Voor 1 mei duidelijkheid over welzijnsplan voor paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:23

Waarschijnlijk gaan die regels ook nooit komen. Er word als zeker 40 jaar over gepraat en nooit iets veranderd. Zeker net als het ruiterbewijs dat in heel Nederland verplicht zou worden.
Daar heb ik mijn hele leven al voor betaald maar het is nooit verplicht geworden.
Niet dat het niet nuttig is.
Drie jaar geleden stond in de kranten dat paarden niet meer alleen in een weitje mochten gehouden worden. ER staan hier nog steeds veel paarden alleen en ik heb er nooit meer iets van gehoord.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:55

Zoals altijd gaan we in Nederland weer veel te ver.
Ik ben het er mee eens dat veel paarden te weinig buiten komen, ze in kleine boxen staan etc. Maar we kunnen ook overdrijven.
Verder is geleidelijk afspenen in mijn ogen net zo stressvol als in 1 keer. Ik laat mijn merries het meestal zelf regelen, tenzij de merrie te mager wordt. En stel dat je ineens een veulen kan verkopen en hij kan al snel weg, dan heb je ook geen tijd meer om geleidelijk af te spenen.
Ik denk dat we eerst eens moeten kijken naar alle varkens die hun hele leven tussen 2 ijzeren stangen leven, de kippen die op elkaar gepropt zitten, de pels dieren die volstrekt onnatuurlijk gehouden worden.

AriebrenJarig

Re: Voor 1 mei duidelijkheid over welzijnsplan voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:09

Ik heb eens zitten kijken op de website van de dierenbescherming.
Zij kunnen niet meer dan de wetgeving toelaat.
En ga allemaal eens bij de vragen kijken op paarden.
Dan zakt je broek helemaal af van het lachen, wat de antwoorden zijn.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:04

ik heb mijn best gedaan alle reactie die gegeven zijn te lezen.
En denk dat het heel goed is dat er een serieuse discussie opgang komt tussen de belanghebbende partijen omtrent de manier waarop paarden gehouden worden.
Want het moet gezegt dat er teveel dieren op een treurige dier-onterende manier gehouden worden.
Het is belangrijk dat de DB niet de enige roepende is want helaas zijn mijn ervaringen, als ex DBer, met de kennis die daar heerst omtrent dieren niet alleen paarden van een treurig niveau ( in iedergeval in mijn regio).

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:05

Ja ja, ze kunnen het allemaal leuk verzinnen die Dierenbescherming....waar waren ze toen al die dieren moetwillig uitgehongerd werden verleden winter???
4 x ruwvoer voeren per dag...prima, beginnen we eerst eens een jaar proef draaien met de dieren die ingezet worden voor "begrazingprojecten". Als dat goed gaat en niet doodgaan, mogen ze de sportpaarden gaan controleren. :+

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:15

Ja en die moeten ook een afdak krijgen

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:28

jackyline schreef:

Dat heb jij heel goed gezegd! die moeten dan idd. ook een schuilstal hebben.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:53

Het lijkt wel of ze even op bokt hebben gekeken naar wat "paardwaardig" is. Jeetje zeg sommige regels vind ik wel wat over de top, anderen daar in tegen mogen van mij part direct ingevoerd worden. :j

Wat ik ook niet verkeerd vind om voor nieuw te bouwen stallen andere (strengere) eisen (omtrent ook grote van de stallen e.d.) in te voeren. :j

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:25

[
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 12-07-22 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

AriebrenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:39

Ik krijg steeds meer het idee dat de Nederlandse Dierenbescherming een clubje is van mensen die het liefst hun dier lekker warm achter de geraniums zet.
Er wordt van de Distrikt leiders een politie of opsporings diploma geëist.
Maar er wordt geen enige kennis geëist van die Distrikt leiders op gebied van dieren houderij.
Affiniteit met varkens, koeien, geiten, kippen, honden, katten, ratten, muizen en misschien ook nog paarden. dat wordt wel gevraagd.

