FNRS adviseert prijsstijgingen voor branche *aanvulling*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liberia

Re: FNRS adviseert flinke prijsstijgingen voor hippische branche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:11

Ik wil ook mee!

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:24

liberia schreef:
Prijzen voor stro zijn inderdaad schrikbarend gestegen. Werd voorheen voor stro achter de combine vandaan (zonder persen) € 80,= per ton betaald, nu wordt hier nu al € 240,= per ton betaald! Moet zeggen: de strolengte is ook minimaal, ben benieuwd hoeveel stro er van een hectare gaat komen.

Sorry hoor, ik was iets te enthousiast. Het was 80,= per hectare, is nu € 240,= per hectare. Komt alleen wel veel minder vanaf dan voorheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:13

adoratie schreef:
Het zomergraan groeit wel degelijk wel mijn hoofd te boven.. en neen! uiteraard geen mais, denkje dan dat ik echt zo achterlijk ben? Ik ben opgegroeid op de boerderij, grootgebracht achter de ploeg.. mij moet je echt niets vertellen over gewasherkenning!
Zoals ik al zei worden de spelt en tarwe hier makkelijk giga hoog, zodanig dat ik er niet overkijken kan.. en ja, er zijn nog bedrijven van meer dan 100ha waar ze alles via paardentractie doen.
Ploegen is btw niet noodzakelijk voor de bodem als je een goeie structuur hebt etc etc.. veel te lange uitleg en uiteraard geen enkele bokker die me zou geloven, dus waarom nog de moeite doen.. ik ben opgegroeid op een BD-bedrijf van 184ha, zonder trekker, zonder electriciteit, wel 72 fjorden .. ga jij me nog vertellen dat het niet kan?
Als jij dat niet kan geloven, ben jij heel kortzichtig en niet ik!
2 mensen met een paard doen eveneveel als 1 man met een trekker en guess what.. wat wij doen is beter voor de bodem, het milieu en de arbeidsmarkt!

@adoratie . Jullie manier van boeren is prachtig en wat mij betreft een onderdeel van het toekomstig boeren ( broer heeft ook Warmonderhof gedaan en is Bio boer , geen biologisch dynamisch zoals jij ) maar de manier waarop je hier zo ontzettend stellig en star je mening overbrengt ( want zo komt het over) maakt juist dat mensen zich tegen je keren in plaats van dat ze er wat van leren en wellicht echt nieuwsgierig worden.

Laat een foto zien van jullie graan bijvoorbeeld, of vertel wat terughoudender dat het bij jullie op dit moment best goed gaat.
Succes met jullie prachtige bedrijf ( want dat is het absoluut )

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:38

Ik vind het niks gek die prijsverhogingen :o

Wij hebben een paar weken geleden de eerste snee gemaait en die was minder goed als voorgaandejaren... En weet je waar we nog niet beregend hebben staat nog bijna net zoveel gras als toen we gemaait hadden :+ Niks dus! Wij verbruikenten eerst per dag 400 euro aan diesel om de percelen nat te houden! Nu beregenen we nog maar met 1 trekker en kost het ons 200 euro per dag. Enkel en alleen om maar wat opbrengsten te hebben...
Hier in de buurt zijn boeren massaal koeien aan het verkopen/naar de slacht brengen gewoon simpelweg omdat ze er aankomende winter geen voer voor hebben en het geld er niet voor is om voor allemaal voer aan te kopen! Wij hebben voor onze eigen dieren genoeg, maar normaal hebben we ook nog ing. 1000 gewikkelde balen voor verkoop, maar dat zal dit jaar niet meevallen...

Hoorde trouwens gister dat er in brabant al 80 euro voor gewikkelde balen word betaald... Als een pensionhouder die prijzen moet schokken dan moet hij de pensionprijzen wel omhoog doen, want zo'n grote marge hebben hun niet!

adoratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:46

nou, kan je het vliegtuig pakken.. ik spreek namelijk over Noorwegen, niet kampen..
kan me niet voorstellen dat het graan hier zo anders is dan daar.. Ik heb het trouwens over Rogge, ja een graan! en ja, rogge staat erom bekend heel hoog te worden, vandaar hier ook het meest gebruikt voor stro..
Ik ben 1m70 zoals ik al eerder vermelde en het groeit makkelijk mijn hoofd te boven

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:48

Maar roggestro is niet handig in een stal en ook niet gangbaar. Daar moet je manden van maken of een vogelverschrikker....

Hietboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 00:34

Misschien moeten ze bij de FNRS een gaan adviseren dat manegebedrijven en pensionstallen gedeeltelijk of misschien helemaal zelfvoorziend moeten zijn, er zijn bedrijven die alle fourage aankopen en dus helemaal van de markt van vraag en aanbod afhankelijk zijn. Ook ben je dan goedkoper uit met je mestafzet omdat je, je mest kan afzetten of zelfs mest kan aanvoeren/ruilen. Ook is weidegang voor je eigen dieren dn mogelijk. En goed managment is belangrijk, op het goede moment aankopen van fourage en het in opslag nemen daarvan. Ik snap wel dat de FNRS adviseert om prijsstijgingen bij manege's en pensionstallen, ze zijn er namelijk zelf afhankelijk van voor hun inkomsten via lidmaatschap contributie ruiterpaspoorten etc. etc. En de FNRS lijkt mij niet zo'n platte organisatie!

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 01:03

Graan is over de hele wereld nu erg schaars. Niet alleen in NL is het gort droog, ook in andere landen in europa en de rest van de wereld. Veevoederfabrikanten moeten heel veel moeite doen om genoeg graan van een goede kwaliteit in te kopen(ze maken zich ook ernstige zorgen!), gevolg behoorlijke stijging van de voerprijs. Van al t graan wat er geteeld wordt over de hele wereld, gaat een heel groot gedeelte naar de mens (en terecht!), wat over is wordt veevoer, en das dus schaars op dit moment en t komende jaar. Dus gigantisch hoge bedragen, en dat geldt dan dus ook voor (tarwe) stro. Door de droogte is de opbrengst per hectare fors lager als normaal. Daarbij komt dat als t graan straks af gaat rijpen en er als nog veel regen komt (elk weer heb zijn tegen weer), t graan zwart gaat worden (schimmelen). Gevolg slechte kwaliteit en dus ook slecht kwaliteit stro, dus prijzen gaan omhoog voor t graan (en dus ook stro) wat nog wel van goede kwaliteit is.
Voor wat betreft de hooi opbrengst, degene die nog met de haspel over t land zijn geweest en voldoende bemest hebben, hebben ook al 1 of inmiddels al 2 mooie snedes gehad. Maar waar geen regen is gevallen en waar niet beregent is, daar is de opbrengst bedroevend laag. Je kunt dan wel zeggen, maar ze hebben nu al een 2e snede, tja die 2e keer maaien was voor sommige meer armoede dan weldaad. Immers t gras verdroogde op t land, en als je langer wachtte met maaien, werd t door de droogte steeds minder ipv meer. Dus maaien om nog meer verlies te voorkomen was t gevolg.
Nu kun je zeggen, beregenen allemaal, maar dat heeft met periodes niet gemogen en vergeet niet dat dat ook heel kostbaar is! Dus hoe je t ook went of keert, hooi zal dit jaar veel duurder zijn.
Stalhouders zullen toch ook hun hoofd boven water moeten houden en dus de verhogingen, die zij ook moeten betalen, door berekenen aan hun klanten.

Vind t een beetje vreemd dat sommige hier zo moeilijk op reageren, je paard zal toch moeten eten?
Enne er zijn wel vaker wat drogere jaren, maar dit jaar is echt uniek, zo'n droog voorjaar hebben we in geen 100 (?) jaar gehad.

Ben wel met een paar anderen hier eens, dat als er volgend jaar of de jaren daarna weer ruim voldoende is, de prijs ook weer omlaag geschroeft moet gaan worden.

balloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 08:54

Hietboy schreef:
Misschien moeten ze bij de FNRS een gaan adviseren dat manegebedrijven en pensionstallen gedeeltelijk of misschien helemaal zelfvoorziend moeten zijn, er zijn bedrijven die alle fourage aankopen en dus helemaal van de markt van vraag en aanbod afhankelijk zijn. Ook ben je dan goedkoper uit met je mestafzet omdat je, je mest kan afzetten of zelfs mest kan aanvoeren/ruilen. Ook is weidegang voor je eigen dieren dn mogelijk. En goed managment is belangrijk, op het goede moment aankopen van fourage en het in opslag nemen daarvan. Ik snap wel dat de FNRS adviseert om prijsstijgingen bij manege's en pensionstallen, ze zijn er namelijk zelf afhankelijk van voor hun inkomsten via lidmaatschap contributie ruiterpaspoorten etc. etc. En de FNRS lijkt mij niet zo'n platte organisatie!

