Zeer ernstig verbrand paard na twee jaar weer hersteld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:33

Tita: dat is naïef.
Soms gaan DA's door omdat het handig is om over te leren. Zeker bij zo'n zaak, dit zal in de toekomst helpen bij andere gevallen met brandwonden. De medische wereld wordt er slimmer van.
Soms willen DA's zichzelf bewijzen, iets testen, het toch proberen.
Soms gaan DA's door met iets omdat de eigenaar dat heel graag wil. Ken wel meer voorvallen van afgeschreven paarden waar DA's toch mee verdergaan. Wat moeten ze dan, paard en eigenaar laten stikken?

Mijn kat is eens aangereden door een auto. De bestuurder heeft haar afgeleverd bij de dichstbijzijnde DA. Wij hoorden via de DA dat mijn kat daar lag. Mijn kat was zwaar gehavend en zwanger. Toen ik aankam had hij haar al gerontgend, alles gekneust, rib gebroken. Hij had haar oog al geamputeerd. Hij had haar kittens al geamputeerd. Toen ik aankwam kwam mijn katje iets bij. Mijn lieve poes herkende mij en ik heb haar in mijn armen gehouden. Ik vond het verschrikkelijk haar zo te zien, en had liever niet gehad dat de DA al begonnen was met beter maken. Ik vroeg naar interne verwondingen/bloedingen. Nuh, dat viel wel mee. Nadat ik naar huis ben gegaan is mijn katje gelijk al overleden, aan interne bloedingen. Ik vindt het verschrikkelijk dat mijn kat dat heeft moeten doorstaan: en ik weet dat mijn eigen DA's nooit begonnen waren te opereren. De DA waar mijn kat lag vond het een uitdaging. Klootzak.

u_nnamed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:34

Brainless schreef:
u_nnamed schreef:
iedereen zijn eigen mening maar als er goede kans was dat het paard beter zou worden(ookal blijven de littekens) was ik er ook voor gegaan, denk is aan alle mensen om je heen die verbrand zijn, en die ook geleden hebben, maar die ooh zo blij zijn dat ze nu nog leven ookal zitten ze onder de littekens.
tuurlijk is het een lange weg en tuurlijk zal het pijn doen maar het leven is wel iets speciaals wat je zeker niet moet afpakken zonder te vechten, maar er moet natuurlijk wel vooruitgan komen en de pijn moet wel uitendelijk weg gaan natuurlijk

ehhh ik wil eigenlijk niet de vergelijking maken, maar dit is heeeeel relatief.
Hoeveel vrouwen laten een abortus plegen omdat hun kindje in meer of mindere mate gehandicapt is?

ja het is toch net wat ik zeg ieder zijn eigen mening IK VIND dat het leven iets speciaals is wat je niet zomaar moet afpakken

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:34

u_nnamed schreef:
het klopt dat je paarden niet moet vergelijken met mensen, maar die wat je nou typt vindt ik een beetje onzin, ik ken genoeg mensen met brandwonden ook ik het gezicht die BLIJ zijn dat ze de brand overleeft hebben, dat ze hun familie weer kunnen zien en hun kinderen, dus ik weet niet hoe je daarbij komt dat mensen het zouden willen dat ze de brand niet overleefd hadden??

en net wat is zeg ieder zijn eigen mening maar ik vind gewoon als de pijn nog draagbaar is zou ik er gewoon voor gaan en ik weet zeker dat het paard dit zelf ook aangeeft, het leven is te mooi, ook voor een paard om door zon tegenslag het leven af te pakken

Waren die mensen voor 70% verbrand?

Wie weet of de pijn draagbaar was? Ik kan me alleen maar voorstellen dat je op een gegeven moment in een waas komt dat je de pijn niet meer voelt. Maar dat lijkt me ook niet goed.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:37

u_nnamed schreef:
ja het is toch net wat ik zeg ieder zijn eigen mening IK VIND dat het leven iets speciaals is wat je niet zomaar moet afpakken

Gelukkig dat 70% verbrand zijn niet 'zomaar' iets is en echt al een serieuze reden om een leven te beëindigen.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:39

Lante schreef:
En de vraag is nu of je een TOP eigenaar bent of een egoïst... Ik neig toch iets naar het laatste als ik heel eerlijk ben.......

hier ben ik het helemaal mee eens , niks aan toe te voegen.

u_nnamed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:40

Citaat:
Waren die mensen voor 70% verbrand?

