Ruiter ernstig gewond, paard overleden bij paardenprocessie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maryse28

Re: Ruiter ernstig gewond, paard overleden bij paardenprocessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:51

:(
ik durf het filmpje niet eens te bekijken

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:13

Ik weet ook niet waarom men het idee heeft dat een gezond twintig jarig paard maar op pensioen zou moeten. Daar kwijnen ze alleen maar van weg. Ik ken iemand van 80 die met een 30 jarige Dartmoor nog jachten reed, en waarom niet, paardje was superfit.
Zelf ben ik iemand die een aantal zeer oude paarden heeft gehad (rond de dertig) die gewoon fris waren. Er zit geen houdbaarheids datum op ofzo. Je kijkt gewoon wat je paard wil en kan. In het harnas sterven is een mooie dood voor een dier dat van nature dienstbaar is.
Ze zoeken ons gezelschap, ze bloeien op van werk dat ze leuk vinden. Ik heb veel opknappers onder me gehad, die zielig waren en alleen maar verbeterden van werk, fysiek en metaal, dus kom bij mij niet aan dat een paard dat zich moet inspannen of iets moet doen omdat wij mensen dat leuk vinden, zielig is!!!! Te weinig beweging is kwalijker voor een paard.

Wat het paard met het gebroken been betreft, daar reageert niemand op omdat er geen bronvermelding is en iedereen kan wel wat verzinnen om drama te maken. Daarbij sterft een paard niet aan een gebroken been, het is waarschijnlijk ge euthaniseerd.
Paarden breken ook benen in de wei (ik heb zelf die pech meegemaakt). En pech kun je niet voorkomen. Ik weet ook niet, omdat het verder niet onderbouwd was, waarom het geplaatst is.

Voor die het al zielig vinden dat er een bit in gaat en dat ze naar een evenement gaan, ga een ander hobby zoeken. Paarden worden voor ons nut gefokt. Waarmee ik niet wil zeggen dat we ze moeten misbruiken, maar wel dat we ze dus kunnen gebruiken. En een bit is een normaal middel om controle te hebben. Als iedereen daar bitloos was verschenen, was er weer een schandaal ontstaan omdat dan de helft denkt dat er geen controle is.... Er zullen altijd groepen bestaan die verschillende gedachten hebben, maar om een evenement op zich als dierenbeulerij te zien, op grond van eigen ideeen daarover, is op zijn minst gezegd kortzichtig.

"Een paard is een kuddedier", en "een paard is een vluchtdier", en "een paard is een sociaal dier" . Hoevaak wordt dat niet genoemd te pas en te onpas in topics? Maar nu een evenement ten gunste van die eigenschappen is, het paard is als sociaal kudde- en vluchtdier immers gemaakt om in groepen te verzamelen en hard te gaan, is het plots beulerij? :?

Waar is het paard nu eigenlijk wel goed voor? Om in een weiland vet te worden en naar te kijken ofzo? Dat is ook ongezond en dierenbeulerij, want zo'n dier is ook gevangen tussen hekken. Ziet nooit wat van de buitenwereld en ontmoet geen andere paarden dan de weidegenoten waar het mee opgescheept zit (want die heeft hij ook niet gekozen), en het eet waar het mee opgescheept zit of wat de eigenaar voor hem kiest. En vet zorgt voor allerlei kwalen die het niet had gehad als het een gezonder leven had gehad... etc etc etc.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:37

Zensation schreef:
Kan niet anders zeggen dan dat ik dit een ernstige vorm van dierenmishandeling vind!
Een paard van 30 jaar die al op rust staat... sukkels!

Opa van 80 uit een rusthuis laat je toch ook geen marathon meer lopen, laat staan ongetraind!!

Wat een verstand... zo GEEN respect voor!

Je moet ff lezen meid en niet zomaar wat neer slingeren.

Maar vind je opa van 80 een marathon laten lopen wel grappig omschreven _O- zie alles voor me namelijk.

Diegene die zei van dat paard met gebroken been, welke bron heb je ?
Hopelijk kom ik die anders zo tegen, even verder lezen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:39

Mensen lees het topic even goed door voordat je een op verkeerde feiten gebaseerde mening geeft.

Paard was 21 en 55-jarige ruiter wist wat ze deed. Paard was conditioneel helemaal in orde en goed getraind!!!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:43

Misschien kan de titel worden aangepast door achter ruiter (55) te zetten en bij paard (21) ?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:43

Lijkt me een goed idee S_uus. Maar daar moet dus wel voor contact opgenomen met het nieuwsteam. Doe jij dat?

Het gaat dus idd niet om een 30 jarige ongetrainde pony en buiten dat, je moet eens weten hoeveel 80 jarige opa's marathons lopen in de wereld. Daarbij is een paar rondjes in galop voor een paard niet hetzelfde als een marathon voor een mens. Ga toch niet uit van de beperkingen van de mens, maar de eigenschappen van het paard aub!!!

