Nederland op vierde plek meest dieronvriendelijke landen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:15

manic schreef:
Toevallig stond er op het dierenforum een foto reportage van een bokker haar scharrelkippenbedrijf en dat ziet er toch heel anders uit dan hierboven beschreven wordt.

Dat kan best, ik heb het nog nooit gezien. Maar zo stond het in de krant vandaag. Misschien zijn niet alle bedrijven hetzelfde?

Hier dan het stukje uit de krant:

Partij voor de Dieren pleit voor naamsverandering scharrelei
Scharrelei moet veranderden in schuurei
22-04-2011

De Partij voor de Dieren wil dat de naam ‘scharrelei’ zo snel mogelijk wordt veranderd in de naam ‘schuurei’. Veel mensen denken bij het woord scharrelei aan een kip die in de wei heeft kunnen scharrelen, maar dat is een illusie: scharrelkippen komen nooit buiten. Alleen bij vrije uitloop- en biologische eieren kunnen kippen naar buiten. In de meeste andere landen in Europa heet het scharrelei een ‘bodemei’ of ‘schuurei’. De Partij voor de Dieren dient daarom een motie in die pleit voor naamsverandering.

Veel mensen hebben het gevoel met scharreleieren een goed product te kopen, maar uit het oogpunt van dierenwelzijn zijn het de slechtste eieren die in Nederland in de winkel verkocht worden. De Nederlandse consument verkoos de term scharrelei tot ‘Grootste Liegebeest’ in de Liegebeest verkiezing van Wakker Dier. Ook wordt het snavelkappen bij scharrelkippen nog steeds toegepast en hebben kippen nauwelijks meer dan een A-4tje ruimte. Marianne Thieme: “De term scharrelen is totaal niet van toepassing op een scharrelei, want deze komen van kippen die geen ruimte hebben om te scharrelen. Ik stel voor dat het huidige Vrije Uitloop ei een scharrelei gaat heten. Dan stappen alle consumenten die nu de schuureieren kopen automatisch over naar het ei wat ze eigenlijk wilden kopen: namelijk een ei van een kip die buiten scharrelde.”

Op lokaal niveau organiseert de Partij voor de Dieren een aantal acties in aanloop naar Pasen om het winkelend publiek te inspireren om ook met Pasen voor diervriendelijke producten te kiezen.

Marianne Thieme zal de motie om de naam scharrelei door schuurei te vervangen indienen na het Algemeen Overleg Dierhouderij in de Tweede Kamer op donderdag 28 april.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 22-04-11 22:49, in het totaal 2 keer bewerkt

manic

Re: Nederland op vierde plek meest dieronvriendelijke landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:29

Daar stond ook bij dat de batterij kippen al verboden zijn...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:50

Sammyoo schreef:
Huertecilla, ik ben het in grote lijnen met je eens hoor. Had op de vorige pagina's ook al geprobeerd een ander geluid te laten horen, maar ben zelf niet zo van de lange lappen tekst. Het is opmerkelijk dat jouw reactie veel emotie bij een aantal anderen oproept.

Ben overigens benieuwd of diegenen die aan Brooke hospital geven, ook het karbonaadje en de plofkip laten staan.

Ik neem aan, dat je het o.a. tegen mij hebt?
Misschien ben ik wel vegetariër of veganist? Dus eet ik geen plofkip, of ik eet misschien alleen biologisch vlees?
Maar dat doet niet ter zake, ik heb de foto's en films gezien van Brooke o.a. in India, totaal niet te vergelijken met paarden in Nederland, al zijn er ook in Nederland misstanden met paarden. En dan bedoel ik niet alleen paarden die in een box staan, maar ook shetties die 24/7 op de wei staan en nooit een smid zien of ontwormd worden.
Ik wil het nog wel een keer zeggen hoor: ook in Nederland is er dierenleed, maar niet zoveel dierenleed dat Nederland op plaats 4 moet staan. Ik kan mij niet vinden in de resultaten. En HC kan het gooien op de stierenvechten in Spanje, maar in Spanje is ongelooflijk veel hondenleed. Ik ken iemand persoonlijk, die honden opvangt in Spanje en daar een tehuis voor zoekt, daar wordt je toch echt niet vrolijk van.
Nederland is ook niet het enige land met batterij-kippen e.d.

