Duitse dressuurequipe wint met overmacht de landenwedstrijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:45

ik vind mistral een heeeel goed beest hoor begrijp me niet verkeerd echt een fijne knol!!
maar vind totilas wel beter/krachtiger

luve_rozes

Re: Duitse dressuurequipe wint met overmacht de landenwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:02

Duitsland met drie ruiters, he Hermelientje.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:08

essiesilly schreef:
ik vind mistral een heeeel goed beest hoor begrijp me niet verkeerd echt een fijne knol!!

Maar jij hebt een Totilas veulen zie ik, jij kijkt door een roze bril. :D
Leuk veulen!!!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:10

luve_rozes schreef:
Duitsland met drie ruiters, he Hermelientje.

Ik begrijp niet wat je bedoeld met deze opmerking.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:20

Hermelientje schreef:
essiesilly schreef:

Maar jij hebt een Totilas veulen zie ik, jij kijkt door een roze bril. :D
Leuk veulen!!!

zet roze bril af :P nee meen t wel serieus ;) nu drachtig van Don schufro :D :D

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:36

Dat Totilas aan de Duitsers is verkocht is jammer voor Nederland, maar het is maar 1 paard en als Nederland op tijd nieuwe paarden of ruiters had klaargestoomd om het stokje over te nemen (het is namelijk niet zo dat we deze verkoop niet aan zagen komen), was er niets aan de hand geweest.

Groot nadeel is dat een aantal toppaarden ongeveer even oud zijn, en allen in de leeftijd komen dat ze met pensioen gaan. In korte tijd vallen er dus een aantal weg. Tegelijkertijd hebben de ruiters van deze toppaarden geen tweede paard achter de hand dat reeds ingewerkt is om het stokje op vergelijkbaar niveau over te nemen. Als ik naar HP en Tango kijk doen zij het nog redelijk, maar Tango is nog wat wispelturig. Anky heeft naast Salinero momenteel geen enkel GP-paard op dat niveau, en Salinero zal niet meer zo heel lang grote wedstrijden lopen. Het is onzeker of Upido op tijd op niveau is om op de OS van betekenis te zijn. En Imke's Sunrise zal ook snel met pensioen gaan.
Tijdens het EK in Hickstead even geleden was Sjef Janssen nog vol lof over de brede spoeling van de Nederlanders. Het klopt dat de toppaarden van ons land toen in goede conditie waren, en Painted Black was nog niet verkocht. Maar die brede spoeling valt IMO dus wel mee, en op lange termijn zorgt dat voor meer hinder dan de verkoop van een individueel paard zoals Totilas denk ik.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 22:14

Je bent niet helemaal op de hoogte Sander, niet erg hoor
PB is nooit een toppaard geweest. Toot is 11 en de meeste GP paarden zijn op die leeftijd nog niet aan dat niveau toe, alhoewel je steeds meer internationale GP paarden van onder de 10 jaar ziet verschijnen.
Anky heeft Upido in opleiding en Imke reed gisteren ook niet op Sunsise, en heeft een paar goede opvolgers staan.

Alle Nederlandse topruiters hebben 1 of meer opvolgers, de vraag is met welke van deze paarden ze volgend jaar gaan starten, maar dat zal zeker niet zo aangekondigd worden als bij Toot in Duitsland

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 22:19

Wat?? Pb nooit een toppaard?? Die begon net de hele tijd 75 procent neer te zetten, zijn verkoop is eigenlijk heeel slecht geweest voor het NL team

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 22:57

Thomas schreef:
Wat?? Pb nooit een toppaard?? Die begon net de hele tijd 75 procent neer te zetten, zijn verkoop is eigenlijk heeel slecht geweest voor het NL team

Dan zou Anky wel voor hem gekozen hebben, maar ze startte hem zelden in belangrijke wedstrijden

Hij heeft zich trouwens vandaag bij de young riders prima laten zien

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:04

Haha jaa idd, maar toen zat anky in een fase dat haar thuis en lesgeven op het education center opeens alles was, volgens mij is de knop nu weer om na topsport.