Niet om het een of ander, maar ik heb een mail gestuurd naar bokt om aub de openingspost aan te passen, dat zouden ze niet doen omdat er zogenaamd nog onduidelijkheid was (hoe bedoel je, het is toch duidelijk dat het om een slagaderbreuk ging en dat amazone in het ziekenhuis ligt?), maar er zal wel strenger gemodereerd worden. Hiervan zie ik nog helemaal niets.
Daardoor blijven er steeds mensen posten die alleen de eerste paar posts hebben gelezen en verontwaardigd reageren op niks af, wat erg jammer is.
Ik geloof dat de OP iets veranderd is, maar het blijft te onduidelijk en de eerste paar posts maken het er niet beter op.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 26-04-11 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

twijtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:48

goed gezegd evih, er word hier helaas altijd maar half nagedacht. de ruiter wilde vast ook niet op deze manier afscheid nemen van haar paard en van haar eigen normale leven, want die zal ze voorlopig ook niet hebben na al dat letsel. en jongens kom op zeg met dat oooeee mager zeg, het beestje is 30, mag het een beetje ingevallen zijn hier en daar. er zullen vast en zeker beroerdere paarden van 30 zijn die eenzaam in een stal sterven. niet dat dit een geschikte plek was, absoluut niet maar het paardje heeft wel een leuke dag buiten de stal gehad, dat het een hartaanval krijgt is ronduit sh*t maar niet te voorzien en zeker niet dom van de ruiter. waarschijnlijk als al jullie paarden 30 zijn zullen jullie ook nog genieten van een dag buiten de stal op de rug van je maatje, wrong place wrong time maar inderdaad kan het ook op een dag strand zo aflopen, of in de wei, of op stal, of stoeien met soortgenoten enzzzz. het paard zal ongetwijfeld in een goede conditie zijn geweest, anders had ze daar vast ook 2 x over nagedacht om hem mee te nemen. nabestaanden heel veel sterkte, hopelijk knapt de ruiter snel op en kan ze nog genieten van haar eigen leven en een leven tussen de paardjes!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:50

Het paard is dus geen 30 twijtel. Het gaat om een 20 jarig paard in goede conditie.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:51

Lusitana schreef:
Lijkt me een goed idee S_uus. Maar daar moet dus wel voor contact opgenomen met het nieuwsteam. Doe jij dat?

Het gaat dus idd niet om een 30 jarige ongetrainde pony en buiten dat, je moet eens weten hoeveel 80 jarige opa's marathons lopen in de wereld. Daarbij is een paar rondjes in galop voor een paard niet hetzelfde als een marathon voor een mens. Ga toch niet uit van de beperkingen van de mens, maar de eigenschappen van het paard aub!!!

Niet om het een of ander, maar ik heb een mail gestuurd naar bokt om aub de openingspost aan te passen, dat zouden ze niet doen omdat er zogenaamd nog onduidelijkheid was (hoe bedoel je, het is toch duidelijk dat het om een slagaderbreuk ging en dat amazone in het ziekenhuis ligt?), maar er zal wel strenger gemodereerd worden. Hiervan zie ik nog helemaal niets.
Daardoor blijven er steeds mensen posten die alleen de eerste paar posts hebben gelezen en verontwaardigd reageren op niks af, wat erg jammer is.
Ik geloof dat de OP iets veranderd is, maar het blijft te onduidelijk en de eerste paar posts maken het er niet beter op.

Geen probleem, daarna lees ik ff je verhaal verder.

twijtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:55

ik zag het net ja, maar dan nog als het beestje 30 geweest zou zijn, is het dan zielig als het ietwat ingevallen is, dat suggereer ik er alleen mee. niet meteen zeggen aaaah wat mager, en oeee zielig als je de feiten niet kent. soms zien paarden er nog heel jeugdig uit maar zijn ze ook al goed op leeftijd en hierdoor wat teruggevallen, dan worden er ook aaaah wat zielig topics gestart :)

daarnaast zijn er meer foto's te vinden en is de conditie echt niet slecht van het paard, het is ook amper bezweet na een paar rondjes door de straten stappen en galopperen...

nog een foto in link voor degene die hem willen zien http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_ ... pg.767.jpg
Laatst bijgewerkt door twijtel op 26-04-11 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:57

Men moet niet vergeten dat een karkas er niet hetzelfde uit ziet als een levend paard!!!!

Zulke foto's moeten trouwens in een link geplaatst. Verander je het even, anders wordt er getemd.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:58

Lusitana ik heb een berichtje gestuurd maar lees dus nu pas jou kleine lettertjes.
Hopelijk kunnen ze hier wel wat mee qua titel.

Twijtel ze ziet er niet slecht uit indd, misschien posten in link zodat mensen keuze hebben om te kijken naar een dood paard of niet?
Niet iedereen kan hier tegen denk ik :)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:59

Lusitana, timing haha.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:00

Ik heb foto's van het paard op fb gezien, en je zou niet zeggen dat die 20 is, en het paard ziet er ook heel erg goed uit, goed in de vacht en mooi gespierd ;)

twijtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:06

sorry veranderd! inderdaad ziet een kadaver er heel anders uit, je kent het paard vaak niet meer terug. ik heb een 3 jarige gehad met een hartafwijking die ook een hartaanval had gekregen, op stal en geen arbeid verricht die dag. het beestje was in goede conditie, maar na overlijden zag ze er heel iel uit, haar heupgewricht was duidelijk te zien en haar buik totaal opgetrokken. oordelen op foto's is heel lastig bij dode dieren.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:12

Thnx twijtel! Netjes van je .