Wie weet of de pijn draagbaar was? Ik kan me alleen maar voorstellen dat je op een gegeven moment in een waas komt dat je de pijn niet meer voelt. Maar dat lijkt me ook niet goed.

die ik ken niet 70% maar minder, maar ik had toen ook op tv gezien van die brand in volendam en die mensen waren zeker wel voor 70% verbrand, daar was een documantaire over en die mensen waren ook nog blij dat ze leefde.

maar deze discussie blijft toch oneindeloos doorgaan, ieder zijn eigen mening

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:47

simodi schreef:
Eigenlijk denk ik dat hier ook alleen mensen zouden moeten/kunnen reageren, die zelf te maken hebben gehad met een ernstig ziek of gewond paard en voor zo'n zelfde keuze hebben gestaan ... dan weet je op zijn minst een beetje waar je het over hebt ....

Als een hond ipv een paard ook telt (en mijn honden zijn me evenveel waard als mijn paarden) dan meld ik me.
Eerst een hond van 11 maanden in laten slapen, was niet te redden... dat was een kwestie van houden van is loslaten, toen een hond van ruim 9 jaar, na een aantal operaties keerde het lot zich tegen hem en toen moest ik ook hem laten gaan, al wilde hij zelf niet. De dierenarts keek op een gegeven moment op de fles waar het fatale injectiemiddel in zat dat rechtstreeks in zijn hart werd gespoten omdat 3 spuiten waarvan 2 keer de dubbele dosering rechtstreeks in het hart en een voorverdoving waarvan een olifant nog in slaap zou moeten vallen hem niets deden (de da keek of hij wel het juiste middel had want dit kon niet volgens hem), de hond bleef wakker en ging niet dood... ook nadat ik hem telkens weer zei dat hij slapie moest gaan doen, geen druk op hem legde om te blijven. 5 spuiten waren nodig en nee, de dierenarts spoot niet verkeerd. Vandaar dat ik weet wat een vechter is.
En nu mijn Lamar, die na 12,5 jaar trouwe dienst op is, iedere dag kijken we hoeveel levenskracht hij nog toont, of hij nog plezier heeft en of de pijn niet teveel wordt... maar het kan morgen afgelopen zijn, of overmorgen....
Dus ik denk dat ik wel weet waar het over gaat.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-05-11 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:47

Maar mensen hebben een geweten en een bewust zijn.
Mensen zijn, ook bij gezondheid, bang voor de dood.
En daardoor opgelucht en extra gelukkig als ze iets zwaars hebben overleefd.
Ook al houden ze daar pijn aan over.

Mensen kunnen relativeren.. dit is beter dan vorige week/jaar.
Mensen kunnen vooruit zien... volgende week/jaar is het vast beter..

Paarden (alle dieren) kunnen dat niet.

u_nnamed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:51

Brainless schreef:

dus omdat paarden dat niet kunnen wil jij ze de kans niet geven ookal hebben ze een goede kans op herstel? sorry maar ik vind je reactie nergens op slaan wat heeft die met de revalidatie van een paard te maken

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:56

Ik vind wel dat je het zelf ook met relativeren.

- wat moet er accuut gebeuren.
- hoe lang gaat dat duren
- wat is de prognose

Als de hoeveelheid pijn (en dan heb ik het vooral over de langdurigheid) voor mij niet opweegt voor de prognose... dan host het voor mij op.

Mijn pony had zijn hoef kapot, prognose 10/20 % pijnvrij, maar zeer langdurige en pijnlijke wondverzorging en pijn. Zeer grote kans op ontstekingen en de daarbij behorende pijn.
Dat tezamen met een net handmakke pony...zeer grote kosten post en 50% kans dat ze niet levend uit de OK zou komen, heeft mij (en ook de 3 da's ) besloten er niet aan te beginnen.