En natuurlijk is met geld veel te bereiken qua verkoop haha!

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:37

essiesilly schreef:

Vind je totilas krachtiger dan mistral?? Volgens mij heb je dan je ogen in je broek zitten, Mistral is zo enorm krachtig paard!

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:40

Iets geheel anders. Ligt het aan mij of is de achtergrond muziek bij de proef in Aachen van matthias nu ook hetzelfde als Edward eerder gebruikte? Het is beide van Pink Floyd?? Of het iedereen bij deze proef dezelfde achtergrond muziek?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 00:41

Las net bij KWPN dat de jeugdruiters GOUD hebben gewonnen in Aken!! Waarom zie ik dat hiet nergens staan? Er is dus nog hoop...de jeugd heeft de toekomst toch?
Painted Black had de hoogste individuele score onder de nieuwe Spaanse ruiter.
Kijk en daar hebben we niet zo'n moeite mee dat hij verkocht is....rara hoe komt dat. Ik weet het wel ;)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 02:36

Hermelientje schreef:
Zidore schreef:
Toot is en blijft een superbijzonder paard en daar krijg je niet snel een concurrent voor. Of wij hem nou hebben of Duitsland, het blijft meters voorsprong als Totilas in je team zit.
We weten hier allemaal dat het eerst Toot is en dan een hele lange tijd niets.
en ajb niet weer die discussei met paddenpad: HUO DAAR MEE OP! :(

Ik vind wat je zegt erg overdreven. Een landenwedstrijd wordt bepaald aan de hand van Grand Prix scores. De allerbeste resultaten van Totilas zijn precies 2 procent hoger dan die van zijn naaste concurrenten. Twee procent is echt wel goed te maken door de andere ruiters. We hebben niet alleen van Duitsland met Totilas verloren maar ook van een B team uit Engeland. Zolang iedereen maar blijft kniezen over Toot blijven we de echte oorzaak ontkennen: we worden aan alle kanten ingehaald door jeugdige ruiters uit diverse landen.

Waar Totilas echt het grote gat sloeg was in de kür, en daar zal zeker dat stuk emotie bijzitten.. Al was die 97% voor het artistieke gedeelte van het Nederlandse jurylid in Lexington misschien een beetje "over the top".

Ik vind van niet. Totilas is niet maar een paard.
Het is een paard wat voor ca. 15 (!!!) miljoen verkocht is... dan heb je het imo niet meer over 'maar een paard' dan heb je het over een topdier. Zeker gezien alle pagina's die we er hier en elders over geschreven hebben, de dingen die gezegd zijn. Nog nooit is er zo'n sensatie in de dresuurwereld geweest als dit paard. De hype is enorm!

We zagen de verkoop wel een beetje aankomen, maar eigenlijk beseften we het hier in NL niet echt. De verbijstering was groot (net als het bedrag) en ik denk dat iedereen (incl. fam visser) dit ook niet hadden verwacht. Een paard 'even' op dat niveau opleiden in die korte tijd is dan een illusie als je dat vergelijkt met een paard als totilas...

2% dat lijkt nu weinig, maar vergeet niet dat Rath er nog niet lang op zit, nog niet zoveel gereden heeft. Als straks de emotie wat weggezakt is (wat nog wel even gaat duren, maar de OS duurt ook nog even) dan zie ik wel weer die belachelijk hoge percentages verschijnen als die 2 zo doorgaan.

Natuurlijk moet iedere ruiter een goede proef/kur neerzetten en als er fouten gemaakt worden dan scoor je minder. Maar we weten zelf ook dat als Totilas en Ed de ring in kwamen, de punten al omhoog vlogen. Het oog wil tegenwoordig ook wat...
Als Rath wat empathie krijgt van het publiek en de grootste pijn is wat gesleten, dan jaagt hij ook die hoge punten weer na. (en natuurlijk goed blijft rijden, maar dat geldt voor eenieder)

Dan heb je de megaberoemde-popster-totilas.. dan heel lang niks.. en dan de rest.