En zo kan je doorgaan.
Er is dierenleed.

Zie onderstaand voorbeeld: Roemenie op plaats 5:
[NM] Roemenie beslist over 3 miljoen zwerfhonden

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 01:55

mika11 schreef:
Vandaag stond nog in de krant dat mensen denken dat ze er goed aan doen om scharreleieren te kopen.
Maar de 'scharrelkip' krijgt nog niet eens het cijfer 1 (waar cijfer 1 het minste is en 5 het hoogste!)
Dus de scharrelkip heeft het zo beroerd dat er gewoon geen cijfer voor is.
Het is een schijnoplossing om mensen voor de gek te houden, om toch een soort legbatterij te houden.
De legbatterijen worden volgend jaar in Nederland helemaal verboden. Maar de scharrelkip is niet veel beter af. Het is gewoon een mooie naam om mensen te doen geloven dat die kippen echt kunnen scharrelen.
Bij scharrelkippen zitten er 8 kippen in een soort krat waar ze een klein beetje ruimte hebben. Maar het
heeft niks te maken met buitenlucht of echt scharrelen.

(Dit is wel een paardenforum maar hier ook een klein plekje voor: de kip en haar leed)

Als je een doosje "scharreleieren" in de supermarkt koopt, dan zal dit best kloppen. Maar ik denk dat er net als mij veel mensen zijn die gewoon scharreleieren halen bij mensen thuis waar de kippen gewoon los rondlopen, en dan is een scharrelei dus gewoon écht een scharrelei.
Het is hier al eerder gezegd: de consumenten houden excessen in stand door voor het goedkoopste vlees te gaan en ook voor het goedkoopste ei. Als die bereid waren wat meer te betalen (of gewoon wat minder te eten voor hetzelfde geld!) dan werd er pas echt wat veranderd.

Wat het laten staan van karbonade te maken heeft met het feit dat Nederland onterecht op de vierde plaats wordt gezet in deze lijst, is mij niet duidelijk. Als je met deze opmerking wilt laten weten dat je zelf vegetariër bent, zeg dat dan gewoon, al is het volkomen off topic.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 03:55

Scharrelkippen zitten helemaal niet in een krat, die zitten in een grote schuur met een soort stellingkasten (verschillende lagen voer/nest/stokken) waar ze echt wel rond kunnen lopen/vliegen/klimmen en scharelen (letterlijke definitie van scharrelen is mogelijk, wat mensen daar dan verder in hun hoofd aan verbinden ligt aan hen zelf). Er zitten vaak zelfs luiken/ramen in de stal omdat dit de prijs in duitsland verbeterd tegen een relatief lage toename in kostprijs. Ze zitten inderdaad wel te dicht op elkaar maar dat kan pas veranderen als mensen meer willen betalen en als de boer daar dan ook van profiteerd. Er word nu zelfs "gespeculeerd" met eieren. 8 Kippen in een krat dat zijn kooikippen en die mogen dus niet meer, er zijn nog wel eens organisaties die beweren dat er soms nog steeds kooieieren als scharreleieren worden verkocht ging het niet daarover?? Was vorig jaar ook bij de keuringsdienst van waarde. Ik snap eerlijk gezegd niet hoe dit soort verhalen toch steeds ontstaan, scharrelkippen in een krat, 7 van de 10 koeien mank, alle dieren staan in hun eigen uitwerpselen. Snappen mensen niet dat dat gewoon niet kan, dieren die zo ziek en besmet zijn produceren niet en zouden een gevaar zijn voor de volksgezondheid.