Paardje daarvoor heeft ook vele vervelende onderzoeken moeten ondergaan.
Daar heb ik ook geen problemen mee, mits het nut heeft en hij een na een bepaalde periode alsnog een redelijke kans heeft op een pijnvrij leven.

u_nnamed

Re: Zeer ernstig verbrand paard na twee jaar weer hersteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:59

daar heb je gelijk in, maar dat is heel iets anders als die andere reactie die je net had. of ik heb het verkeerd begrepen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:00

u_nnamed schreef:
daar heb je gelijk in, maar dat is heel iets anders als die andere reactie die je net had. of ik heb het verkeerd begrepen

Ik bedoel ermee, je moet paarden geen menselijk gevoelens toebedelen.
Een paard is je niet dankbaar dat hij ondanks pijn nog leeft.
Hij kan ook niet terugkijken op een slechte periode en blij zijn dat hij nog leeft.

Paarden houden eerder een trauma over dan dankbaarheid.

u_nnamed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:09

het klopt dat je paarden geen menselijke gevoelens moet toebedelen, maar je zult van te voren niet weten dat het paard een trauma aan overhoud en je weet ook of hij blij is dat ie nog leeft, maar inslapen kan altijd nog en net wat ik zeg het is een discussie van ieders eigen mening, maar voor hezelfde geld heeft je paard er niks aan overgehouden en leeft hij gewoon gelukkig maar dat is gewoon niet iets wat je van te voren kan weten, maar ik ga ophouden in dit topic want het blijft toch een oneindigloose discusse en iederen moet gewoon doen wat voor hem/haar de beste keuze lijkt

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:34

Citaat:
Ik mocht haar zien maar herkende haar in eerste instantie niet. Toen ik door de deur liep en haar naam riep hinnikte ze zachtjes naar me. Toen wist ik dat we nog niet mochten opgeven en dat ik alles moest doen om haar te redden.

Zegt dit al niet genoeg. Ik vind het zo knap, dat ze het toch aangedurfd heeft.
Paard heeft zoveel ondergaan. Als het paard niet had gevochten, had hij er zelf wel voor gekozen om dood te gaan.

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:35

Hoeveel pijn heeft dat paard wel niet moeten doorstaan zodat de eigenaar nu trots kan laten zien hoe goed ze hersteld is!

Ik begrijp heel goed dat je niet graag je dieren opgeeft maar het doet me nog meer pijn een dier te zien lijden omdat je als eigenaar geen afscheid zou kunnen nemen!

70 % is echt heel veel....

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:38

Gini schreef:
u_nnamed schreef:

Gelukkig dat 70% verbrand zijn niet 'zomaar' iets is en echt al een serieuze reden om een leven te beëindigen.

Tja en hier komt naar boven of je echt houdt van het dier of het hebben van een dier.....van mij was hij dara ter plekke ingeslapen......deze gun ik geen enkel dier.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:52

Lante schreef:
En de vraag is nu of je een TOP eigenaar bent of een egoïst... Ik neig toch iets naar het laatste als ik heel eerlijk ben.......

Hier ben ik het volledig mee eens, en ik neig niet naar het tweede, het is in mijn ogen gewoon zo.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:53

u_nnamed schreef:
Brainless schreef:

dus omdat paarden dat niet kunnen wil jij ze de kans niet geven ookal hebben ze een goede kans op herstel? sorry maar ik vind je reactie nergens op slaan wat heeft die met de revalidatie van een paard te maken

Deze reactie slaat wel degelijk ergens op!!!
Dieren leven in het 'nu'. Dus dat betekent dat een dier telkens die enorme pijn ervaart. Gedurende 2 jaar al.
Dus jouw reactie is op zijn minst gezegd kort door de bocht! :(

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:56

Myrddin schreef:
wat is lijden?
Wat is 2 jaar op een leven.
Ik denk, dat je pas hier kan over oordelen als je hetzelfde hebt meegemaakt maar gelukkig maken we niet allemaal hetzelfde mee.
Dieren gaan heel anders met pijn om dan wij mensen.
Het paard ziet er nu best wel goed uit en als ze vanaf nu een fijn leven kan leven is het toch goed.?

Op de opleiding heb ik filmpjes met eigen verhalen gezien over mensen met ernstige brandwonden. Hun HELE leven lang blijven zij er last van hebben. Afhankelijk van waar de brandwond is en hoe groot het oppervlakte is.