Noem alle namen hier maar (Tango, Voice, painted black etc. mooie/schitterende dieren.. en toch verbleken ze bij die verdomde zwarte hengst...). Denk dat we dat gewoon moeten accepteren.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 07:40

Cayenne schreef:
Hij was vandaag gewoon met afstand de beste.
Daar was geen twijfel over mogelijk!
Adelinde deed het ook erg netjes, jammer van de foutjes. Parzival zat duidelijk met z'n hoofd nog in z'n box.
Sisther en Edward heb ik helaas niet gezien. Happie en Tango zijn ook weer vooruit gegaan.
Tango moet alleen duidelijk van achter nog wat sterker worden. De galop was nog erg moeilijk allemaal.

Met afstand wil ik niet zeggen, ik was in Aken en vond de rit van Laura zeer dicht in de buurt komen. Matthias reed echter foutloos en heeft wel verdient gewonnen, maar als Laura compleet foutloos rijd vind ik het technisch beter dan wat Matthias laat zien.
Matthias reed een heel goede degelijke proef maar ik kreeg er geen kippenvel van, vind het gewoon echt jammer dat ik er niet zo van kan genieten als ik eerst deed. Topsport is emotie, maar niet bij MAR, daar is het oerDuitse degelijkheid.

Tango miste vooral in de piaffe ontzettend veel punten, doordat hij er echt niet aan bleef trekken. Edward begon natuurlijk al op achterstand door het halthouden, wat hem tweeën opleverde, en daar nog die dikke fout in de eners bij en hier en daar wat spanning, dat nekte de score behoorlijk.
Adelinde begon niet zo geconcentreerd als anders, zelfs het halthouden niet vierkant, wat bijna altijd wel zo is, en zo constant overal punten laten liggen. Jammer!

Ik heb vooral genoten van Laura Bechtolsheimer, die Mistral Hojris geweldig voorstelde!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 11:07

@Horseyfries
Ik ben het 100% met jou eens. Zo zag ik het ook. Ik vind dat Laura/Mistral nog steeds beter worden ook al is het paard al 16, knap hoor! Ze kreeg ook zulke geweldige punten voor haar houding en zit en terecht. Ze had ook veel meer negens en tienen dan MAR, jammer van de foutjes.

De Nederlanders hebben inderdaad punten laten liggen. Sister was hele stukken van de proef wel ontspannen dus dat geeft hoop. Maar als de Britten straks naar het EK komen met Charlotte met haar beste paard en met Carl Hester dan zijn ze in staat om gezamenlijk nog een dikke 10% meer te scoren en dan zal het toch echt een hele kluif worden voor Nederland.

manubres schreef:
Las net bij KWPN dat de jeugdruiters GOUD hebben gewonnen in Aken!! Waarom zie ik dat hiet nergens staan? Er is dus nog hoop...de jeugd heeft de toekomst toch?
Painted Black had de hoogste individuele score onder de nieuwe Spaanse ruiter.
Kijk en daar hebben we niet zo'n moeite mee dat hij verkocht is....rara hoe komt dat. Ik weet het wel ;)

De Nederlandse jeugd heeft al jarenlang goud of zilver op de internationale wedstrijden maar waar blijven ze later, je ziet ze opeens niet meer in de top vijftig van de wereld terug. Daar ligt ook ons probleem, alleen moet er nog even worden vastgesteld en toegegeven dat er een probleem is, dan kan het daarna misschien worden opgelost.