Voor mij is dat heel angstig zo'n instantie die niet door enige kennis geremd wordt.

Mijn dorps genoot hoeft maar te bellen dat een paard van mij vandaag niet buiten geweest is.
Krijg ik gelijk de Distrikt Supervisor van de dierenbescherming over mij heen.
En die DS persoon heeft opsporings bevoegdheid, dus kan ik aangeklaagd worden op een moment opname.

Maar het mooiste van de hele dierenbescherming vind ik, is het gebedel om geld en donateurs op de website.

Afschieten die handel.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:53

Ik heb het niet zo zeer over paarden die voor de sport worden afgekeurd maar de dieren die echt niet meer kunnen bewegen door zware arthrose etc. Als een veearts die voor het leven afkeurd omdat überhaupt staan te pijnlijk is voor ze. Heb het dus over paarden die werkelijk beter ingeslapen kunnen worden. Mijn merrie zou ook elke dierenarts afkeuren maar die heeft het goed naar d'r zin en hoeft bij mij niks. Stel dat ik die naar de slager zou brengen wil ik de garantie dat ze werkelijk geslacht wordt en niet doorverkocht. Is het zo misschien iets duidelijker? Begrijp dat veel mensen zich aangesproken/aangevallen voelen.

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:10

Ariebren schreef:
Ik krijg steeds meer het idee dat de Nederlandse Dierenbescherming een clubje is van mensen die het liefst hun dier lekker warm achter de geraniums zet.
Er wordt van de Distrikt leiders een politie of opsporings diploma geëist.
Maar er wordt geen enige kennis geëist van die Distrikt leiders op gebied van dieren houderij.
Affiniteit met varkens, koeien, geiten, kippen, honden, katten, ratten, muizen en misschien ook nog paarden. dat wordt wel gevraagd.

Voor mij is dat heel angstig zo'n instantie die niet door enige kennis geremd wordt.

Mijn dorps genoot hoeft maar te bellen dat een paard van mij vandaag niet buiten geweest is.
Krijg ik gelijk de Distrikt Supervisor van de dierenbescherming over mij heen.
En die DS persoon heeft opsporings bevoegdheid, dus kan ik aangeklaagd worden op een moment opname.

Maar het mooiste van de hele dierenbescherming vind ik, is het gebedel om geld en donateurs op de website.

Afschieten die handel.

bij ons is vorige week de landelijke inspectie dienst op visite geweest na een aantal klachten(waar ik hier niets over kan zeggen),ik vond ze meer dan redelijk.Afschieten is misschien een beetje rigoreus ;)

Ondanks dat er best wat te verbeteren valt in paarden land is dit wel weer een voorbeeld van nederlandse kneuterigheid en betutteling.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:37

Gelukkig maar! Ik MAG geen afdak bouwen nl. Maar een goede deken/eigen wintervacht in de winter is toch ook voldoende? (naast de bomen/bosjes)

zandvangers schreef:
jackyline schreef:

nee hoor lees maar even de toelichting door , die dus nog bij het welzijnsplan hoort .
even een stukje gecopieerd .
De schuilgelegenheid
hoeft niet altijd een stal of ander gebouw te zijn; ook bomen, bosschages of struiken
kunnen hiertoe dienst doen.

schuilgelegenheid genoeg dus voor de koninkspaarden .
http://www.dierenbescherming.nl/fileupl ... ng_def.pdf

aslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:58

Als ik dit zo lees kan ik me niet aan de indruk ontrekken dat het welzijn van de paarden van secundair belang is en het creeeren van werk het primaire belang is van dit plan. Neem maar een voorbeeld aan de garagebranche....die wordt voortdurend opgescheept met milieuregels die ondernemers (dus klanten) op hoge kosten jagen die vervolgens na gerechtelijke procedures worden afgeschaft omdat omdat die regels vaak verre van redelijk en/of uitvoerbaar zijn. Voordat de oude is afgeschaft hebben ze alweer een nieuw regeltje bedacht. Kennelijk is nu de paardenbranche aan de beurt.

