Hoedje of helm in de hogere dressuurklassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pasdedeux

Re: Hoedje of helm in de hogere dressuurklassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:55

Ik zeg de veiligheidshoedjes een stuk goedkoper maken, probleem opgelost want 1450-4000 euro is wel heel duur voor een hoedje.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:04

ik zie soms mensen met hun paard op een wedstijd dingen (waar geen cap tegen op kan) doen die vele malen gevaarlijker zijn dan ik met hoedje. Als men mijn hoedje vebied gaat men deze mensen dan ook verbieden met paard om te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:08

stoffel schreef:
ik zie soms mensen met hun paard op een wedstijd dingen (waar geen cap tegen op kan) doen die vele malen gevaarlijker zijn dan ik met hoedje. Als men mijn hoedje vebied gaat men deze mensen dan ook verbieden met paard om te gaan.

Ja graag en ook buiten de wedstrijden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:12

cheyentic schreef:
Zal het nog mooier vertellen, in de trajecten van de marathon hebben de (meeste) menners gewoon een petje op, alleen in het Etraject, waar het verplicht is, zetten ze de helm op...

Even jou gequote, maar geldt voor iedereen die op mij reageerde:
Jullie begrijpen niet wat ik bedoelde.
Ik zeg niet dat ze het wel of niet doen (helm gebruiken) of dat ze het alleen doen omdat het verplicht is, ik zeg dat ze er niet over mekkeren als regels worden aangepast of als ze hier of daar een rijhelm moeten dragen. ik hoor nooit over bezwaren of nadeeln van de rijhelm uit die hoek(en).
Ik hoor nooit protesten uit een andere hoek dan dressuur als het om regels gaat. Maar misschien ligt het aan mij.

Ik denk niet dat men het hoedje gaat verbieden. Het enige wat er gaande is, is dat de KNHS vragen binnenkrijgt over verplichten en dat er discussies gaande zijn.
Discussies zijn er om meningen te verzamelen, ideeën op te doen en conclusies te trekken, niet om regels te veranderen.
Ze zullen niet zomaar zeggen: "En nu moet iedereen aan de rijhelm", zonder gegronde reden en een bizar ongeluk hier of daar is op zich geen gegronde reden.
Dus ik denk dat jullie ook wel een beetje voorbarig druk maken.

Eens dat paarden niet altijd even eerlijk benaderd worden en dat een groter probleem is.

jessica__90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:35

Ik zeg cap, hoedje staat natuurlijk wel beeldig.. maar een ongelukje zit echter ook in een klein hoekje.
hoe het gebeurde was voor iedereen totaal onverwachts ! echter heb ik vanmezelf als mijn paard aan de kletter gaat, en ik weet dat ik hem niet meer terug kan nemen en hij rend een weg ect op, spring ik automatisch ervanaf, vraag me niet waarom maar dat is mijn reactie dan !! maar natuurlijk is het voor iederen boven de 18 zij/haar eigen verandwoording. Maar je hoeft maar verkeerd te vallen, en het is einde oefening dat blijkt nu dus ook weer.

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:41

knollentuin schreef:
Elmars_Floor schreef:
Maar bestaan er dan al niet hoedjes met bescherming?

Mijn moeder heeft namelijk voor het western rijden een cowboyhoed met daarin een helm verwerkt. Het is toch wel iets anders omdat je altijd een kinbandje houd maar zo kan je wel traditioneel een hoedje behouden... (ook al word het dan wel iets anders)

ja ze bestaan ,1200 euro en doodlelijk! dan maar een cap denk ik...
maar tot 1 april volgend jaar rij ik even lekker met mn hoedje voor ie bij de herinneringen op zolder in een doos verdwijnt

Kolere... snap wel dat je die niet even aanschaft! :\ Wat een prijzen!!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:49

horseyfries schreef:
_Mondy_ schreef:
Ik ben nu wel erg benieuwd waarom iedereen op cap hamert (ik rij ook gewoon met cap, incidenteel voor een bijzondere foto niet) alleen maar dressuur en springen ed noemt. Wat jullie zeggen dan is dat in de westernsport dus ook met een cap gereden moet worden ?
Want wat maakt dat anders ?

Western "hoort" een hoed, hoge dressuur een hoed tenzij iemand voor iets anders kiest.
Daarbij hebben niet alle sporten waar je letsel mee kan krijgen hoofdbescherming, denk aan kunstschaatsen. Misschien op het oog niet gevaarlijk genoeg, maar bij een lift onderuit gaan kun je ook een behoorlijke klapper maken.

Op maneges ..ja cap verplicht en tot je meerderjarig bent bijv., je eigen paard en dus je eigen verantwoording moet ieder voor zich uit kunnen maken.

Want wat ga je krijgen als er straks een dodelijk ongeval komt omdat iemand tegen zn borst is getrapt ? Verplicht bodyprotector ?

