TV: Vanavond de "Nieuwe Paardenwet" bij Uitgesproken WNL

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 01:08

Twiggy2008 schreef:
Ik denk ook niet dat er bedoelt wordt dat je per se twee paarden moet nemen (kan ik ook niet betalen en ik heb er de tijd ook echt niet voor). Neeeeeee, het gaat er om dat je paard niet alleen gehouden wordt, dus met andere paarden kan staan. Dat is een hele andere invalshoek. En ik denk ook dat weidegang en paddocks even hetzelfde is in deze. Namelijk dat je paard zoveel uur in vrijheid kan bewegen met andere paarden. Waarom luisteren mensen nou niet naar wat er ECHT bedoeld wordt????

En verder vond ik die Welshfokker een beetje triest met zijn opmerking over dat paarden best alleen gehouden mogen worden met een aai en verzorging van de eigenaar. Jeetje, mijn paard is een paard. Hij vindt me vast heel lief, maar ik besef heel goed dat ik zijn band met andere paarden (hij staat al jaren met dezelfde) nooit kan vervangen. Want ik ben maar gewoon een mens. Niets meer, niets minder.

Ben ik het 100% mee eens!!

En over dat 1 paard houden, er bestond bij mij dus een beetje verwarring over of het ging om eigenaar zijn van minimaal 2 paarden of 1 paard mogen hebben maar dat bij anderen van een andere eigenaar geweid/gestald zijn :+

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 01:33

Ik ben voor het feit dat er dingen moeten wijzigen in de paardenhouderij. Absoluut en meteen. Maar toch, zodra de dierenbescherming z'n mond open doet ben ik lichtelijk allergisch. 200.000 paarden. Ze weten niet dat het er zoveel zijn. Ze schatten dit aantal. Leuk dat je het presenteert als een feit, maar het is een schatting. De beelden die ze in de filmpjes tonen, kunnen ze al aanpakken. Naja voor zover ze binnen de landsgrenzen vallen.

Tja en dan die sectorraad. Verdraaid, ja ze zijn me veel te passief en te sloom. Maar wat wil je, er moet geld worden beschermd dus blijf je wel link af van grote en dure zaken.

En dan wat betreft de zaken die de dierenbescherming dan graag wil.
Paarden 4 uur naar buiten is leuk. Maar dan moet je ook daarbij de afmetingen bepalen. Want als ik soms 3 paarden in een paddock van 5 bij 10 meter zie staan. Tja dan staan ze daar wel leuk, maar dat is ook geen vooruitgang. En als ze dan ook nog is geen water hebben... Idem paarden die tot hun kootholte in de modder staan.
Ik denk in totaal dat dit soort dingen heel lastig te controleren zijn. Dus ik stel een andere weg voor, onderwijs / educatie en informatie:

- Paardenhouderij opleidingen moeten tenminste 10% van hun tijd besteden aan het onderwijzen over (natuurlijk) paardengedrag en hun instincten. Leerlingen paardenhouderij zijn de paardenhouders van morgen. Het is duidelijk dat ze te weinig weten, dus daar moet aan geschaafd worden. Leuk dat je kan rijden, maar dat is niet het belangrijkste.

- FNRS moet verplicht alle maneges met een ster opnieuw bezoeken. Hierbij moet een nieuwe eisenlijst worden afgewerkt. Op die lijst staat onder andere dat: Er op elke zoveel paarden een paddock aanwezig is, paarden elkaar in de stal kunnen zien en aanraken (al dan niet door tralies). Wanneer er bv lesjes in poetsen of paardengedrag word gegeven, meer sterren. Maneges zijn de plek waar de ruiters en paardeneigenaren van de toekomst het waarschijnlijk gaan leren. Voorbeeld moet goed zijn.

- Kinderen onder de 16 jaar mogen geen paarden meer aanschaffen. En paarden mogen niet meer verkocht worden aan mensen wanneer duidelijk is dat ze alleen verzorgt zullen worden door minderjarige. Beetje alla tabakswet. Het zal niet alles afdichten, maar het zal veel helpen. Wanneer je nog niet eens voor jezelf kan zorgen, kun je ook niet de verantwoording dragen voor zo iets als een paard. Zeker gezien de complexheid van een paard z'n belevingswereld ten opzichte van bv die van een 12 jarige.

