Dit paard is echt niet gezond en had al langer niet meer op deze wereld horen te zijn. Vind echt misselijkmakend dat zo'n dier nog leeft

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:21

Of het 'ethisch' verantwoord is een hoogdrachtige of zogende merrie met een jong veulen af te maken, is waarschijnlijk voor discussie vatbaar.
Maar dat neemt niet weg dat ik de berichtgeving erg gekleurd en ongefundeerd vind.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:30

Het is niet etisch verantwoord om een paard zo rond te laten lopen, ook al is het maar voor een week.
Ik vind eigenlijk dat de foto's genoeg zeggen.
Voor een zogend veulen is een oplossing te vinden en bovendien als de merrie was behandeld had het veulen ook gewoon kunnen doorzogen. Ook snel groeiende tumoren kunnen worden behandeld zodat het niet zo groot wordt. Zo'n erge einschuss moet ook echt direct worden behandeld.
Er is gewoonweg geen excuus voor zo'n been of het nou objectief is of niet en ontzettend zonde van een leuke merrie.
Wat zou je doen als jouw paard er zo bij stond??

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:33

Luckystory schreef:
Bij dingen zoals sarcoïden en CLP zijn de behandelmethoden jammer genoeg niet altijd effectief.
Een sarcoïd die reeds behandeld is en weer terug komt kan veel agressiever zijn en sneller groeien. Dat kan echt wel een kwestie van weken/maanden zijn.
En CLP is een ziekte waar veel trekpaard-achtigen zo van te lijden hebben dat men ze moet afmaken.
Zo'n beeld op foto betekent dus daarom niet dat er geen DA bij geweest is.

Dit kan mij ook overkomen en jou ook.
Het is best mogelijk dat dit probleem uit de hand is beginnen lopen wanneer de merrie hoogdrachtig was. Dan kan ik mij indenken dat je het veulen nog een kans probeert te geven en de beslissing tot afmaken uitstelt.
Tragisch inderdaad, maar daarom niet noodzakelijk mishandeling.

@hagelslag: BLID is niet de DB!
De eigenaar is ze simpelweg geen verklaring verschuldigd want ze hebben geen rechtsgeldigheid.

Uiteraard is hier geen dierenarts bij geweest....of hij was blind.
Mijn paard heeft ook CPL....en dat kost tijd en aandacht.
En ik kan met zekerheid zeggen dat hier geen aandacht aan is besteed....

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:38

Het is niet omdat jij de aandoening bij jouw paard onder controle kan houden, dat dit voor elk paard geldt.
Er zijn nog altijd genoeg paarden die afgemaakt worden omwille van de gevolgen van zulke aandoeningen, vaak genoeg ook dieren van liefhebbende eigenaren die vanalles geprobeerd hebben.

Feit blijft gewoon dat we het fijne van de zaak niet weten en dus ook niet zomaar dingen mogen veronderstellen.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:41

Arm beestje :'(

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:43

Citaat:
De eigenaar is geen onbekende van ons," aldus Blanchart.

en hoe verklaren jullie dit dan?

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:49

bah! wat een misselijk wezen die eigenaar! daar is echt geen excuus voor _-:(
arme merrie, hopelijk wordt ze uit haar leiden verlost :(

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:49

Even voor de duidelijkheid, de auteur van dit artikel is geen officiële instantie, maar een soort vereniging.
Ik ben even op de facebook pagina in discussie gegaan ivm wat ik hier ook al schreef (ondertussen hebben ze die berichten verwijderd, censuur :x ) en ze geven zelf toe dat ze niet in gesprek gegaan zijn met de eigenaar. En dat ze daar ook geen zin in hadden.
Ze zijn mijn inziens dus helemaal niet geïnteresseerd in de mogelijk achterliggende problematiek en alleen op zoek naar sensatie.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:04

Met berichtgeving van BLID ben ik altijd heel sceptisch. Mijn ervaring is dat die helemaal niet in gesprek gaan met eigenaars over hoe of wat maar luidkeels langs de weide staan te roepen dat het een schande is en er de politie bijhalen. Ondertussen uitgebreid filmen/foto's nemen etc.
Nee het zou niet mogen dat ze zo'n 'zielige' gevallen vinden maar ze zijn een beetje teveel op sensatie belust.