De huid trekt en moet constant ingesmeerd worden, nooit meer in de zon zitten, overal littekens waar de brandwonden zitten maar ook de plaatsen waar de huid vandaan is gehaald om te transplanteren (billen, onderrug, bovenbenen) Het constant trekken van de huid want de rek is er immers uit, niet meer hun warmte kwijt kunnen omdat de huid zo verwoest was dat alle lagen kapot zijn, het snel koud hebben omdat ze niks vasthouden. Voorzichtig zijn met kleding, douchen, stoten. Idem voor de plaatsen waar ze dus huid vandaan hebben gehaald, omdat dit vaak grote oppervlakken zijn, maar het zijn uiteindelijk wel littekens en rekken dus ook niet zo meer mee.
Waarom denk je dat er zoveel operaties nodig zijn? Om de huid die tijdelijk de 'gaten' weer opnieuw aan te vullen omdat de rek eruit is.
Heb zelf maar eens een wondje op een knokkel of andere zeer buigzame plaats. Dat doet toch ook zeer, iedere keer als je buigt en strekt voel je het. Nou doe dit eens verdelen over je complete lichaam, bukken, stilstaan, traplopen, fietsen, lopen, iets pakken, iets vastpakken, iets loslaten enz enz

Mensen met 70% verbrandingen gaan heel vaak dood. Blaren zijn gevuld met vocht (eiwit) doordat zij over hun hele lichaam 70% verbrand zijn verliezen ze teveel vocht en raken in shock (definitie van shock: te groot vochtverlies, of dat nou bloed of eiwitten zijn maakt niet uit)
Doordat de blaren niet heel blijven hebben ze open wonden waardoor ze die oh zo belangrijke eiwitten verliezen en dus heel erg zwak zijn.

Ja nu is het paard misschien aan de betere hand, maar het blijft zijn leven lang lasthouden van allerlei kwaaltjes (zie boven)
De vraag is: is dit dan paardwaardig?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:56

Ik denk dat veel mensen zich niet realiseren dat het kiezen voor inslapen vaak een moeilijkere en zwaardere keuze is dan kiezen voor behandelen en laten leven.

Kiezen dat je dier gaat inslapen en mag gaan, is een van de allermoeilijkste dingen die er is.

Dat kun je alleen als je zielsveel van je dier houdt ...

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:00

Een paard kan tijdens 2 jaar pijn niet denken: maar ik weet waar ik het voor doe ...
puur egoisme van de eigenaar.

Vala

Re: Zeer ernstig verbrand paard na twee jaar weer hersteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:05

Gevaarlijk om te concluderen of iemand wel of niet zou houden van zijn dier @Prisca...
Ik zeg niet dat ik het ermee eens ben wat er met dat paard gebeurd is maar om nou zulke conclusies te trekken.

Missestelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:06

Jemig.. wat een discussie weer op bokt! Als jullie nou zelf verbranden door het een of ander, moeten we jullie dan ook maar dood laten gaan, want het is egoistisch om te denken om jullie te redden? Misschien moet daarvoor een nieuwe wet komen.. Mensen die brand wonden hebben gaan we NIET redden!!!

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:09

Missestelle schreef:
Jemig.. wat een discussie weer op bokt! Als jullie nou zelf verbranden door het een of ander, moeten we jullie dan ook maar dood laten gaan, want het is egoistisch om te denken om jullie te redden? Misschien moet daarvoor een nieuwe wet komen.. Mensen die brand wonden hebben gaan we NIET redden!!!

Wil je even in het oog houden dat het hier niet om mensen gaat maar om paarden? Maakt dat dan een verschil... ja, dat maakt een verschil. Een paard kan twee jaar pijn, want ja ook genezen van doet zeer, niet plaatsen en vooruit kijken. Ook latere therapie, nee met alleen genezen ben je er nog niet, kan een paard niet plaatsen. Je vergelijking tussen mens en dier gaat daarom zeker de mist in, het is wel degelijk, ongeacht of de keuze inslapen moeilijk is of niet, zielig om dit paard zo lang te laten lijden.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:10

Missestelle schreef:

Tsja...
maar (meer dan) 70 % is heel wat :j
Misschien niet de goede, maar mijn keuze zou zijn geweest het beessie in te laten slapen, zo'n lijdensweg zou ik m niet aandoen :n