Jaarlijks 1.100 hoofdblessures door uitvoeren paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:39

Als je het stukje leest dan kan 10% van de dodelijke ongevallen in de paardensport met hoofdletsel worden opgelost door naast het paard standaard een helm te dragen. Op die manier blijf je wel bezig. Persoonlijk ben ik voor een helm dragen op het paard maar de manier van vallen bepaald geheid ook een deel van de schade met en zonder helm.

2 manieren om minder hoofdletsel te hebben in de paardensport:

* Alle mannen gelijk laten stoppen met rijden (aangezien 72% van de slachtoffers met hoofdletsel mannen zijn).
* Nou blijft er nog 28% mogelijke vrouwelijke slachtoffers over die allemaal een rugby uitrusting aantrekken zodra ze minder dan 3 meter afstand hebben van een paard en dan daalt de paardensport een heel eind op de lijst :roll:

Dit is eigenlijk een discussie die nooit zal eindigen.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:45

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:41

Juut schreef:
@ ElineThera; HC bedoeld waarschijnlijk zoiets als de helm voorkomt letsel, maar niet de val. Trainen van je paard en jezelf verkleint risico op een val (en daarmee het risico op letsel). Niet de cap is dus nr 1 in voorkomen; het trainen is nr 1. De cap is nr 2

:)*

Risico = kans x ernst van gevolgen.

Een helm beperkt mogelijk een deel van de gevolgen.
Meer vaardigheid verkleint de kans.
De meeste ongevallen zijn eenvoudig te voorkomen. Heel veel zijn geen vraag óf, maar alleen een kwestie van wanneer.
Het risico bij paardrijden is hoofzakelijk een gevolg van risicogedrág door de ruiters.
Ik heb al een lijstje gegeven van wat standaard verkeerd gaat.

Het is echt héél basis wat gelijk niet goed gaat.
Niet fit/lenig zijn,
niet eerst veilig kunnen afstappen en dan ook nog
onveilig opstappen met
onveilige beugels.
Ja, dan is een cap wel hoofdzaak ja. Een bp met klapzak eigenlijk ook.

SuperCow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 17:53

Denk dat 9 van de 10 hierbij geen Cap dragen, dat is dan wel een logisch gevolg.. die dingen draag je ook niet voor de lol !

ellenmistral

Re: Jaarlijks 1.100 hoofdblessures door uitvoeren paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 00:10

ik vraag me wel af hoeveel ervaring die mensen hadden en wat voor paard, want dat speelt natuurlijk ook een grote rol. als je een beginner op een wild paard zet, is de kans dat het fout gaat veel groter, ook als diegene een cap opheeft of een bp aan.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:01

SuperCow schreef:
Denk dat 9 van de 10 hierbij geen Cap dragen, dat is dan wel een logisch gevolg.. die dingen draag je ook niet voor de lol !

Ik denk het niet

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:49

Ik mis dat erg in het hele verhaal.

*Zijn de 10 overleden toen ze er op of er naast liepen of er achter zaten?
*Hoe jong/oud?
*En hoeveel hadden een cap op?
*Professioneel rijder of hobby?
*Welke tak van paardensport waren deze mensen actief?

Toch wel belangrijk om te weten aangezien paardensport een erg uitgebreide sport is. Het is (in mijn ogen) veel te gemakkelijk om alle takken van onze sport over 1 kam te scheren.

En toch hoeft bij voltige geen een een cap op, deze gasten maken de meest vreemde capriolen op een paard waar mijn spieren spontaan van in de knoop schieten als ik het zie. Ok, ze leren wel vallen en hebben een verdomd goed evenwicht.

Hoorde gister op het journaal dat er in het verkeer afgelopen jaar een goeie 600 doden zijn gevallen, de meeste waren voetgangers. Dus nu maar altijd op de fiets/brommer of met de auto?