Ik vond in de beargumentering trouwens de bio-industrie opvallend afwezig. Ik lees alleen maar over zielige puppies op marktplaats en zielige stieren in de ring. Als je de bioindustrie als bepalende factor gaat zien vind ik dat Denemarken en duitsland bijv erg aan de lage kant staan, daar zijn is de industrie echt niet zoveel strenger gereguleerd als hier, maar ook aardig groot.

EDIT: wat is trouwens een klauwzeer ontsteking???? Een koe heeft helemaal geen klauwzeer hoe kan die dan ontsteken :Y).

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 07:46

He bah, een reactie van iemand die echt weet waarover ze praat, dat is nou niet leuk. Zo bederf je de hele sfeer, het is veel leuker om alles en iedereen af te ze.ken en jezelf op de borst te kloppen dat je het zo goed doet toch? Daar lijkt het hier soms tenminste wel op, mensen die niet gehinderd door enige kennis van zaken even gaan oordelen over anderen, om zo zichzelf beter te voelen blijkbaar??

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:18

weet je wat ik vaak niet snap, en nu wij als kikkerlandje op de 4e plek staan....
waarom moeten er dieren uit het buitenland gehaald worden omdat ze het daar slecht hebben of zielig zijn terwijl wij als kikkerlandje dus eigenlijk geen haar beter zijn?? Hier in Nl is genoeg leed en dieren die extra aandacht of een nieuw baasje kunnen gebruiken, maar hebben we dan zulke oogkleppen op en dat niet willen zien? Op mp bv word je dood gegooid met honden uit het buitenland, ik snap het wel, maar denk dan, men kijk eens op de hoek vd straat, het gebeurd al veel dichter bij je eigenhuis dan je zou willen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:27

Ik zie bij ons niet op de hoek vd straat, noch in het dorp, noch in het asiel verwaarloosde ondervoede honden zitten. Als ik echter in het buitenland kom dan vind ik in één straat niet één, maar tien totaal ondervoede exemplaren, onder de wonden, schurft, noem maar op.
Als er bij ons al eens een verwaarloosd exemplaar gevonden wordt dan komt dat in de krant en zijn er tig instanties om dat dier op te vangen.
Doe je ogen eens open en kijk eens hoe dat in het buitenland geregeld is?
Ben je er dan nog van overtuigd dat NL op plaats vier thuishoort?

yolis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:26

Nou, ik reageer niet snel maar wat een ontzettende onzin!! In Nederland hebben dieren het gemiddeld heel goed. Marktplaats zou alleen maar toegejuichd moeten worden door de Dierenbescherming want zo is het helemaal niet zo moeilijk om foute fokkers/verkopers op te sporen. Er wordt alleen niets aan gedaan. De roep van de DB over het houden van paarden is ook groot maar ik heb al 30 jaar paarden en er is nog nooit iemand wezen kijken of ze het wel goed hebben.

Het gaat echt nergens over!! Koeien blijven echt niet staan met ontstekingen want dan geven ze geen melk of in ieder geval minder.

Steek die energie in het opsporen van misstanden, die zijn er echt wel, overal in de wereld. Zo'n rapport kun je eigenlijk niets mee. Ga inderdaad adequaat met klachten over dierenleed om en zorg dan ook dat er iets gedaan kan worden. Nu blijft het vaak bij een waarschuwing en dan gaat het meestal weer mis. Waar is China trouwens in deze lijst want loop daar eens op een markt rond. Dan zie je pas echt dierenleed!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:40

yolis schreef:
Het gaat echt nergens over!! Koeien blijven echt niet staan met ontstekingen want dan geven ze geen melk of in ieder geval minder.

Sorry, ik moet je hierin toch echt even van je roze wolk afhalen...

Ik sta zelf bij een koeienboer en ik heb wel vaker koeien met ontstekingen en dikke benen gezien die gewoon gemolken blijven worden tot het echt niet meer gaat. Ze krijgen soms antibiotica maar dat is maar voor even want daar mag je ook niet over een bepaalde dosis heen komen ivm de waardes in de melk.