@Zidore
Het beste resultaat van Edward en Totilas in een Grand Prix proef was 84,1% (werelrecord).
Het record van Adelinde is 82,0%
Het record van Laura is 82,9%

Bij mij is dat een verschil van ongeveer 2%, daar kan 15 miljoen, volgeschreven boktpagina's, alle hype en emoties niets aan veranderen. :D
Maar als jij anders rekent laat het me weten. Ik vind dus niet dat je met Totilas erbij automatisch wint. Het zal toch echt van de rest van het team afhangen. Het lijkt me ook een onverstandige houding, zo van zij hebben Totilas dus kunnen we niet winnen. Ik denk ook niet dat de Britten dat gaan doen. Puur theoretisch als je de beste drie resultaten optelt per land dan komt Duitsland met Totilas op een score van 236,6, en Engeland zonder Totilas op 236,2. Ik denk dus dat die Britten voor goud willen gaan straks op de OS in Londen. ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 11:19

Iedereen wil voor goud gaan, en intussen staat de boel niet stil. Dit is niet het beste dat Nederland in huis heeft en de beste liet zich niet goed zien.
Paarden en ruiters van niet Engelsen blijven niet in bevroren toestand tot de OS, dus ook daar zal progressie zijn, of achteruitgang.
Ik begrijp dat bij jou als liefhebben van Engeland de wens de vader van de gedachte is ;) .
Overigens heeft Ed volgens mij al eens boven de 90% gescoord, of ik moet het heel mis hebben.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 11:54

sarabande schreef:
Iedereen wil voor goud gaan, en intussen staat de boel niet stil. Dit is niet het beste dat Nederland in huis heeft en de beste liet zich niet goed zien.
Paarden en ruiters van niet Engelsen blijven niet in bevroren toestand tot de OS, dus ook daar zal progressie zijn, of achteruitgang.
Ik begrijp dat bij jou als liefhebben van Engeland de wens de vader van de gedachte is ;) .
Overigens heeft Ed volgens mij al eens boven de 90% gescoord, of ik moet het heel mis hebben.

Ja maar nooit in een Grand Prix proef die telt voor de landenwedstrijd, dat is toch echt zijn record gereden in Windsor. Het is ook niet alsof Totilas nooit eens verloren heeft met Edward, het gebeurde niet vaak maar Adelinde heeft hem een paar maal verslagen. Totilas heeft wel scores boven de 90% gehaald in de kür en zal dan ook individueel wel moeilijk te verslaan zijn. Maar in de kür spreekt misschien dat stukje emotie ook bij de jury mee. ;)

Mij maakt het niet zoveel uit hoor wie er wint, ik kon gewoon nooit zo goed tegen dat geroep van onze bondscoach en de bobo's dat wij zo geweldig en onaantastbaar waren terwijl het overduidelijk was dat de concurrentie niet stil zat en dat zijn echt niet alleen de Britten hoor, alleen de andere landen zijn er nog niet helemaal. En het is juist die progressie die de Britten de laatste jaren maken die mij doet denken dat ze een kansje hebben en ze hebben natuurlijk het thuisvoordeel of is dat alleen bij voetbal? Eerlijk gezegd maakt het mij niet uit welk land het doet maar het wordt toch de hoogste tijd dat Duitsland eens een keertje verliest op de OS. :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:04

Hermelientje schreef:
Mij maakt het niet zoveel uit hoor wie er wint, ik kon gewoon nooit zo goed tegen dat geroep van onze bondscoach en de bobo's dat wij zo geweldig en onaantastbaar waren terwijl het overduidelijk was dat de concurrentie niet stil zat en dat zijn echt niet alleen de Britten hoor, alleen de andere landen zijn er nog niet helemaal. En het is juist die progressie die de Britten de laatste jaren maken die mij doet denken dat ze een kansje hebben en ze hebben natuurlijk het thuisvoordeel of is dat alleen bij voetbal? Eerlijk gezegd maakt het mij niet uit welk land het doet maar het wordt toch de hoogste tijd dat Duitsland eens een keertje verliest op de OS. :D

