Bleker vindt verplicht sociaal contact paarden te ver gaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:04

Yviertje schreef:
Maar die van mij gaat echt niet rennen als ze in paddock/wei staat (ook al is het een hectare groot)

Hoe weet je dat zo zeker?
Hoeveel tijd breng jij zoal bij je paard door terwijl hij in de wei loopt?

Rozewolk

Re: Bleker vindt verplicht sociaal contact paarden te ver gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:07

Nou ik zal die van mij niet bij andere zetten hoor die blijft trappen totdat er geen beweging meer in zit.
Stond vroeger in een kudden dus sociaal was hij wel maar nu kan het echt niet meer als er 1 te dicht bij staat wilt ie al uithalen.
Dus het is zeker verschillend bij paarden.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:09

JoviBan schreef:
Yviertje schreef:
Maar die van mij gaat echt niet rennen als ze in paddock/wei staat (ook al is het een hectare groot)

Hoe weet jij zeker dat ze wel rennen? HOeveel tijd breng jij bij je paard door terwijl ze op de wei lopen?

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:19

JoviBan schreef:
Yviertje schreef:

Ik heb mijn paard nu 8 jaar en heb in het begin uren bij de wei gezeten als ze er op ging. Het enige wat ik dan zag gebeuren dat ze achterna gezeten werd door hele sociale paarden. Als ze nu 'alleen' op de wei staat, rent ze niet. In de paddock staat ze alleen maar verveelt om zich heen te kijken.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:22

_/-\o_ Sporter (je NY post).

Yviertje, eh...is dat niet een beetje omgekeerde wereld :? ? Ben IK egoïstisch omdat ik vind dat je geen paard moet nemen als je het niet minimale weide/buitengang kan bieden of zijn die mensen egoïstisch omdat ze voor hun eigen gerief een paard aanschaffen ongeacht de behoeften van dat dier? En die noemen zichzelf dan paardenliefhebbers... :? Weet je wat paardenliefhebbers zijn? Mensen die verhuizen naar de Randstad maar het paard laten staan op een stal een uur rijden van hen vandaan maar waar het paard wél buiten komt!! En die heb je er ook genoeg!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:23

En mensen die denken dat het alleen maar om het rennen van een paard gaat, moeten zich wat meer verdiepen in paardengedrag...

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:28

Ja, dat vind ik. Blijkbaar mogen nog steeds alleen mensen met of veel geld of buiten de randstad wonen. Want je zegt nu gewoon omdat ik te weinig geld verdien, ik mijn paard niet verdien. Ik heb geen geld om meer dan een uur heen en uur terug op de scooter naar mn paard te rijden, als ik haar verkoop is de enige optie slacht.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:33

Yviertje schreef:
Ja, dat vind ik. Blijkbaar mogen nog steeds alleen mensen met of veel geld of buiten de randstad wonen. Want je zegt nu gewoon omdat ik te weinig geld verdien, ik mijn paard niet verdien. Ik heb geen geld om meer dan een uur heen en uur terug op de scooter naar mn paard te rijden, als ik haar verkoop is de enige optie slacht.

Ik ik ik ik ik dat is het enige wat in je post naar voren komt. HEt gaat niet om jou het gaat om je paard.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:39

Nee, dat snap ik. Maar er zullen een heleboel meiden zijn zoals mij.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:39

Yviertje, IK vind dat iemand die haar of zijn paard niet eens buiten of weidegang kan bieden, geen paard hoort aan te schaffen. Het paard kan er namelijk helemaal niks aan doen dat jij in de Randstad woont en daar weidegang een schaars goed is.

Je zult vast goed zijn voor je paard en je paard valt vast niet dood neer morgen omdat hij/zij niet buiten komt maar IK vind het paardonwaardig...

On topic, paarden alleen (dus ook geen sociaal contact) houden, vind ik niet wenselijk.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:40

En dus...Yviertje? Omdat anderen het doen hoeft het toch nog niet goed te zijn?

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:51

Nee, het gaat idd om een (mijn) paard. maar ga mij niet vertellen dat mijn paard (niet alleen mijn paard trouwens) een slecht leven heeft omdat ze meer op stal staat dan dat ze 'vrij' buiten staat.

Nee, maar dat geld net zo goed voor jullie met je paard 24/7 buiten zetten, niet elk paard kan daar tegen. IK weet dat, maar zoals ik al eerder melden volgens jullie kan een paard alleen gelukkig zijn als ze 24/7 buiten loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:57

sporter schreef:
Hoe weet jij zeker dat ze wel rennen? HOeveel tijd breng jij bij je paard door terwijl ze op de wei lopen?

Toen ik mijn paarden nog niet bij huis had: minstens 1 uur per dag, dikwijls meerdere uren per dag, soms hele dagen.
Sinds ik ze bij huis heb, heb ik continue zicht op ze.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:58

Yviertje, ik stop deze discussie want er valt in mijn ogen niet met jou te communiceren. Ik zeg nergens dat je paard een slecht leven heeft evenals dat ik nergens zeg dat mijn paarden 24/7h buiten staan maar whatever... Nogmaals IK vind dat je een paard wat geen buiten/weidegang krijgt geen paardwaardig leven biedt!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:01

Sees schreef:
En mensen die denken dat het alleen maar om het rennen van een paard gaat, moeten zich wat meer verdiepen in paardengedrag...