Even ter bescherming van de koeienboer: de prijzen voor melk zijn zodanig laag dat het voor hem gewoon niet rendabel is om voor iedere zieke koe de DA te laten komen daarom geven boeren vaak zelf antibiotica e.d., hij krijgt praktisch geen subsidie en dat voor een baan waar je 7 dagen per week 12 uur per dag (soms meer) voor aan het werk ben.
Daarbij mogen koeien die niet fatsoenlijk op 4 benen staan niet aangeleverd worden bij de slager, dus daar verliezen ze ook weer geld op...

Zolang de koeien gezond zijn hebben ze een prima leven, maar als ze wat mankeren dan is de kwaliteit niet al te best. Natuurlijk is het niet leuk dat een boer zo'n dier zo laat lopen, maar dit is het gevolg van 'beleid' wat gemaakt wordt in de tweede kamer door mensen die nog nooit een stel uiers hebben aangeraakt volgens mij...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:03

Malibu schreef:
Sorry, ik moet je hierin toch echt even van je roze wolk afhalen...

Ik sta zelf bij een koeienboer en ik heb wel vaker koeien met ontstekingen en dikke benen gezien die gewoon gemolken blijven worden tot het echt niet meer gaat. Ze krijgen soms antibiotica maar dat is maar voor even want daar mag je ook niet over een bepaalde dosis heen komen ivm de waardes in de melk.

Even ter bescherming van de koeienboer: de prijzen voor melk zijn zodanig laag dat het voor hem gewoon niet rendabel is om voor iedere zieke koe de DA te laten komen daarom geven boeren vaak zelf antibiotica e.d., hij krijgt praktisch geen subsidie en dat voor een baan waar je 7 dagen per week 12 uur per dag (soms meer) voor aan het werk ben.
Daarbij mogen koeien die niet fatsoenlijk op 4 benen staan niet aangeleverd worden bij de slager, dus daar verliezen ze ook weer geld op...

Zolang de koeien gezond zijn hebben ze een prima leven, maar als ze wat mankeren dan is de kwaliteit niet al te best. Natuurlijk is het niet leuk dat een boer zo'n dier zo laat lopen, maar dit is het gevolg van 'beleid' wat gemaakt wordt in de tweede kamer door mensen die nog nooit een stel uiers hebben aangeraakt volgens mij...

Als een boer een koe antibiotica geeft mag de melk absoluut niet meer aan de fabriek geleverd worden! :7 Tijdens de behandeling en 4 dagen na de behandeling moet de melk dan gewoon weggegooit worden ;)

En de melkprijzen zijn nu helemaal niet laag! Ze zijn zelfs gewoon hoog :+

En vwb de DA bij een kreupele koe halen. Dat gebeurt hier bijna nooit! Maar we hebben dan ook weinig kreupele koeien en als ze kreupel zijn worden ze dezelfde dag in de bekapbox gezet om een ontstekingkje weg te snijden :)
Lief dat jij denkt dat boeren geen geld hebben om een DA bij een ziek dier te halen, maar dat is dan de schuld van hun eigen management :o Hier komt de DA gewoon als wij niet weten waar het dier last van heeft. Tsjah dat kost geld, maar door een goed management moet je de DA nu makkelijk kunnen betalen!

En vwb een dier afvoeren wat niet meer goed kan staan vind ik het niet meer dan logisch dat dat niet mag. Lekker als een dier op 3 benen een reisje op de vrachtwagen mag maken... Maar er zijn meer wegen die naar rome gaan... Je kunt altijd kiezen voor een noodslachting als het dier verder nog gezond is! Dan komt de DA em thuis schieten en vervoeren ze em dood naar de slachterij! En als een dier niet meer gezond is dan heeft ie ook niks in een slachterij te zoeken want mensen willen graag ee goed stukje vlees op hun bord ;)

Sorry voor mijn felle reactie, maar de regeltjes zijn er allemaal niet voor niks...

