Zebra uit Texas begint aan een springcarriere *filmpjes*

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xNaomi_

Re: Zebra uit Texas begint aan een springcarriere *filmpjes*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 07:17

Wat ontzettend gaaf! *D

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 07:34

Dutchstar, zebra's en ezels zijn wel degelijk verschillend, weet niet waar jij je idee haalt dat een zebra maar een gestreepte ezel is? Zebra's en ezels lijken even hard op elkaar als paarden en ezels en zebra's verwant zijn. Dus alles is maar 1 pot nat? Beetje kort door de bocht, niet?

Ook mij viel 4.30 op in het 3e filmpje. Deze dame heeft dus ook nog andere wilde dieren in haar "collectie" lopen, wat me er huiverachtig doet tegenover staan.. Een zebra, ok, die kan in het weiland, maar een beer hoort imo niet in gevangenschap te leven...

marr_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:24

maarja zebra´s zijn wel super sterk !! ik vind het juist superleuk om te zien :D

Dutchstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:40

Nope, niet kort door de bocht en zeker niet 1 pot nat. Maar een zebra lijkt toch echt in vele opzichten op een ezel. Gedrag en fysiek.

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 20:47

Ine23 schreef:
Dutchstar, zebra's en ezels zijn wel degelijk verschillend, weet niet waar jij je idee haalt dat een zebra maar een gestreepte ezel is? Zebra's en ezels lijken even hard op elkaar als paarden en ezels en zebra's verwant zijn. Dus alles is maar 1 pot nat? Beetje kort door de bocht, niet?

Ook mij viel 4.30 op in het 3e filmpje. Deze dame heeft dus ook nog andere wilde dieren in haar "collectie" lopen, wat me er huiverachtig doet tegenover staan.. Een zebra, ok, die kan in het weiland, maar een beer hoort imo niet in gevangenschap te leven...

Een beer hoort idd niet in gevangenschap te leven maar misschien was er iets mis verzorgen ze hem tot dat hij terug op zijn eigen kan?

Paul_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:54

Leuk zo'n Zebra! Moet in Nederland ook maar is komen

vagebondlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:23

super grappig gewoon.. het ziet er wel niet zo mooi uit , maar vind het wel heel knap!

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:40

Paul_K schreef:
Leuk zo'n Zebra! Moet in Nederland ook maar is komen

Wil van kinds af aan altijd al zo´n ''springzebra'' :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:09

Ik droomde vroeger altijd dat ik op giraffen ging rijden :o . Maar ik hoop toch niet dat er meer zebra's onder het zadel komen, laat die beestjes maar lekker rondhuppelen in het wild :)

Kimble

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:09

Erg leuk om te zien!
Wel grappig dat een zoiets dan weer zoveel reacties losmaakt.
Even snel een beetje in het topic gebladerd, er word dan gesproken over een zebra hoort los in het wild.
Mag ik dan de opmerking maken dat een paard ook los in het wild hoort! :P
Dus dan zijn we wel heel naïef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:28

'Onze' paarden (uitzonderingen daargelaten uiteraard) lopen al eeuwen niet meer los in het wild en weten niet beter - het zou nu juist 'sielugh' zijn om bijv. een dressuurgefokt paard in het wild aan zijn lot over te laten. Als deze zebra van jongs af aan in gevangenschap is opgegroeid en niet meer in het wild uitgezet kan worden dan heb ik hier geen moeite mee, zolang de savanne maar niet wordt leeggeplukt :)

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:05

loveshadow schreef:
Ik droomde vroeger altijd dat ik op giraffen ging rijden :o . Maar ik hoop toch niet dat er meer zebra's onder het zadel komen, laat die beestjes maar lekker rondhuppelen in het wild :)

Nou, ik ga ze niet even van de savanne afplukken :D
Het was mijn kindsdroom, zit nu liever op een steviger groot paard hoor! *D

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:48

Wel schattig hoor :o

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:02

loveshadow schreef:
'Onze' paarden (uitzonderingen daargelaten uiteraard) lopen al eeuwen niet meer los in het wild en weten niet beter - het zou nu juist 'sielugh' zijn om bijv. een dressuurgefokt paard in het wild aan zijn lot over te laten. Als deze zebra van jongs af aan in gevangenschap is opgegroeid en niet meer in het wild uitgezet kan worden dan heb ik hier geen moeite mee, zolang de savanne maar niet wordt leeggeplukt :)

Dat is dus niet waar..
Paarden staan nog zo dicht bij de natuur dat de meesten het liefst gewoon lekker in de wei lopen ipv 24/7 op stal. Ik denk juist dat ze zich prima zouden redden. Er zit imo helemaal niet veel verschil in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:51

Dat denk ik wel, zowel lichamelijk als geestelijk :) . Ik ben geen oerpaard- of zebra-expert, dus of het allemaal klopt wat ik zeg weet ik niet, maar er zit denk ik wel een kern van waarheid in. De lichamelijke verschillen tussen de oude oerpaardjes en onze huidige paarden lijken me duidelijk (veel minder gedrongen bouw dan de oerpaarden). Verder zijn de kiezen geloof ik kleiner geworden waardoor 'onze' paarden wat selectiever zijn in het voedsel dat ze kunnen kauwen. Bovendien is de schedel relatief kleiner (doordat er minder prikkels zijn). Verder is er toch een verandering opgetreden in gedrag en temperament doordat er weinig/geen bedreigingen zijn en 'onze' paarden vrijwel altijd voldoende voedsel voor handen hebben. Daardoor zijn ook de spieraanhechtingen vaak zwakker :j . Tenminste, dit zijn enkele veranderingen die optreden bij de domesticatie van dieren. Bovendien hebben veel paarden hun kleur ook niet echt mee, een bonte kan zich niet zo makkelijk verstoppen :D

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:29

Wat GAAF zeg! Ik heb altijd al wel gedacht dat zebra's te trainen waren, waarom ook niet?
En wat zijn ze leuk! :) Complimenten aan de eigenaresse, echt onwijs tof dit! :)

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:56

Alles is mogelijk :j Heb vandaag een documentaire gezien waar een zebra een luipaard vangt. Toch een van de snellere dieren op aarde dacht ik...
Paarden werden, of misschien nog, ook uit de natuur gehaald en getemd. Waarom geen zebra?

fabkebab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:32

12sterre34 schreef:
erg jammer dat ze stuurt door aan de teugels te trekken.

volgens mij trekt ze niet aan de teugels hoor. in de round pen in het derde filmpje zie je dat ze western rijd, ze trekt niet aan die teugel, maar ze houd hem van de hals af. Ze stuurt daar dus door middel van neckreining, het paard zit als je rechtuit gaat door de twee teugels tegen de hals als het ware 'opgesloten'. Als je gaat sturen, bijv. naar rechts, dan haal je je rechterteugel van de hals af waardoor er daar ruimte voor hem is om die kant op te gaan. Als je geod kijkt zie je dat ze soms ook met een touwhalster rijd en de teugels hangen in boogjes, dus als je dan je hand opzij doet trek je niet. Op deze manier sturen trouwens ook de mensen die met een neckrope rijden, zelfde principe maar dan zonder hoofdstel ;)

groetjess :P