- Gemeentes moeten actief zoeken naar mogelijkheden om schuilstallen en bakken in het buitengebied op kleine schaal toe te staan.

- Er moet een register en algemeen keurmerk komen waarin professionele beoefenaars zich moeten laten registeren. Denk hierbij aan veeartsen, hoefsmeden, tandartsen, gedragsdeskundige maar ook instructeurs. Er is te veel slechte en onbetrouwbare informatie in de omloop. Met ene keurmerk met richtlijnen ban je veel wanpraktijken uit.

Het kan allemaal op redelijke korte termijn.

Maar goed, dat is gewoon mijn stuiver op een gulden... En wie luistert er nou naar mij. ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 01:47

Shahazai schreef:
Ik ben het voor een groot deel eens met wat er gezegd werd. Inderdaad, de beelden zijn lang niet allemaal uit eigen land afkomstig, maar dat soort dingen gebeuren wel degelijk, ik heb ze zelf gezien!!

Ik vind het alleen wat overdreven dat je niet maar 1 paard mag hebben. Sta je bvb. op een pension stal, dan staat je paard met meerdere andere paarden. Moet hij natuurlijk wel fysiek contact kunnen maken. Dat is een van de voornaamste dingen die ik mis.

En dan nog, minimaal 4 uur weidegang?! Da's niks! ik vraag me af hoe sommige paarden daar niet gek van worden!

De mijne mag nu geeneens de wei op.
Helaas, maar het is niet anders. Ze staat op dit moment op een stukje wat verhard is. En straks heb ik een wat grotere paddock, maar dan nog mag ze niet (of nauwelijks) op de wei.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 02:00

Brainless schreef:
De mijne mag nu geeneens de wei op.
Helaas, maar het is niet anders. Ze staat op dit moment op een stukje wat verhard is. En straks heb ik een wat grotere paddock, maar dan nog mag ze niet (of nauwelijks) op de wei.

Ik snap wat je bedoelt, en het is ook niet als aanval bedoelt, ik vind het alleen zo jammer dat het zo moet, en da's lang niet altijd te weiten aan de eigenaar, dus ook daar, geen aanval.

Brainless

Re: TV: Vanavond de "Nieuwe Paardenwet" bij Uitgesproken WNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 02:05

Ik zag het ook niet als een aanval van jou hoor!
Er zullen vast wel weer uitzonderingen komen (na een tijdje).
Maar ik ben bang als ze als hoofdregel wel min. 4 uur weidegang stellen, ze heel veel meer meldingen binnen gaan krijgen. Pas na een tijd, als ze die meldingen "zat" zijn, zullen er uitzonderingen op komen.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 02:09

Het lijkt me toch dat ze daarmee wel rekening houden. En wat dat betreft vind ik dus ook dat ze beter die uitzending OF alleen hadden kunnen laten draaien om het feit dat er iets dergelijks komt OF het uitgebreid bespreken. Hiermee word er teveel aan speculatie over gelaten, waardoor je dus dit soort zorgen krijgt.

En ja, als ze moeilijk gaan doen over onbegaanbare weides in de winter, dan gaan ze toch wel heel ver, imo.

Samanth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 05:04

kan alleen maar zeggen,, wat ben ik blij dat mijn paardjes goed staan en ik me niet druk hoef te maken voor al die regeltjes die ze willen opleggen..

ode aan mezelf :o

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 08:19

patricia6 schreef:
En wie gaat dit allemaal controleren?

Er zijn genoeg stallen waar de paarden niet naar buiten komen.
En manege's waar meerdere pony's/paarden in 1 stal staan.
Ik ben ervoor om paarden en pony's zoveel mogelijk buiten te doen dat is zeker.
Maar die controle daar heb ik een hard hoofd in.

