Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AmonRe

Re: Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:55

Ik had nu een proefbaaltje van een stuk zomertarwe, maar dat was niet veel. Erg kort en veel kaf erin. Volgende week wordt de wintertarwe als het goed is gedorsen en dan is de kwaliteit hopelijk beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:06

Wilawander schreef:
Hier staat zeker de helft minder aan stro op het land dan normaal. Dus er komt maar de helft aan stro af als wat er vorig jaar afkwam. Toen koste een baal 50 cent, nu 1.20 euro.

Hooi komt deels van eigen land, wat van een boer komt weet ik nog niet wat het kost.

:D Daar moet ik wel om lachen hoor, het toen en nu, ik betaalde vorig jaar al 3,75 voor een baaltje stro...dit jaar vind ik het er zo slecht uitzien dat ik het niet neem.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:36

Hier vandaag de boel eindelijk van het land kunnen halen. Hoeveelheid tarwe valt me nog mee, hoeveelheid stro is lachwekkend/zielig/bedroevend. Vorig jaar hadden we van dezelfde hoeveelheid grond 140 grote ronde balen, dit jaar 49 |(

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:48

ik denk dat wij een record hebben gebroken. op 14 juni een kleine hectare land ingezaaid, en vandaag (9 weken later) 9 grote balen van ca. 400 kg/stuk voordroog eraf gehaald. aan ruwvoer deze winter geen tekort dus. nu het stro nog. heeft iemand ervaring met stro uit frankrijk (ook matig dit jaar?) of spanje (erg mooi geel)???

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:22

Ik vrees dat ik het met de baaltjes zal moeten doen die ik al heb. Als ik zie wat er nog van stro op het land staat. En nu is het hier flink aan het onweren en bijhorende flinke plensbuien.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:24

Pashon schreef:
Toen wij voorgaande jaren nog zelf hooide (dit tot 2 jaar geleden gedaan) waren de kosten om te hooien, inclusief maaien, schudden dus de hele mikmak €10,- voor een 600kilo baal. Heb van de week diezelfde boer weer gesproken en die kosten inclusief alles is nu €15,- dus geloof me hooi schaarste of niet, de boeren verdienen er dik aan.

Moet elke ondernemer niet geld verdienen dan? Als jij naar de pets place gaat voor een zak hondenbrok van dat smerige Royal Canin heb je dan enig idee wat voor marge daar op zit? Ga er maar vanuit dat de helft van het aankoopbedrag pure winst is en dat vinden jullie wel normaal! Wordt een beetje niet goed van die kortzichtige kijk die er hier op na gehouden worden, ongerwijfeld woon je in de stad en niet op het platte land!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:43

Vreemd is dat he, zodra blijkt dat mensen ergens geld aan verdienen is het 'verkeerd'. Alsof wij geen boterham mogen verdienen. Zoals eerder in een ander topic al aangehaald, het is daadwerkelijk geen vetpot hoor. Het is niet zo dat we nu allemaal lallend in onze verwarmde zwembaden liggen te lachen, hoe zeer sommigen dat ook denken.

Ik heb voor de gein eens de dieselprijs van 2009 opgezocht:
Deze was op 1-1-2009 0,886
Echter op 1-1-2011 1,229

Als je dan ook nog weet dat de plastic prijzen ook stijgen net als de dieselprijzen ( het is beiden gemaakt van olie) dan kun je wel raden wat die prijzen momenteel doen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:57

Mee eens met Caira, de boeren moeten ook wat verdienen, zij worden tenslotte al aan alle andere kanten uitgemolken door alle wetgeving.
We vergeten snel dat alles ondertussen gestegen is om tot een bepaald eindproduct te komen.
Prijzen van plastic zijn idd behoorlijk gestegen en dat heeft samen met een gestegen dieselprijs vanzelfsprekend effect op de gesealde balen..
Geld verdienen is geen probleem zolang het onze hobby maar niet treft ;)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:35

Caira schreef:
Echter op 1-1-2011 1,229

En dan te bedenken dat er dit jaar ook nog extra diesel doorheen is gegaan vanwege het beregenen...

Caira schreef:
Het is niet zo dat we nu allemaal lallend in onze verwarmde zwembaden liggen te lachen, hoe zeer sommigen dat ook denken

Zwembad? Nee joh die zijn allemaal lekker op vakantie naar de duurste resorts :') Pfff ik denk dat er maar weinig mensen boer zouden willen zijn als ze alles gaan tellen en eens gaan rekenen. Want boer zijn is een hele slecht betaalde "baan" hoor :(:) Het heeft natuurljk ook voordelen, maar vaak zien mensen alleen het mooie ervan.