In den beginne schreeuwden ze ook al moord en brand als er 's winters paarden zonder deken buiten stonden want dat kon niet. Dat de paarden in kwestie een berenvacht, een flinke berg hooi en een droge plek hadden ging aan hen voorbij.

Dan over dat been. Dat het uit de hand gelopen is, is duidelijk. Dat het pure verwaarlozing is, durf ik niet zo stellig te zeggen. Mok, olifantenbeen, sarcoïd. Wat het ook is, dit kan weldegelijk op korte tijd geëscaleerd zijn, zelfs indien er reeds een behandeling gestart was.

Oom van me hield vroeger trekpaarden voor de hobby. Heeft er ook ooit eentje opgevangen met een dik been. Rond de sprong zat echt een enorm gezwel, sterk gelijkaardig als op de foto's (minder geinfecteerd, dat wel). Dier mankte er niet op, at goed en leek geen pijn te hebben als we het verzorgden. DA is er vaak bijgeweest. 100.000 behandelingen en niets dat hielp. Uiteindelijk ingeslapen omdat je ze zo ook niet eeuwig kan laten rondlopen.
En ja die merrie stond achter het huis, niet aan de straatkant. Om niet constant ongeruste buurtbewoners/db etc aan de deur te hebben.

Dat ze mager is kan ook puur aan het veulen liggen. Sommige merries zijn niet vol te voeren met een veulen aan de voet.

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:07

:o Verschrikkelijk..
Hoe kun je het zó ver laten komen |(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:17

ik val iedere keer bijna van mijn stoel van reacties zoals....sensatie,het valt allemaal wel mee,is geen verwaarloozing kan in twee dagen zo eruit zien.....ik wordt daar net zo misselijk van als van de foto's eerlijk gezegt :(

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:49

bethje31 schreef:
Sommige reacties verbazen me echt.....
Ook al is zo'n foto een momentopname en weet je niet de achtergrondgeschiedenis dan kun je toch wel zeggen dat zo'n paard per direct naar een dierenarts moet. Als ze onder behandeling is dan is het wel bij een verdomd slechte dierenarts, als hij haar zo laat doorlopen met zo'n been.
Daar komt bij dat ze gewoon te mager is; je kunt haar ribben tellen, zelfs vanaf de foto. Dat hoort niet hoor en dat is niet gewoon een schraal paardje. Waarschijnlijk krijgt ze niet genoeg te eten om een veulen van te kunnen zogen.
Als de eigenaar bovendien niets te verbergen had dan had hij het paard ook niet weggehaald.
Misschien is het artikel wel een beetje sensatiebelust maar het is toch een goede zaak dat dit soort dingen openbaar worden?

Er zijn genoeg merries die zoveel aan het veulen geven dat ze, ondanks voldoende te eten, heel mager worden (nog "erger" dan deze merrie).

Daarnaast... wij weten niet of deze merrie pijn heeft. Mss heeft het dier geen pijn en is er met de DA overlegd om haar zolang mogelijk te laten lopen?!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:51

nee....dat been ziet er uit alsof het geen pijn doet?
Val weer van mijn stoel...
Een been met oedeem doet geen pijn,voel je niets van(het oedeem knelt zenuwen en bloedvaten af)....een bloedvergiftiging ook niet..helemaal geen last. :(
Koorts...merk je ook niets van.
Hoeveel mensen hebben hier enige medische kennis?

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:58

geerke schreef:
nee....dat been ziet er uit alsof het geen pijn doet?
Val weer van mijn stoel...
Een been met oedeem doet geen pijn,voel je niets van(het oedeem knelt zenuwen en bloedvaten af)....een bloedvergiftiging ook niet..helemaal geen last. :(
Koorts...merk je ook niets van.
Hoeveel mensen hebben hier enige medische kennis?