Ik wil niet afdoen aan alle verhalen dat een cap het leven van iemand heeft gered, helemaal super !!!
Maar om nu iedereen dat te verplichten vind ik te ver gaan

Ben het helemaal met je eens, er wordt nu gedaan of je met cap op niets meer kan gebeuren en paardrijden opeens een stuk veiliger is geworden. Nu heeft onderzoek bij fietsers uitgewezen dat mensen die zonder helm fietsen minder meemaken dan mensen die met helm fietsen, omdat de laatste groep denkt veilig te zijn en de eerste groep dus voorzichtiger is. Dus of het verplichten van een cap het aantal ongevallen vermindert is zeer de vraag.
Zo hoor ik vaak mensen zeggen "zonder cap kruip ik niet op dat paard". Tsja, als ik zo over dat paard denk, kruip ik er ook mét cap niet op. Zoals ook in de quote staat, je kunt ook sterven doordat een paard op je ingewanden gaat staan, dus dan ook gelijk de bodyprotector gaan verplichten? En als je verkeerd op je nek valt is het ook over, dus dan ook nog maar een parachute?
Als je idd hersens hebt dan moet je vooral beseffen dat je bezig bent met een gevaarlijke sport en een gevaarlijk dier, dat gaat eerder je leven redden dan een dop op je kop.

Dat heb je inderdaad goed gezegd, je moet voor jezelf bekijken wanneer je het wel of niet wilt. Het is toch te belachelijk voor woorden dat iemand bij een mooie fotoshoot te paard er gelijk bij moet zetten : Cap is eigen verantwoordelijkheid..
Als iemand dat ding niet op wil zetten is dat zijn of haar keus !
Voor kinderen ja vind ik het wel nodig, die zijn nog niet geheel van het gevaar bewust en vallen onder de verantwoordelijkheid van anderen. Maar zodra je zelf verantwoordelijk bent is de keus aan jou.
Ja er zijn verhalen dat de cap iemand leven heeft gered, wat ik uiteraart super vind !
Maar was dat paard op je gevallen had die cap ook vaak niks uitgemaakt.
Wie weet hebben bijandere mensen de veiligheids beugels wel iemands leven gered, die ook maar verplichten ?
Je laatste zin is dan ook precies wat mensen moeten beseffen.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:56

Paddenpad schreef:
Yvonne1313 schreef:
gewoon gelijk trekken toch allemaal cap op.

Gewoon ieder zijn eigen keus laten. ;)
We leven al in een vrij land waar de regeltjes van regeltjes aan elkaar samenhangen omdat men
denkt te weten hoe ik het beste kan leven.
Mag ik het in mijn hobby dan tenminste nog zelf bepalen?!! :j

Zo bedoelde ik het niet, iedereen moet het ook zelf weten, maar vind het wel bijzonder dan er regels zijn die zeggen vanaf een bepaald niveau mag je kiezen, mensen die onder dat niveau rijden moeten dan toch ook zelf beslissen snap je?! Maar dat mag dan ook niet, dus vind wel dat bij wedstrijden dan 1 lijn gekozen moet worden of hoed of cap of op alle niveau's de mensen zelf laten beslissen. Uitgezonderd van kleine kids dan!

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:00

Probeer een western wedstrijdruiter maar eens een cap op te laten zetten,zien wie er mekkert.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:19

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:59

daffodil schreef:
Maar xsenny, dat was misschien niet gebeurd als je een bodyprotector gedragen had?? Als we dan toch betuttelend bezig zijn, moet die ook maar ingevoerd worden....en wat dacht je van veiligheidsbeugels? Die dan ook gelijk maar....

Nee hoor, ik vind het echt onzin om deze regels aan te passen. Laat de KNHS eerst maar eens iets doen aan alle wedstrijdterreinen waar de meest belachelijke, zeer gevaarlijke toestanden voorkomen.

dat is waar daarom rijd ik nu met cap en bodyprotector ,
aangezien me ervaring zeg ik cap op voor je het weet breek je je rug of nek ,
het heeft me op een haar na gescheeld en ik was verlamd

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:44

Paddenpad schreef:

Als je je eigen leven verschrikkelijk op het spel zet, oke dan!?

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:19

als je naar buiten gaat, zet je je leven al op het spel. Laat lekker iedereen zelf weten wat ze op hun kop doen. Waarom zo afgeven op mensen die met een hoed willen rijden.

Men_Sven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:33

Ik vind dat het ieder ze eigen keus is! Het hoedje hoort er nou eenmaal bij en als je ziet dat er ook mensen verongelukken met een cap op...het is en blijft een risico het paardrijden!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:07

Paddenpad schreef:

Je mag in je vrije tijd doen waar je zin in hebt. Maar we hebben het over in wedstrijdverband rijden. Je hebt je dan, net als in elke sport, te houden aan de regels. De sportbond kan de regels bijstellen en veranderen naar goeddunken. Je kunt er voor kiezen, als het je niet aanstaat, het idd hobbymatig te blijven doen en je terug te trekken uit de wedstrijdsport. Je hebt DIE vrijheid.

Ik begrijp die aversie tegen regels niet. Je kiest er toch voor om aan die sport die nu eenmaal regels heeft, mee te doen?