En daarnaast is er nu ook een groot kwaliteitsverschil op de markt... En dat hebben velen ook niet door! Want wat voer je liever... Hooi waar je geen onkruid in vind en waarbij de dieren alles op eten, of waarbij je bij de volgende voerbeurt nog van alles terug vind en bijv. veel zuringstengels in je stal hebt liggen? Want voor die zuringstengels heb je ook echt betaald :')

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:33

Caira schreef:
Vreemd is dat he, zodra blijkt dat mensen ergens geld aan verdienen is het 'verkeerd'. Alsof wij geen boterham mogen verdienen. Zoals eerder in een ander topic al aangehaald, het is daadwerkelijk geen vetpot hoor. Het is niet zo dat we nu allemaal lallend in onze verwarmde zwembaden liggen te lachen, hoe zeer sommigen dat ook denken.

Ik heb voor de gein eens de dieselprijs van 2009 opgezocht:
Echter op 1-1-2011 1,229

Als je dan ook nog weet dat de plastic prijzen ook stijgen net als de dieselprijzen ( het is beiden gemaakt van olie) dan kun je wel raden wat die prijzen momenteel doen.

Ja en ik stoor mij eraan, er wordt zo gemakkelijk over gedacht en ik ben er van overtuigd dat de meeste geen flauwe notie hebben waar boeren mee te maken hebben en hoe ze op kosten worden gejaagd door de Nederlandse wetgeving. Vind het kortzichtig en dom en er worden uitspraken gedaan die kant nog wal raken en ook nergens op gebaseerd zijn, vraag me zelfs af of een groot deel van de mensen die hier zo kortzichtig reageren uberhaupt zelf weleens een grasmaaier in hun handen hebben gehad! By the way...ik ben zelf geen boer, moet ook gewoon mijn hooi en stro kopen maar gun een ander wel gewoon zijn boterham!!!!! ;)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:57

Even ter voorbeeld: gras op stam wordt hier momenteel voor €150,- verkocht, dat is onbemest. Stel dat je het wilt bemesten, drijf- of kunstmest reken maar uit. Dan komen er de loonwerkkosten van maaien, schudden en harken bij en na zo'n 5 dgn het persen à €12 euro per baal van zo'n 500 kilo en het afvoeren van het land met een balenklem. Dan mag je best wel iets vragen om uit de kosten te komen hoor, want zo'n vetpot is het dus niet ;) Idd, wij hebben onze 40 ha verkocht, omdat wij de volgende snede niet meer geschikt vinden voor onze koeien, dat noemen wij zgn. herfstgras. Wel geschikt voor jongvee, maar niet voor koeien en paarden.
Ja, boeren worden slapend rijk :z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:07

Nou lijkt het net of ze al die jaren tegen hongerlonen hebben gewerkt..... :D

Hoeveel kleine pakken komen er normaal van 1 hectare?

overigens boeren zaaien toch in, toch niet al gekweekt gras? Hoorde dat het gras dit jaar top opbrengst was, gehoord van Innoseeds insiders. Dit jaar is er ruim voldoende gras aanwezig, volgend jaar wellicht niet...de inname zal binnenkort wel zijn of net geweest..nu kopen en nu zaaien zal minder duur zijn dan wachten en volgend voorjaar zaaien.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:12

Toch snap ik het niet helemaal, dit jaar hebben ze naar mijn idee meer hooi al van het land kunnen halen dan vorig jaar.
Op veel plekken hoor je toch dat het moeilijk is maar dat ze toch best wat van het land halen.
Soms heb ik het idee dat ze die prijzen ook gewoon wel lekker vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:15

meggiemeg schreef:
Mee eens met Caira, de boeren moeten ook wat verdienen, zij worden tenslotte al aan alle andere kanten uitgemolken door alle wetgeving.
We vergeten snel dat alles ondertussen gestegen is om tot een bepaald eindproduct te komen.
Prijzen van plastic zijn idd behoorlijk gestegen en dat heeft samen met een gestegen dieselprijs vanzelfsprekend effect op de gesealde balen..

Valt wel mee hoor, woon al jaren op het platteland als burger tussen de boeren en hoor niets anders dan klaagverhalen en subsidieverhalen. Ondertussen is het bij de burgers generaties bekend dat het bij de boeren nog zo slecht niet gaat...en dat is aan de buitenkant ook wel te zien. Dan de verhalen tijdens de oorlog die ik nog wel eens hoor van de oudjes, dat de schuren vol lagen en lagen te rotten, maar het gewone volk om kwam van de honger.