Ik weet wel zeker dat dit paard pijn aan zijn been heeft, ik snap ook niet dat het paard hier nog normaal op kan gaan rond lopen.
De eigenaar moet mischien is langs brillen winkel :)* gaan mischien ziet hij dan wat er aan de hand is met zijn paard
helaas kan je niet elk paard redden :(:) van deze wereld die het wel nodig hebben

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 00:03

Dit lijkt mij nog het meest op botryomycose, ik heb daar meer voorbeelden van gezien. Dat is een zeer zeldzame chronische bacteriele infectie die bij mensen al zeer moeilijk te behandelen is. Bij paarden is genezing zo goed als onmogelijk, het reageert eigenlijk nergens op. Het geeft een wildgroei van ontstekingsweefsel maar groeit heel langzaam, soms in jaren tijd. Dat dikke been erboven zou stuwing kunnen zijn, vochtophoping (oedeem).

Bij einschuss kun je ook dikke benen krijgen, maar dat is meestal een kwestie van dagen bij een overigens acuut erg ziek paard met hoge koorts, daar lijkt het hier niet op. Een sarcoid behoort wat mij betreft zeker tot de mogelijkheden. Een kwaadaardig gezwel kan natuurlijk ook, maar dat betwijfel ik.

Het is moeilijk om te (ver)oordelen zonder meer over deze merrie en haar geschiedenis te weten. Ik vind het er wel vreselijk uit zien en als het botryomycose is, kan het nog erg pijnlijk zijn ook maar dat hoeft niet. Wat mij betreft had die merrie eerder geeuthanaseerd mogen worden, maar mogelijk reageert ze goed op pijnstillers (ze lijkt attent en ze belast het been wel), en is er voor gekozen om haar haar veulen te laten grootbrengen. Ze is mager, maar zoals al eerder gezegd, er zijn merries die zich helemaal door hun veulen laten uitkleden en deze ontsteking (of tumor zo je wil) eet ook mee. Ik vind haar niet zodanig vermagerd dat ik denk dat ze eronder lijdt, hoewel ik haar natuurlijk liever wat dikker had gezien. Het veulen op de foto lijkt me weinig mis mee, en de wei waar ze staat ook niet.

Ik ken eigenaren die echt het beste met hun dieren voorhebben, kosten noch moeite sparen, maar die mijns inziens echt te ver gaan in het in leven houden van hun dier.

Moraal van dit verhaal: Laten we niet direkt veroordelen (hoewel mijn eerste reaktie dat ook was) en dat overlaten aan degene die meer van dit geval weet.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 00:08

Het zou ook kunnen zijn dat omwonenden en voorbijgangers het wel hebben gezien, aan de eigenaar zijn gaan navragen vragen wat het is, en dat de eigenaar een onzinverhaal heeft opgehangen zoals: ja dit wordt nu heel erg, maar ze krijgt nu medicijnen van de dierenarts en het duurt heel lang voordat dat weg gaat. Het zou van alles kunnen zijn, het enige wat ik wel weet is dat ik medelijden heb met die merrie ;( daar loop je dan heel de dag rond met een poot zo dik als rusland en stuk vlees zo groot als china

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 00:10

hier zijn idd geen woorden voor

ongelooflijk dat ze er toch nog zo alert bij staat

lijkt trouwens ook wel of er op het rechterachterbeen ook een begin van een gezwel zit....zie tenminste wat grijze bubbelige plekken zoals op het andere been te zien is

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:46

De toestand van het paard is erg sneu natuurlijk, maar ook ik ken de berichtgeving van BLID ondertussen wel en niet in positieve zin.
Ik lees van diverse Bokkers hier dat deze medische situatie op korte tijd enorm kan escaleren en ik hou mijn oordeel over de eigenaar dus voor me. Als er sprake is van een verwaarloosde conditie spreekt het voor zich dat ik dat veroordeel.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:07

