Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
liberia schreef:Prijzen voor stro zijn inderdaad schrikbarend gestegen. Werd voorheen voor stro achter de combine vandaan (zonder persen) € 80,= per ton betaald, nu wordt hier nu al € 240,= per ton betaald! Moet zeggen: de strolengte is ook minimaal, ben benieuwd hoeveel stro er van een hectare gaat komen.
adoratie schreef:Het zomergraan groeit wel degelijk wel mijn hoofd te boven.. en neen! uiteraard geen mais, denkje dan dat ik echt zo achterlijk ben? Ik ben opgegroeid op de boerderij, grootgebracht achter de ploeg.. mij moet je echt niets vertellen over gewasherkenning!
Zoals ik al zei worden de spelt en tarwe hier makkelijk giga hoog, zodanig dat ik er niet overkijken kan.. en ja, er zijn nog bedrijven van meer dan 100ha waar ze alles via paardentractie doen.
Ploegen is btw niet noodzakelijk voor de bodem als je een goeie structuur hebt etc etc.. veel te lange uitleg en uiteraard geen enkele bokker die me zou geloven, dus waarom nog de moeite doen.. ik ben opgegroeid op een BD-bedrijf van 184ha, zonder trekker, zonder electriciteit, wel 72 fjorden .. ga jij me nog vertellen dat het niet kan?
Als jij dat niet kan geloven, ben jij heel kortzichtig en niet ik!
2 mensen met een paard doen eveneveel als 1 man met een trekker en guess what.. wat wij doen is beter voor de bodem, het milieu en de arbeidsmarkt!
Hietboy schreef:Misschien moeten ze bij de FNRS een gaan adviseren dat manegebedrijven en pensionstallen gedeeltelijk of misschien helemaal zelfvoorziend moeten zijn, er zijn bedrijven die alle fourage aankopen en dus helemaal van de markt van vraag en aanbod afhankelijk zijn. Ook ben je dan goedkoper uit met je mestafzet omdat je, je mest kan afzetten of zelfs mest kan aanvoeren/ruilen. Ook is weidegang voor je eigen dieren dn mogelijk. En goed managment is belangrijk, op het goede moment aankopen van fourage en het in opslag nemen daarvan. Ik snap wel dat de FNRS adviseert om prijsstijgingen bij manege's en pensionstallen, ze zijn er namelijk zelf afhankelijk van voor hun inkomsten via lidmaatschap contributie ruiterpaspoorten etc. etc. En de FNRS lijkt mij niet zo'n platte organisatie!
Hietboy schreef:Misschien moeten ze bij de FNRS een gaan adviseren dat manegebedrijven en pensionstallen gedeeltelijk of misschien helemaal zelfvoorziend moeten zijn, er zijn bedrijven die alle fourage aankopen en dus helemaal van de markt van vraag en aanbod afhankelijk zijn. Ook ben je dan goedkoper uit met je mestafzet omdat je, je mest kan afzetten of zelfs mest kan aanvoeren/ruilen. Ook is weidegang voor je eigen dieren dn mogelijk. En goed managment is belangrijk, op het goede moment aankopen van fourage en het in opslag nemen daarvan. Ik snap wel dat de FNRS adviseert om prijsstijgingen bij manege's en pensionstallen, ze zijn er namelijk zelf afhankelijk van voor hun inkomsten via lidmaatschap contributie ruiterpaspoorten etc. etc. En de FNRS lijkt mij niet zo'n platte organisatie!
ivy_power89 schreef:Als stro hooi etc zo duur wordt, vind ik het niet meer als normaal dat pensionstallen hun prijzen omhoog gooien, maar je ziet NERGENS de prijs dalen, als de prijs van stro en hooi ook daalt!
En dan nu nog een advies van de FNRS erbij terwijl de stroprijzen nauwelijks verschillen met dat van vorig jaar, vind ik absurd!!
ivy_power89 schreef:En dan nu nog een advies van de FNRS erbij terwijl de stroprijzen nauwelijks verschillen met dat van vorig jaar, vind ik absurd!!
Sjarett schreef:Ik zou graag de stallings prijzen gelijk houden of zelfs minder rekenen, vertel jij me maar hoe?
Sjarett schreef:Het krachtvoer is vanaf december met 5 euro per 100 kg gestegen. Dat is echt een behoorlijk bedrag per levering meer.
Dit heb ik niet door willen rekenen naar de klanten, maar nu moet het wel, want niemand weet waar het gaat eindigen.
Sonja schreef:Mijn paard eet een kilo brok per dag.
Zou ik dan als ik klant was bij jou een prijsverhoging van 5 euro per 3 maanden doorgevoerd krijgen op onderdeel fourage?
Offfff heb je toch een kleine margeverhoging gerealiseerd?
Sjarett schreef:Hietboy schreef:Misschien moeten ze bij de FNRS een gaan adviseren dat manegebedrijven en pensionstallen gedeeltelijk of misschien helemaal zelfvoorziend moeten zijn, er zijn bedrijven die alle fourage aankopen en dus helemaal van de markt van vraag en aanbod afhankelijk zijn. Ook ben je dan goedkoper uit met je mestafzet omdat je, je mest kan afzetten of zelfs mest kan aanvoeren/ruilen. Ook is weidegang voor je eigen dieren dn mogelijk. En goed managment is belangrijk, op het goede moment aankopen van fourage en het in opslag nemen daarvan. Ik snap wel dat de FNRS adviseert om prijsstijgingen bij manege's en pensionstallen, ze zijn er namelijk zelf afhankelijk van voor hun inkomsten via lidmaatschap contributie ruiterpaspoorten etc. etc. En de FNRS lijkt mij niet zo'n platte organisatie!
Realiseer je je wel wat je zegt?
Wij hebben 6,5ha weide bij onze stallen. Er staan meer dan 40 paarden en ze lopen allemaal buiten, de meeste zelfs dag en nacht en ik voer ze iedere dag voordroog bij.
Als we voldoende land willen hebben moet je een halve ha per paard rekenen.
Dus 20 ha om te grazen en dan nog extra om te hooien.
Een ha kost rond de 50.000 euro. Denk jij dat die kosten niet doorberekend worden aan de klanten?
Dan komt er ook nog bij dat er geen land te koop is dat bij de stallen ligt, dus hoe wil je stallen zelf voorzienend maken.
Ik zit er serieus over te denken om de stal op te doeken en alleen mijn eigen paarden te houden. Dan ben ik zelfvoorzienend, maar hebben veel mensen een probleem om een andere stal te vinden.