Dat zou dus betekenen dat je een flinke lap grond moet kopen, materiaal moet kopen, personeel inhuren of zelf je tijd er in steken, je moet quotum kopen voor de aflevering van het graan en je daar zo precies mogelijk aan houden, etc, etc,. Dat kan zeker niet zomaar uit. Wij hebben naast stalling ook een akkerbouw bedrijf maar naast ons eigen stro moeten we ook stro extra inkopen. Dus zelf verbouwen is niet zomaar een oplossing.

Daarbij, opslag kost ook vreselijk veel geld en wat als je zelf de ruimte er niet voor hebt. als de pasta in de aanbieding is bij de supermarkt, dan gooi je toch zelf ook niet je hele kast vol met pasta omdat dat voordeliger is over het jaar gezien? Rare vergelijking, maar snap je mijn punt?

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:11

Hietboy schreef:

Realiseer je je wel wat je zegt?
Wij hebben 6,5ha weide bij onze stallen. Er staan meer dan 40 paarden en ze lopen allemaal buiten, de meeste zelfs dag en nacht en ik voer ze iedere dag voordroog bij.
Als we voldoende land willen hebben moet je een halve ha per paard rekenen.
Dus 20 ha om te grazen en dan nog extra om te hooien.
Een ha kost rond de 50.000 euro. Denk jij dat die kosten niet doorberekend worden aan de klanten?
Dan komt er ook nog bij dat er geen land te koop is dat bij de stallen ligt, dus hoe wil je stallen zelf voorzienend maken.
Ik zit er serieus over te denken om de stal op te doeken en alleen mijn eigen paarden te houden. Dan ben ik zelfvoorzienend, maar hebben veel mensen een probleem om een andere stal te vinden.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 12:14

mij gaat het helemaal niet om de stro prijzen, want veel stallen halen hun stro niet eens uit nederland!
Stro uit frankrijk etc, is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld.
En omdat de FNRS prijsverhogingen aanraad, gaan wij het over graan van 2 meter hoog hebben?
Waar gaat dit over zeg!

Als stro hooi etc zo duur wordt, vind ik het niet meer als normaal dat pensionstallen hun prijzen omhoog gooien, maar je ziet NERGENS de prijs dalen, als de prijs van stro en hooi ook daalt!
En dan nu nog een advies van de FNRS erbij terwijl de stroprijzen nauwelijks verschillen met dat van vorig jaar, vind ik absurd!!

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:24

ivy_power89 schreef:
Als stro hooi etc zo duur wordt, vind ik het niet meer als normaal dat pensionstallen hun prijzen omhoog gooien, maar je ziet NERGENS de prijs dalen, als de prijs van stro en hooi ook daalt!
En dan nu nog een advies van de FNRS erbij terwijl de stroprijzen nauwelijks verschillen met dat van vorig jaar, vind ik absurd!!

Vorig jaar betaalde ik 60 euro voor een ton stro, nu 100 en dan heb ik nog geluk dat ik een partij vooruit heb betaald en de volgende partij wordt zeker duurder.
Kuil was 30 tot 35 per pak, nu koop ik kuil van vorig jaar voor een "koopje" voor 50 euro per baal. Wel vooruit betalen natuurlijk.
Ik zou graag de stallings prijzen gelijk houden of zelfs minder rekenen, vertel jij me maar hoe?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:39

ivy-power, jij mag mij vertellen wanneer de prijzen van hooi en stro gedaald zijn in de afgelopen jaren.. ik heb al jaren paarden aan huis en heb zeker de afgelopen 8 jr alleen maar meer betaald,en als je dit topic goed gelezen had had je meer mensen deze conclusie zien trekken..van guldens naar euros en nu hetzelfde bedrag in euros als vroeger in guldens...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:49

ivy_power89 schreef:

Vorig jaar betaalden we voor stro 50 euro per ton minder! Dus nauwelijks verschillen vind ik een groot woord! Dat stro uit frankrijk en duitsland komt vind ik geen probleem. Dit is al jaren zo en duitsland en frankrijk hebben vaak een beter klimaat. Nederlands stro kunnen ze vaak niet droog genoeg krijgen om in grote pakken te persen en dan heb je minder kwaliteit. Niemand zit natuurlijk te wachten op stro wat je uit elkaar moet gaan staan trekken om de stallen te strooien omdat het niet droog genoeg was tijdens het persen...