Je kunt je ook afvragen waar al die praatjes toch vandaan komen. Iig voel ik mij wel genept met de pakjes van 6 euro en kleinere balen dan andere jaren...zeker als er ook nog eens de broei in is gekomen...dus de kwaliteit is ook nog beroerd. :(

Dat ook wat verdienen schiet bij mij verkeerd. Heb mijn paard verschillende boerenstallen gestald gehad, maar de kwaliteit in verzorging en voeding was bar slecht....als het beest dan ook nog amper een uurtje of 2 buiten kwam. Lees ik enkele berichten, schiet het mij wel weer verkeerd hoor....als van mijn bestelling 10 pakken zwart aan de onderkant waren en nog steeds nat omdat ze in de wagen verzopen zijn van de regen en bij het uitpakken van de wagen snel de trailer in geduwd zijn, zie je dus pas als je thuis bent.... :( , dan schiet het wel verkeerd hoor.

Dus voortaan is het normaal om 6 euro te betalen voor een pakje hooi van amper 15 kg omdat het loonwerk zo duur is........ :j

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:18

Gras is nog geen mooi paardenhooi.
Dat korte dunne groene spul dat ik na 1 dag drogen bij de koeienboer de pak in zie gaan dat wil je niet voor een paard.
Dat is er na de droogte genoeg gewonnen. Dus ja jou insider heeft gelijk.
Maar wel maar deels.
5 dagen droog van een land waar het gras heeft uit mogen groeien dat is een ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:21

Ach mooi paardenhooi, kunnen we ook nog over discussieren....er is amper mooi paardenhooi, alleen wordt elk hooi als mooi paardenhooi verkocht.

Zo ken ik een adres die prat gaat op het feit dat mensen heinde en ver komen voor zijn hooi....maar eerst de gierkar er over heen en 2 weken later de kunstmest.....mooi paardenhooi... ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:23

Ach Russel, je hebt in het vorige topic al genoeg geventileerd hoe erg jij telkens opgelicht wordt met hooi en stro. Maar omdat het jou telkens zo vergaat wil nog niet zeggen dat dat de standaard is. Je bent er natuurlijk altijd zelf bij, het staat je vrij om je handel te controleren en als je het hooi bij de 1 te duur vindt staat het je vrij om bij een ander te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:25

schrikdraad schreef:
Gras is nog geen mooi paardenhooi.
Dat korte dunne groene spul dat ik na 1 dag drogen bij de koeienboer de pak in zie gaan dat wil je niet voor een paard.
Dat is er na de droogte genoeg gewonnen. Dus ja jou insider heeft gelijk.
Maar wel maar deels.
5 dagen droog van een land waar het gras heeft uit mogen groeien dat is een ander verhaal.

Je laatste zin is mooi hooi, of het geschikt is voor paarden, is bestwitstbaar ivm bemesting en grassoort...bv BG3 groeit snel, goede opbrengt, veel opbrengt, veel eiwit, prima koeiengras/hooi, wordt doorgaans als paardenhooi verkocht. Is het 5 dagen gedroogt dan is het mooi droog, heb je geen problemen met broei en hoef je niet om te komen van de stof als je het losschud, ook stofgevoelige paarden kunnen het dan droog eten...maar het grassoort/eiwitgehalte dat weet je niet...

Graszaadhooi waar het graszaad van wordt gewonnen, moet gewoon goed groeien, dat het genoeg ligt is niet belangrijk, graszaadfabrieken doen normaliter het drogen in grote drogerijen, de rest is bijzaak, is niet van belang, als het mooi droog is en je hebt adressen die voor je persen heb je prima graszaadhooi.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:29

Russel ik zou vissen gaan houden.
Geen hooi geen stro nodig.
geen oplichter als stalbaas.

Als je als eigenaar lang grof hooi niet van kort fijn hooi kunt onderscheiden is het verstandig niet zelf hooi te kopen.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:33

russel schreef:
meggiemeg schreef:

Valt wel mee hoor, woon al jaren op het platteland als burger tussen de boeren en hoor niets anders dan klaagverhalen en subsidieverhalen. Ondertussen is het bij de burgers generaties bekend dat het bij de boeren nog zo slecht niet gaat...en dat is aan de buitenkant ook wel te zien. Dan de verhalen tijdens de oorlog die ik nog wel eens hoor van de oudjes, dat de schuren vol lagen en lagen te rotten, maar het gewone volk om kwam van de honger.

