KNHS waarschuwt: Massale zadeldiefstal in het hele land

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:27

Op een stal waar ik stond zijn op klaarlichte dag een keer 2 zadels gestolen. Het was de laatste dag van een zomerkamp en dan geven de kinderen altijd een show over dingen die ze geleerd hebben: 4-tal rijden, voltige laten zien, dat soort dingen aan familie. Loopt er natuurlijk een hele hoop volk rond. na zo'n show moest ik voor een privéles een pony opzadelen die niet voor de kampvoorstelling was gebruikt. Geen zadel te bekennen. Gaan rondkijken of niemand anders het per ongeluk had meegenomen of laten rondslingeren. Ook niet.
Er stond wél 1 deur open via de binnenstallen die op de parking uitgeeft en die kort bij de zadelruimte ligt. Normaal was die deur enkel te gebriken door eigenaars en als nooduitgang.

Gewoon in de drukte de zadels uit de kamer gehaald, via de deur de parking op, auto in en weg. Of tijdens de shows, dan heb je daar niet dadelijk zicht op. Ook flink balen, ze waren net nieuw en alle zadels voor de manège werden zelfs op maat gemaakt per paard/pony.

Op dezelfe stal, enkele weken later na een concours toen het schemerde. Meisje had haar nieuwe, dure dressuurzadel opgehaald en het lag achterin de auto. Ze kwam even binnen gedag zeggen en ons uitnodigen om het nieuwe zadel te komen bekijken :)
Komen we aan de auto... zadel weg. Hadden ze koudweg het stoffen dak van haar VW beattle cabrio stukgesneden. ook haar rugzak met nieuwe cap en uniform hadden ze meegejat + de laarzen.
Waarschijnlijk hebben ze van de laatste drukte geprofiteerd in combi met het schemerdonker om hun slag te slaan...

Mijn zadel gaat dus enkel nog in de koffer met de hoedeplank erboven en boel op slot.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:31

Janine1990 schreef:
Enige goede mogelijkheid lijkt mij nog steeds een dergelijk iets met slot inmetselen in de muur. Dan heb je wat mij betreft meer garantie dan gewoon het inschroeven. Wat boeit die dieven het nu dat ze een heel slot bij zich hebben wanneer ze weer een inval doen. Ze hebben het zadel.

Dit is een soort "ingemetseld". Je kunt het slot niet weghalen zonder de muur te slopen. En zeg nou zelf. Die dieven willen er snel in en uit. Die laten een zadel in zo een sloot gewoon hangen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:41

Babootje schreef:
Janine1990 schreef:
Enige goede mogelijkheid lijkt mij nog steeds een dergelijk iets met slot inmetselen in de muur. Dan heb je wat mij betreft meer garantie dan gewoon het inschroeven. Wat boeit die dieven het nu dat ze een heel slot bij zich hebben wanneer ze weer een inval doen. Ze hebben het zadel.

Dit is een soort "ingemetseld". Je kunt het slot niet weghalen zonder de muur te slopen. En zeg nou zelf. Die dieven willen er snel in en uit. Die laten een zadel in zo een sloot gewoon hangen.

Maar waarom zie ik schroeven dan? En ik las dat de schroeven één kant uit kunnen... Dus uit de muur te schroeven is...

realmagic

Re: KNHS waarschuwt: Massale zadeldiefstal in het hele land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:46

er staat dat de schroeven 1 kant uit kunnen, namelijk de muur in !! niet eruit
die heten anti-retour schroeven

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:55

Ooooh ik wist niet dat die bestonden _O-
Mijn excuus!

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:24

geeft niet ben niet boos hoor :(:)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:58

Janine1990 schreef:
Maar waarom zie ik schroeven dan? En ik las dat de schroeven één kant uit kunnen... Dus uit de muur te schroeven is...

Pffff... nee. De schoeven kunnen maar 1 kant op. Na het indraaien kunnen ze dus niet terug (eruit) meer worden gedraaid. Dus omdat je de schroeven dus niet meer terug kunt draaien eruit dus.... zul je de muur moeten slopen om het slot eraf te halen. Nu duidelijk? :+

Bij ons waren ook eens zadels gestolen. (Nu is er een alarminstallatie en camerabewaking in de zadelkamer). Als je dan ziet hoe ze te werk zijn gegaan... Sloten op kastjes opengeknipt. Die slotjes stellen meestal niet zoveel voor. Zadels op een hoop. Oude zadels en kinderzadels blijven liggen. Alles in kruiwagens; achterlangs de beschoeiing (naast het water hadden ze zelfs platen gelegd. Alles was goed voorbereid. De hond die altijd op het erf is, heeft goed geslapen die nacht. Niemand verder wat gehoord.
Je kunt je voorstellen dat tempo en zo min mogelijk lawaai hun voorkeur heeft. Dan gaan ze echt zo'n slot niet van de muur slopen. Bovendien hebben ze dan niks aan het zadel, omdat je zonder sleutel een slijptol nodig hebt om het zadel te ontzetten, met grote kans op beschadiging van het zadel.

parttwo97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:59

@babootje: was dat alarm er al toen ze die zadels hebben gestolen?

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:43

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:01

parttwo97 schreef:
@babootje: was dat alarm er al toen ze die zadels hebben gestolen?

Nee. De kans dat ze er nu nog inbreken is nihil. Overigens sta ik daar nu niet meer.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:39

Naar aanleiding van de reactie van Babootje, als die mannen een hydraulische schaar hebben, kunnen ze bijna geluidloos het zadelslot met anti-retour schroeven best eenvoudig openknippen.
Maargoed, is wel een investering...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 12:06

Ja haha. Maar lijkt me niet waarschijnlijk dat ze met een pomp gaan zeulen die bovendien nog herrie maakt ook.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 12:16

Zoveel lawaai maken die dingen volgens mij niet eens. Bovendien is het best eenvoudig als er niemand bij de stal woont.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 12:49

Dan kun je je zadel beter in een kluis leggen Janine :roll:
Feit is dat als ze willen ze overal binnen komen maar dat ze ook zsm willen handelen en dan liever een van de zoveel stallen kiezen waar ze geen hydraulisch gevaarte voor nodig hebben om een zadel mee te nemen (want daar zijn er genoeg van) dan dat ze die moeite en dat risico wel nemen....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 12:51

Is waar, ik weet ook niet precies hoe het werkt. Maarja, een keertje gezien, heb ook wel wat fantasie ;)

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:10

Inderdaad alles opbergen in een mega grote kluis, met een driedubbel slot. Ik houdt het ook even in de gaten.