Sjarett schreef:
Ik zou graag de stallings prijzen gelijk houden of zelfs minder rekenen, vertel jij me maar hoe?

Dat lukt je echt gewoon niet :(:) Als ik ga kijken hoeveel het krachtvoer in prijs is gestegen, het stro en het hooi dan kan je gewoon geen gelijke prijzen hanteren. Al was je zelfvoorzienend vwb hooi dan nog zou je de prijzen omhoog moeten doen... De loonwerker is ook duurder geworden omdat de brandstofprijzen nu 30 cent per literhoger liggen in vergelijking met vorig jaar! Ga je beregenen kost je dat zo 200 euro per dag etc etc...

Voor stro betalen we nu 50 euro per ton meer! Krachtvoer prijzen waren vorig jaar rond de 16 euro, nu zitten die rond de 25! Dat zijn prijzen per 100 kg in de bulk gespoten... Nu hebben wij wel melkvee, maar ik neem aan dat de prijzen voor paardenvoer net zo hard mee gestegen zijn! Dat zijn wel echt flinke prijsverschillen en ik vind het ook niet meer dan logisch dat het FNRS de paardenbedrijven adviseren om hun prijzen omhoog te doen.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:14

Hier ga ik volledig in mee!

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:25

Het krachtvoer is vanaf december met 5 euro per 100 kg gestegen. Dat is echt een behoorlijk bedrag per levering meer.
Dit heb ik niet door willen rekenen naar de klanten, maar nu moet het wel, want niemand weet waar het gaat eindigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:35

Sjarett schreef:
Het krachtvoer is vanaf december met 5 euro per 100 kg gestegen. Dat is echt een behoorlijk bedrag per levering meer.
Dit heb ik niet door willen rekenen naar de klanten, maar nu moet het wel, want niemand weet waar het gaat eindigen.

Mijn paard eet een kilo brok per dag.
Zou ik dan als ik klant was bij jou een prijsverhoging van 5 euro per 3 maanden doorgevoerd krijgen op onderdeel fourage?
Offfff heb je toch een kleine margeverhoging gerealiseerd?

balloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:47

Wordt inmiddels een beetje een duffe discussie dit. Alles wordt duurder. punt. Stalgeld dus ook. punt. En hoeveel, dat ligt per manege-/pensionstalhouder verschillend.
Kunnen we wel met de vingers naar elkaar gaan wijzen maar dat heeft geen enkele zin.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:05

Sonja schreef:
Mijn paard eet een kilo brok per dag.
Zou ik dan als ik klant was bij jou een prijsverhoging van 5 euro per 3 maanden doorgevoerd krijgen op onderdeel fourage?
Offfff heb je toch een kleine margeverhoging gerealiseerd?

Het is niet alleen de brok die duurder is geworden... Het is de brok En het hooi En het stro wat duurder is geworden...

Daarnaast groeit er in de wei zo weinig gras waardoor de paarden meer hooi zullen eten... Dat zijn ook allemaal extra kosten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:09

Ze geeft gestegen krachtvoerprijs daar als reden op en daar reageer ik op...
Ik hoor dergelijke stijgingsverhalen wel vaker en op een flinke bulk telt het ook wel aan, maar per paard per dag of maand voor de kostprijsberekening is het een stuk minder dramatisch.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:22

Vorig haar heb ik 0,90 voor een baaltje stro betaald en voor het hooi 2,30. De pakken voordroog waren 45,00

Dit jaar ga ik (ben ik bang) 20,00/25,00 per baal hooi (350kg) meer betalen. Neerslag hebben we nu wel, maar dan moet het nog wel een paar dagen droog zijn om het te laten drogen.

Stalgeld is/was bij mij 125,00 incl alles (ook wormspuiten). Nu ga ik toch echt kijken wat het me dit jaar meer gaat kosten en dat wordt gedeeld.

Gelukkig heb ik plaats om voor een heel jaar hooi en stro op te slaan.