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:18

Rianneke schreef:
Als een boer een koe antibiotica geeft mag de melk absoluut niet meer aan de fabriek geleverd worden! Tijdens de behandeling en 4 dagen na de behandeling moet de melk dan gewoon weggegooit worden

Ik weet niet of jij wel eens het nieuws leest, maar het is onlangs nog in het nieuws geweest dat in Europa Nederland het grootste percentage antibiotica heeft in vlees en melk producten. Hier willen ze nu actie tegen gaan ondernemen, maar voor dat dit geregeld is ben je zo een jaar verder en afgelopen jaren is er dus niet aan gedaan ;)

Daarbij mag een koe die op 3 benen staat bij ons niet aangeboden worden voor slacht op wat voor manier dan ook...

Ik weet dat de regeltjes er niet voor niks zijn, maar dat wil niet zeggen dat ze altijd zo netjes nageleefd worden ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 15:08

Of melk gebruikt mag worden als een dier antibiotica heeft gekregen verschild per gebruikt middel. Boeren geven er vaak (natuurlijk) de voorkeur aan om een middel te gebruiken waarbij geen melk weggegooit hoeft te worden. Melk word in de fabriek gewoon gecontroleerd(en op sommige bedrijven ook nog door de robot) dus er glipt echt niet zoveel doorheen hoor. Melk met heel veel ontstekingsstoffen erin worden ook niet aangenomen door de fabriek, een boer is dus echt niet zo gek dat hij een dier met ontstekingen laat staan, want dat kost hem uiteindelijk geld. Maar natuurlijk worden ze wel gewoon doorgemolken anders valt de lacatie te vroeg stil. Als het goed is zou er trouwens niet veel antibiotica in de producten mogen zitten maar nederland is wel inderdaad de nr1 gebruiker in europa. Wat eigenlijk wel vreemd is omdat wij het in de humane zorg juist veel minder gebruiken als in andere landen.

Er zijn wel bedrijven die kampen met klauwproblemen doordat bijv eigenlijk de stal aan renovatie toe is bedrijven met bijv een dichte vloer hebben vaak meer problemen met de klauwen dan koeien in moderne stallen waar eigenlijk altijd open vloeren liggen en constant een veeg apperaat doorheen rijd. Dus als je op zo'n oud bedrijf loopt zul je vaak koeien zien met een klauwontsteking maar dat is niet perce representatief voor de sector, vaak zijn dat soort boeren ook al actief bezig met het investeren in een betere stal maar lage prijzen en enorme burocratie rond bouwvergunningen zitten hem meestal in de weg. Maar zelfs op zulke bedrijven is 7 op de 10 een belachelijk aantal en dan mag de bedrijfsleider zich geen boer meer noemen imo.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:20

liedje89 schreef:
Of melk gebruikt mag worden als een dier antibiotica heeft gekregen verschild per gebruikt middel. Boeren geven er vaak (natuurlijk) de voorkeur aan om een middel te gebruiken waarbij geen melk weggegooit hoeft te worden. Melk word in de fabriek gewoon gecontroleerd(en op sommige bedrijven ook nog door de robot) dus er glipt echt niet zoveel doorheen hoor. Melk met heel veel ontstekingsstoffen erin worden ook niet aangenomen door de fabriek, een boer is dus echt niet zo gek dat hij een dier met ontstekingen laat staan, want dat kost hem uiteindelijk geld. Maar natuurlijk worden ze wel gewoon doorgemolken anders valt de lacatie te vroeg stil. Als het goed is zou er trouwens niet veel antibiotica in de producten mogen zitten maar nederland is wel inderdaad de nr1 gebruiker in europa. Wat eigenlijk wel vreemd is omdat wij het in de humane zorg juist veel minder gebruiken als in andere landen.