Ik kan me alleen maar bij Geerke aansluiten. Wanneer iemand zonder cap rijdt is het forum te klein, een slecht passend zadel een kwelling voor het paard om nog maar niet te spreken over het paard dat maar een paar uurtjes per dag buiten komt want dan is het hek pas echt van de dam. In dat soort voorbeelden wordt er nooit naar achterliggende redenen gevraag. En nu lees ik toch wel berichten waarvan ik even achter mijn oren moet krabben, juist omdat situatie niet alleen zeer pijnlijk moet zijn voor het paard maar ook het feit dat de merrie zo abrupt is weggehaald.

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:55

Bramasole schreef:
Ik kan me alleen maar bij Geerke aansluiten. Wanneer iemand zonder cap rijdt is het forum te klein, een slecht passend zadel een kwelling voor het paard om nog maar niet te spreken over het paard dat maar een paar uurtjes per dag buiten komt want dan is het hek pas echt van de dam. In dat soort voorbeelden wordt er nooit naar achterliggende redenen gevraag. En nu lees ik toch wel berichten waarvan ik even achter mijn oren moet krabben, juist omdat situatie niet alleen zeer pijnlijk moet zijn voor het paard maar ook het feit dat de merrie zo abrupt is weggehaald.

Helemaal mee eens...

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:08

@ Geerke,

Je hoeft er niet misselijk van te worden, maar misschien proberen te begrijpen dat er mensen zijn die hier met hun nuchtere verstand over nadenken?
Tuurlijk ziet t er niet fijn uit. En ja wrs heeft t paard pijn, maar is niet zeker. Misschien krijgt ze wel zware pijnstillers zo dat ze toch nog redelijk kwaliteit van leven heeft om haar veulen nog even te kunnen zogen en dus een kans geeft om te overleven? Weten kunnen we t niet, er is simpelweg te weinig informatie.

Wat ik nog wel even wilde aanhalen is een topic wat ik me herinner over een paard waarvan de hele buik aan de onderkant van singel naar achterbenen compleet open lag als gevolg van een ongeluk. Dit paard is met alle liefde van haar baasje en deskundigheid van de DA-en er weer helemaal bovenop gekomen. Tuurlijk heeft ook dat paard pijn gehad, maar we hadden toch allemaal respect voor het baasje? Bij de merrie uit dit topic is de kans op genezing natuurlijk nihil. Maar miss kan de eigenaar zo wel het veulen redden, en dat is ook een leven. En nogmaals, miss staat deze merrie al lang onder behandeling?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:38

? :') en wat is het nut van dit bericht?
edit: Iemand had een vrij rare afbeelding over haar verzorgpony hoe lang ze die verzorgt geplaatst, gaat niet over de tekst :')

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:19

Op de Facebook pagina van het BLID was er een hele discussie, welke vervolgens door het BLID werd weggehaald. Hierin zei het BLID dat ze geen dierenarts hebben om een diagnose te stellen, dat ze zelf ook niets van paarden kennen, maar dat een "paardenliefhebber" hen had gezegd dat het paard "kanker" had. En ja, die persoon zou dan wel gelijk hebben.

Ik wees het BLID er toen op dat ze moesten opletten met het stellen van dergelijke diagnoses als ze niet door een expert werden gesteld (de eigenaar kan immers nadien vervolgen voor laster en eerroof), en dat dan het gewoon plaatsen van de foto's volstond om iets aan de kaak te stellen. Het BLID begon me toen gewoon uit te kafferen, als dat ik verwaarloosing wil goedpraten en heeft nadien de discussie gewist.

Feit is dus dat het BLID eigenlijk gewoon een vereniging van dierenliefhebbers is, waarvan de meesten niet eens iets van paarden afweet. Diezelfde vereniging vindt endurance bv. barbaars.

Met berichtgeving van het BLID is het dus altijd oppassen.