Je kunt je ook afvragen waar al die praatjes toch vandaan komen. Iig voel ik mij wel genept met de pakjes van 6 euro en kleinere balen dan andere jaren...zeker als er ook nog eens de broei in is gekomen...dus de kwaliteit is ook nog beroerd. :(

Dat ook wat verdienen schiet bij mij verkeerd. Heb mijn paard verschillende boerenstallen gestald gehad, maar de kwaliteit in verzorging en voeding was bar slecht....als het beest dan ook nog amper een uurtje of 2 buiten kwam. Lees ik enkele berichten, schiet het mij wel weer verkeerd hoor....als van mijn bestelling 10 pakken zwart aan de onderkant waren en nog steeds nat omdat ze in de wagen verzopen zijn van de regen en bij het uitpakken van de wagen snel de trailer in geduwd zijn, zie je dus pas als je thuis bent.... :( , dan schiet het wel verkeerd hoor.

Dus voortaan is het normaal om 6 euro te betalen voor een pakje hooi van amper 15 kg omdat het loonwerk zo duur is........ :j

Ik weet niet hoe het in NL is maar ik weet wat de ons omringende boeren voor subsidies krijgen en dat is niet misselijk....
Wij zijn ook boer, inclusief agrarisch nummer, en inclusief 7 dagen in de week werken, 365 dagen per jaar, maar alle subsidies gaan aan onze neus voorbij.
Want..... wij fokken paarden.
En dan krijg je geen subsidies...
Dus IK heb geen medelijden met boeren.
En wij hebben nog maar 1 snede kunnen doen (hebben nu 120 grote balen hele droge voordroog van eigen land), maar het is wel geweldig groeizaam weer, dus ik denk dat het nog wel goed komt hier ;)

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:28

Dan de verhalen tijdens de oorlog die ik nog wel eens hoor van de oudjes, dat de schuren vol lagen en lagen te rotten, maar het gewone volk om kwam van :j[/quote]

Dit vind ik nogal een uitspraak russel! Volgens mij gaat de haat naar de boerenmensen veel verder bij jou dan het teveel betalen bij een pakje hooi.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 20:11

Ik heb hier net nog even gebeld naar "onze" hooiboer om te vragen of hij inmiddels weer hooi had , hij had een maand of 2 geleden namelijk nog geen ene keer kunnen hooien : in het voorjaar te droog dus te weinig groei , daarna te nat dus niet genoeg tijd voor het hooi om mooi op te drogen , in plastic sealen doet hij namelijk niet aan.

Nu heeft hij inmiddels het gras er eindelijk af gehaald. Dit werd uiteraard automatisch graszaadhooi. Deze baaltjes moeten 6 euro gaan kosten ! Hij had ook al wat "normaal" hooi gewonnen (nog niet oud genoeg om te voeren) maar daarvoor had hij nog geen prijs vanwege de onrust en rare verhalen....en de onzekerheid over een eventuele volgende snede. Dus het zal mij benieuwen wat die baaltjes moeten gaan kosten :=

Vooralsnog duim ik nog steeds maar heel hard voor een geweldige nazomer zodat er nog flink wat hooi gewonnen kan worden :=

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 20:33

storrum schreef:
Ik weet niet hoe het in NL is maar ik weet wat de ons omringende boeren voor subsidies krijgen en dat is niet misselijk....
Wij zijn ook boer, inclusief agrarisch nummer, en inclusief 7 dagen in de week werken, 365 dagen per jaar, maar alle subsidies gaan aan onze neus voorbij.
Want..... wij fokken paarden.
En dan krijg je geen subsidies...
Dus IK heb geen medelijden met boeren.
En wij hebben nog maar 1 snede kunnen doen (hebben nu 120 grote balen hele droge voordroog van eigen land), maar het is wel geweldig groeizaam weer, dus ik denk dat het nog wel goed komt hier ;)

_O- Dus omdat jij de keuze hebt gemaakt om paarden te fokken en omdat de overheid de subsidies aan je neus voorbij laat gaan heb jij geen medelijden met de boeren? Dat noem ik nou nog eens een simpele redenatie _O- _O- _O- Is ook echt de boeren hun schuld :=

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 20:38

@storrum: mijn man werkt ook echt uit weelde ruim 40uur in loondienst bij een 'normale'baas om daarnaas het akkerbouwbedrijf nog te doen en ik werk ook uit weelde er nog bij.....ja wij moeten het echt van de overheid en de subsidies hebben.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:06

Ik heb vandaag de nieuwe prijs gehoord voor mijn hooi: 4 euro voor een kleine baal (was vorig jaar 3 euro, jaar daarvoor 2,75 euro).

Had het wel verwacht, maar het doet toch wel pijn in de portemonnee. Dit betekent 25 euro extra kosten per maand...300 euro per jaar.
Maar als ik die andere prijzen hoor dan kan het veel erger...

Hopelijk gaat het volgend jaar beter en gaan de prijzen weer wat naar beneden.