Jij weet waar je over praat *D Als koeien voor uierontsteking worden behandelt no way dat ze dan door die melkcontrole heen komen! Andere medicijnen waar ze wel mee door keuringen heen komen (en die dus voor andere klachten gebruikt worden) zijn hele andere middelen en dat is wettelijk vastgestelt dat het mag! En ze zijn daar wel mee "bezig"", maar dat is meer om de boeren te adviseren dan dat het een regel word naar mijn idee...

Malibu schreef:
Daarbij mag een koe die op 3 benen staat bij ons niet aangeboden worden voor slacht op wat voor manier dan ook...

Bij ons is er vorig jaar zelfs een pink die op geen 1 been kon staan naar de slacht gegaan :(:) Beest lag smorgens verlamt in de stal (waarschijnlijk wild gespeelt en onderuit gegaan) en de DA heeft em thuis geschoten en de handelaar heeft em naar het slachthuis gebracht. Er zijn altijd slachterijen waar je met noodslachtingen terecht kunt mits je je aan de regeltjes houd!

Malibu schreef:
Ik weet dat de regeltjes er niet voor niks zijn, maar dat wil niet zeggen dat ze altijd zo netjes nageleefd worden

Nou ik denk dat je als boer zijnde weinig andere keus hebt :7 De melk word iedere keer gecontroleerd of er geen verkeerde stoffen in zitten. Zoja dan word het afgekeurd en heb je dus 3 dagen lang voor niks gemolken want je krijgt geen cent! Bij het slachten precies hetzelfde... Is een dier niet goed genoeg word ie ook afgekeurd en krijg je een soort van boete voor hun onkosten! Is niet echt iets om regeltjes aan je laars te lappen...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:37

Bij de koeienboer waar ik heb gestaan met mijn paard heb ik ook zelden een kreupele koe gezien. Melk wordt echt heel goed gecontroleerd, bij ieder bedrijf waar campina de melk ophaalt wordt een monster afgenomen. Als er dan verkeerde waardes worden gevonden in de tank, gaan ze kijken bij welke boer het vandaag komt en dan heb je een boete, krijg je niks betaald oid. Scheelde iig veel geld want ik heb de boer weleens zien stressen omdat hij bang was per ongeluk een koe met antibiotica gemolken te hebben. Ik vond die koeien nooit zo heel zielig, de hele zomer de wei op en in de winter hadden ze best ruime loopstallen, kan mening stalpaard nog een puntje aan zuigen. Al zag ik op weg naar stal ook wel koeien de hele zomer binnen staan.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:55

Citaat:
Als het goed is zou er trouwens niet veel antibiotica in de producten mogen zitten maar nederland is wel inderdaad de nr1 gebruiker in europa. Wat eigenlijk wel vreemd is omdat wij het in de humane zorg juist veel minder gebruiken als in andere landen.

Idd, en dat was dus mijn punt. Wij zijn nummer 1 gebruiker en er worden wel degelijk sporen in de producten gevonden, meer dan in andere europese landen ;)
Dan kunnen er nog zoveel mooie regeltjes zijn, de onderzoeken wijzen uit dat er genoeg door heen 'glipt' om deze meetingen te kunnen doen...

En als ze daar echt zoveel problemen mee krijgen bij de melkafname, is het resultaat dus dat koeien niet/minder snel de juiste medicatie krijgen toegediend omdat ze anders geen melk kunnen afgeven ;)
Nee, dat is lekker diervriendelijk...
Ze zijn bezig met andere medicatie, een goed zaak :j maar tot die officieel zijn goedgekeurd is er dus geen alternatief...

Daarbij is het onnatuurlijk dat koeien zoveel melk geven en dat is een zware aanslag op het lichaam (geloof mij, ik kan het weten ik heb zelf borstvoeding gegeven ;) ). Daardoor zijn ze eerder vatbaar voor ziektes en kreupelheden...