De Overheid dient te beginnen met een eis van een minimale stalmaat van 15 vierkante meter voor paarden of groter ( en geen onderscheid van een van 160 of 170 cm schofthoogte) en dieren tot 158cm minimaal 9 vierkante meter.Hier dier heeft dan de mogelijkheid zich ontspannend te bewegen en te liggen. Want met een maat van 9 vierkante meter voor paarden en een plaatsing tussen een paar schotten voor pony's begint het bio-industrie-denken. nl. mensen die hier niet aan voldoen kan het blijkbaar geen bal schelen hoe onprettig een dier zich voelt.
Verder dient het dier zich minimaal 2 uur/dag vrij te kunnen bewegen, los van inspanning en stapmolens.

Als men dit nu eens in een Wet vast legt komt het tussen de oren van eigenaren wel goed en zul je op langere termijn positieve veranderingen zien.
Beunhazen die zich uitgeven als pensionhouders worden ook meteen onderschept.
De Overheid kan niet eisen het zgn. weidegang in een nat Holland.
t.a.v. van een maatje...Een dwerggeit voldoet in de meeste gevallen prima. ;)

Maar het wordt gewoon tijd dat men begint met de stalmaat aan te pakken.
Dat heeft men in de gehele Bio-industrie al gedaan...Maar ze laten het moedwillig liggen bij de paarden..Dankzij de lobby binnen het CDA...En daarom zet Bleker de praam op de lip !!!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:45

Wij hebben toevallig op 't terrein bij mijn werk een klein mini hengstje staan. Denk dat hij nu een half jaar is. Het is echt verschrikkelijk om hem weg te zien teren, hij is zo enorm eenzaam. Dus ik ben het 100% eens, dat een paard niet alleen gehouden mag worden. Uiteraard op stal misschien wel, maar in de weidegang hebben ze toch echt hun sociale contacten nodig! En daarbij ben ik 't ook zeker eens dat paarden minimaal 4 uren weidegang moeten hebben.

Bij sommige paardenstallen(kan er zo een paar noemen) staan ze gewoon complete dagen binnen, dat is toch vreselijk?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:11

ik kan me goed vinden in Veulen haar post.
en herken ook het 'maar ja, wie ben ik' (1 stem in die grote grote wereld) maar al te goed...

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:28

En dan nog, minimaal 4 uur weidegang?! Da's niks! ik vraag me af hoe sommige paarden daar niet gek van worden![/quote]

Mijn tinker heeft tijdens onze verbouwing op een pensionstal gestaan, en kwam daar ong. 2 u/pd met andere paarden in de bak tijdens de winterperiode. Ze werd hier dus echt gek van. September en oktober heeft ze staan stampen, gewicht tegen de wanden gooien extreme voedernijd, schuren noem het maar op, in november begon ze te berusten in haar lot, sloom duf hangerig. Ik had sterk het gevoel dat ik haar onrecht aandeed. Ik heb met spoed de weide omheind mijn shetlanders opgehaald (stonden nog bij ons oude huis), tinker opgehaald, tegen alle adviezen in want het zou veel te koud voor haar zijn. Ik heb nu geen nieuwe keuken (wel een heel oud keukenblokje) maar wel een gelukkig paard, met een paar dagen waren alle frutraties verdwenen.

Mijn man heeft niets met paarden, maar zag duidelijk het verschil en had er dan ook geen probleem mee om onze financiele prioriteiten te verschuiven.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:32

Afbeelding

Zo hoeft het in de Wet ook niet omschreven te worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:40

Veulen84 schreef:
Ik ben voor het feit dat er dingen moeten wijzigen in de paardenhouderij. Absoluut en meteen. Maar toch, zodra de dierenbescherming z'n mond open doet ben ik lichtelijk allergisch. 200.000 paarden. Ze weten niet dat het er zoveel zijn. Ze schatten dit aantal.

Dat is niet helemaal waar.
Onder de beleidnota dierenwelzijn op basis waarvan de sectorraad 10 jaar geleden een concret opdracht kreeg, lag een wetenschacppelijk onderzochte probleemstelling ten grondslag mbt massaal stereotype gedrag.
De 200.000 is heel realistisch en dan nog op basis van voor de paardhouderij echt héél voordelig gelegde criteria mbt de minimale leefcondities.

Het grote probleem is dat de paardenwereld massaal de minimale leefcondities helemaal niet kent.
Uit mensenbelang wordt bewust of onbewust géén kennis over de welzijnseisen aan de leefomstandigheden van de diiersoort gedomesticeerd paard opgedaan.