Het afgegrazen gras groeit wel weer heel mooi na. Dus ik hoef minder snel bij te voeren.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:44

sjonge wat een discussie weer zeg....(trouwens zomergraan van 2m hoog dat wil ik zien! foto?
Onze tarwe heeft dat nog never gehaald..)

Tuurlijk wordt alles duurder, opbrengsten zijn slecht en de kosten om het gewas te verbouwen groeien ook.
De prijsstijgingen zijn echt niet alleen maar richting de consument, ook de producent heeft hier mee te maken.
Diesel is duurder dus wordt voor de boer het maaien/ combinen, schudden, balen en vervoeren per saldo duurder en dit met lagere opbrengsten; resultaat een duurder produkt.
Graan wordt bespoten tegen ongedierte, ook dit wordt duurder wat weer samen met de duurdere diesel zorgt voor een hoger saldo voor het bespuiten (en geloof me zonder het bespuiten nog minder gewasopbrengst) Al is voor de meesten het graan het hoofdprodukt en het stro een bijprodukt, voor beide zijn de opbrengsten niet geweldig.(hier in de buurt alleen al is zo.n 10% van het graanareaal 'verloren' voor de oogst van dit jaar, gedeelten zijn zelfs al omgewerkt en heringezaait met mais, wat ook niet wil groeien)
Voor gras het zelfde liedje: duurdere diesel, duurdere kunstmest, duurdere loonwerker voor drijfmest = duurder produkt en om er dan wat aan te kunnen verdienen/overhouden om te leven wordt het produkt (de kuilbaal) duurder.
Uiteraard heeft de tussenhandel hier ook grote schuld aan, deze haalt het hoogste percentage verdiensten/winst tussen de producent en consument uit.

Wilde dat we aan de landbouw zo ontzettend goed konden verdienen dat mijn man er niet noodgedwongen een fulltime baan bij hoefde te hebben om de rekeningen te kunnen blijven betalen (zoveel houden we er dus aan over.......niet dus, sterker nog aan het einde van de streep zijn we blij als we 100,- hebben, zonder dat de huishoudkosten hier bij zijn inberekend en wij zijn niet de enige akkerbouwers die er zo voor staan)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:03

Ik heb een reactie terug van de FNRS, zal deze vanavond plaatsen :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:25

Sjarett schreef:
Hietboy schreef:

Realiseer je je wel wat je zegt?
Wij hebben 6,5ha weide bij onze stallen. Er staan meer dan 40 paarden en ze lopen allemaal buiten, de meeste zelfs dag en nacht en ik voer ze iedere dag voordroog bij.
Als we voldoende land willen hebben moet je een halve ha per paard rekenen.
Dus 20 ha om te grazen en dan nog extra om te hooien.
Een ha kost rond de 50.000 euro. Denk jij dat die kosten niet doorberekend worden aan de klanten?
Dan komt er ook nog bij dat er geen land te koop is dat bij de stallen ligt, dus hoe wil je stallen zelf voorzienend maken.
Ik zit er serieus over te denken om de stal op te doeken en alleen mijn eigen paarden te houden. Dan ben ik zelfvoorzienend, maar hebben veel mensen een probleem om een andere stal te vinden.

De stalhouder waar ik vroeger in pension stond had ook niet voldoende land om de boerderij om van te hooien toen hij erg uitgebreid had.
Als alternatief heeft hij zo'n 10km verderop iets van zo'n 10ha natuurland gepacht (erg goedkoop) en dat maait hij voor zijn wintervoorraad voordroog... Zo is hij wel weer zelfvoorzienend. Ook hij moet de paarden het hele jaar doorvoeren in het land omdat er te weinig gras staat. De paarden blijven dus om de stal lopen en het voer komt van het natuurland verderop.
Hebben ze in Zeeland geen uiterwaarden of andere graslandgebieden die verpacht worden door natuurorganisaties en die op trekkerrijd afstand liggen? Je hoeft er immers alleen 1 a 2x per jaar en dan een week lang 1 of 2x per dag heen om te maaien, schudden, wiersen en persen/wikkelen. En als je het laat doen door een loonwerker in de buurt, die het kan combineren met maaien etc. bij anderen in de buurt, dan maakt afstand nog minder uit...

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:32

dan heb je alsnog extra kosten als je een loonwerker moet inhuren.....
Ik denk dat dat voor de meeste gewoon geen optie is......