Dit soort zaken worden vaak ook uitgedokterd door figuren achter een bureau die ver van de werkelijkheid staan en waarschijnlijk nog nooit een paard van dichtbij hebben gezien. Dat je als overheid toeziet op het welzijn van dieren is een staat buiten kijf.....maar dat moet ook op een andere manier haalbaar zijn want op deze manier gaan de slagers het waarschijnlijk erg druk krijgen de komende jaren.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:10

Goed plan maar sommige punten zullen nooit uitvoerbaar zijn.
Zoals de boxafmetingen, die zijn gewoon standaard.
En denk dat de sporteigenaren onderons het wel prettig vinden om netjes voor de dag te komen met hun paardje zonder pluimen :Y)

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:32

Ik hoop dat er eindelijk iets aan het welzijn van heel veel paarden wordt gedaan.
24/7 in een stalletje opgesloten :n met een eigenaar die misschien 3 keer in de week komt rijden :r en de rest van de dagen mag het paard 20 minuutjes in de stapmolen of even zijn benen strekken en los in een bak _-:( . Hoe bedoel je hersendodend... en het gebeurd nog steeds...
Een paard heeft recht op vrije beweging en weidegang met soortgenoten. Een hond in een bench 24/7 dat vinden we wel zielig maar een paard 24/7 in een stal is niet zielig |o .

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:39

ik denk dat een hoop paardeneigenaren t wel anders zouden willen zien maar dat er geen ruimte is voor buiten in de winter op pensionstallen.Bij ons gaan ze zomer en winter buiten,maar wij zijn een van de weinigen waar dat gebeurt.T is nog altijd "normaal"dat paarden vanaf 1 oktober naar binnen gaan.De meeste paardeneigenaren werken dus wanneer moeten ze dan de paarden in een padock zetten als de staleigenaar dat niet doet(of stalgenoten).Ze kunnen dan wel naar iets anders op zoek,maar hier in de buurt staan ze allemaal binnen in de winter.En dan gaan ze hoogstens een uurtje naar buiten in de paddock of bak.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 09:22

@Inky_devil
Een paard heeft recht op vrije beweging en weidegang met soortgenoten.

Ik weet wel zeker dat de eigenaren van een paard dit echt wel willen,maar als er geen plek voor is?
Als je álle paarden in Nederland in de wei wil hebben?dat is niet mogelijk,daar is te weinig weiland voor in nederland.Alles word maar vol gebouwd,veel boeren moeten hun land afstaan omdat ze er wegen bouwen of woonwijken of een natuur gebied.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 09:27

Inky_devil schreef:
Ik hoop dat er eindelijk iets aan het welzijn van heel veel paarden wordt gedaan.
24/7 in een stalletje opgesloten :n met een eigenaar die misschien 3 keer in de week komt rijden :r en de rest van de dagen mag het paard 20 minuutjes in de stapmolen of even zijn benen strekken en los in een bak _-:( . Hoe bedoel je hersendodend... en het gebeurd nog steeds...
Een paard heeft recht op vrije beweging en weidegang met soortgenoten. Een hond in een bench 24/7 dat vinden we wel zielig maar een paard 24/7 in een stal is niet zielig |o .

Amen

MIjn paarden staan gelukkig altijd buiten in een groep met beschikking van hooi en stromend water.
En gelukkig is de pensionhouder altijd bereid om ergens wat aan te passen als er iets met een van de paarden is en is altijd iemand bereid om zijn paard erbij te zetten voor gezelschap.
Er worden onderling afspraken gemaakt voor de paarden die wel s avonds naar binnen gaan wie ze binnen en buiten zet
Maar ja ik weet dat zulke stallen een uitzondering zijn
Maar je hebt het deels ook zelf in de hand om het voor je paard zo optimaal mogelijk te maken door er over te praten en te zien
wat je onderling en met de pensionhouder kan afspreken.
Maar je moet wel willen.
Iedereen gaat naar zijn werk maar voordat je daar bent...

