Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
cheyentic schreef:Zal het nog mooier vertellen, in de trajecten van de marathon hebben de (meeste) menners gewoon een petje op, alleen in het Etraject, waar het verplicht is, zetten ze de helm op...
knollentuin schreef:Elmars_Floor schreef:Maar bestaan er dan al niet hoedjes met bescherming?
Mijn moeder heeft namelijk voor het western rijden een cowboyhoed met daarin een helm verwerkt. Het is toch wel iets anders omdat je altijd een kinbandje houd maar zo kan je wel traditioneel een hoedje behouden... (ook al word het dan wel iets anders)
ja ze bestaan ,1200 euro en doodlelijk! dan maar een cap denk ik...
maar tot 1 april volgend jaar rij ik even lekker met mn hoedje voor ie bij de herinneringen op zolder in een doos verdwijnt
horseyfries schreef:_Mondy_ schreef:Ik ben nu wel erg benieuwd waarom iedereen op cap hamert (ik rij ook gewoon met cap, incidenteel voor een bijzondere foto niet) alleen maar dressuur en springen ed noemt. Wat jullie zeggen dan is dat in de westernsport dus ook met een cap gereden moet worden ?
Want wat maakt dat anders ?
Western "hoort" een hoed, hoge dressuur een hoed tenzij iemand voor iets anders kiest.
Daarbij hebben niet alle sporten waar je letsel mee kan krijgen hoofdbescherming, denk aan kunstschaatsen. Misschien op het oog niet gevaarlijk genoeg, maar bij een lift onderuit gaan kun je ook een behoorlijke klapper maken.
Op maneges ..ja cap verplicht en tot je meerderjarig bent bijv., je eigen paard en dus je eigen verantwoording moet ieder voor zich uit kunnen maken.
Want wat ga je krijgen als er straks een dodelijk ongeval komt omdat iemand tegen zn borst is getrapt ? Verplicht bodyprotector ?
Ik wil niet afdoen aan alle verhalen dat een cap het leven van iemand heeft gered, helemaal super !!!
Maar om nu iedereen dat te verplichten vind ik te ver gaan
Ben het helemaal met je eens, er wordt nu gedaan of je met cap op niets meer kan gebeuren en paardrijden opeens een stuk veiliger is geworden. Nu heeft onderzoek bij fietsers uitgewezen dat mensen die zonder helm fietsen minder meemaken dan mensen die met helm fietsen, omdat de laatste groep denkt veilig te zijn en de eerste groep dus voorzichtiger is. Dus of het verplichten van een cap het aantal ongevallen vermindert is zeer de vraag.
Zo hoor ik vaak mensen zeggen "zonder cap kruip ik niet op dat paard". Tsja, als ik zo over dat paard denk, kruip ik er ook mét cap niet op. Zoals ook in de quote staat, je kunt ook sterven doordat een paard op je ingewanden gaat staan, dus dan ook gelijk de bodyprotector gaan verplichten? En als je verkeerd op je nek valt is het ook over, dus dan ook nog maar een parachute?
Als je idd hersens hebt dan moet je vooral beseffen dat je bezig bent met een gevaarlijke sport en een gevaarlijk dier, dat gaat eerder je leven redden dan een dop op je kop.
Paddenpad schreef:Yvonne1313 schreef:gewoon gelijk trekken toch allemaal cap op.
Gewoon ieder zijn eigen keus laten.
We leven al in een vrij land waar de regeltjes van regeltjes aan elkaar samenhangen omdat men
denkt te weten hoe ik het beste kan leven.
Mag ik het in mijn hobby dan tenminste nog zelf bepalen?!!
daffodil schreef:Maar xsenny, dat was misschien niet gebeurd als je een bodyprotector gedragen had?? Als we dan toch betuttelend bezig zijn, moet die ook maar ingevoerd worden....en wat dacht je van veiligheidsbeugels? Die dan ook gelijk maar....
Nee hoor, ik vind het echt onzin om deze regels aan te passen. Laat de KNHS eerst maar eens iets doen aan alle wedstrijdterreinen waar de meest belachelijke, zeer gevaarlijke toestanden voorkomen.
Paddenpad schreef:Mag ik het in mijn hobby dan tenminste nog zelf bepalen?!!
Pirate schreef:Paddenpad schreef:Mag ik het in mijn hobby dan tenminste nog zelf bepalen?!!
Als je je eigen leven verschrikkelijk op het spel zet, oke dan!?
Lusitana schreef:Paddenpad schreef:Mag ik het in mijn hobby dan tenminste nog zelf bepalen?!!
Je mag in je vrije tijd doen waar je zin in hebt. Maar we hebben het over in wedstrijdverband rijden. Je hebt je dan, net als in elke sport, te houden aan de regels. De sportbond kan de regels bijstellen en veranderen naar goeddunken. Je kunt er voor kiezen, als het je niet aanstaat, het idd hobbymatig te blijven doen en je terug te trekken uit de wedstrijdsport. Je hebt DIE vrijheid.
Ik begrijp die aversie tegen regels niet. Je kiest er toch voor om aan die sport die nu eenmaal regels heeft, mee te doen?
Wat westernrijden betreft: Iedereen die ooit in een westernzadel heeft gezeten, moet toegeven dat het byzonder lastig is om daar uit te vallen, al zou je het willen. (Zelfde geldt voor bv traditionele Portugese zadels en nog een aantal anderen van dat soort.)
De paarden zijn daarbij over het algemeen niet het soort dat nou zo graag op hol slaat of explodeert om een scheet.