Wat westernrijden betreft: Iedereen die ooit in een westernzadel heeft gezeten, moet toegeven dat het byzonder lastig is om daar uit te vallen, al zou je het willen. (Zelfde geldt voor bv traditionele Portugese zadels en nog een aantal anderen van dat soort.)
De paarden zijn daarbij over het algemeen niet het soort dat nou zo graag op hol slaat of explodeert om een scheet.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:45

Pirate schreef:
Paddenpad schreef:

Als je je eigen leven verschrikkelijk op het spel zet, oke dan!?

Ik zet mijn leven iedere dag op het spel,dmv deel te nemen aan het verkeer,op mijn werk,het uitgaansleven ect,
ben niet van plan me op te sluiten of door het leven te gaan met een harnas van beschermingsschilden,what comes arround,comes arround!

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:48

Lusitana schreef:
Paddenpad schreef:

Je mag in je vrije tijd doen waar je zin in hebt. Maar we hebben het over in wedstrijdverband rijden. Je hebt je dan, net als in elke sport, te houden aan de regels. De sportbond kan de regels bijstellen en veranderen naar goeddunken. Je kunt er voor kiezen, als het je niet aanstaat, het idd hobbymatig te blijven doen en je terug te trekken uit de wedstrijdsport. Je hebt DIE vrijheid.

Ik begrijp die aversie tegen regels niet. Je kiest er toch voor om aan die sport die nu eenmaal regels heeft, mee te doen?

Wat westernrijden betreft: Iedereen die ooit in een westernzadel heeft gezeten, moet toegeven dat het byzonder lastig is om daar uit te vallen, al zou je het willen. (Zelfde geldt voor bv traditionele Portugese zadels en nog een aantal anderen van dat soort.)
De paarden zijn daarbij over het algemeen niet het soort dat nou zo graag op hol slaat of explodeert om een scheet.

Wedstrijd rijden is BTW ook mijn eigen vrijetijd,het is mijn eigen hoofd en mijn eigen paard dus hoe the F*ck maakt het uit of ik met cap of hoed rij?!
Ben ik het niet mee eens,heb wel degelijk regelmatig en zelfs meer westernruiters op de grond zien belanden of menners van de kar zien vliegen dan dressuur of springruiters,die zitten iets steviger naar mijnsinziens of zijn beter voorbereidt!
Laatst bijgewerkt door Paddenpad op 28-07-11 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:48

Ik vind ieders eigen verantwoording! Net als bodyprotector! Als dat zouden gaan aanschaffen in de dressuur kap ik met wedstrijdrijden!

Als mijn paard fris is dan doe ik ook gewoon mijn cap op, niemand gaat vrijwillig verongelukken en een ongeluk zit altijd in een klein hoekje, je kan niet alles voorkomen.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:56

Het is ene beetje dezelfde discussie als in het wielrenner ca 10 jaar terug. Er was een hele grote groep die helmpjes onzin vonden en onprettig, nu rijdt iedereen ermee zonder gepruttel. Een sportbond heeft ook met een verzekering te maken. Zonder die verzekering kan er niets worden georganiseerd.

Ik vraag me af hoe het met de statistiek zit: hoeveel doden en gewonden vallen er in de paardensport en hoeveel zijn dat met verwondingen waar een cap wel of niet bij had geholpen, en hoeveel daarvan op wedstrijden gebeuren. Vanuit die info kun je denk ik een overwogen beslissing nemen hoe verder.

annemiekje40

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:59

Iedere sport heeft zijn eigen veiligheidsmaatregelingen. Ik denk dat je ervoor moet zorgen dat de sport zo veilig mogelijk uitgeoefend kan worden. Bij paardrijden is dat bijvoorbeeld door het rijden met cap. Ik zie ook niet in waarom het nodig is dat als je op een hoger niveau rijdt de eisen zouden moeten veranderen (dus een hoedje i.p.v. een cap). Een cap hebben ze naar mijn mening niet voor niks uitgevonden. En daarmee vind ik dat je als ruiter van een hoger niveau een voorbeeldfunctie hebt naar alle jonge 'penny'meisjes die ook allemaal een cap op moeten. Ik zie het probleem niet zo.

Groetjes

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:02

Ik blijf erbij dat het geen modeshow is maar..paardensport! En in dat geval vind ik veiligheid voor uiterlijk gaan!

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:03

Ik zeg ook cap op...
Of er iets moois van maken.. maar wat veilig is!

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:04

Cap :) , vind ik ook veel mooier trouwens. :D
Bij ons op stal is het verplicht om met cap te rijden en ik heb er nog nooit iemand over gehoord.
Ik vind dus dat ze het gewoon moeten verplichten. In zoveel sporten zijn er dingen verplicht voor veiligheidsredenen.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:11

ik vind dat iedereen het zelf moet weten.
ik rij met het 1 paard met hoedje en de ander met cap.
je kent je dier goed als je in het Z zit. en elke sport kent zijn gevaarlijke kant.
je kan ook van de fiets vallen en verkeert vallen en zo zijn er wel meer voobeelden laat iedereen zelf de keuze maken .

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:24

wel grappig dat ik per jaar op vele wedstrijden kom waar Z of subtop wordt gereden en nog nooit iemand met cap op een proef heb zien rijden.

Rijden de mensen hier geen wedstrijden ofzo?