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 09:51

sommige regels zijn wel ok maar andere , kniptoch graag een keer in de zoveel tijd de oren van mijn paard uit. zijn baard kortwiek ik ook een keer in de zoveel tijd tot ongeveer 2 cm zodat het er allemaal weer wat strak uitziet. daarbij staan ze overdag bij ons op de bak waar ze geen schuilmogelijkheid hebben .... en dat is niet zielig :P maar volgens de regels zou dat dan weer niet mogen. sommige regels zijn wel ok maar andere regels zou je zo afschaffen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:31

Shadowflower, bij die beschutting gaat het volgens mij om paarden die 24/7 buiten gaan, niet om paarden die overdag op de bak of wei gaan. Als het echt te bar is, kun je ze dan immers binnen laten.

Citaat:
ik denk dat een hoop paardeneigenaren t wel anders zouden willen zien maar dat er geen ruimte is voor buiten in de winter op pensionstallen.Bij ons gaan ze zomer en winter buiten,maar wij zijn een van de weinigen waar dat gebeurt.T is nog altijd "normaal"dat paarden vanaf 1 oktober naar binnen gaan.De meeste paardeneigenaren werken dus wanneer moeten ze dan de paarden in een padock zetten als de staleigenaar dat niet doet(of stalgenoten).Ze kunnen dan wel naar iets anders op zoek,maar hier in de buurt staan ze allemaal binnen in de winter.En dan gaan ze hoogstens een uurtje naar buiten in de paddock of bak.

Even kort door de bocht, maar als je er echt geen tijd voor hebt om regelmatig je paard los te laten, en je kunt ook geen stal vinden waar dat gebeurt, moet je dan wel aan een paard beginnen? Dat zijn toch zaken waar je eigenlijk vooraf over moet nadenken? Als je situatie terwijl je een paard hebt verandert, okay. Maar er zijn zat mensen die een paard aanschaffen terwijl ze al vooraf weten dat ze hem éigenlijk niet kunnen bieden wat hij nodig heeft.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind sommige regels ook wel overdreven, en ik vind het er ook wel heel erg véél... maar vrije beweging voor paarden verplichten, vind ik wel heel goed. Liefst dagelijks, voor een paar uur per dag. Een keer een dagje overslaan vind ik nog tot daar aan toe, maar paarden die standaard alleen de stal uit komen om een uurtje (of twee) te werken, dat vind ik niet zo diervriendelijk.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:39

Ik heb antwoord gehad op mijn 'klacht' maar schiet er weinig mee op.
Het antwoord wat ze gaven wist ik dus allang via hun site.Ga met je gemeente praten! tja met sommige gemeente's valt gewoon niet te praten,Nee is gewoon Nee bij ze,punt uit.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:43

Ik ben het er ook helemaal mee eens dat paarden elke dag naar buiten moeten kunnen. En zou ook graag willen dat het gebeurt. Maar ik denk dat het niet haalbaar is om daar een wet van te maken. Hoeveel soorten dieren staan niet het hele jaar opstal? (koeien/varkens/kippen enz)

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:26

dat ben ik ook met je eens,koeien staan tegenwoordig steeds vaker binnen.

Ik ben t met je eens Nimue dat paarden buiten horen maar bij de meeste stallen is dat niet haalbaar,hoe graag mensen dat ook zouden willen.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:33

Pfff echt Nederland weer hoor. Hebben die lui dan echt niks beters te doen dan emotiegetrouw te gaan oordelen in plaats van op basis van feiten? Sommige punten zijn echt te grappig..