Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Wilawander schreef:Hier staat zeker de helft minder aan stro op het land dan normaal. Dus er komt maar de helft aan stro af als wat er vorig jaar afkwam. Toen koste een baal 50 cent, nu 1.20 euro.
Hooi komt deels van eigen land, wat van een boer komt weet ik nog niet wat het kost.
Pashon schreef:Toen wij voorgaande jaren nog zelf hooide (dit tot 2 jaar geleden gedaan) waren de kosten om te hooien, inclusief maaien, schudden dus de hele mikmak €10,- voor een 600kilo baal. Heb van de week diezelfde boer weer gesproken en die kosten inclusief alles is nu €15,- dus geloof me hooi schaarste of niet, de boeren verdienen er dik aan.
Caira schreef:Deze was op 1-1-2009 0,886
Echter op 1-1-2011 1,229
Caira schreef:Het is niet zo dat we nu allemaal lallend in onze verwarmde zwembaden liggen te lachen, hoe zeer sommigen dat ook denken
Caira schreef:Vreemd is dat he, zodra blijkt dat mensen ergens geld aan verdienen is het 'verkeerd'. Alsof wij geen boterham mogen verdienen. Zoals eerder in een ander topic al aangehaald, het is daadwerkelijk geen vetpot hoor. Het is niet zo dat we nu allemaal lallend in onze verwarmde zwembaden liggen te lachen, hoe zeer sommigen dat ook denken.
Ik heb voor de gein eens de dieselprijs van 2009 opgezocht:
Deze was op 1-1-2009 0,886
Echter op 1-1-2011 1,229
Als je dan ook nog weet dat de plastic prijzen ook stijgen net als de dieselprijzen ( het is beiden gemaakt van olie) dan kun je wel raden wat die prijzen momenteel doen.
meggiemeg schreef:Mee eens met Caira, de boeren moeten ook wat verdienen, zij worden tenslotte al aan alle andere kanten uitgemolken door alle wetgeving.
We vergeten snel dat alles ondertussen gestegen is om tot een bepaald eindproduct te komen.
Prijzen van plastic zijn idd behoorlijk gestegen en dat heeft samen met een gestegen dieselprijs vanzelfsprekend effect op de gesealde balen..
Geld verdienen is geen probleem zolang het onze hobby maar niet treft
schrikdraad schreef:Gras is nog geen mooi paardenhooi.
Dat korte dunne groene spul dat ik na 1 dag drogen bij de koeienboer de pak in zie gaan dat wil je niet voor een paard.
Dat is er na de droogte genoeg gewonnen. Dus ja jou insider heeft gelijk.
Maar wel maar deels.
5 dagen droog van een land waar het gras heeft uit mogen groeien dat is een ander verhaal.
russel schreef:meggiemeg schreef:Mee eens met Caira, de boeren moeten ook wat verdienen, zij worden tenslotte al aan alle andere kanten uitgemolken door alle wetgeving.
We vergeten snel dat alles ondertussen gestegen is om tot een bepaald eindproduct te komen.
Prijzen van plastic zijn idd behoorlijk gestegen en dat heeft samen met een gestegen dieselprijs vanzelfsprekend effect op de gesealde balen..
Geld verdienen is geen probleem zolang het onze hobby maar niet treft
Valt wel mee hoor, woon al jaren op het platteland als burger tussen de boeren en hoor niets anders dan klaagverhalen en subsidieverhalen. Ondertussen is het bij de burgers generaties bekend dat het bij de boeren nog zo slecht niet gaat...en dat is aan de buitenkant ook wel te zien. Dan de verhalen tijdens de oorlog die ik nog wel eens hoor van de oudjes, dat de schuren vol lagen en lagen te rotten, maar het gewone volk om kwam van de honger.
Je kunt je ook afvragen waar al die praatjes toch vandaan komen. Iig voel ik mij wel genept met de pakjes van 6 euro en kleinere balen dan andere jaren...zeker als er ook nog eens de broei in is gekomen...dus de kwaliteit is ook nog beroerd.![]()
Dat ook wat verdienen schiet bij mij verkeerd. Heb mijn paard verschillende boerenstallen gestald gehad, maar de kwaliteit in verzorging en voeding was bar slecht....als het beest dan ook nog amper een uurtje of 2 buiten kwam. Lees ik enkele berichten, schiet het mij wel weer verkeerd hoor....als van mijn bestelling 10 pakken zwart aan de onderkant waren en nog steeds nat omdat ze in de wagen verzopen zijn van de regen en bij het uitpakken van de wagen snel de trailer in geduwd zijn, zie je dus pas als je thuis bent...., dan schiet het wel verkeerd hoor.
Dus voortaan is het normaal om 6 euro te betalen voor een pakje hooi van amper 15 kg omdat het loonwerk zo duur is........
storrum schreef:Ik weet niet hoe het in NL is maar ik weet wat de ons omringende boeren voor subsidies krijgen en dat is niet misselijk....
Wij zijn ook boer, inclusief agrarisch nummer, en inclusief 7 dagen in de week werken, 365 dagen per jaar, maar alle subsidies gaan aan onze neus voorbij.
Want..... wij fokken paarden.
En dan krijg je geen subsidies...
Dus IK heb geen medelijden met boeren.
En wij hebben nog maar 1 snede kunnen doen (hebben nu 120 grote balen hele droge voordroog van eigen land), maar het is wel geweldig groeizaam weer, dus ik denk dat het nog wel goed komt hier