Ook dat ja. :j
Stèl dat een paard helemaal niet rent, dan nòg leggen ze enkele kilometers per dag af alleen al door het grazen, naar de waterbak lopen etc etc.
Een paard beweegt van nature continue, op korte dutjes na.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:08

Oftewel heeft mijn paard een slecht leven volgens jou, want het is niet paardwaardig.

Ik kan best een discussie voeren, sta echt wel open voor andermans mening. Ik snap best dat voor julllie paarden dit het beste is, zeker met wat jullie te bieden hebben. Maar jullie geven mij nu niet echt het gevoel dat jullie (willen) snappen dat ik die mogelijkheden niet heb, maar wel bewust gekozen heb voor hoe ik m'n paard nu hou. Ik heb respect voor jullie dat jullie daar wel een keuze in hadden, maar ook voor mensen die niet hebben, om wat voor reden dan ook. Een paard hoort niet alleen en geen 24 uur op stal, dat weet ik en dat zou ik mijn paard ook niet aan kunnen doen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:11

JoviBan schreef:
sporter schreef:

Toen ik mijn paarden nog niet bij huis had: minstens 1 uur per dag, dikwijls meerdere uren per dag, soms hele dagen.
Sinds ik ze bij huis heb, heb ik continue zicht op ze.

Dat heb ik ook. Niet mijn paarden maar toch. En er wordt er weinig gerend

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:39

Sporter, maar zoals JoviBan al aangaf is rennen niet dé reden waarom paarden buitengang horen te krijgen ;).

Yviertje, dat is dan misschien het verschil tussen jou en mij. Als ik de mogelijkheid niet had mijn paard buitengang te bieden, had ik er geen aangeschaft...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:40

M_D_H schreef:
vind ik niet Sees, want in het westen is er gewoon nauwelijks weide te vinden!!

Dat is niet waar. :n
Je kunt ook overdrijven!

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:43

Nee, dat heb ik wel gedaan. Ik hoop ook echt dat ik m'n paardje asap anders kan houden, maar voorlopig gaat dat niet. Tot die tijd geef ik haar het beste wat ik nu kan bieden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:44

Overigens wordt er in onze kudde(s) wel gerend. Die van mij trekt graag een sprintje. En ze lopen heel wat af, ze trekken echt rond op dat enorme stuk land. Als ik geen wei had kunnen vinden, had ik geen paard gekocht. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:48

Yviertje schreef:
Ik heb mijn paard nu 8 jaar en heb in het begin uren bij de wei gezeten als ze er op ging. Het enige wat ik dan zag gebeuren dat ze achterna gezeten werd door hele sociale paarden. Als ze nu 'alleen' op de wei staat, rent ze niet. In de paddock staat ze alleen maar verveelt om zich heen te kijken.

Een groep moet zich kunnen vormen en dat kan niet als jij je paard 'even' erbij zet. ;)
Dat gerommel wat mensen met paardengroepen doen, is voor een kudde gewoon erg irritant. Het geeft vaak onrust. Dus dat is de reden.
Ik geloof graag dat ze niet rent in haar eentje op het land. Spelen kan ze niet met anderen. Een paddock geeft overigens ook vaak verveling. Mijn paard moet je daar ook niet in zetten in zijn uppie. Zet er meerdere paarden bij, zorg dat ze wat te doen hebben (attributen, mijn paard kan in de wei uren klooien met takken en riet e.d.).

Ik vind niets zo zielig als een paard die totaal niet meer weet wat het is om paard te zijn! ;(

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:59

Een maand elke dag zeker 2x per half uur achter een 'vreemd' paard aanjagen is natuurlijk erg sociaal. Dat er een rangorde bepaald moet wordne weet ik. Vind het ook niet erg als m'n paard de eerste week met wondjes (geen wonden!)uit het land komt, als ze in een groep word geintroduceerd.
Spelen wil ze niet, met geen enkel paard. Ze wil niet eens dat ze in de buurt komen, juist omdat ze in zo'n 'pest'kudde heeft gestaan. Wei/paddock maakt geen verschil. Speelattributen interesseert ze zich ook niet voor, heb ik geprobeerd.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:05

Twiggy2008 schreef:
Ik vind niets zo zielig als een paard die totaal niet meer weet wat het is om paard te zijn! ;(

Een paard is eigenlijk niets meer of minder dan een natuurlijke grasmaaier, dat wij er een lastdier van hebben gemaakt is een ander verhaal. Als je dan toch over paardwaardig praat, zou niemand er meer op moeten gaan zitten, maar ze allemaal gezellig op de Veluwe (oid) neerzetten.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:11

En kleine kuddes dan?

Ik hoef hier ook niet te proberen alles bij elkaar te gooien, dan vallen er dooien, hoe dan ook!

Heb er op het moment nog maar 1 alleen staan, de rest staat in groepjes van 2 of 3 samen op het land. Ingedeeld naar karakter. Onze paarden staan in 11 verschillende weilanden, allemaal grenzend aan elkaar, en ze zijn allemaal even lang. Het gebeurt dus enkele keren per dag dat de kudde met zijn 25en keihard gaat scheuren. Het kuddegevoel is er dus wel, en onderlinge rangorde wordt in de aparte weidjes bepaald.

Dat moet toch met paddocks ook kunnen?