Dat roepen ze allemaal, dat is ook mijn stijl niet eerst zien dan geloven zoals de nuchtere Hollander zegt. Maar Sjef zei voor deze EK dat we weinig kansen zouden hebben, en ook dat werd hem niet in dank afgenomen
Ze kunnen het niet snel goed doen

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:09

Rath reed netjes! maar ik vind het niet meer spectaculair om naar te kijken,
eerst keek ik altijd speciaal voor Totilas :D ,

maar inmiddels niet meer,

ik denk dat nederland beter kan en dit ook echt wel zal proberen!
ik hoop dat het ze lukt! We laten ons niet uit het veld slaan *\o/*

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:14

@Sarabande
Haha zegt Sjef eindelijk iets verstandigs en doet hij het weer niet goed. :D

Met onze drie theoretisch beste prestaties (dus als iedere combinatie zijn beste score rijdt) liggen we een procent of 8 achter op de concurrentie. Dat betekent dat wij dus alleen maar kunnen winnen als zij fouten maken en wij niet, dat is nooit een fijn uitgangspunt en Sjef is kennelijk opeens realist. De beroemde "Hollandse school" werkt even niet meer, net als in het onderwijs. :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:23

Hermelientje schreef:
@Sarabande
Haha zegt Sjef eindelijk iets verstandigs en doet hij het weer niet goed. :D

Met onze drie theoretisch beste prestaties (dus als iedere combinatie zijn beste score rijdt) liggen we een procent of 8 achter op de concurrentie. Dat betekent dat wij dus alleen maar kunnen winnen als zij fouten maken en wij niet, dat is nooit een fijn uitgangspunt en Sjef is kennelijk opeens realist. De beroemde "Hollandse school" werkt even niet meer, net als in het onderwijs. :D

Blijft het feit dat het paarden zijn, die opeens onverwachtte dingen kunnen doen, en dan gaat dat gecijfer niet meer op.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:45

Ja dat klopt wat je zegt, en ze moeten ook nog eens gezond blijven. Daarom is het ook belangrijk om goede reserves te hebben. Volgens mij zit daar ook de kracht van Duitsland, in de breedte.

Ik haalde die cijfers ook alleen maar aan om aan te geven dat het niet zo is dat een team automatisch zou winnen met Totilas erbij, dat vind ik erg overdreven. Misschien begin ik ook gewoon een beetje Totilas-moe te worden, en ik vind dat alle hype eromheen niet door de prestatie maar door de miljoenen komt, als het geen hengst was geweest had hij nooit de Wall Street Journal gehaald dat kan ik je verzekeren ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:50

Dat zie je toch verkeerd, de meeste hier die emotioneel de verrichtingen van Ed met Toot bijgewoond hebben hadden die miljoenen liever niet dan wel zien komen.
Het gaat om het unieke dat die 2 samen vertegenwoordigden, de magie die er af straalde, en dat kwam uit Nederland.
Dat maakte gevoelens los en uit men, zo simpel is het.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:48

sarabande schreef:
Dat zie je toch verkeerd, de meeste hier die emotioneel de verrichtingen van Ed met Toot bijgewoond hebben hadden die miljoenen liever niet dan wel zien komen.
Het gaat om het unieke dat die 2 samen vertegenwoordigden, de magie die er af straalde, en dat kwam uit Nederland.
Dat maakte gevoelens los en uit men, zo simpel is het.

De magie en de emotie helemaal met jouw eens, maar dat is dan bij dressuurliefhebbers (en ook bij heel veel Duitse dressuurliefhebbers!) maar ik bedoel die constante aandacht in de pers. Normaal haalt paardensport nauwelijks de krant maar als het om veel geld gaat dan houden ze maar niet op met schrijven. Ik had dus moeten zeggen was hij maar een ruin geweest dan was hij gewoon nog bij Edward. ;)