Citaat:
En dan nog, minimaal 4 uur weidegang?! Da's niks! ik vraag me af hoe sommige paarden daar niet gek van worden!

Dat worden ze massaal wél. Vandaar het stereotype gedrag.
Idem lichamelijk. Ze worden massaal mis-behandeld. Een paard wat niet over een opgevroren weide kan zonder zich te blesseren wordt verkeerd gehouden.

1500 jaar voor x-tus schreef Kikkuli hoe je de voor serieus werk ongeschikte paarden in 14 dagen kon selecteren. Hij beschrijft dan vervolgens hoe de paarden in NL massaal gehouden worden...

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:44

Ik denk ook dat veel paarden zich in hun lot berusten, dat wel niet zeggen dat ze gelukkig zijn met de omstandigheden waarin ze verkeren. Zoals omschreven liet mijn tinker 2 maanden lang luidruchtig merken dat ze het er niet mee eens was, en daarna gaf ze het gewoon op.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:45

Tegenover mijn werk staat een shetje, helemaal perfect mét weide én grote schuilstal (inmiddels al een paar keer bevangen geweest omdat hij op een te rijke weide staat, dus het heeft soms echt 2 kanten).

Alleen wel alleen...Als hij mensen voorbij ziet komen rent hij meteen naar ze toe om aandacht te krijgen.

Ik vind dit zo triest om te zien.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:50

laetitia schreef:

Dan zet je er voor € 40,- toch een "shetje" bij. :(:)

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:53

laetitia schreef:
Tegenover mijn werk staat een shetje, helemaal perfect mét weide én grote schuilstal (inmiddels al een paar keer bevangen geweest omdat hij op een te rijke weide staat, dus het heeft soms echt 2 kanten). dit is simpel op te lossen door rond de schuilstal een stuk aftezetten en iemand zal de moeite moeten nemen om de pony wellicht voor de nacht op een kaal stukje te zetten, neemt niet weg dat een vriendje nog steeds meer dan wenselijk is

Alleen wel alleen...Als hij mensen voorbij ziet komen rent hij meteen naar ze toe om aandacht te krijgen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:59

fiona1 schreef:
Ik denk ook dat veel paarden zich in hun lot berusten, dat wel niet zeggen dat ze gelukkig zijn met de omstandigheden waarin ze verkeren. Zoals omschreven liet mijn tinker 2 maanden lang luidruchtig merken dat ze het er niet mee eens was, en daarna gaf ze het gewoon op.

Dat is inderdaad uit onderzoek gebleken. Dat paarden apatisch raken van het op stal staan en niet onderdeel uit kunnen maken van een groep.
Het lijkt mij dat je dan als paardeneigenaar genoeg weet en iets gaat doen om het leven voor je paard te beteren (zoals jij deed bijv.). Maar helaas merkt lang niet iedereen dit gedrag op bij zijn/haar paard (Geen interesse daarvoor? Had 'ie maar geen paard moeten worden? O.i.d.).

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:07

Dani_ schreef:
fiona1 schreef:

Dat is inderdaad uit onderzoek gebleken. Dat paarden apatisch raken van het op stal staan en niet onderdeel uit kunnen maken van een groep.
Het lijkt mij dat je dan als paardeneigenaar genoeg weet en iets gaat doen om het leven voor je paard te beteren (zoals jij deed bijv.). Maar helaas merkt lang niet iedereen dit gedrag op bij zijn/haar paard (Geen interesse daarvoor? Had 'ie maar geen paard moeten worden? O.i.d.).

Mijn ervaring een aantal jaar geleden op de Hollandse manege in Amsterdam was echt verschrikkelijk, alle paarden in stands, stalbenen waar je u tegen zegt, stank, donker en paarden die wel autistisch leken.. En dat is dan een manege die hoog in het aanzien staat? De bio industrie was er niks bij.
Ik weet dat er inmiddels wel wat is veranderd, maar alsnog, hoeveel weidegang hebben paarden op een manege midden in de hoofdstad?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:10

Nou dan kunnen de paardenhouders in de omgeving van Moerdijk wel vast gaan inpakken... de keuze zou dan zijn:
of naar buiten en peerd ziek en de houder ook
of verkopen, en de kans dat het paard in de handel terecht komt, of zelfs enkeltje groene weides via Italië

en hier in de omgeving: kans dat je paard door een of andere gek zwaar toegetakeld wordt, tja.. of dan wat minder weidegang gelijk zo slecht is?