Ik zeg echt niet dat alle koeien het slecht hebben, in vergelijking met andere landen zullen ze het gerust wel goed hebben hier. Maar mensen die denken dat koeien hier een walhalla hebben vind ik nogal naief...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:12

Waar zegt er iemand dat koeien hier een Walhalla hebben? Alle opmerkingen slaan op het in het hoofdartikel genoemde "feit" van Wakker Dier dat zeven op de tien koeien klauwontstekingen zouden hebben.
ZEVENTIG procent!!
Volgens mij nemen ze dan het slechtste bedrijf van Nederland als uitgangspunt want op alle bedrijven waar ik ooit al geweest ben en de bekapper aan het werk heb gezien, is dat een cijfer wat langs geen kanten gehaald wordt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:23

Malibu schreef:
Citaat:
Als het goed is zou er trouwens niet veel antibiotica in de producten mogen zitten maar nederland is wel inderdaad de nr1 gebruiker in europa. Wat eigenlijk wel vreemd is omdat wij het in de humane zorg juist veel minder gebruiken als in andere landen.

Idd, en dat was dus mijn punt. Wij zijn nummer 1 gebruiker en er worden wel degelijk sporen in de producten gevonden, meer dan in andere europese landen ;)
Dan kunnen er nog zoveel mooie regeltjes zijn, de onderzoeken wijzen uit dat er genoeg door heen 'glipt' om deze meetingen te kunnen doen...

En als ze daar echt zoveel problemen mee krijgen bij de melkafname, is het resultaat dus dat koeien niet/minder snel de juiste medicatie krijgen toegediend omdat ze anders geen melk kunnen afgeven ;)
Nee, dat is lekker diervriendelijk...
Ze zijn bezig met andere medicatie, een goed zaak :j maar tot die officieel zijn goedgekeurd is er dus geen alternatief...

Daarbij is het onnatuurlijk dat koeien zoveel melk geven en dat is een zware aanslag op het lichaam (geloof mij, ik kan het weten ik heb zelf borstvoeding gegeven ;) ). Daardoor zijn ze eerder vatbaar voor ziektes en kreupelheden...

Ik zeg echt niet dat alle koeien het slecht hebben, in vergelijking met andere landen zullen ze het gerust wel goed hebben hier. Maar mensen die denken dat koeien hier een walhalla hebben vind ik nogal naief...

Maar dat is niet waar hoor. Want als een koe een flinke ontsteking heeft gaat de de "cellcount" omhoog en dan word de melk ook niet afgenomen. Bovendien zijn veel bacteriële ontstekingen uitewraard besmettelijk dus kan je dat soort ontstekingen niet maar door laten sudderen in je populatie. Ik denk dat er weinig mensen zijn die denken dat de nederlandse koei hier het "walhalla" heeft maar de mensen die het hardst roepen hoe zielig de dieren in nl zijn zijn vaak nog nooit op boerderij geweest en al helemaal niet in de laatste 10 jaar en roepen alleen maar dingen die zij gehoord hebben waardoor dingen ook wel erg worden overdreven. Ja koeien zijn "topsporter" mbt hun melkproductie en daar worden zij kwetsbaarder door, maar getallen al 7 op de 10 dieren ziek kloppen gewoon niet, daar kan namelijk geen boer van leven.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:51

Ik kom bijna iedere dag op een boerderij, want mijn pony staat daar ;) Ik zal ook niet zeggen dat ze het erg slecht hebben, zeker nu met de weide periode hebben ze het prima. Alleen in de winter zijn ze sneller kreupel doordat ze de hele dag binnen zijn en eerder kans hebben op infecties.
Maar ik zie ook soms kreupele koeien die niet meteen geholpen worden, en daar zal de boer ongetwijfeld wel een goede reden voor hebben (waarschijnlijk wel een economische reden).

Ben het wel met je eens dat de cijfers 7 op 10 niet kloppen, dat is bij ons ook niet het geval hoor :n

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:17

Maar hoe weet je dan dat zo'n koe niet direct geholpen word?
Ik bedoel je kan soms wel de bekapper laten komen en medicatie toendienen maar dan duurt het nog wel ff voor ze weer helemaal pijnvrij zijn en weer helemaal normaal lopen.