Vreselijk van jou paard zeg!

Lusitana heb jij enig idee waar het betrouwbare bericht staat van de leeftijden?
Die moet ik namelijk even sturen :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:25

Pagina 6:
evih schreef:
Ik heb een update! Net een mailtje ontvangen, blijkt dat ik vrouw en paard in kwestie ken. Ben momenteel nog even geschokt want het was echt een prachtduo!!
Het gaat inderdaad over een 55 jarige vrouw en een 21 jarig paard. Vrouw was allesbehalve onnadenkend, bij haar gaat het paard voor alles. De merrie in kwestie was ook allesbehalve ongetraind! Paard loopt minstens één dagtocht per week op een serieus tempo en heeft vorige week nog een driedaagse stage gelopen met drie uur dressuur- en springtraining per dag. Ik zou het dus ten zeerste appreciëren dat opmerkingen over "onverantwoordelijk" en "paard in slechte conditie" achterwege worden gelaten!
De vrouw ligt momenteel nog minstens tot morgen op intensieve, maar het gaat relatief goed. Merrie heeft inderdaad een slagaderbreuk gehad. Was een pracht van een paard met een schitterend karakter, het zijn de besten die als eerste moeten gaan :(

en
pagina 7:
Titsia schreef:
Ook ik ken het paard in kwestie en de eigenaar (dus niet de amazone!), zoals evih al zei, het paard liep nog regelmatig dagtochten etc mee, dus was zeker NIET ongetraind! Osca was een BWP merrie en als ik nog goed kan tellen zou ze dan zelfs maar 20 geweest zijn. Ik heb nog met dit paard op stal gestaan en weet dus wat ze qua conditie wel of niet aankon.
Carl moest je hier mee lezen enorm veel sterkte met het verlies van Osca en trek je niets aan van al die berichten hier!

en pagina 8:
Titsia schreef:
Net een ex collega aan de lijn gehad, blijkt dat het over zijn moeder ging, ze ligt nog steeds op intensieve met een hersenschudding en gebarsten wervel, maar alles lijkt positief te evolueren.

Evih paard was 20 ;) (bwp stamboek)

Lijken mij zeer betrouwbare bronnen.

Stuur deze post maar in zijn geheel door.

Ik doe dit met opzet niet per PB, omdat het goed is dat de mensen die er later bij komen ook even kunnen lezen hoe de vork in de steel zit, zolang het nog niet is aangepast.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:55

En via pb wil ik desnoods volledige naam eigenaar paard en zijn vriendin (amazone die ten val is gekomen) ook doorgeven net als de naam van mijn collega ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 19:58

De leeftijden zijn in de beginpost gezet.
Namen door pben lijkt me niet zo netjes :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:01

Dank je wel.

Ze bedoelde namen doorgeven aan het modteam, om het eventueel na te trekken. Niet aan jan en alle man!!! ;) Het was een reactie op wat we moesten doorgeven. Niet op het topic in het algemeen....

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:02

Lusitana bedankt, klopt idd, maar ben allang blij dat de openingspost verandert is ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 20:04

Oh, in dat geval heb ik niets gezegd, excusez moi :D
Ik heb het modteam al laten weten dit topic goed in de gaten te houden wanneer ze online zijn.

twijtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:05

maakt toch niet zoveel uit wie het zijn en hoe oud ze waren, het staat in de belgische kranten ook als ruiter 55 en paard 21, die zullen ongetwijfeld onderzoek hebben gedaan voordat ze iets publiceren.
wat ik alleen niet snap is hoe demolenhoek aan het getal 30 komt, dit word nergens genoemd, niet in het topic en niet in de kranten.....

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:08

Het is duidelijk, er zijn voor- en tegenstanders, en we zullen elkaar niet naderen. Ik blijf er bij dat ik in het filmpje een enorm onveilige situatie zie: toeschouwers achter een lint, ruiters zonder cap, zenuwachtige paarden, handen hoog en trekkend in de mond. En om dan andere situaties op te noemen die ook niet diervriendelijk zijn, doet niets aan mijn indruk af van dit evenement. Het is enorm sneu voor de vrouw en het paard had anders op een ander moment gestorven, maar ik zou echt nooit naar zo'n evenement toegaan of er aan meedoen.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:11

Cayenne schreef:
Oh, in dat geval heb ik niets gezegd, excusez moi :D
Ik heb het modteam al laten weten dit topic goed in de gaten te houden wanneer ze online zijn.

Oh hahaha gooi ik je net een pm tegemoet, bedankt :)

Lusitana bedankt voor het opzoeken!