Ik ben absoluut voor educatie, voorlichting etc, maar menen dat het welzijn wordt gegarandeerd door te verplichten dat paard iedere dag een X-aantal uren op de weide loopt.... lijkt me niet.
En waarom zou je iets in regels vast moeten leggen wat in principe al standaard is en hoort? Voor die uitzonderingen die niet letten op het welzijn?

Menen ze dan werkelijk waar dat een houder eerder de hoefsmid bij het paard haalt als je verplicht dat die dieren x-uren per dag op de weide moeten?
Ze kunnen er beter voor zorgen dat de wetten dusdanig worden dat mishandeling ook aangepakt kan worden, dat het niet juist verzorgen van het dier bestraft kan worden,
Dan kun je wat doen aan omgekrulde hoeven, en paarden die tot aan de knieen in de blub staan zonder schuilgelegenheid etc.

en die paarden die echt 24/7/52 op stal staan, die zie je niet daar komen ze dan ooit eens per toeval achter.

En weet je, eigenlijk zou paardenbelasting nog niet eens zo'n gek idee zijn, het verplicht de mensen het paard op naam te zetten/van de naam te halen, zo weet je waar welke paarden staan, is bij misstanden zowel de eigenaar als de houder te achterhalen en kan er opgetreden worden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:17

Een dorp hier verderop heeft een manege met een prachtige ligging. Aan de rand van het bos (bekend van de Veluwetrail).

De manege zelf is oud, donker met donkere stallen.
Er is geen weidegang of iets dergelijks. Je kan er zelf je paard losgooien als er een paddock vrij is.

Ik heb er ook eens gekeken omdat ik de ligging zo mooi vond, ik heb het toch niet gedaan.
(vanwege de donkere stallen en geen weidegang).

Maar er zijn wel mensen die kiezen voor de geweldige ligging en de donkere stallen en geen weidegang op de koop toe nemen.

Mocht de wet veranderen kan die manege wel sluiten want ze hebben helemaal geen ruimte om paarden buiten te zetten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:19

Alane schreef:
En weet je, eigenlijk zou paardenbelasting nog niet eens zo'n gek idee zijn,

Dat is onnodig en onnodige kostbaar voor de paardhouder.
Lees mijn oplossing nog eens na: Verboden tenzij, met omgekeerde bewijslast.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:20

Wat gaan ze doen met de bedrijven en de daar gehuisveste paarden, die niet aan de eis kunnen voldoen?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:28

mika11 schreef:
Mocht de wet veranderen kan die manege wel sluiten want ze hebben helemaal geen ruimte om paarden buiten te zetten.

Sluiten !!!!!! Zulke grapjassen verzieken het aanzien van de paardenhouderij 2011-2020.
Dit zijn geen ondernemers maar nemers. en kunnen hoogstens steun krijgen van de VVD met steun van het CDA.

De Veluwe is bekend dat ze het niet zo nauw nemen met dieren welzijn. (Mestkalveren-Kippen) maar ook zij hebben eieren voor hun geld moeten kiezen.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 13-01-11 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:32

Huertecilla schreef:
Alane schreef:
En weet je, eigenlijk zou paardenbelasting nog niet eens zo'n gek idee zijn,

Dat is onnodig en onnodige kostbaar voor de paardhouder.
Lees mijn oplossing nog eens na: Verboden tenzij, met omgekeerde bewijslast.

Niet haalbaar omdat eigenaar geen houder hoeft te zijn en de houder geen eigenaar, daarnaast als de overheid land inneemt tbv huizenbouw mogen ze niet zegen, helaas land weg dus ook pensionstal opdoeken...

Daarnaast is die controle nog veel kostbaarder, omdat je niet weet wie hoeveel paarden waar heeft staan.